DIY avrundad port?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

DIY avrundad port?

Inläggav Thomas_A » 2004-11-30 14:18

Försökte söka på forumet om hur folk gör eller köper sina avrundade basreflexportar, men hittade ingen bra tråd. Idag har jag en port på 160 x 46 mm (avloppsrör modell grå, 50 mm ytterdiam) utan avrundning. Att köpa portar med samma/liknande dimension med avrundning i båda ändar verkar inte så lätt. Att göra portar med avrundning är ett alternativ, men hur gör man?

Lådan är på 10 liter och med Peerless CSX145, 81.9 cm3 pumpvolym topp-topp. Uppmätt avstämning med dämpmaterial i låda är ca 40 Hz med nuvarande port.

Tips på dimensionering och avrundning? Kan nån vänlig själ räkna på nuvarande ports kapacitet?

Thomas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-30 14:28

Ta en bit mdf som är minst några cm större än röret och gör ett hål i det så att röret passar. Trä mdf-skivan över röret och limma fast det. Ta sedan en avrundningsfräs (med så stor avrundningsradie som möjligt) och fräs invändigt. Klart :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-30 14:33

Avrundningen bör gå att fixa med en liknande typ av fräs.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=42015

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-30 15:52

Blir kanske att köpa en fräs till slut...

Tack för info.

T

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-30 16:01

problemet är väl bara att få upp radien..
vill man ha ordentlig avrundning så finns det ju ett sätt, dock lite omständigt..

ta en vanlig pinnfräs och fäs i olika djup med olika diameter. längst in så färser du nästan ingenting osen fräser du mer och mer ju större diametern blir.
det bör då bli en terassliknande fräsning som man sedan kan jämna till med sandpapper.
det är nog ända sättet att få till en avrundning lik de trattar som finns att köpa.

själva matematiken är väl några minutersarbete. men det ska väl vara en exponetiell kurva. går ju att göra grafiskt ifrån en uppritad kurva om man inte vill räkna (mitt val av lösning :) )

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-30 16:32

Hu...komplicerat detta. Om man har två trattar typ:

Bild

och på ett bra sätt kapar dem och sätter ihop dem igen, skulle detta gå? Det finns en med innermått på 44 mm, men avrundningen finns som synes bara på en sida.

Nu vet jag inte om dessa portar är så väldigt mycket bättre än en konventionell dito, eftersom avrundningsradien inte verkar vara särskilt stor.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-30 16:53

Vi hade en tråd tidigare (finns i best of...) där Isidor menade att en rektangulär port är bättre än en cirkulär.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3140

Om man bygger en port av MDF så är det hyfsat lätt att låta porten bli trång på mitten och större intill mynningarna, skulle jag tro. Annars är jag rätt tilltalad av den här idén, men det är ju lite pyssel:

Bild

Annars är väl fräsmetoden det man får göra om man inte vill jobba ihjäl sig... :wink:

Nq*: Jag måste säga att du ser bättre ut än geten. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-30 17:11

Jo, jag har läst tråden tidigare men minns inte om det i detalj framgick hur man bäst dimensionerar en slits i jämförelse med en port. Jag ska läsa igen, men om någon har ett tips om hur man översätter ovanstående port i samma låda till motsvarande rektangulära så blir jag glad. :D

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-30 17:41

Thomas_A skrev:Jo, jag har läst tråden tidigare men minns inte om det i detalj framgick hur man bäst dimensionerar en slits i jämförelse med en port. Jag ska läsa igen, men om någon har ett tips om hur man översätter ovanstående port i samma låda till motsvarande rektangulära så blir jag glad. :D

T

OK, om vi tar en rätblocksformad port och jämför den med en cylindrisk port så uppför de sig nästan identiskt om man ser till att de har samma tvärsnittsarea och längd. Det enda som skiljer dem åt är en aning olika medsvängande luftmassa (luften utan- och innanför porten). Denna lilla skillnad är oftast försumbar.

Om man sedan börjar labba med att göra porten trängre på mitten blir det svårare att räkna ut vad som händer. Jag har haft funderingar på att göra ett program som fixar det, men inte kommit till skott. Vad man behöver göra är att dela upp porten i små snuttar och räkna på varje snutt för sig. Var och en representerar en akustisk massa (som inte mäts i kilogram) och dessa får man lägga ihop och summan ska vara som den akustiska massan för det där cylindriska röret som datorprogrammet föreslog.

Formeln för akustisk massa är Ma=rho0*L/S, där rho0 är luftens densitet (1,2 kg/m3), L är längden på röret och S är tvärsnittsytan på röret. Delar man upp röret i snuttar, så använder man samma formel på varje snutt, men olika S (och L om man vill).

Vill man inte räkna enligt ovan så labbar man litegrann och kommer fram till formen empiriskt. Hur man än gör så bör man i slutändan förstås kolla att det blev rätt genom att mäta fh via högtalarens elektriska impedans, som ju har ett minimum där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-30 18:44

Thomas,

Din tilltänkta port kommer att fungera utmärkt* om du bara ser till att runda mynningarna och klämma på en liten baffel på portens insida. Det finns ingen anledning att använda en smal slits här. Detta beror på att det helt enkelt är betydligt mindre kritiskt med små element och portar än med stora dito. Varför? Jo, den maximala volymhastigheten från elementet ökar med diametern i kvadrat (om maxförskjutningen hålls konstant, om xmax också ökar så blir det naturligtvis ännu större ökning) medan det maximala portflödet bara ökar linjärt med portdiametern. Små element tenderar alltså att ha naturlagarna med sig.

Rundningens form är knappast kritisk och kan du bara få till det hela hyfsat så blir det inga problem med portturbulens. Man bör dock se till att ha en yttre diameter på minst 65 mm för rundningen här.

När det gäller rektangulära portar så är det viktigt att de utformas som slitsar (med högt sidoförhållande, dock inte mindre än ca 4-5 mm för minsta dimensionen), annars fungerar de sämre än motsvarande cirkulära port.

*Elementets maximala förskjutning (xmax) begränsar maximal ljudtrycksnivå långt tidigare än porten. M.a.o. skulle du kunna använda ett rör med ännu mindre diameter om du ville.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-30 19:40

OK, jag tittade inte vad det var för element. :oops:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-30 20:04

Tack Isidor,

i det stora hela är det akademiskt då jag i normala fall delar av vid 80 Hz (-6 dB) mot basarna, men jag vill kunna få maximalt även från monitorerna när de spelar ensamt. Portarna är också riktade bakåt och ev. missljud blir således mindre hörbara.*

Jag ska försöka se om man kan göra något bra genom att sätta ihop två portar av ovanstående modell (innerdiameter 44 mm, mynning 69 mm). Jag tänkte försöka med samma totallängd (160 mm) då innerdiametern är något mindre.

*Det kanske tom är så att en avrundning är "overkill" i detta fallet då det är små element.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-30 20:26

Visst, de mer högfrekventa missljuden blir mindre hörbara med en bakåtriktad port. Dock är turbulensproblemen mycket mer problematiska än så. Kompression (distorsion) inträder vid ganska låga ljudtrycksnivåer i värsta fall och s.k. blåsljud vid lite högre nivåer är bara det yttersta tecknet på att systemet uppträder kraftigt olinjärt.

Skillnaden i maximal ljudtrycksnivå är ganska stor mellan skarpa och rundade kanter. Största problemet är ändå en obafflad inre mynning som är en strömningsmässig katastrof. Baffel och rundningar är därför obligatoriskt för alla basreflexportar om man vill kunna göra anspråk på god återgivning!

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2004-12-01 10:27

Annars kan du åka ut på landet , och se efter om det inte finns ett sånt där rör avsett för tidningar utanför något hus.
Det är konat i ena änden ;)

Men det är stöld iofs

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2004-12-01 13:01

Denna guiden verkar vara omtyckt:

http://www.audiodiycentral.com/nt_porttube.shtml

Användarvisningsbild
PerR

Inläggav PerR » 2004-12-01 20:28

Isidor skrev:Visst, de mer högfrekventa missljuden blir mindre hörbara med en bakåtriktad port. Dock är turbulensproblemen mycket mer problematiska än så. Kompression (distorsion) inträder vid ganska låga ljudtrycksnivåer i värsta fall och s.k. blåsljud vid lite högre nivåer är bara det yttersta tecknet på att systemet uppträder kraftigt olinjärt.

Skillnaden i maximal ljudtrycksnivå är ganska stor mellan skarpa och rundade kanter. Största problemet är ändå en obafflad inre mynning som är en strömningsmässig katastrof. Baffel och rundningar är därför obligatoriskt för alla basreflexportar om man vill kunna göra anspråk på god återgivning!

hur stor (eller liten) baffel krävs för att det hela ska fungera som tänkt?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-01 22:03

Tja, minst sådär 4 ggr portytan.

Användarvisningsbild
PerR

Inläggav PerR » 2004-12-02 00:36

Ah! Tackar! ska inkludera det i mitt nästa bygge.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-12-02 00:40

Vad sägs om en slits som utgår från toppen av lådans bakvägg, dvs ca 35 cm (uppbyggd av trenne bitar 10 mm plywood) och avslutas med en fritt av rasp utformad öppning å samma bakvägg.

För att optimera strömmningsförhållandena så kanske portens inre mynning bör vidgas något.

Genom att utnyttja lådans höjd så kan man montera en lång port inom en begränsad volym och därmed erhålla låg avstämning. :)
Let forever be

Återgå till DIY-forum