DiAna kontra Pioneer 2750/370/470/575/668...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

DiAna kontra Pioneer 2750/370/470/575/668...

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-01 22:50

Mja mjo mje, asså funderar lite på en Pioneer-DVD när nu dessa verkar vara skapliga och dessutom är tragiskt billiga (vissa iaf). Alternativet är som framgår Sentec DiAna kombinerat med lämplig transport.

Jag har läst IÖ:s kommentar kring 2750 kontra 668. 668 är ju "klart" (iaf mätmässigt) bättre än 2750 enligt honom, och 668 framhålls ju även som överlägsen Sentec DiAna. Men hur står det egentligen till med de andra budget-DVD-spelarna kontra DiAna? Spelar samtliga ifrån DiAna? 8O Är hela raddan av spelare i rubriken typ likvärdiga, då undantaget 668 som är lite bättre?

Pioneer 370 får man för tillfället för 990:- hos Audio Video, så egentligen är det ju inte så mkt att bråka om. 575:an har jag också funderat på, den kan nämligen liksom 370 fås i svart 8) .

Tack på förhand!

Ekan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-12-02 01:25

Vi gjorde ett "öppet" test och satt en hel kväll och lyssnade/bytte fram och tillbaka mellan Diana med 668 som transport och 668:an själv...
Dianan var orginal men med utbytta kondingar (till orginal) så den borde trots ålder prestera som det är tänkt...

668 lät märkbart bättre på de flesta punkter, något som t o m ägaren till Diana'n höll med om (trots att det sved :wink: )

Vi har även vid ett annat tillfälle gjort samma sak mellan 370, 575 och 868... (som ljudmässigt skall vara typ identisk med 668)

Jag har ju inte eg. gjort ett test direkt mellan Diana och 370, men skillnaden mellan 370 och 868 var mindre än skillnaden mellan Diana och 668 (till 370's fördel...)

Av detta drar jag slutsatsen att 370 nog spelar i samma klass som diana'n...

370 måste vara tidernas CD-fynd... Den kör t ex 8:or runt HK DVD25, som när den kom för 2 år sedan ansågs som hyfsad CD för de pengar den då kostade (5500kr)...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Re: DiAna kontra Pioneer 2750/370/470/575/668...

Inläggav Erik_Johansson » 2004-12-02 01:33

Mr_Ekan skrev:Mja mjo mje, asså funderar lite på en Pioneer-DVD när nu dessa verkar vara skapliga och dessutom är tragiskt billiga (vissa iaf). Alternativet är som framgår Sentec DiAna kombinerat med lämplig transport.

Jag har läst IÖ:s kommentar kring 2750 kontra 668. 668 är ju "klart" (iaf mätmässigt) bättre än 2750 enligt honom, och 668 framhålls ju även som överlägsen Sentec DiAna. Men hur står det egentligen till med de andra budget-DVD-spelarna kontra DiAna? Spelar samtliga ifrån DiAna? 8O Är hela raddan av spelare i rubriken typ likvärdiga, då undantaget 668 som är lite bättre?

Pioneer 370 får man för tillfället för 990:- hos Audio Video, så egentligen är det ju inte så mkt att bråka om. 575:an har jag också funderat på, den kan nämligen liksom 370 fås i svart 8) .

Tack på förhand!

Ekan

Jag och några vänner gjorde ju ett blindtest (det som beskrivs i Carlssonplanets nyhetsbrev) på 2750 mot 668 och det gav ju nollresultat, även om vi anade vissa skillnader (ungefär de IÖ beskriver i nyhetsbrevet, fast vi var osäkra). En stor bov i dramat var nog Denonreceivern som tar 1-2 sek mellan switchningarna mellan apparater, som det är tyst. Detta gör att man får svårare att höra små skillnader jämfört med vid snabba omslag.

Hursomhelst så är min personliga åsikt att det är ganska svårt att rättfärdiga 668:an såvida man inte redan gjort enormt mycket åt rummet samt har riktigt kompetenta högtalare (vilket ju enligt mig rätt få har). Dock kan man ju köpa den pga "känslan" att den är stabilare, snyggare, tystare, osv. Dock anser jag mig inte ha tillräckligt med pengar för att göra det. Istället har jag 2st DV-2750 i min ägo. En till tv´n och en till stereon (som står en våning över tv´n). Ena kostade 1298 och den senaste kostade 990 kr. :)

Det jag kan säga efter att varit med om nämnda test är dock att det bara är att skriva under på det IÖ skriver i nyhetsbrevet:

Till att börja med vill jag nämna att de flesta människor, trots vad som går att läsa i hifi-pressen, på normalt programmaterial faktiskt har mycket svårt att skilja de allra flesta CD-spelare från varandra.
Och utan noggrann A-B-dubbelblindtest är det nära nog omöjligt att skilja mellan verkliga ljudskillnader från inbillning.

Hela texten (så att man inte missar helheten): http://www.carlssonplanet.com/ShowArticle.asp?id=26

Efter att ha upplevt det jag gjorde den kvällen kan jag uppriktigt säga att jag inte ger något alls för öppna tester av cd-spelare och dacar över huvudtaget.

/Erik

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-02 09:32

Så jävla tröttsam läsning, och förutsägbar!
370 måste vara tidernas CD-fynd

Knappast, däremot ett klart CD-drivefynd!

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-02 09:58

avr7000 och Erik_Johansson, tack så hjärtligt för att ni delger era erfarenheter! Vilken av rubricerad spelare man köper är väl mest en smaksak, då de, på det stora hela, verkar sakna nämnvärda skillnader ljudmässigt. 575:an är ju lite intressant då den också spelar DivX, DVD-audio eller hur det nu var.

Hetsporren, tack så hjärtligt du också. Måndag hela veckan hos dig va?

MVH

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-02 10:01

Måndag hela veckan hos dig va?

Knappast, var på julbord i går och är ledig i dag.
Men, hur många trådar behöver ni egentligen för
att konstatera att man inte hör någon skillnad?

*Beethovens nia med Karajan i bakgrunden*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-02 10:43

avr7000 skrev:668 lät märkbart bättre på de flesta punkter, något som t o m ägaren till Diana'n höll med om (trots att det sved :wink: )
Det här är ju jättekonstigt, Dianan är ju inte detekterbar i ett F/E test, dvs "transparent". Om ni då hörde märkbar skillnad så borde det enligt F/E-testets principer betyda att 668 är färgad. Eller så hörde ni ingen skillnad utan bara trodde att ni hörde en skillnad, då är det ju konstigt att man uttrycka sig i ordalag som "märkbart bättre". :wink:

Någon som vill reda ut det här? :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-02 10:46

Rydberg: tror du finner svaret i raden:

Dianan var orginal men med utbytta kondingar (till orginal) så den borde trots ålder prestera som det är tänkt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-02 10:48

Nattlorden skrev:Rydberg: tror du finner svaret i raden:

Så du menar att Dianan bara låter bra med halvuttorkade kondingar?????? Han har ju bytt till samma typ :!:
Senast redigerad av Rydberg 2004-12-02 10:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-02 10:50

Rydberg skrev:Så du menar att Dianan låter bara bra med halvuttorkade kondingar?????? Han har ju bytt till samma typ :!:

Nä, jag menar att trots bytet så är den inte återbördad i det skick som den var i när den var ny.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-02 10:56

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Så du menar att Dianan låter bara bra med halvuttorkade kondingar?????? Han har ju bytt till samma typ :!:

Nä, jag menar att trots bytet så är den inte återbördad i det skick som den var i när den var ny.
Och du menar att det skulle va hörbart? Nu är vi ju nästan inne på Shaktinivå!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-02 11:02

Rydberg skrev:Och du menar att det skulle va hörbart? Nu är vi ju nästan inne på Shaktinivå!

Ren logik: Två apparater som både i nyskick testats ok. Vid en jämförelse av en gammal som gjorts ingrepp i mot en annan ny så hörs skillnad. Självklart är den rimligaste slutsatsen att det är den gamla&moddade som inte uppför sig som den borde.

Admin: Kan vi inte få en uppnålad tråd om Shakti också så vi slipper sån't sabbande av trådar gång på gång? :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-02 11:06

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Och du menar att det skulle va hörbart? Nu är vi ju nästan inne på Shaktinivå!

Ren logik: Två apparater som både i nyskick testats ok. Vid en jämförelse av en gammal som gjorts ingrepp i mot en annan ny så hörs skillnad. Självklart är den rimligaste slutsatsen att det är den gamla&moddade som inte uppför sig som den borde.

Admin: Kan vi inte få en uppnålad tråd om Shakti också så vi slipper sån't sabbande av trådar gång på gång? :wink:

Du tror inte de "hört fel" då? Testet var ju öppet 8O När vi andra testat nått brukar vi översköljas av kritik att testet inte var blint, även om vi tycker att skillnaderna var ganska stora!!

Så din logik säger att dessa personer hör bättre också eller :?:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-02 11:59

Rydberg skrev:Du tror inte de "hört fel" då? Testet var ju öppet 8O När vi andra testat nått brukar vi översköljas av kritik att testet inte var blint, även om vi tycker att skillnaderna var ganska stora!!

Så din logik säger att dessa personer hör bättre också eller :?:

Var det öppen test? 8O
Ja, då är där ju en osäkerhetsfaktor till av stor grad. Men då får man ju ställa frågan, vilken faktor skulle göra det. Placebo borde man ju kunna räkna bort då man borde förvänta sig att inte höra skillnad. Var det kanske inte nivåkalibrerat? I så fall kanske 668an har lite mer kraft i output än Sentecen och det är det man tolkat som bättre?

Det är sista oartigt inflammatoriska lämnar jag, som sig bäst bör, medvetet obesvarat.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-12-02 12:05

Placebo borde man ju kunna räkna bort då man borde förvänta sig att inte höra skillnad.

8O

// Jonas

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-02 12:22

Det här är ju jättekonstigt, Dianan är ju inte detekterbar i ett F/E test, dvs "transparent". Om ni då hörde märkbar skillnad så borde det enligt F/E-testets principer betyda att 668 är färgad. Eller så hörde ni ingen skillnad utan bara trodde att ni hörde en skillnad, då är det ju konstigt att man uttrycka sig i ordalag som "märkbart bättre".

Någon som vill reda ut det här?

Skillnaden mellan 668 och DiAna har noterats på extremt musikmaterial. Knoppen nämnde "Deaf, dumb, blind" med Clawfinger på Arkenmässan har jag för mig.

Det kan ju krävas ett mycket vältvättat fönster för att se en liten nyckelpiga 100 m bort :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-02 12:39

Nattlorden skrev:Placebo borde man ju kunna räkna bort då man borde förvänta sig att inte höra skillnad.

Jag förväntade mig inte att höra skillnad på antistatsprayet, som Bill50x skickade till mig, heller men det gjorde jag, betyder det i så fall att min iaktagelse var riktig eller undanröjs placeboeffekter bara i vissa speciella fall :?:

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-12-02 12:58

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:Placebo borde man ju kunna räkna bort då man borde förvänta sig att inte höra skillnad.

Jag förväntade mig inte att höra skillnad på antistatsprayet, som Bill50x skickade till mig, heller men det gjorde jag, betyder det i så fall att min iaktagelse var riktig eller undanröjs placeboeffekter bara i vissa speciella fall :?:

Jag tror knappast att de undanröjs i några fall. De medvetna förväntningarna är nog inget pålitligt sätt att förutsäga hur hjärnan ska reagera.

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2004-12-02 14:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-02 13:01

Erik_Johansson skrev:
Rydberg skrev:

Jag tror knappast att de undanröjs i några fall. De medvetna förväntningarna är nog inget pålitligt sätt att förutsäga ut hjärnan ska reagera.

/Erik

Jo jag vet, det är därför det är lite konstigt att Nattlorden skriver som han gör 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-02 13:06

Var det någon som noterade ordet "borde" måhända?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-12-02 14:58

Nivåerna var kalibrerade...
(Med en Bryl och Kär :wink: )

Förklara snabbt hur jag skall göra ett "riktigt" bilndtest och hur man utvärderar det,
-så gör jag gärna om alltihop med 370, 668, Diana och HK DVD25. Förslagsvis 1 mot 1 då antar jag...

Det är mycket möjligt att allt var inbillning, kanske till och med varbildning då intrycket fortfarande varar... :)

Och ja... Dianan är ju en gammal produkt och det var därför jag skrev med att just detta ex var "orginalrenoverat" med nya kondingar...

Det är ju en helt annan med intressant fråga... hur åldras apparater och ljudet med detta?

Mvh

/Stefan
[/u]

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-12-02 15:18

avr7000 skrev:Nivåerna var kalibrerade...
(Med en Bryl och Kär :wink: )

Förklara snabbt hur jag skall göra ett "riktigt" bilndtest och hur man utvärderar det,
-så gör jag gärna om alltihop med 370, 668, Diana och HK DVD25. Förslagsvis 1 mot 1 då antar jag...

Det är mycket möjligt att allt var inbillning, kanske till och med varbildning då intrycket fortfarande varar... :)

Och ja... Dianan är ju en gammal produkt och det var därför jag skrev med att just detta ex var "orginalrenoverat" med nya kondingar...

Det är ju en helt annan med intressant fråga... hur åldras apparater och ljudet med detta?

Mvh

/Stefan
[/u]

Nivåkalbrering är ju nr1 (och det gäller ju att en eventuell pot är av sådan kvalitet och kopplas på ett sådant sätt att den inte färgar hörtbart). Sedan ska de 2 apparaterna kopplas in så att man kan slå imellan dem slumpvis. Det kan ske på vissa försteg eller så kan man göra sig en enkel switchbox. Huvudsaken är att det inte som i vårt test blir flera sekunders tystnad mellan omslagen.

Sedan är det bara att börja lyssna. Förslagsvis börjar man med öppen lyssning för att se om man kan hitta några skillnader som är tydliga. När man anser sig hittat det kan man börja lyssna blint. En sitter och kontrollerar switchbox/föresteg och resten lyssnar. Den som hanterar switchboxen sitter med papper och penna och har en lista där han kryssar i vilken som spelar (väljer slumpvis) samt kryssar i lyssnarnas gissningar. Sedan minns jag inte riktigt hur lång serie det behövdes för att i praktiken utesluta slumpen. Var det en serie om 7 rätta gissningar i följd?

Jag är absolut ingen expert på detta, men det var såhär vi gjorde. Jag hoppas att fler ska delta i diskussionen om det finns några ytterligare saker att tänka på.

Är det nivåkalibrerat inom 0,1dB (helst ännu bättre såklart!) och man uppnår en serie av 7 rätta gissningar i följd, kan man enligt vad jag lärt mig fastslå att det är hörbar skillnad mellan de 2 apparaterna.

Sedan ska man ju komma ihåg att musikmaterialet spelar väldigt stor roll. Det gäller att hitta en snutt på en låt där man upptäcker en skillnad, och sedan köra denna snutt om och om igen. :)

/Erik

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-02 15:49

Känns som att man bör testa vad switchboxen gör för (negativt) med ljudet också.

Man kan ju som bekant inte mäta utan att påverka resultatet.

F.ö. är det ett mycket konstriga uttalanden:
lyssnarnas gissningar
7 rätta gissningar i följd?

Ställer mig mycket negativ till ordvalet. :wink:

Vaddå gissningar!?? Gissar man skall man inget säga. Punkt. Då skall man lyssna vidare. Aldrig gissa! Man hör det man hör!

Hela attityden andas "det är ingen skillnad". Gissa på bara! Vi inför glatt nya komponenter i kjedjan som inte rekommenderas att ens testa.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-12-02 15:58

EngelholmAudio skrev:Känns som att man bör testa vad switchboxen gör för (negativt) med ljudet också.

lyssnarnas gissningar

Vaddå gissningar!?? Gissar man skall man inget säga. Punkt. Då skall man lyssna vidare. Aldrig gissa! Man hör det man hör!

Hela attityden andas "det är ingen skillnad". Gissa på bara! Vi inför glatt nya komponenter i kjedjan som inte rekommenderas att ens testa.

Alltså... jag använde bara vedertagna ordet i sammanhanget. Det blir ju gissningar när man inte defacto vet vilken apparat som spelar. Man visst, man kan ju tolka allt på olika sätt om man nu nödvändigtvis vill. :)

Och varför vara så kritisk? Jag sade ju klart och tydligt att jag ber om att andra som är mer kunniga än mig om testproceduren skulle komplettera och ev. rätta det jag skrev. Jag försökte bara göra ett någorlunda konstruktivt inlägg.

Den attityd som du beskriver är absolut inget som avspeglas i verkligheten enligt mina erfarenheter. Det är inget annat än ditt påhitt att det skulle finnas en sådan.

OBS. No hard feelings. Tycker bara du tolkar in lite väl mycket i den mycket enkla text jag skrev.

/Erik

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-12-02 16:06

Det här är ju jättekonstigt, Dianan är ju inte detekterbar i ett F/E test, dvs "transparent". Om ni då hörde märkbar skillnad så borde det enligt F/E-testets principer betyda att 668 är färgad.

R:

Så är det inte. När dianan släpptes/testades av LTS 1993 vad det en för den tiden unik produkt.

Öhman skriver själv i senaste Molt att:

"jag hoppas det framgår för alla att det INTE påstods att Sentec Diana var den slutgiltiga lösningen, eller att felen skulle ha hävdats vara obefintliga, i artikeln 1993. Däremot var Sentec Diana för sin tid en unik produkt. Inte minst med prisklassen tagen i beaktande. Diana är i jämförelse med Pioneer 668, avlyssnade med det bästa som står till buds idag 2004* uppenbarar dock att Diana kommer klart till korta. Men så är Pioneer-spelaren också nästa lika speciell som Diana var 1993, kanske är den till och med speciellare!

* AD-omvandlarna var inte ens i närheten av 16 bitars upplösning 1993, men de har utvecklats fantastiskt de senaste 11 åren, inte minst för att lämna möjlighet till dagens högupplösningsformat DVD-A. De bästa AD-omvandlarna har med nöd och näppe passerat 21 bitars upplösning! De är faktiskt ungefär 100 ggr (!) bättre än de var för 11 år sedan.

Idag har vi tillgång till ett antal inspelningar som inte fanns 1993. När Dianan testades var CD-systemet 10 år gammalt, nu är det 21 och många nya inspelningar har gjorts".

För en mer klargörande helhetsbild läs Molt själv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-02 16:17

Artikelns genomslagskraft ses enkelt på begagnat-annonserna. För ett år sedan fanns det inga Dianor direkt att få tag på, nu kommer det hela tiden annonser - och nu är de sälj, inte köp...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-02 16:19

Nattlorden skrev:Artikelns genomslagskraft ses enkelt på begagnat-annonserna. För ett år sedan fanns det inga Dianor direkt att få tag på, nu kommer det hela tiden annonser - och nu är de sälj, inte köp...
Helt plötsligt blev ljudet från dem mycket sämre, konstigt :lol:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-02 17:02

Erik_Johansson skrev:
EngelholmAudio skrev:Känns som att man bör testa vad switchboxen gör för (negativt) med ljudet också.
lyssnarnas gissningar

Alltså... jag använde bara vedertagna ordet i sammanhanget. Det blir ju gissningar när man inte defacto vet vilken apparat som spelar. Man visst, man kan ju tolka allt på olika sätt om man nu nödvändigtvis vill. :)
Måste man koppla sina "gissningar" till den ena eller andra apparaten? Inte bätre att prata om egenskaperna som bättre/sämre, friare, mörkare, dovare, torrare (eller, hemska tanke, mer musikalisk) osv. Varför ha en gissnings(tävling) om vilken maskin som låter när?

Erik_Johansson skrev:Och varför vara så kritisk? Jag sade ju klart och tydligt att jag ber om att andra som är mer kunniga än mig om testproceduren skulle komplettera och ev. rätta det jag skrev. Jag försökte bara göra ett någorlunda konstruktivt inlägg.
SÅÅÅ kritisk? Njäe. Men jag kom med synpunkter och konstruktiv kritik! :)

Erik_Johansson skrev:Den attityd som du beskriver är absolut inget som avspeglas i verkligheten enligt mina erfarenheter. Det är inget annat än ditt påhitt att det skulle finnas en sådan.
OBS. No hard feelings. Tycker bara du tolkar in lite väl mycket i den mycket enkla text jag skrev.
/Erik
Jag tycker bara det är synd, Erik, att man gör ett test med så höga ambitioner att man skall kalla det vetenskapligt och ha statistisk signifikans och sen har man en rätt slentrian inställning.
"bara att lyssna på"
"använd en switch"
"kalibrera nivåerna" (Hur skall dom jämkas? Införa ännu en komponent (motstånd) eller?)

En allvarligt menad försiktighet är ett måste annars urvattnas BT'ens resultat och trovärdighet.

Angående kommentaren kring Diana-spelaren gäckar det till nyfikenhet. Min uppfattning kring denna spelares rekommendationer har varit att den är ohörbart påverkande och transprant i sin egenskap av återgivare. Jag inte läst något i stil med dom kommentarer som Rotels maskiner får ('viss påverkan i djupbasområdet') ang Dianan.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-12-02 17:27

EngelholmAudio skrev:
Erik_Johansson skrev:
lyssnarnas gissningar

Måste man koppla sina "gissningar" till den ena eller andra apparaten? Inte bätre att prata om egenskaperna som bättre/sämre, friare, mörkare, dovare, torrare (eller, hemska tanke, mer musikalisk) osv. Varför ha en gissnings(tävling) om vilken maskin som låter när?

Erik_Johansson skrev:Och varför vara så kritisk? Jag sade ju klart och tydligt att jag ber om att andra som är mer kunniga än mig om testproceduren skulle komplettera och ev. rätta det jag skrev. Jag försökte bara göra ett någorlunda konstruktivt inlägg.
SÅÅÅ kritisk? Njäe. Men jag kom med synpunkter och konstruktiv kritik! :)

Erik_Johansson skrev:Den attityd som du beskriver är absolut inget som avspeglas i verkligheten enligt mina erfarenheter. Det är inget annat än ditt påhitt att det skulle finnas en sådan.
/Erik
Jag tycker bara det är synd, Erik, att man gör ett test med så höga ambitioner att man skall kalla det vetenskapligt och ha statistisk signifikans och sen har man en rätt slentrian inställning.
"bara att lyssna på"
"använd en switch"
"kalibrera nivåerna" (Hur skall dom jämkas? Införa ännu en komponent (motstånd) eller?)

En allvarligt menad försiktighet är ett måste annars urvattnas BT'ens resultat och trovärdighet.

Angående kommentaren kring Diana-spelaren gäckar det till nyfikenhet. Min uppfattning kring denna spelares rekommendationer har varit att den är ohörbart påverkande och transprant i sin egenskap av återgivare. Jag inte läst något i stil med dom kommentarer som Rotels maskiner får ('viss påverkan i djupbasområdet') ang Dianan.

Hej!

Jag bara ifrågasätter att det skulle finnas någon slentrian inställning alls. När jag skrev "bara att lyssna" gällde det ju den öppna lyssning som man kan göra för att förbereda sig inför blindtestet. Varför kan inte denna förberedande lyssning ske under avslappnade former undrar jag?

Vad gäller att koppla gissningarna till apparaten, så handlar det ju om att man (i LTS fall, såvitt jag vet)) använder sig av en referens som man jämför mot, varför den jämförelsen blir högst relevant i de allra flesta fall. Det intressanta är ju om testobjektet är möjligt att skilja från referensen.

När 668 jämfördes mot Diana bedömdes dock 668 vara bättre, dvs någon (eller några) gissade konsekvent "fel". Exakt hur dessa tester gick till bör dock inte jag uttala mig om, då Johan Lindroos bör vara betydligt mer insatt i detta än mig.

Som sagt så hoppas jag att vi kan komma framåt i diskussionen med hjälp av mer kunniga personer. Mitt inlägg var endast menad som en introduktion, ingenting annat och inget man kan bedöma LTS testmetoder utifrån. :)

/Erik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-02 20:30

Själv har jag inte sett några data från BTs mellan 668 och Diana; inte i MoLT iaf.

T

Nästa

Återgå till Köpråd