Erik_Johansson skrev:EngelholmAudio skrev:Känns som att man bör testa vad switchboxen gör för (negativt) med ljudet också.
Man kan ju som bekant inte mäta utan att påverka resultatet.
F.ö. är det ett mycket konstriga uttalanden:
lyssnarnas gissningar
7 rätta gissningar i följd?
Ställer mig mycket negativ till ordvalet.
Vaddå gissningar!?? Gissar man skall man inget säga. Punkt. Då skall man lyssna vidare. Aldrig gissa! Man hör det man hör!
Hela attityden andas "det är ingen skillnad". Gissa på bara! Vi inför glatt nya komponenter i kjedjan som inte rekommenderas att ens testa.
Alltså... jag använde bara vedertagna ordet i sammanhanget. Det blir ju gissningar när man inte defacto vet vilken apparat som spelar. Man visst, man kan ju tolka allt på olika sätt om man nu nödvändigtvis vill.

Måste man koppla sina "gissningar" till den ena eller andra apparaten? Inte bätre att prata om egenskaperna som bättre/sämre, friare, mörkare, dovare, torrare (eller, hemska tanke, mer musikalisk) osv. Varför ha en gissnings(tävling) om vilken maskin som låter när?
Erik_Johansson skrev:Och varför vara så kritisk? Jag sade ju klart och tydligt att jag ber om att andra som är mer kunniga än mig om testproceduren skulle komplettera och ev. rätta det jag skrev. Jag försökte bara göra ett någorlunda konstruktivt inlägg.
SÅÅÅ kritisk? Njäe. Men jag kom med synpunkter och konstruktiv kritik!

Erik_Johansson skrev:Den attityd som du beskriver är absolut inget som avspeglas i verkligheten enligt mina erfarenheter. Det är inget annat än ditt påhitt att det skulle finnas en sådan.
OBS. No hard feelings. Tycker bara du tolkar in lite väl mycket i den mycket enkla text jag skrev.
/Erik
Jag tycker bara det är synd, Erik, att man gör ett test med
så höga ambitioner att man skall kalla det
vetenskapligt och ha
statistisk signifikans och sen har man en rätt slentrian inställning.
"bara att lyssna på"
"använd en switch"
"kalibrera nivåerna" (Hur skall dom jämkas? Införa ännu en komponent (motstånd) eller?)
En allvarligt menad försiktighet är ett
måste annars urvattnas BT'ens resultat och trovärdighet.
Angående kommentaren kring Diana-spelaren gäckar det till nyfikenhet. Min uppfattning kring denna spelares rekommendationer har varit att den är ohörbart påverkande och transprant i sin egenskap av återgivare. Jag inte läst något i stil med dom kommentarer som Rotels maskiner får ('viss påverkan i djupbasområdet') ang Dianan.