Shakti goes automotive..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-02 00:47

Hej!

A*nser snarare folk som heela tiden talar om (sin) sociala kompetens A*ntagligen enbart har denna...
... kompetens, och ibland t.o.m. tjänar sitt uppehälle (e$oteri$ka hifitillbehör) på denna... kompetens!

(Sedan kan man eventuellt fråga sig huruvida ständig framhållning av sin sociala kompetens verkligen är
... socialt kompetent 8)?)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-02 02:01

Nästan en total brist på respekt för andras åsikter och upplevelser
FBK, du har hög moral du. :( Du dissar ju aldrig någon annans åsikter eller upplevelser, eller hur? :roll:

Jag är hellre uppriktig med vad jag tycker (och varför jag tycker så) än "socialt kompetent" (enl. dina mått) i så fall. :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-02 08:29

FBK, varför är du överhuvudtaget på det här forumet då dina inlägg alltid antingen handlar om hur dåligt forumet är, eller raljerar över dess medlemmar.

Köp A*s varulvsbok och tillbringa några mysiga kvällar med att läsa den istället
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-02 09:43

Jag tycker att man skall tycka olika, annars vore det ju en katastrof.
Det som känns konstigt för mig är att det skulle finnas en central alenarådande sanning. Folk uppfattar och prioriterar saker olika. Folk som gått på samma konsert har haft olika upplevelser av vad dom har hört. Och då dom sätter sig framför en anläggning som skall återspegla denna musikupplevelse med en "hemmakompromiss", ja varför skall det då plötsligt bara finnas "en version" till alla.
Inga elektrostater, bara 2 eller 3 vägs högtalare, inga rörförstärkare bara trissor som mäter linjärt till DC etc. etc. etc.
Vi pratar hobby och upplevelser, hur kan en upplevelse eller försök till att återskapa den för en person, bli förkunnat av nästa "som det är färgat, det där är inte vetenskapligt bevisat etc." Du/Ni har helt fel.
Om det finns ingenjörer som samlar frimärken, hur har dom vetenskapligt analyserat värdet av en 3-skilling banco i gult? Tror inte att det finns yrkesgrupper inom den hobbyn som "gaddar sig samman". Kanske folk som jobbar på pappersbruk vet det rätta värdet på frimärket ifråga?
Därför påstår jag att folk kan inte lägga beslag på andras upplevelser och säga vad som är rätt eller fel. Bara rätt eller fel utifrån deras eget perspektiv. Så en dyr verkningslös sten för en högskolestuderande, kan vara en rimligt prisat pryl som möjligen fungerar för nästa.
Har inga stenar, kommer inte köpa, men kommer heller inte bedriva korståg mot dom som av någon anledning har köpt en och är av någon anledning nöjd med den.
Teknisk kompetens är en tillgång då det skall räknas, beskrivas utförandeformer, konstruera etc.
Men inte då det gäller att beskriva känslor, då är vi alla värda lika mycket.
Ingenjörer används inte av Buskowskis för att analysera vad ett rimligt pris på ett verk är utifrån råmaterialpriser.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-12-02 14:22

Harryup skrev:Jag tycker att man skall tycka olika, annars vore det ju en katastrof.

Så började ett inlägg som jag inte kan se som ett uttryck för djup frustration. Jag håller givetvis med om den ovan citerade inledningen, men begriper faktiskt inte vad resten säger mer än att det ger uttryck för en känsla. Något har uppenbarligen gått på tok, frågan är bara vad. För att få svar på frågan och komma vidare tror jag att det är viktigt att man är så konkret och liknelsefri som möjligt för att man inte skall börja diskutera problemen med 3 shilling Banco istället för hifi. Vilka problem finns det med att uttrycka sig i generella termer om hifi? Finns det ingen plats för objektiva (individoberoende) sanningar i ljudreproduktion? Isåfall, vilka är de grundläggande antagandena som leder fram till denna slutsats och vilka är konsekvenserna? För att ta några exempel.

Jag tror den klassiskt "hifi-intresserade" möter på ovant motstånd på flera fronter på faktiskt.se. Men alla talar inte som samma sak; alla deltar inte i samma trådar. Istället för att bunta ihop alla till "subjektivister" eller "objektivister" eller "LTS" bör man fokusera sakfrågorna och ifrågasätta både antagande och slutsater. Att använda beteckningar på personer är bara ett bekvämt sätt att avfärda argument på grundval av att den som framför dem tillhör en annat social grupp. Och så vill vi väl inte ha det? Eller?

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-02 14:40

Dahlqvist skrev: Finns det ingen plats för objektiva (individoberoende) sanningar i ljudreproduktion?

På den tiden som jag fortrafrande läste HiFi-blaskor (som väl är den största (enda) källan till "information" för dom flesta) så finns inga objektiva (individoberoende) sanningar i ljudreproduktion. Allt som någon tycker låter bra är rätt och samma värde.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-02 15:03

Jag förstår inte heller vad Harryup menar, fortfarande. Vad har dina liknelser med just shakti att göra och vad man får tycka eller inte tycka om de?

Det är alltså en produkt som tillverkaren påstår har en effekt som inte har någon som helst stöd i vetenskapliga argument. Dessutom har ingen hittils kunnat visa att man faktiskt hör skillnad när man använder klumpen. Den har alltså ingen bra förklaring på varför den skulle funka i praktiken och ingen har lyckats visa att den går att höra. CD-spelare har man lyckats visa att de går att höra skillnad mellan, även om skillnaderna ofta är små och svåra att höra. Ingen vet om det går att höra skillnad på shakti, men problemet kvarstår: vad finns det för realistiska argument till att man skulle höra skillnad med en liten "skärmande" klump med en viss vikt ovanpå CD-spelarens/förstärkarens avskärmade hölje? Och framför allt är det den rimligaste förklaringen till att vissa som testat tycker sig höra skillnad, eller kan den högst mänskliga suggestiva förmågan spela in här, som ju redan är bevisad att ha stor effekt i just sådana här fall, både när skillnader finns och när det inte gör det.

Vad man tycker i den frågan, vad som är rimligast borde vara upp till var och en från fall till fall. Det verkar inte som att vissa tillåter åsikten att förklaringen ligger utanför testobjektets ljudpåverkan. Det är tydligen politiskt inkorrekt och brist på respekt. Jag håller inte med, jag tycker det är brist på respekt att inte erkänna möjligheten att det kan vara så. Det är detta många gör: "Detta är vad jag hörde! Kom inte och bortförklara mina upplevelser, jag vet vad jag hör." I stället för att säga att det bara är en åsikt som de har. Nästan barnsligt tycker jag.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2004-12-02 15:38

CD-spelare har man lyckats visa att de går att höra skillnad mellan, även om skillnaderna ofta är små och svåra att höra.

8O skillnaderna ofta är små och svåra att höra 8O Har du varit på någon Demo och jämfört olika CD-spelare :?:
Jag var nyligen på en Demo och lyssnade på Arcam FMJ CD33, Arcam CD192, Cairn Fog och en modell ifrån Hegel. Och det var mycket lätt att höra skillnader mellan dem.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-02 15:56

FBK,

Hade ni matchat nivån mellan maskinerna?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-02 16:45

Menar bara att det finns vissa som alltid måste veta bäst. Kunniga personer som skulle kunna vara än ännu större tillgång om man även lyssnade på motpartern i en del diskussioner. Istället hänvisar man till icke självupplevda händelser som bevis.
Ett exempel är att objektivisterna tror/vet att subjektivisterna är ute efter ett färgat ljud. För mig är det så att folk sitter med anläggningar som låter högst olika, skulle tro att det finns ungefär ingen alls som har en sådan återgivning i sitt hem att blundar man så kan man tro att orkestern står framför en. En bra "kopia" ja, men aldrig originalet.
Av olika skäl, och vi behöver inte gå så långt att vi anklagar inspelningar. Ställ en stereo på scen i konserthuset så förstår ni nog att folk kommer lätt höra skillnad.
Så alla sitter med grejor som approximerar verkligheten på förhoppningsvis något nöjaktigt sätt. Så hur kan en grupp tro att deras sätt är enda vägen att nå Nirvana, och dom andra kommer aldrig kunna nå ett "bättre" resultat för dom har fel utgångspunkt?
Nu är detta min personlig gissning men, av en grupp blandade med LTS, musiker och "vanliga" så är jag övertygad om att man vid blindtest inte entydigt kommer att föredra LTS ofärgade kombination som den riktiga. Jämför man "bra" anläggningar så håller jag för troligt att folk inte ens kommer att kunna peka ut den anläggning man tror man gillar.
För att förtydliga när jag "hackar" på högskoletekniskt utbildade personer så är jag också tekniskt utbildad så jag är ingen "renodlad" audiophil med gem i både gardiner och skägg.
Mätningar är bra ibland, ett måste ibland och helt meningslöst andra gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-02 16:51

Vad tröttsamt Kraniet. Detta var femtioelfte gången som Shakti i bilar togs upp. Efter ett kort ögonblick hamnar diskussionen i det läge vi vant oss vid; d.v.s. inga som helst slutstatser kan dras, bara en massa blaha blaha. Vad är det som du tycker är så intressant med Shakti?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-02 19:59

Men Johan.......den kanske kan hela din SAAB :wink:

:lol: :lol:

zorry......kunde inte hålla mig
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk