av Harryup » 2004-12-02 09:43
Jag tycker att man skall tycka olika, annars vore det ju en katastrof.
Det som känns konstigt för mig är att det skulle finnas en central alenarådande sanning. Folk uppfattar och prioriterar saker olika. Folk som gått på samma konsert har haft olika upplevelser av vad dom har hört. Och då dom sätter sig framför en anläggning som skall återspegla denna musikupplevelse med en "hemmakompromiss", ja varför skall det då plötsligt bara finnas "en version" till alla.
Inga elektrostater, bara 2 eller 3 vägs högtalare, inga rörförstärkare bara trissor som mäter linjärt till DC etc. etc. etc.
Vi pratar hobby och upplevelser, hur kan en upplevelse eller försök till att återskapa den för en person, bli förkunnat av nästa "som det är färgat, det där är inte vetenskapligt bevisat etc." Du/Ni har helt fel.
Om det finns ingenjörer som samlar frimärken, hur har dom vetenskapligt analyserat värdet av en 3-skilling banco i gult? Tror inte att det finns yrkesgrupper inom den hobbyn som "gaddar sig samman". Kanske folk som jobbar på pappersbruk vet det rätta värdet på frimärket ifråga?
Därför påstår jag att folk kan inte lägga beslag på andras upplevelser och säga vad som är rätt eller fel. Bara rätt eller fel utifrån deras eget perspektiv. Så en dyr verkningslös sten för en högskolestuderande, kan vara en rimligt prisat pryl som möjligen fungerar för nästa.
Har inga stenar, kommer inte köpa, men kommer heller inte bedriva korståg mot dom som av någon anledning har köpt en och är av någon anledning nöjd med den.
Teknisk kompetens är en tillgång då det skall räknas, beskrivas utförandeformer, konstruera etc.
Men inte då det gäller att beskriva känslor, då är vi alla värda lika mycket.
Ingenjörer används inte av Buskowskis för att analysera vad ett rimligt pris på ett verk är utifrån råmaterialpriser.