LTS:en eller Pip

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

LTS:en eller Pip

Inläggav subsand » 2004-12-02 01:49

Hej!
Jag vet att det kana vara känsligt. men undrar lite över Öhmans konstruktioner.

Jag är intresserad av en stativare. LTS eller Pip då?

Sen undrar jag allmänt om någon kan räkna upp vilka högtalare förutom INO:s sortiment som han varit med och konstruerat.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-02 04:46

Carlsson OA58 (hette väl den senaste modellen :?: ) har han gjort klart, vet ej exakt hur mycket han gjort.......men det är nog en hel del.

jag hade köpt piP :wink:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-02 09:14

Ännu en pIP-tråd, på fel forum dessutom. Inte dags att följa
Bill50X förslag om en klistrad tråd där dylikt kan avhandlas?

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-12-02 10:05

OT: (f'låt)

Hotspur:
Topicen var tydlig.

"LTS:en eller Pip"

Jag tror inte att du missade vad tråden skulle handla om, eller hur? Så om du nu verkligen inte vill läsa om LTS eller piP.

Gör inte det då.
//mvh Johan

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-02 10:08

Skall det fortsätta så här så måste man snart gå till sida 2 för
att hitta andra topics än Ino, pIP, LTS och Nad 208! :evil: :evil: :evil:

Mikael2

Re: LTS:en eller Pip

Inläggav Mikael2 » 2004-12-02 10:15

subsand skrev:Hej!
Jag vet att det kana vara känsligt. men undrar lite över Öhmans konstruktioner.

Jag är intresserad av en stativare. LTS eller Pip då?

Det finns nog ingen stativare som heter LTS från Öhman.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-02 10:16

Inte?
Bild
LTS 2v-f1 då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-12-02 10:19

Är det Öhmans konstruktion eller föreningens?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-02 10:26

Han har konstruerat LTS-högtalarna för Ljudtekniska Sällskapet. Jag tror att själva konstruktionen sedan tillhör föreningen. HiFi-Kit får sälja byggsatser, och då får LTS-medelmmar rabatt. Det är även en firma som jag inte kommer ihåg namnet på, som ska få tillverka dem och sedan sälja på normalt vis. Kanske någon annan kan fylla på med firmans namn?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-12-02 10:30

Ok, tack det visste jag inte.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-02 10:44

LTS 3vägare. Då får du bas som pallar höga ljudtryck också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-12-02 12:01

Jag tror det är http://www.domesticsystems.se Johan tänker på. Men det verkar bara vara LTS-3v-f1/f4 man säljer, åtminstone på hemsidan. Blir rätt dyrt också.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2004-12-02 14:52

Tackar för svaren
Just den LTS:en (LTS 2v-f1)var det jag menade NightLord.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2004-12-02 21:51

...........men är det någon skillnad på dom ?

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-02 21:56

Ja det är skillnad på dom
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-02 22:47

piP är fullregistrigare än LTS-2v-f1
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-02 23:36

Naqref: Antingen är väl en högtalare fullregister eller så är den inte det? Mer fullregistrigare är väl litegrann åt samma håll som att säga att ett lik är mer dött än ett annat? :? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-12-04 22:11

Om man frågar Öhman säger han nog att piP har han arbetat länge på att få som han ville ha, och LTS högtalare har han jobbat en stund på att ta fram enligt de krav LTS ställde på dom.

Jag tror, om du är Öhmanfreak, att piP är mer Öhman. Och LTShögtalarna är mer LTSiga. De vill nog helt enkelt ha ut olika saker ur sina system, pss även för Carlsson förståss.

Jag har inte hört LTS-2v-f1, då den inte finns uppställd på ett bra sätt någonstans, och jag ids bara inte sätta mig och lyssna på plattor i hifikits lokal när jag väl är där.
PiP äger jag.

Om du frågar någon som är medlem i LTS så kanske du kan få ett bättre svar, då denne kanske kan skriva vad LTS ställde för krav när deras högtalare skulle konstrueras.

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-04 23:17

Jag tycker LTS-högtalaren verkar ha bättre element. Px17-LTS är ju en riktigt bra 6.5":are. Antagligen bland de bästa som finns att köpa löst. Spridningen är helt fantastiskt jämn och fin om man jämför med vilka andra 6.5":are som helst, jag planerar att använda dessa element som mellanregister i mina nästa högtalare. Dessutom är diskanten som LTS diskant bygger på en extremt bra diskant.

Pip är ju lite annorlunda uppbyggd (med extrembudget vifa och audax element som utgångspunkt, antagligen kraftigt modifierade men ändå...). Antar att behovet av elementkvalitet "designats bort" en del även elementen antagligen är mycket bra för sin storlek.

Vilken som låter bäst går inte att gissa. Har inte hört någon av dessa. :) Pipen verkar ju ha som feature det öhman kallar "holografisk" ljudspridning. Vad nu det innebär i praktiken, rent tekniskt. Detta verkar ju inte LTS högtalare ha.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-12-04 23:34

piP är en betydligt mera genomarbetad produkt än LTS 2v-f1. Öhman har lagt ner mycket tid på att få piP till vad den är. LTS verkar ha tillkommit mera av en slump. Som påpekats har piP en mera utsträckt frekvensgång i de undre registren. LTS 2v-f1 är mera tänkt att få hjälp av något bassystem. Valde själv mellan dessa system och slog till på piP, inte minst för att de kunde provlyssnas.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-04 23:37

Martin skrev:Jag tycker LTS-högtalaren verkar ha bättre element. Px17-LTS är ju en riktigt bra 6.5":are. Antagligen bland de bästa som finns att köpa löst. Spridningen är helt fantastiskt jämn och fin om man jämför med vilka andra 6.5":are som helst, jag planerar att använda dessa element som mellanregister i mina nästa högtalare.

Hur står sig Px17-LTS mot P17rcy?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-04 23:43

dawen skrev:
Martin skrev:Jag tycker LTS-högtalaren verkar ha bättre element. Px17-LTS är ju en riktigt bra 6.5":are. Antagligen bland de bästa som finns att köpa löst. Spridningen är helt fantastiskt jämn och fin om man jämför med vilka andra 6.5":are som helst, jag planerar att använda dessa element som mellanregister i mina nästa högtalare.

Hur står sig Px17-LTS mot P17rcy?
Det är i princip samma element (har jag hört) med skillnaden att LTS-versionen har lite kraftigare magnet och en annan hårdare "mittplupp" som gör att spridningen är snäppet bättre, särskillt vid >=60grader off axis. Kan vara någon mer skillnad men dessa är de jag vet om. edit: ja, LTS-versionen är skärmad också. :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-05 10:16

Martin skrev:Pip är ju lite annorlunda uppbyggd (med extrembudget vifa och audax element som utgångspunkt, antagligen kraftigt modifierade men ändå...). Antar att behovet av elementkvalitet "designats bort" en del även elementen antagligen är mycket bra för sin storlek.

Oj vad fel du råkar ha !

Ino Audio, och därmed Ingvar Öhman, använder olika fabriker runt världen för att få sina specialkonstruerade element tillverkade. Detta innebär att Ino Audio använder en del "OEM" delar så man kan mycket lätt fås att tro just det du nu tror. Dvs att ett element råkar dela ett visst utseende är inte samma sak som att det är samma element. Såvitt jag vet så är samtliga Ino Audio element designade från grunden och uppåt - dvs de är inte tal om några "lätt moddade" element eller liknande.

Jag har ingen uppfattning om LTS högtalarna i sig dock, jag har aldrig lyssnat på dom (därimot har jag tittat på den största golvaren vid ett antal tillfällen, denna golvare har Ingvar Öhman konstruerat på en arbetsdag - Ino Audios högtalare har mycket mera tid bakom sig enbart för att få till fungerande högtalarelement), men jag skulle helt klart föredra ett par piP före LTS med tanke på den extra energi som lagts ned på piP jmf med LTS. Fast LTS är grymt bra antagligen eftersom Ingvar Öhman inte verkar vilja lämna ifrån sig saker/konstruktioner som inte håller i alla fall en viss standard.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-05 12:28

Jag vet inte om alla element är designade från grunden? Det jag hört Ingvar berätta är att Audax diskantelement redan fanns och var ett utmärkt element förutom på en punkt, det hade en hög dist pga av ett fel som jag inte minns (nånting med dopningen av konen). Denna förändrades enligt Ingvars lösning och då blev det ett Ino-element. Elementen är väl också lite anpassade till de korgar som finns från olika tillverkare.

Jag skulle nog också vilja tillägga att även om pIP är bra så begränsas dess (SPL) kapacitet av den lilla fem (fyra komma fem?)-tummaren.

T

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-05 12:54

Thomas_A skrev:Det jag hört Ingvar berätta är att Audax diskantelement redan fanns och var ett utmärkt element förutom på en punkt, det hade en hög dist pga av ett fel som jag inte minns (nånting med dopningen av konen).

Jaha, intressant - inte riktigt samma sak som jag hört av Ingvar, men jag kan minnas fel också eftersom jag mycket väl kan ha blandant med något av de andra elementen jag varit nyfiken på....
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-05 14:27

måste säga att den uppfattning jag fått mer lutar mot det bamsefar säger.
vad gäller audax-diskanten så tycks jag komma ihåg att ingvar ändrade formen på konen för att få bort felen diskanten hade. sen undrar jag om han inte ändrat nåt i magnetsystemet också.
elementen han använder är över huvud taget inte speciellt (moddade standard element) utan omdesignade från botten med annan specifikation och precision.

men för att göra saker enkelt och korrekt varför inte skicka ett brev till Öhman och fråga? han verkar inte vilja svara på frågor som "vad är bättre" dock kan du ju fråga angående hans element.
vid utfrågning om LTS var bättre eller sämre lär han bara ha svarat att LTS fått mycket mindre tid i utvecklingen än INO-modellerna. Andemeningen i det hela var tydligen att LTS inte är riktigt lika bra..

men som sagt kontakta Öhman direkt istället för att lyssna på våra spekuleringar.. :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-05 14:39

kontakta Öhman direkt istället för att lyssna på våra spekuleringar

Jepp! Varför spekulera alls? Om någonting. Bara att ringa Öhman-
direkt
så får man raskt svar på livets gåtor. Mycket bekvämt. :twisted:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-05 15:05

Hej!

Inget av de 2st elementen uti piP går o köpa... tyvärr! Det finns Audax-element samt (tror A*?)
Vifa-element som till det yttre ytterst snarlika är men bägge elementen är tillverkade med spec
alterneringar gjorda av Ö! A* är helt övertygad om att ifall piP massproducerades i Kina/Bulgarien
så skulle övriga högtalarfabrikanter utav stativare upptill vääldigt hög prisklass helt enkelt få slå
igen butiken då Bulgarien-piP´s pris skulle bli så extreemt låågt att ingen uti välljud skulle kunna
komma i närheten ens till (3/4)-dubbla priset såå faktiskt.se synd Ö bara har högtalarkonstruktion
som hobby istället för att starta typ Svenska DynA*udio (finns ej... än ;)!) Med nuvarande nyss
startade hembioboomen i allt mer exklusiv inramning o med behov utav 5 (6,7,8...)st små stativ-
-högtalare (som ex ... piP ;)!) så skulle piP kunna bli århundradets försäljningssuccé - man skulle
ex kunna sälja dem på IKEA... världen över men tyvärr, Ö & pengar som säl & vatten (rinner bara
av o förvinner uti "havet" (A*lltså - en säl samlar inte på vatten (förtydligande - en säl finner inget
intresse i o äga vatten)))

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-05 15:18, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-05 15:06

Hotspur skrev:
kontakta Öhman direkt istället för att lyssna på våra spekuleringar

Jepp! Varför spekulera alls? Om någonting. Bara att ringa Öhman-
direkt
så får man raskt svar på livets gåtor. Mycket bekvämt. :twisted:
Försöker du vara rolig eller? :roll:

Oj vad fel du råkar ha !
Bamsefar, jag tror inte det. Har ju inte sagt att det är samma element, bara att de/han använt det billigaste audax-elementet som utgångspunkt och en av de billigare vifabasarna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-05 15:15

Martin skrev:Har ju inte sagt att det är samma element, bara att de/han använt det billigaste audax-elementet som utgångspunkt och en av de billigare vifabasarna.

Ytterligare ett fall då man enkelt kan konstatera att pris och prestanda inte är speciellt relaterade. Fast originalvifa:n bör inte ha en suck i jämförelse - Inoversionen är helt j**la grym! Hade en hel skock fågelholkar till kompisar här igår när jag demade piP. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi