Elementskydd till pi60 - favorit i repris

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fytrius

Elementskydd till pi60 - favorit i repris

Inläggav Fytrius » 2009-06-08 23:07

Hejsan!

Jag undrar om det är ok att starta en liten DIY-tråd här på "fel ställe" avseende detta gamla kära problem...?

Jag tog nämligen saken i egna händer och har just förfärdigat ett par egendesignade skapelser. Förhoppningsvis kan det inspirera någon att prova själv om behov finnes att skydda sina element.

Bilder kommer så fort jag får tillgång till ftp av admin.

PS. Detta är självklart en "teaser" för att jag ska få ftp fortare :wink:

EDIT: Bilder finns nu längre ned i tråden.
Senast redigerad av Fytrius 2009-06-15 15:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-06-08 23:14

imageshack.us ftw

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2009-06-10 11:20

Hej,

Det här tycker jag är en alldeles förtvivlat intressant tråd. Snälla Hali (eller någon), ge grabben ett FTP-konto nu. :)

Jag har småbarn, pi60s och stark aversion mot industrigallret som Ingvar saluför. :x :D

/N

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-10 13:56

eNils skrev:Hej,

Det här tycker jag är en alldeles förtvivlat intressant tråd. Snälla Hali (eller någon), ge grabben ett FTP-konto nu. :)

Jag har småbarn, pi60s och stark aversion mot industrigallret som Ingvar saluför. :x :D

/N

+1

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2009-06-10 22:04

Kristian skrev:
eNils skrev:Hej,

/N

+1

/ Kristian

+ 10

/Tobbe

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2009-06-10 22:27

Haha, tur att de är färdiga - annars skulle jag börja känna en lätt prestationsångest nu. :D

Nej, men det är i alla fall ett annat koncept mot vad Ingvar säljer nu. Är väl mest intresserad av input sen för att se om det går att förbättra. Kanske av Ingvar själv också. Han har talat om något liknande tidigare om jag inte är helt ute och cyklar...

Imageshack? Ja, jag lovar - om jag inte fått ftp här inom ett år!

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-11 17:17

Fytrius skrev:- om jag inte fått ftp här inom ett år!

8O 8O 8O 8O 8O

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-06-12 03:01

Ge stackarn en chans att lägga in bild nu då!!!!

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2009-06-12 13:26

Möjligtvis är inte Naqref rätt person att PM:a om detta? Ser plötsligt att det står "admin på sparlåga" under hans signatur, och att han har varit här flera gånger sedan jag PM:ade honom (innan jag postade mitt ursprungsmess). Vem vänder man sig till?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-06-12 16:02

Det är Hali som delar ut ftp-konton.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-06-12 18:56

Kan hålla med om att dom pa gallren inte är direkt snygga ,finns ju finmaskiga som är specialdesignade till vifa som bör passa som hand i hanske ...http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/hogtalargaller-c79347/hogtalargaller-vifa-222-mm-p79350/ Framifrån tror jag ingen kan skilja dom åt i alla fall så nog bör gallren passa :) http://ldsg.snippets.org/graphics/vifa/p21wo-20-08.jpg http://bildarkiv.hififorum.nu/Patrik_B/pi60closeup.jpg

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2009-06-12 22:15

zapanasta skrev:Kan hålla med om att dom pa gallren inte är direkt snygga ,finns ju finmaskiga som är specialdesignade till vifa som bör passa som hand i hanske ...http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/hogtalargaller-c79347/hogtalargaller-vifa-222-mm-p79350/ Framifrån tror jag ingen kan skilja dom åt i alla fall så nog bör gallren passa :) http://ldsg.snippets.org/graphics/vifa/p21wo-20-08.jpg http://bildarkiv.hififorum.nu/Patrik_B/pi60closeup.jpg

Har också funderat på dessa finmaskiga nät, har någon provmonterat och sett om det är samma hålbild!?

VH
Tobbe

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2009-06-15 15:52

Så där ja. Då var det dags för lite utlovade bilder.

Lite inköp från järnaffären:

Bild

Ett halvt "negativ" efter framkallning med sticksåg...:

Bild

Efter ytterligare lite pillande och målande:

Bild

Fastskruvat, från sidan:

Bild

Närbild på distans...:

Bild

Framifrån i halvfigur:

Bild

Andra högtalaren i helfigur inklusive ljudförbättrande näbbdjur:

Bild

Ni få gärna klanka på mina betsade pi60 årgång 87 (?). Någon gång ska jag ta tag i det och göra något bättre. Kanske inte jättemånga här som har äldre exemplar?

Jag hade dessutom egenheten att inte snedfasa kanten på "hyllan" och tror mig ana att QM60 är skapt på samma sätt. Haha, vad sa ni nu då? Jag visste väl att tiden skulle hinna ikapp. *s*

Kommentarer om funktion och fastsättning? Ja, det innebär ju att det måste skruvas i fronten, kanske inte så roligt tycker vissa. Angående barnsäkerhet är det ju inte totalt omöjligt att få in en hand med lite våld heller. Jag vet inte om jag har onödigt långa distanser, mina är 15 mm och det innebär c:a 10 mm frigång från gummiupphängningen.

mvh,

Martin

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-06-15 16:17

Hur upplever du ljudskillnaden?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-06-15 16:20

Helt klart funktionsdugligt, men jag tycker dom existerande skydden är snyggare.

Dom runda formerna interagerar dåligt med dom kantiga på lådan tycker jag.

Men absolut unik design : )
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-15 16:43

Jag tycker det var skitsnyggt!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-15 16:43

Det tycker jag också.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-06-15 17:01

Jag vill se samma skydd på ett par svarta eller vita pi60, det kanske är färgen det hänger på : )
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2009-06-15 17:18

Äntligen bilder :)

Liknar något jag klurat på i huvudet med två skillnader.
1. Kantigare form enligt pi60 formspråk med mindre möjlighet att komma åt diskanten från sidan
2. Endast nyttja elementskruvarna

Kul att se resultatet. Kan du ge mer info om vilken sträckmetall du använt och hur du gjorde kantinramningen (ser inte riktigt på bilden vad du använt för något.

vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2009-06-15 18:37

Tackar för uppmuntrande tillrop och "adekvat" kritik!

Alexi skrev:Hur upplever du ljudskillnaden?

Nackdelen med fastsättningen är ju att gallren inte gärna tas av och på, för s k "finlyssning" som ni brukar kalla det. Det gör ju också det jobbigare att testa detta så här i efterhand, Emellertid gjorde jag självklart test innan jag skruvade dit dem genom att bara hänga dem framför. Jag måste säga att jag har såpass svårt att höra skillnad så jag tvekade inte för att skruva dit dem iallafall. Dock tyckte jag mig hör en marginell skillnad i...vad ska jag kalla det...detaljer, eller "öppenhet". Fast det är helt oblint testat och jag skulle inte vara ett dugg förvånad om jag inte kunde skilja det åt i blindtest. Här kan kanske Ingvar (eller någon annan) svara på vad man "borde" förvänta sig med denna typ av konstruktion.

Angående formen:

Jag har full respekt för de som tycker att de harmonierar dåligt med lådan. Dock valde jag den; att harmoniera med elementen snarare än lådformen. Dessutom var det lättare att få dit listen utan hörn..Bara en sån sak!

torbod skrev:Liknar något jag klurat på i huvudet med två skillnader.
1. Kantigare form enligt pi60 formspråk med mindre möjlighet att komma åt diskanten från sidan

Kul att se resultatet. Kan du ge mer info om vilken sträckmetall du använt och hur du gjorde kantinramningen (ser inte riktigt på bilden vad du använt för något.

Med barn kan jag absolut förstå om man vill ha diskanten mera täckt.

Jag funderade också på att använda elementskruvarna. Det krävs ju kraftigare skruvar då och kanske även en bricka. Jag var osäker på om mitt aluminium (se nedan) skulle klara det.

Metallen är aluminiumflak 25x50. Det är berättigad en fråga om man skulle använda kraftigare metall. Men jag har inte hittat någon bra. Eller möjligtvis fler fästpunkter om man nu använder aluminium. Det "sviktar" lite i mellanrummen mellan skruvarna på baselementet.

Kantlisten är den i plast som du ser på första bilden, kan man kalla den "U-list"? Den fanns i anslutning till aluminiumet och passar som "hand i handske".

De var så pass lätta att göra så jag skulle inte dra mig för att göra en version 2 om det framkommer bra förslag här om material, fastsättning mm.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-15 19:19

KarlXII skrev:Jag tycker det var skitsnyggt!

+1
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-15 20:50

m_persson79 skrev:
KarlXII skrev:Jag tycker det var skitsnyggt!

+1

+1

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-06-15 21:30

Bra jobbat, riktigt fint. Ansiktskyftning :)

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-15 21:35

torbod skrev:Äntligen bilder :)

Liknar något jag klurat på i huvudet med två skillnader.

Kul att se resultatet.
vh
Tobbe

+1
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-26 11:50

Lite funderingar kring en idé om hur man kan fästa ett frontskydd på en pi60/s....

Bild

Det turkosa ska representera ett metallbleck (t.ex. aluminium) godstjocklek på någon mm. med ett hål för elementskruven som i sin tur representeras av den blå cirkeln.
Det röda är en magnet http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53503650 som fästes på metallblecket (t.ex. limmas).

Min tanke är att en likadan magnet fästes på själva frontskyddet på motsvarande plats.

Självklart skall det vara fler än en fästpunkt, t.ex för pi60, fyra - ett vid varje elementskruv.

Nu till själva frågorna: Verkar det vara en vettig lösning? Kommer dessa magneters magnetfält att inverka menligt på ljudåtergivningen och är påverkan i så fall hörbar?

Kanske vore det smartare att byta ut magneterna mot kardborre av ngt slag.. :? Fler förslag?

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-26 13:33

Man skulle ju kunna använda sexkantskruvar till elementen och borra ur och gänga dem för att kunna skruva i fästskruvar. Det krävs ju inga grymma dimensioner för att hålla ett sådant skydd på plats.

Men kardborre gillar jag också - enkelt att plocka bort om man vill finlyssna. Å andra sidan är det lätt att plocka bort för barn också.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-26 14:49

Almen skrev:Man skulle ju kunna använda sexkantskruvar till elementen och borra ur och gänga dem för att kunna skruva i fästskruvar. Det krävs ju inga grymma dimensioner för att hålla ett sådant skydd på plats.

Men kardborre gillar jag också - enkelt att plocka bort om man vill finlyssna. Å andra sidan är det lätt att plocka bort för barn också.

Jo, min tanke är ju att det ska vara lätt att ta av och på.

Jag tycker mig ha förstått att det som lockar barn till att "pilla" på högtalare ofta har att göra med elementets kon och framförallt dammkåpans spännande rundning. Tror därför att man kan minska barnets intresse högst avsevärt genom att helt enkelt dölja dessa förföriska former.

Vet att IÖ har den erfarenheten när det gäller diskanten och det idag existerande skumplastskyddet.

Att använda urborrade, gängade insexskallar istället för orginalskruv var ju lite tilltalande, men man måste ju nästan borra "på plats" =vanskligt, sen blir det ju lite meckigt att lossa elementet från lådan om man skulle behöva det...... :?
Man kan förstås använda amerikanska (vänstergängade) skruvar... :) fast då blir det istället svårt att dra skruvarna när elementet ska tillbaks.... :?

Undrar hur IÖ har löst monteringsproblemet med de kommande :?: skydden från Ino?

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-26 15:58

Något i den här stilen har jag tänkt mig. :)

Bild

Vad tycks?

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2009-06-27 22:54

Kristian skrev:Bild

Det turkosa ska representera ett metallbleck (t.ex. aluminium) godstjocklek på någon mm. med ett hål för elementskruven som i sin tur representeras av den blå cirkeln.
Det röda är en magnet http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53503650 som fästes på metallblecket (t.ex. limmas).

/ Kristian

Intressant förslag med metallblecket! Det verkar vara ett smart sätt att "få ut" fästpunkterna i sidled på skyddet.

Magneter har jag funderat på men är liksom du undrande över om det är "dåligt" för elementen. Jag minns från förr att någon tyckte att man skulle byta elementskruvarna av stål mot mässingsdito just pga att järn är magnetiskt. Jag vet inte om det är i samma liga som att hänga säkerhetsnålar i gardinerna, men klart är iallafall att lösningen att ha magneter nära elementet måste vara den totala motsatsen...

Kristian skrev:
Bild

Vad tycks?

Ser helt ok ut! Är lite fundersam bara om diskantdelen ska vara bredare än nederdelen? Problemet är ju också att du får långt från de övre hörnen av skyddet in till fästpunkterna på diskantelementet. Det skulle vara lätt att böja kanterna då, åtminstone om man använde samma material som jag.

EDIT: bokstavsdiskriminering

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-28 09:16

Jag skulle nog valt att göra en avslutning som är stelare, typ
\_/
istället för rundat... inte säker på om jag tror på runt i formspråket på
en Ino... på en Guru hade det passat bättre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino