Moderator: Redaktörer
Goran_Rudling skrev:IngOehman skrev:De som studerar och börjar förstå mekanismerna brukar också börja "höra på ett nytt sätt", och faktiskt inse att de "musikaiskt förhöjande effekterna" (ja, nu missbrukar jag också ordet...) som spikfötterna i förstone upplevdes tillföra, bara är en grov pseudomusikalisk yta, som när den lyfts bort befriar återgivningen från detta grova syntetiska sameness-täcke, och istället avslöjar de verkliga musikaliska nyanserna - de som håller i längden och som gör musiklyssningen spännande, delikat, intressant och rent av till en musikaliskt läcker upplevelse!
Kära Ingenjör Öhman, Ordf Ljudtekniska sällskapet etc. etc. etc. etc.
Du är rolig. Vad menar du med ovanstående? Finns det en tanke bakom eller försöker du bara ge verbal onanism ett ansikte?
Vad menar du att spikfötter tillför förutom sexig gång på vissa kvinnoskepp? Och vad menar du att mjuka gummifötter egentligen tillför eller subtraherar?
Och när du talar om att "höra på ett nytt sätt", vad är det som hörs då? Inre röster som Peter Humbug hör som träffar Jesus i Ljudbutiken? Och vad köpte Jesus? En Systemdek?
Du pratar om <i>"de verkliga musikaliska nyanserna - de som håller i längden och som gör musiklyssningen spännande, delikat, intressant och rent av till en musikaliskt läcker upplevelse!</I>. Vad är det du pratar om? Vilka är de verkliga musikaliska nyanserna? Förutom en massa ord. Skulle vara roligt att veta.
Morello skrev:Det är väl lika självklart som uppenbart att det lågpassfilter mellan kabinett och golv som en mjuk tass de facto utgör förhindrar att golvet exciteras och därmed slipper man lyssna till resonanser i golvplankorna?
hevi skrev:Morello skrev:Det är väl lika självklart som uppenbart att det lågpassfilter mellan kabinett och golv som en mjuk tass de facto utgör förhindrar att golvet exciteras och därmed slipper man lyssna till resonanser i golvplankorna?
Den danske exorcisten jag anlitade för att fördriva de omusikaliska vibrationerna i mitt rum var alltså bortkastade pengar![]()
?
H
Hade du blivit nöjdare om det bara stått golvet?johanrohm skrev:Vem har sagt något om golv bestående av golvplankor?
johanrohm skrev:Vem har sagt något om golv bestående av golvplankor?
mapem skrev:Exciteras inte golvplankorna också av ljudvågorna genom lyssningsmediet, alltså luften? Med eller utan kuddar respektive spikar. En undran bara.
hevi skrev:johanrohm skrev:Vem har sagt något om golv bestående av golvplankor?
Jag skulle även tro att Morello talar för döva öron- jag får i alla fall intrycket att herr Rudlings inhopp i denna tråd syftar mer till att under försepegling om sakupplysning med episkt upprörda inlägg pinka revir och peta i gamla variga sår snarare än att diskutera teknik.
H
mapem skrev:En fundering, om den är tillåten i denna tråd, av en som har både spikar och kuddar för säkerhets skull och som uttryck för konstitutionellt betingat vankelmod.
Exciteras inte golvplankorna också av ljudvågorna genom lyssningsmediet, alltså luften? Med eller utan kuddar respektive spikar. En undran bara.
petersteindl skrev:mapem skrev:En fundering, om den är tillåten i denna tråd, av en som har både spikar och kuddar för säkerhets skull och som uttryck för konstitutionellt betingat vankelmod.
Exciteras inte golvplankorna också av ljudvågorna genom lyssningsmediet, alltså luften? Med eller utan kuddar respektive spikar. En undran bara.
Jo, golvplank exciteras då av akustiska ljudvågor men inte av ljudvågor som fortplantar sig i fast medium. Jag vet inte om sådana kallas för mekaniska vågor. Svante har nog koll på ljudvågor i fasta material. Jag skulle tippa att akustiska vågor som skall byta medium från luft till trä har fysikens lagar mot sig eftersom effektiviteten i stort sett är obefintlig och i stort sett allt reflekteras. D v s luftmolekyler har svårt att sätta trämolekyler i rörelse. Hevis experiment är ok, men om man inte har en speldosa utan hölje så kan man använda sig av en stämgaffel![]()
MvH
Peter
johanrohm skrev:Vem har sagt något om golv bestående av golvplankor?
Morello skrev:Exemplen med speldosa och stämgaffel är både illustrativa och relevanta ...
JanBanan skrev:Påverkas inte transientresponsen om högtalarlådan tillåts vibrera? Jag har frågat detta tidigare i en annan tråd men fick då till svar nånting om att lådans vikt var så stor i förhållande till elementen så att det inte blir så mycket vibrationer. Men då behövs det väl inga kuddar heller, eller?
Bill50x skrev:Morello skrev:Exemplen med speldosa och stämgaffel är både illustrativa och relevanta ...
Jasså? Såvitt jag vet sitter de flesta högtalarkoner upphängda i fjädrande material och det finns alltså ingen mekaniskt stum koppling till underlaget såsom det gör med tex en stämgaffel.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Exemplen med speldosa och stämgaffel är både illustrativa och relevanta ...
Jasså? Såvitt jag vet sitter de flesta högtalarkoner upphängda i fjädrande material och det finns alltså ingen mekaniskt stum koppling till underlaget såsom det gör med tex en stämgaffel.
/ B
Betrakta högtalaren som en transduktor och strunta i detaljerna. Upphängningens styvhet är bara en del i ekvationen som dikterar resonsfrekvensen. (jfr med gaffelns styvhet)
Bill50x skrev:Jasså? Såvitt jag vet sitter de flesta högtalarkoner upphängda i fjädrande material och det finns alltså ingen mekaniskt stum koppling till underlaget såsom det gör med tex en stämgaffel.
JanBanan skrev:Påverkas inte transientresponsen om högtalarlådan tillåts vibrera? Jag har frågat detta tidigare i en annan tråd men fick då till svar nånting om att lådans vikt var så stor i förhållande till elementen så att det inte blir så mycket vibrationer. Men då behövs det väl inga kuddar heller, eller?
Bill50x skrev:Jasså? Såvitt jag vet sitter de flesta högtalarkoner upphängda i fjädrande material och det finns alltså ingen mekaniskt stum koppling till underlaget såsom det gör med tex en stämgaffel.
Piotr skrev:Konen ja, men all kraft som överförs till det rörliga systemet (talspole, kon samt delar av spider och upphängning) överförs i precis lika stor grad till magnetsystem och korg som ju sitter mer eller mindre fast förankrat i baffeln.![]()
Jämförelsen med stämgaffel och speldosa är mao. högst relevant.
Bill50x skrev:Är inte riktigt med här. Massan i högtalarkonen är ju sett till resten av högtalaren relativt liten, även om vi pratar baselement. Jag har ingen aning om vad en högtalarkon, vs låda, väger men nog pratar vi om typ en faktor 100? Till detta har vi konens påverkan av lufttrycket inne i lådan (som väl påverkar i alla riktningar och inte borde få lådan att vibrera, eller?) och troligen annat som jag inte heller har en aning om...
Så på vilket sätt är en jämförelse med en stämgaffel relevant?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster