Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-10 09:32

Peter Stendl och Göran Rudling:

Hur var det egentligen med de dära annonserna i tidningen "Hifi&musik" under 80-talet. De som Peter satte in. Den om skivspelaren "Pink triangle". " Den slår LP 12 på alla parametrar" stod det. I annonsen stod det också att alla var välkomna att byta in sina Lp 12:or.

Var verkligen Pink triangle en bättre skivspelare ? Var det lättare att marschera till musiken med den ? Kunde melodierna höras tydligare med pink- än med LP 12 ? Och vad säger Göran ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 09:45

Goran_Rudling skrev:
IngOehman skrev:De som studerar och börjar förstå mekanismerna brukar också börja "höra på ett nytt sätt", och faktiskt inse att de "musikaiskt förhöjande effekterna" (ja, nu missbrukar jag också ordet... :oops:) som spikfötterna i förstone upplevdes tillföra, bara är en grov pseudomusikalisk yta, som när den lyfts bort befriar återgivningen från detta grova syntetiska sameness-täcke, och istället avslöjar de verkliga musikaliska nyanserna - de som håller i längden och som gör musiklyssningen spännande, delikat, intressant och rent av till en musikaliskt läcker upplevelse!

Kära Ingenjör Öhman, Ordf Ljudtekniska sällskapet etc. etc. etc. etc.

Du är rolig. Vad menar du med ovanstående? Finns det en tanke bakom eller försöker du bara ge verbal onanism ett ansikte?

Vad menar du att spikfötter tillför förutom sexig gång på vissa kvinnoskepp? Och vad menar du att mjuka gummifötter egentligen tillför eller subtraherar?

Och när du talar om att "höra på ett nytt sätt", vad är det som hörs då? Inre röster som Peter Humbug hör som träffar Jesus i Ljudbutiken? Och vad köpte Jesus? En Systemdek?

Du pratar om <i>"de verkliga musikaliska nyanserna - de som håller i längden och som gör musiklyssningen spännande, delikat, intressant och rent av till en musikaliskt läcker upplevelse!</I>. Vad är det du pratar om? Vilka är de verkliga musikaliska nyanserna? Förutom en massa ord. Skulle vara roligt att veta.

Det är väl lika självklart som uppenbart att det lågpassfilter mellan kabinett och golv som en mjuk tass de facto utgör förhindrar att golvet exciteras och därmed slipper man lyssna till resonanser i golvplankorna?

Om storskrävlare Rudling och andra Linndogmatiker under inverkan av diverse "ljusbruna substanser" tror något annat föreslår jag en grundkurs i mekanikens elementa. Det finns gott om böcker i ämnet och de är till för att studeras. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-10 10:00

Morello skrev:Det är väl lika självklart som uppenbart att det lågpassfilter mellan kabinett och golv som en mjuk tass de facto utgör förhindrar att golvet exciteras och därmed slipper man lyssna till resonanser i golvplankorna?

Den danske exorcisten jag anlitade för att fördriva de omusikaliska vibrationerna i mitt rum var alltså bortkastade pengar :? :P ?

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 10:05

hevi skrev:
Morello skrev:Det är väl lika självklart som uppenbart att det lågpassfilter mellan kabinett och golv som en mjuk tass de facto utgör förhindrar att golvet exciteras och därmed slipper man lyssna till resonanser i golvplankorna?

Den danske exorcisten jag anlitade för att fördriva de omusikaliska vibrationerna i mitt rum var alltså bortkastade pengar :? :P ?

H

Jag är inte helt säker på vad ni menar. :P
-Innehar F-skattsedel-

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-06-10 10:09

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-10 10:17

Ursäkta att jag tar bort 100m citering ;)

johanrohm skrev:Vem har sagt något om golv bestående av golvplankor? :)
Hade du blivit nöjdare om det bara stått golvet?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-06-10 10:38

En fundering, om den är tillåten i denna tråd, av en som har både spikar och kuddar för säkerhets skull och som uttryck för konstitutionellt betingat vankelmod.

Exciteras inte golvplankorna också av ljudvågorna genom lyssningsmediet, alltså luften? Med eller utan kuddar respektive spikar. En undran bara.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-10 10:39

Jag skulle även tro att Morello talar för döva öron- jag får i alla fall intrycket att herr Rudlings inhopp i denna tråd syftar mer till att under försepegling om sakupplysning med episkt upprörda inlägg pinka revir och peta i gamla variga sår snarare än att diskutera teknik.

H

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-10 10:43

mapem skrev:Exciteras inte golvplankorna också av ljudvågorna genom lyssningsmediet, alltså luften? Med eller utan kuddar respektive spikar. En undran bara.

Ja. Frågan är vad som exiterar mest: Leta fram en sån där gammal mekanisk speldosa (liten cylinder med piggar som knäpper på stålblad) och veva först i luften. Jämför detta ljud med det du får om du trycker speldosan mot ett bord eller ett golv (med eller utan spike mellan) och testa slutligen med en mjuk gummikudde mellan.

H

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-10 10:56

Påverkas inte transientresponsen om högtalarlådan tillåts vibrera? Jag har frågat detta tidigare i en annan tråd men fick då till svar nånting om att lådans vikt var så stor i förhållande till elementen så att det inte blir så mycket vibrationer. Men då behövs det väl inga kuddar heller, eller?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 11:06

hevi skrev:

Jag skulle även tro att Morello talar för döva öron- jag får i alla fall intrycket att herr Rudlings inhopp i denna tråd syftar mer till att under försepegling om sakupplysning med episkt upprörda inlägg pinka revir och peta i gamla variga sår snarare än att diskutera teknik.

H

Jag är övertygad om att Hevis analys av skrävlare Rudlings gästspel - med eller utan hjälp av ljusbruna substanser - är helt korrekt.

För övrigt undrar jag fortfarande vadför substanser Rudling åsyftar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 11:09

mapem skrev:En fundering, om den är tillåten i denna tråd, av en som har både spikar och kuddar för säkerhets skull och som uttryck för konstitutionellt betingat vankelmod.

Exciteras inte golvplankorna också av ljudvågorna genom lyssningsmediet, alltså luften? Med eller utan kuddar respektive spikar. En undran bara.

Jo, golvplank exciteras då av akustiska ljudvågor men inte av ljudvågor som fortplantar sig i fast medium. Jag vet inte om sådana kallas för mekaniska vågor. Svante har nog koll på ljudvågor i fasta material. Jag skulle tippa att akustiska vågor som skall byta medium från luft till trä har fysikens lagar mot sig eftersom effektiviteten i stort sett är obefintlig och i stort sett allt reflekteras. D v s luftmolekyler har svårt att sätta trämolekyler i rörelse. Hevis experiment är ok, men om man inte har en speldosa utan hölje så kan man använda sig av en stämgaffel :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-06-10 11:23

En trumhinna eller ett mikrofonmembran sätts ju onekligen ändå i rörelse av ljudvågor i luft. Och våra fönsterrutor skakar när en bil (som rullar på gummikuddar) passerar förbi med stereon på.

Speldosetestet är onekligen illustrativt, men den akustiska energin från en speldosa är väl något lägre än från en högtalare.

Att jag frågar beror på att jag tycker vårt parkettgolv deltar lite för mycket i musikåtergivningen, även med SD-kuddar under högtalarna. Men det kanske inte är golvet, det kanske är akustiska rumsresonanser.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 11:34

Exemplen med speldosa och stämgaffel är både illustrativa och relevanta (till skillnad från en massa gallimatias som skrivits om detta från i synnerhet dogmatiska hifi-gubbar).
-Innehar F-skattsedel-

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-10 11:39

petersteindl skrev:
mapem skrev:En fundering, om den är tillåten i denna tråd, av en som har både spikar och kuddar för säkerhets skull och som uttryck för konstitutionellt betingat vankelmod.

Jo, golvplank exciteras då av akustiska ljudvågor men inte av ljudvågor som fortplantar sig i fast medium. Jag vet inte om sådana kallas för mekaniska vågor. Svante har nog koll på ljudvågor i fasta material. Jag skulle tippa att akustiska vågor som skall byta medium från luft till trä har fysikens lagar mot sig eftersom effektiviteten i stort sett är obefintlig och i stort sett allt reflekteras. D v s luftmolekyler har svårt att sätta trämolekyler i rörelse. Hevis experiment är ok, men om man inte har en speldosa utan hölje så kan man använda sig av en stämgaffel :)

MvH
Peter

Spikes gör att högtalarna förvandlas till en stämgaffel av vibrationer. Vibrationerna blir större vid kraftiga utbrott i musiken. Att som linn gör- dra åt elementen hårt som bara f**n, gör dessutom att problemet med stämgaffelvibrationerna ökar än mer. Det låter "mera", "tajtare", mera dynamiskt. För att tala linnistspråk: Känsloutbrott i musiken återges starkare, något överdrivna, mot originalet, vid användandet av spikes.
Litet av samma sak som "biwiring" men här blir det istället ett milt fasfel, som gör att allting låter litet större- speciellt undermåliga inspelningar.

Detta är väl inga nyheter för någon på detta forum- inte ens för linnisterna hoppas jag. Häri ligger också förklaringen varför spikes och biwiring kan upplevas som subjektivt något positivt, fastän det i själva verket ju rör sig om en försämring, sett ur ett återgivningsperspektiv. Men kanske inte ur ett "upplevelse" perspektiv - subjektivt...
Senast redigerad av Richard 2009-06-10 11:46, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-10 11:40

Morello, i det inlägg du citerade.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-10 11:42

Morello skrev:Exemplen med speldosa och stämgaffel är både illustrativa och relevanta ...

Jasså? Såvitt jag vet sitter de flesta högtalarkoner upphängda i fjädrande material och det finns alltså ingen mekaniskt stum koppling till underlaget såsom det gör med tex en stämgaffel.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-10 11:44

JanBanan skrev:Påverkas inte transientresponsen om högtalarlådan tillåts vibrera? Jag har frågat detta tidigare i en annan tråd men fick då till svar nånting om att lådans vikt var så stor i förhållande till elementen så att det inte blir så mycket vibrationer. Men då behövs det väl inga kuddar heller, eller?

Nja, inte transientresponsen kanske. Men ljudet som sådant. Och det är ju själva poängen med spikes: Mer vibrationer i det hörbara området.

Poängen med mjukupphängning är den motsatta: Mindre vibrationer i det hörbara området.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 11:46

Bill50x skrev:
Morello skrev:Exemplen med speldosa och stämgaffel är både illustrativa och relevanta ...

Jasså? Såvitt jag vet sitter de flesta högtalarkoner upphängda i fjädrande material och det finns alltså ingen mekaniskt stum koppling till underlaget såsom det gör med tex en stämgaffel.

/ B

Betrakta högtalaren som en transduktor och strunta i detaljerna. Upphängningens styvhet är bara en del i ekvationen som dikterar resonsfrekvensen. (jfr med gaffelns styvhet)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-10 11:57

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Betrakta högtalaren som en transduktor och strunta i detaljerna. Upphängningens styvhet är bara en del i ekvationen som dikterar resonsfrekvensen. (jfr med gaffelns styvhet)

Nix, man kan inte se högtalaren som en enhet. Eller rättare, det kan man visst men jämförelsen med en speldosa eller stämgaffel suger... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-10 12:05

Bill50x skrev:Jasså? Såvitt jag vet sitter de flesta högtalarkoner upphängda i fjädrande material och det finns alltså ingen mekaniskt stum koppling till underlaget såsom det gör med tex en stämgaffel.

Konen ja, men all kraft som överförs till det rörliga systemet (talspole, kon samt delar av spider och upphängning) överförs i precis lika stor grad till magnetsystem och korg som ju sitter mer eller mindre fast förankrat i baffeln. :)

Jämförelsen med stämgaffel och speldosa är mao. högst relevant.

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 12:07

Jag repeterar: Det finns böcker i ämnet att läsa för den som genuint intresserad. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-10 12:10

JanBanan skrev:Påverkas inte transientresponsen om högtalarlådan tillåts vibrera? Jag har frågat detta tidigare i en annan tråd men fick då till svar nånting om att lådans vikt var så stor i förhållande till elementen så att det inte blir så mycket vibrationer. Men då behövs det väl inga kuddar heller, eller?

Lådans vikt är i regel så stor att rörelsen i denna hålls rimligt låg. Dock tilllåter ju en resonans att energi lagras så att amplituden ökar med tiden.. detta kan sägas göra mer skada än den lilla rörelsen som lådan gör som en direkt reakion av den kraften som uppstår mellan det "fasta" och det rörliga systemet i högtalaren.

/Peter

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-06-10 12:22

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-10 12:24

Bill50x skrev:Jasså? Såvitt jag vet sitter de flesta högtalarkoner upphängda i fjädrande material och det finns alltså ingen mekaniskt stum koppling till underlaget såsom det gör med tex en stämgaffel.

Och hur lyder Newtons tredje lag? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-10 12:27

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... 382#p63382

Intressant läsning för att se hur "andra sidan" tänker. Speciellt signaturen "sture". ( troligen Rudling )

Här framgår tydligt att dämpning av resonanser inte är önskvärt, bland linnister.
Senast redigerad av Richard 2009-06-10 12:38, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-10 12:31

Skulle dessa spikar på något vis dämpa vibrationer jag säger de de. Det finns skumgummi med det är väl för banalt, ja i varje fall skall det vara något material som tar upp energin.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-10 12:32

Piotr skrev:Konen ja, men all kraft som överförs till det rörliga systemet (talspole, kon samt delar av spider och upphängning) överförs i precis lika stor grad till magnetsystem och korg som ju sitter mer eller mindre fast förankrat i baffeln. :)

Jämförelsen med stämgaffel och speldosa är mao. högst relevant.

Är inte riktigt med här. Massan i högtalarkonen är ju sett till resten av högtalaren relativt liten, även om vi pratar baselement. Jag har ingen aning om vad en högtalarkon, vs låda, väger men nog pratar vi om typ en faktor 100? Till detta har vi konens påverkan av lufttrycket inne i lådan (som väl påverkar i alla riktningar och inte borde få lådan att vibrera, eller?) och troligen annat som jag inte heller har en aning om...

Så på vilket sätt är en jämförelse med en stämgaffel relevant?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-10 12:33

Morello skrev:Jag repeterar: Det finns böcker i ämnet att läsa för den som genuint intresserad. :)

Självklart. Det finns det om varje spörsmål som dyker upp på Faktiskt, så varför inte lägga ner forumet... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-10 12:35

Bill50x skrev:Är inte riktigt med här. Massan i högtalarkonen är ju sett till resten av högtalaren relativt liten, även om vi pratar baselement. Jag har ingen aning om vad en högtalarkon, vs låda, väger men nog pratar vi om typ en faktor 100? Till detta har vi konens påverkan av lufttrycket inne i lådan (som väl påverkar i alla riktningar och inte borde få lådan att vibrera, eller?) och troligen annat som jag inte heller har en aning om...

Så på vilket sätt är en jämförelse med en stämgaffel relevant?

Sätt en accelerometer på en högtalare och mät. Det har andra redan gjort och har därför annan uppfattning än du. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi