Kan det i extremfallet låta falskt på liknande vis som tex ett ostämt instrument?
Varsågoda!
Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:En fyrkant låter ju inte särskilt harmoniskt iaf.. falskt vet jag inte om man ska säga dock. Övertonerna blir ju dissonanta när man kommer upp en bit i serien.
Men för normal hifi-apparatur... I think not!
/Peter
Strmbrg skrev:Ja, alltså om övertonerna kan bli såpass betonade att de dominerar över den inkommande tonen?
Kan det i extremfallet låta falskt på liknande vis som tex ett ostämt instrument?
Varsågoda!
Svante skrev:Piotr skrev:En fyrkant låter ju inte särskilt harmoniskt iaf.. falskt vet jag inte om man ska säga dock. Övertonerna blir ju dissonanta när man kommer upp en bit i serien.
/Peter
Nä... Hur då dissonanta, menar du? Hur skulle dissonans kunna uppstå i en harmonisk serie?
Piotr skrev:Jo, kanske jag upplevt detta fenomen.. När man lirar elgitarr och kör med ren klang eller begränsat med dist så kan man spela moll-ackord utan problem men med kraftig dist (klippning a la fyrkant?) så skär det ihop totalt och man måste "muta" den sänkta tersen.
[/speculation moide off]
/Peter
Strmbrg skrev:Vad jag hade i åtanke, men kanske inte tror på är:
Säg att en förstärkare matas med tonen C, och att en a-linjäritet i förstärkaren genererar tonen F som en resonansprodukt.
Ut kommer sålunda tonen C samt tonen F.
Om den utmatade tonen F har en tillräckligt hög amplitud i förhållande till tonen C, så kanske det ljudliga resultatet kan upplevas som att det låter falskt då ett musikstycke återges.
Det förutsätter väl att resonansprodukterna har ett annat förhållande till inmatad ton, än varandes hela multiplar av frekvensen.
Och dylika resonanta system kanske inte finns?
Piotr skrev:Svante skrev:Piotr skrev:En fyrkant låter ju inte särskilt harmoniskt iaf.. falskt vet jag inte om man ska säga dock. Övertonerna blir ju dissonanta när man kommer upp en bit i serien.
/Peter
Nä... Hur då dissonanta, menar du? Hur skulle dissonans kunna uppstå i en harmonisk serie?
Vad jag tror jag far efter är att vid 7:e och uppöver så uppstår inharmoniska intervall mellan övertonerna vilket ger en otrevlig upplevelse. Or so they say!
Jag har inte undersökt det utan refererar till det jag läst och nu inser jag att jag inte tänkt igenom det så noga.![]()
Jo, kanske jag upplevt detta fenomen.. När man lirar elgitarr och kör med ren klang eller begränsat med dist så kan man spela moll-ackord utan problem men med kraftig dist (klippning a la fyrkant?) så skär det ihop totalt och man måste "muta" den sänkta tersen. Mollet klingar rätt ändå för att (tror jag) man vet vilket ackord det skall vara och vart i skalan man befinner sig.
Det jag far efter kräver väl ett ackord.. dvs. det räcker inte med en ren fyrkant. Tror jag!!![]()
[/speculation moide off]
/Peter
Objektivisten skrev:Strmbrg skrev:Vad jag hade i åtanke, men kanske inte tror på är:
Säg att en förstärkare matas med tonen C, och att en a-linjäritet i förstärkaren genererar tonen F som en resonansprodukt.
Ut kommer sålunda tonen C samt tonen F.
Om den utmatade tonen F har en tillräckligt hög amplitud i förhållande till tonen C, så kanske det ljudliga resultatet kan upplevas som att det låter falskt då ett musikstycke återges.
Det förutsätter väl att resonansprodukterna har ett annat förhållande till inmatad ton, än varandes hela multiplar av frekvensen.
Och dylika resonanta system kanske inte finns?
Om förstärkaren är hyggligt konstruerad så blir det ju samma resonansprodukter rakt över, bara en annan tonart helt enkelt, inget att bry sig så mkt om.
Objektivisten skrev:Piotr skrev:Jo, kanske jag upplevt detta fenomen.. När man lirar elgitarr och kör med ren klang eller begränsat med dist så kan man spela moll-ackord utan problem men med kraftig dist (klippning a la fyrkant?) så skär det ihop totalt och man måste "muta" den sänkta tersen.
[/speculation moide off]
/Peter
Har inte det där fenomenet med att göra att gitarren inte är fullständigt intonerad?
paa skrev:Svante, har du något testprogram som kan lägga på ohemult mycket intermodulation?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster