Moderator: Redaktörer
JanBanan skrev:Kommer den här debatten att begränsa sig till att gälla fullregisterlådhögtalare med dynamiska element?
Goran_Rudling skrev:Tanken bakom tråden var att i lugn och sansad ton försöka reda ut frågan om spikfötter är bra eller dåligt. Utan tyckande. Mer en saklig vetenskaplig diskussion.
Nattlorden skrev:Göran. Hur vore det om du mätte lite på högtalarlådor istället för att göra lösa antaganden?
Ingvar vet jag att han mäter allt som går att mäta (och troligtvis lite till).
Det finns hos Sonicdesign mätningar på hur mycket vibrationer som en högtalare på spikes resp på mjukfötter överför till ett golv - ta en kik och funderare på det.
MagnusÖstberg skrev:Den här tråden kommer läsas för det roliga språket, någon sorts ny information lär den knappast delge.
Richard skrev:Mätningar är ju en sak- lyssningar är en annan, eller hur ? * Hur kan det då komma sig att "mjuka kuddar" tillhör en kraftig minorit ute i världen- utanför sveriges gränser? De flesta hifientusiaster kör ju med spikes! Varför? För att de tycker att det låter subjektivt sämre? Knappast.
* Mätningarna kan verifiera vad som händer dock- om man mäter rätt.
Om du läser min teori i inlägget ovan, varför spikes gillas av så många då man lyssnar på musiken, förstår du kanske. Om jag har rätt- vill säga. Jag kan ju ha fel.
Goran_Rudling skrev:Tanken bakom tråden var att i lugn och sansad ton försöka reda ut frågan om spikfötter är bra eller dåligt.
Richard skrev:Du har delvis rätt i att försäljare vill sälja spikes. "Mjukkudde" tillverkarna vill sälja kuddar. Inget konstigt med det.
Om du läser mitt första inlägg i denna tråd, så förstår du. Jag anser alltså att spikes tillför en färgning av ljudet. Men musiken kan upplevas "larger than life" med spikes. Därför gillas just spikes, enligt undertecknad- av så många.
Nattlorden skrev:Richard skrev:Du har delvis rätt i att försäljare vill sälja spikes. "Mjukkudde" tillverkarna vill sälja kuddar. Inget konstigt med det.
Nattlorden skrev:
Och vilket säljer mest idag? Varför skulle då handlaren satsa på kuddar, när spikes säljer bättre?
Spikes säljer ju överlägset bäst- men kanske inte överallt i just sverige. Sonic design kommer ju härifrån.Richard skrev:
Om du läser mitt första inlägg i denna tråd, så förstår du. Jag anser alltså att spikes tillför en färgning av ljudet. Men musiken kan upplevas "larger than life" med spikes. Därför gillas just spikes, enligt undertecknad- av så många.Nattlorden skrev: Och det gäller i alla rum? Gäller det likadant på parkett, heltäckningsmatta, betonggolv, stengolv? Eller är effekten godtycklig?
Och marknadsförs spikes till att göra detta, är det inte snarare så att man påstår att sådana effekter inte skall uppstå?
Jag tror de gillas av de flesta för att de ser brutalt coola ut. En mjukkudde är väldigt "osexig" medan en vass metallkon är mycket mer macho. Och för att handlaren och tidningar planterat idén att det låter bättre i folks sinnevärld.
Inte alls. Vad får dig att tro det? Och varför skämta om att jag är tjock...jag kanske har jättestora komplex för min kroppshydda?Laila skrev:MagnusÖstberg skrev:Den här tråden kommer läsas för det roliga språket, någon sorts ny information lär den knappast delge.
Så den Store Osten vet redan allt om allt ?
Richard skrev:Spikes säljer ju överlägset bäst- men inte i sverige. Sonic design kommer ju härifrån.
Det låter som att du inte provat att använda spikes. Men jag kan ha fel. Har du det ? Hörde du någon skillnad ?
Lazyworm skrev:Jag skulle tycka att det vore helt fantastiskt underbart om Svante å Morello kan skicka en F/E lådda till Stereophile med bbifogad beskrivning, det skulle faktiskt kunna göra underverk för framtida recensioner
MagnusÖstberg skrev:Inte alls. Vad får dig att tro det? Och varför skämta om att jag är tjock...jag kanske har jättestora komplex för min kroppshydda?Laila skrev:MagnusÖstberg skrev:Den här tråden kommer läsas för det roliga språket, någon sorts ny information lär den knappast delge.
Så den Store Osten vet redan allt om allt ?
Goran_Rudling skrev:Till alla er därute.
Det kommer att komma en del nyheter. Men det kommer inte att komma idag. Och naturligtvis finns mätningar med.
Har just avslutat en sammanfattning om Peter Steindl och minnen på tråden om Steindl. Läs det. Det kanske kan vara roligt att veta vad som är sant från 80 talet och vad som är påhitt.
Sen hoppas jag att ni alla läser Martin Colloms artikel i Stereophile. Bara som bakgrund. Inte för att det är någon sanning.
http://stereophile.com/reference/23/index.html
Har en lång helg framför mig. Vet inte när jag återkommer. I'll be back.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster