Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Öhman och mjuka fötter m.m.

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-12 13:07

<b>Om spikfötter och andra fötter, del 242.</B>

Jag känner till din uppfattning i frågan. Och du känner till min. Jag kommer inte försöka få dig att ändra uppfattning. Jag kommer att försöka få dig att förstå frågan om effekterna av spikfötter sett utifrån ett ”vetenskapligt” perspektiv. Då kommer du säkerligen att ändra uppfattning.

Ett problem som jag sett när det gäller forum att det tycks oerhört mycket. Många gånger rakt ut i luften utan någon som helst vettig grund. Som den/de person/personer som påstår att spikfötter är en form av dioder.

Jag har också sett den andra avarten. ”Jag provar inget förrän jag FÖRSTÅR varför jag ska prova.” Det är också en lite konstig uppfattning.

Många av de upptäckter som görs idag är för man ville prova nåt som man tror sig förstå så upptäcker man nåt helt annat.

Ett sådant exempel är den extra, odrivna högtalaren i rummet. Linn byggde Isobarik 1976. Då hade man bara ett par högtalare i rummet. När Linn senare utvecklade fler högtalare märkte man att om man lät Isobarikarna stå kvar, det var ju enklast för de väger mycket, när man lyssnade på andra högtalare så lät ”musiken” sämre. Detta hände runt 1980. Det var så man upptäckte effekten. En del har inte upptäckt det än. Det var också i samband med detta man upptäckte effekten av stadiga fötter till stativ. Jag vet hur stativen såg ut från början och vad de så småningom utvecklades till.

Jag vet att när jag visade QLNs högtalare på en mässa i Las Vegas 1982 så lät de instängda och alldeles förförligt överdämpade. Inte alls som de lät i en butik. Så vi fick plocka ut dämpmaterial ur burkarna.

Jag förstod inte då att varför det var så var att högtalarna var konstruerade för att vara i rum med andra högtalare, därför var de överdämpade. I ett rum utan andra högtalare blev de helt förändrade. Det var inte förrän jag hörde effekten av en extra högtalare i rummet som jag kopplade problemen med QLN högtalarna. När jag vid hemkomst påtalade detta för konstruktörerna på QLN blev jag idiotförklarad. Och sen dess är det många som idiotförklarat mig.

Jag har redan förstått att vi värderar olika saker i musik. Det är helt ok. Problemet uppstår när vi från dessa ”värderingar” försöker dra generella slutsatser om verkligheten. Jag hoppas därför att vi i vårt kommande ”samtal” kan vara tydliga med att redovisa kriterierna vi använder.

Jag ser ett tydligt mönster i hur du resonerar kopplat till dina redovisningar av dina lyssningsintryck. Jag har sett att du gör några tankefel. Jag tror att jag kan få dig att se dina tankefel och då tror jag du kommer att ändra uppfattning. Det är inte märkvärdigare än så.

Hittade en artikel från 1992 som kan vara roligt för dig att läsa om du inte redan läst den. Den handlar om Pace, Rhythm, & Dynamics. Artikeln är från 1992 och det kan förstås leda till att någon genast påtalar att jag lever i en annan tidsålder. Läs den den är nyttig. Men lång.
http://stereophile.com/reference/23/index.html

Ska vi försöka oss på ett ”samtal”?

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-06-12 13:30

Intressant läsning
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-12 13:31

Kommer den här debatten att begränsa sig till att gälla fullregisterlådhögtalare med dynamiska element?

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-12 13:42

JanBanan skrev:Kommer den här debatten att begränsa sig till att gälla fullregisterlådhögtalare med dynamiska element?

Jag är ingen Hitler eller Stalin även om jag har blivit kallad det vid ett antal tillfällen. Så jag ser mig inte som någon moderator eller censursheriff. Anything goes.

Tanken bakom tråden var att i lugn och sansad ton försöka reda ut frågan om spikfötter är bra eller dåligt. Utan tyckande. Mer en saklig vetenskaplig diskussion.

Sen kan vi se om vi kan använda tråden till mer.

Hade någon åsikt om Spikfötter?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-12 13:50

Goran_Rudling skrev:Tanken bakom tråden var att i lugn och sansad ton försöka reda ut frågan om spikfötter är bra eller dåligt. Utan tyckande. Mer en saklig vetenskaplig diskussion.

Oki, då är det väl bara att lägga fram de vetenskapliga bevisen för spikfötternas förträfflighet Göran så att dom kan diskuteras. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-12 13:50

Göran. Hur vore det om du mätte lite på högtalarlådor istället för att göra lösa antaganden?

Ingvar vet jag att han mäter allt som går att mäta (och troligtvis lite till).

Det finns hos Sonicdesign mätningar på hur mycket vibrationer som en högtalare på spikes resp på mjukfötter överför till ett golv - ta en kik och funderare på det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-12 14:08

---
Senast redigerad av Richard 2012-03-04 14:43, redigerad totalt 5 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-12 14:18

Nattlorden skrev:Göran. Hur vore det om du mätte lite på högtalarlådor istället för att göra lösa antaganden?

Ingvar vet jag att han mäter allt som går att mäta (och troligtvis lite till).

Det finns hos Sonicdesign mätningar på hur mycket vibrationer som en högtalare på spikes resp på mjukfötter överför till ett golv - ta en kik och funderare på det.

Mätningar är ju en sak- lyssningar är en annan, eller hur ? * Hur kan det då komma sig att "mjuka kuddar" tillhör en kraftig minoritet ute i världen- utanför sveriges gränser? De flesta hifientusiaster kör ju med spikes! Varför? För att de tycker att det låter subjektivt sämre? Knappast. Folk är intelligentare och mera musikaliska än så.

* Mätningarna kan verifiera vad som händer dock- om man mäter rätt.
Om du läser min teori i inlägget ovan, varför spikes gillas av så många då man lyssnar på musiken, förstår du kanske. Om jag har rätt- vill säga. Jag kan ju ha fel.
Senast redigerad av Richard 2009-06-12 14:41, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-12 14:21

Mycket intressant? Vad för nya rön kommer kunna skådas i denna tråd
undrar jag. Det lär väl finnas utömmande trådar allra redan här på
forumet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-12 14:25

Den här tråden kommer läsas för det roliga språket, någon sorts ny information lär den knappast delge.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-12 14:28

MagnusÖstberg skrev:Den här tråden kommer läsas för det roliga språket, någon sorts ny information lär den knappast delge.

Varför så sarkastisk ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-12 14:29

MagnusÖstberg skrev:Den här tråden kommer läsas för det roliga språket, någon sorts ny information lär den knappast delge.

Så den Store Osten vet redan allt om allt ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-12 14:31

Laila skrev:

Han vet allt och lite till!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-12 14:32

Vilken typ av spikes avses?

Den som verkligen går ner i golvet med en spets, eller den som avslutas med en fot - antingen en bredare bas längst ner eller en en lös adapter för att inte skada golvet.

Eller båda? Kan man anta att de har samma egenskaper?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-12 14:34

Richard skrev:Mätningar är ju en sak- lyssningar är en annan, eller hur ? * Hur kan det då komma sig att "mjuka kuddar" tillhör en kraftig minorit ute i världen- utanför sveriges gränser? De flesta hifientusiaster kör ju med spikes! Varför? För att de tycker att det låter subjektivt sämre? Knappast.

För att handlare säger man skall ha det, för att man ser bilder av högtalare stå på sådana. Det är en minoritet som gör tekniska värderingar av sakerna, utan de flesta vill bara ha reda på vad de skall ha. Därtill gör de en subjektiv lyssning som inte egentligen berättar något alls (=hur högtalaren låter på den platsen i butiken, med massa andra högtalare i rummet och med helt annan elektronik än hemma).

* Mätningarna kan verifiera vad som händer dock- om man mäter rätt.
Om du läser min teori i inlägget ovan, varför spikes gillas av så många då man lyssnar på musiken, förstår du kanske. Om jag har rätt- vill säga. Jag kan ju ha fel.

Gillas på ett subjektivt sätt eller ett objektivt? Menar du "tycka om" eller "veta vad som är återgivningsmässigt korrektast" ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-12 14:40

---
Senast redigerad av Richard 2012-03-04 14:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-12 14:46

Goran_Rudling skrev:Tanken bakom tråden var att i lugn och sansad ton försöka reda ut frågan om spikfötter är bra eller dåligt.

Det beror på vad man vill uppnå. När man har bestämt det så kan man avgöra om spikfötter är en lämplig lösning för att uppnå målsättningen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-12 14:51

Richard skrev:Du har delvis rätt i att försäljare vill sälja spikes. "Mjukkudde" tillverkarna vill sälja kuddar. Inget konstigt med det.

Och vilket säljer mest idag? Varför skulle då handlaren satsa på kuddar, när spikes säljer bättre?

Om du läser mitt första inlägg i denna tråd, så förstår du. Jag anser alltså att spikes tillför en färgning av ljudet. Men musiken kan upplevas "larger than life" med spikes. Därför gillas just spikes, enligt undertecknad- av så många.

Och det gäller i alla rum? Gäller det likadant på parkett, heltäckningsmatta, betonggolv, stengolv? Eller är effekten godtycklig?

Och marknadsförs spikes till att göra detta, är det inte snarare så att man påstår att sådana effekter inte skall uppstå?

Jag tror de gillas av de flesta för att de ser brutalt coola ut. En mjukkudde är väldigt "osexig" medan en vass metallkon är mycket mer macho. Och för att handlaren och tidningar planterat idén att det låter bättre i folks sinnevärld.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-12 14:56

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Du har delvis rätt i att försäljare vill sälja spikes. "Mjukkudde" tillverkarna vill sälja kuddar. Inget konstigt med det.

Nattlorden skrev:
Och vilket säljer mest idag? Varför skulle då handlaren satsa på kuddar, när spikes säljer bättre?

Spikes säljer ju överlägset bäst- men kanske inte överallt i just sverige. Sonic design kommer ju härifrån.

Richard skrev:
Om du läser mitt första inlägg i denna tråd, så förstår du. Jag anser alltså att spikes tillför en färgning av ljudet. Men musiken kan upplevas "larger than life" med spikes. Därför gillas just spikes, enligt undertecknad- av så många.

Nattlorden skrev: Och det gäller i alla rum? Gäller det likadant på parkett, heltäckningsmatta, betonggolv, stengolv? Eller är effekten godtycklig?

Och marknadsförs spikes till att göra detta, är det inte snarare så att man påstår att sådana effekter inte skall uppstå?

Jag tror de gillas av de flesta för att de ser brutalt coola ut. En mjukkudde är väldigt "osexig" medan en vass metallkon är mycket mer macho. Och för att handlaren och tidningar planterat idén att det låter bättre i folks sinnevärld.

Det låter som att du inte provat att använda spikes. Men jag kan ha fel. Har du det ? Hörde du någon skillnad ?
Senast redigerad av Richard 2009-06-12 15:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-12 15:08

Laila skrev:

Inte alls. Vad får dig att tro det? Och varför skämta om att jag är tjock...jag kanske har jättestora komplex för min kroppshydda?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-06-12 15:08

vad som är bäst tycks variera från högtalre till högtalre samt underlag som de står på.
Själv kör jag på superspikesm Mestadels för att det går att flytta på högtalarba lättare. ja det sitter filt under fötterna.
man måste ju kunna damsuga hemmet också.

Ibland får man göra avklall på ljud för att kunna leva hemma också-
Eller har jag fel nu i gen.

jag ror på filosofin att man får prova sig fram. Mjuka fötter låter också bra.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-06-12 15:08

Vad hette han som mätte på ett gäng olika fötter inkl SD, spikes etc. De mätningarna borde finnas kvar någonstans.

Även Solid Tech har mätningar gjorda på sina Disc of Silence och Feet of Silence. DoS har förmågan att absorbera bättre längs med alla 3 axlar än SD foten, men är inte praktisk i alla installationer, fungerar dock mycket bra på subwoofers och liggande centrar (saker som inte är så höga).

http://www.solid-tech.net/Vibrationstest.PDF

Edit: Länk
Senast redigerad av crion 2009-06-12 16:03, redigerad totalt 1 gång.
100% Digital

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-12 15:10

Richard skrev:Spikes säljer ju överlägset bäst- men inte i sverige. Sonic design kommer ju härifrån.

Det tror jag inte på förrän du presenterar statistik. Jag skulle tro det säljs 50 paket spikes eller mer per paket Sonic design.

Det låter som att du inte provat att använda spikes. Men jag kan ha fel. Har du det ? Hörde du någon skillnad ?

Tja... kikar man i ett gammalt Faktiskt.se-reportage, så kan man se följande:
Bild

...jag tycker nog allt att det ser ut som spikes (ovanpå 5-kronor, ovanpå möbeltassar).

Hörde skillnad? Mot vad då? Jag hade aldrig högtalarna på något annat. Och det tror jag inte de flesta andra gör heller. Antingen skaffar man de ihop med högtalarna eller så skaffar man inte alls. Med tanke på att högtalarna var inmätta med spikes på och stående exakt där, så skulle jag aldrig tänkt tanken att flytta på dem en mikrometer.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-12 15:14

Till alla er därute.

Det kommer att komma en del nyheter. Men det kommer inte att komma idag. Och naturligtvis finns mätningar med.

Har just avslutat en sammanfattning om Peter Steindl och minnen på tråden om Steindl. Läs det. Det kanske kan vara roligt att veta vad som är sant från 80 talet och vad som är påhitt.

Sen hoppas jag att ni alla läser Martin Colloms artikel i Stereophile. Bara som bakgrund. Inte för att det är någon sanning.

Har en lång helg framför mig. Vet inte när jag återkommer. I'll be back.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-06-12 15:38

Försök håll god ton ! Man behöver inte kritisera andras utseende det är bara barnsligt !

Motiver varför du tycker si och så med min erfarenhet säger si och så.
En massa tyckanden leder ingen stans.

Jag vill se fakta och folks erfarenheter inte massa tyckanden. Ursäkta om jag trampar någon på tårna nu.

Jag vill bara att man ska respektera varandra.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-12 15:41

Synd att inte John fick vara med och mäta lite där också 8)

Ibland när man läser recensioner i Stereophile och efteråt tittar på kurvor så blir man riktigt förvånad, alltså hur en så sjuk frekvenskurva på t.ex högtalare kan få en riktigt bra recension om neutral och "musikalsk" skapelse, det verkar ibland som att t.om. högklassiga recensenter faller för trycket och på något inbillat placebosätt känner att det måste vara bra högtalare eftersom dom är så förbenat dyra :)

Därav ger jag 5 stora tummar upp till John A som månad efter månad gör att vissa recensenter måste återkomma i numret efter å förklara vad det kunde vara som gjorde att dom tyckte att det minsann lät bättre än mätningarna påvisade. :)

Pust, å när man inte ens kan höra högtalarfärgningar om 10 tals dB så undrar man ju hur de ska kunna urskilja förstärkare åt som distar åtminstone en faktor 10 mindre (om det inte är en gammal rörhäck i Milleklasen :p) och samtidigt har en faktor 100 gånger rakare tonkurva.

Jag skulle tycka att det vore helt fantastiskt underbart om Svante å Morello kan skicka en F/E lådda till Stereophile med bbifogad beskrivning, det skulle faktiskt kunna göra underverk för framtida recensioner ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-12 15:44

Lazyworm skrev:Jag skulle tycka att det vore helt fantastiskt underbart om Svante å Morello kan skicka en F/E lådda till Stereophile med bbifogad beskrivning, det skulle faktiskt kunna göra underverk för framtida recensioner ;)

Damn, vilket bra idé! Skall vi skramla ihop lite slantar för att få det till stånd?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-12 15:45

MagnusÖstberg skrev:
Laila skrev:

Inte alls. Vad får dig att tro det? Och varför skämta om att jag är tjock...jag kanske har jättestora komplex för min kroppshydda?

Absolut inte min mening att skämta om din kroppshydda !
Vill ändå påpeka att "fetningen" av "Store" inte var med i
min version av inlägget. Ber hur som helst om ursäkt för att
jag kan ha sårat dig vilket inte är/var min avsikt. :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-06-12 15:50

Mycket trevligt, Göran!

Jag ska läsa artikeln under helgen.

Det jag saknar från dig är argumenten om varför spikfötter är bra. Det behöver inte vara någon vetenskalig avhandling, det räcker med någon form av fysikaliskt resonemang. Bevis behöver du inte lämna tycker jag, som någon krävde av dig. Detta är ju faktiskt ett diskussionsforum. Utifrån det kan man sedan diskutera vidare och kanske till slut nå någon form av koncensus (stavning?).

Jag kommer från den naturvetenskapliga "världen" och mer är van vid den vetenskapliga framläggningen av argumentation. Det räcker liksom inte att säga "Du har fel!". Du kan säga så om du samtidigt förklarar varför personen har fel. Sedan kan man föra diskussionen vidare med motargument, eller argument för något annat. Os.v.

Men hursomhelst, jag tycker det är trevligt att du finns att diskutera med på detta forum! Det kommer jag att uppskattar framöver. Du skriver med en rak och underfundig stil. Inte undra på att många retar sig på det. Om man som jag själv inte är direkt indragen så har dina inlägg varit mycket läsvärda. Här kommer dock en liten brasklapp: Dock tyckte jag att det var (ÄR) aningens lågt att kalla personer med andra, mindre smickrande, namn. Jag förmodar att du själv inte skulle vilja bli kallad för än det ena, än det andra.

I helgen ska jag bygga på lägenheten och samtidigt lyssna på en massa musik. Man får skruva upp så starkt bara för att höra genom hörselskydden vid borrning och spikning...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-12 15:51

Goran_Rudling skrev:Till alla er därute.

Det kommer att komma en del nyheter. Men det kommer inte att komma idag. Och naturligtvis finns mätningar med.

Har just avslutat en sammanfattning om Peter Steindl och minnen på tråden om Steindl. Läs det. Det kanske kan vara roligt att veta vad som är sant från 80 talet och vad som är påhitt.

Sen hoppas jag att ni alla läser Martin Colloms artikel i Stereophile. Bara som bakgrund. Inte för att det är någon sanning.

Har en lång helg framför mig. Vet inte när jag återkommer. I'll be back.

Nu har jag läst artikeln. Den var intressant. Den avhandlade "pace, rythm and dynamics", samt viktigheten ur dynamiskt hänseende, för en återgivning som upplevs som engagerande.

Det avhandlades också digitalteknik - 1 bits teknik låter inte bra, multibitare är ofta bättre, påstås det- detta är förvisso inga nyheter för entusiaster på detta forum.
Senast redigerad av Richard 2009-06-12 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi