Moderator: Redaktörer
Casper skrev:Har köpt mig en gammal Telefunken Dominante 7 från 1956 som jag renoverar.
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att identifiera var elktrolyterna till förstörkaren sitter. Tänkte byta dom men jag vet inte vilka det är och om det är något annat man bör byta?
Är det någon som vet var man kan få tag i en 6A glassäkring
och om det är en trög eller snabb säkring som ska vara där.
Det står 6A/50V på men spänningen spelar ingen roll tror jag.
Hittar bara 6,3A säkringar.
Det satt två lampor i den (E10) på 7V 0,3A men jag har fått höra att det ska vara 6,3V 0,3A men hittar bara på 6V 0,3A
Jag har bilder jag kan mejla om det är någon som har lust och hjälpa mig.
Casper skrev:Hur gör jag när jag ska lägga upp bilder? Det står att det inte går att ladda upp några på denna sidan. Någon som har ett förslag på en sida man kan länka till.
Casper skrev:
#2 Den här bilden är tagen där högtalarkablarna går ut. Man ser två pappers kondingar och ett motstånd på 1Kohm. Jag är inte säker på att det är ett motstånd men den ser bränd ut. Jag har ingen fungerande multimeter annars hade jag mätt upp den. Någon som vet vad detaljern till vänster är?
Casper skrev:Det verkar fungera med motståndet. Mitt problem nu är den stora dubbelpoliga kondensatorn på ovansidan.
Den ryker efter en stunds spelande. den är på två gånger 50uF 350v.
Jag läste nånstans att man måste vänja kondingarna långsamt. Börja på 50v och sedan öka till 220 via en transformator. nu har jag ju bara kopplat in den och startat. Jag läste någon annanstans att man skulle sätta in ett hög ohmigt motstånd efter likriktaren och låta den stå på i tre dagar.
Jag har hittat en ny på två gånger 50uF 500v som jag funderar på att köpa. Men om jag byter den är det bara att koppla in och sätta igång eller måste jag göra något mer?
Casper skrev:Okej nu har jag redan hunit experimentera lite sedan förra inlägget jag lödade lite på kondingens jord ben och nu ryker det inte längre.
det låter lite i högtalarna om man drar ner volymen, ett väldigt svagt surrande. Jag tror inte att det är någon fara.
Jag har lite kondingar hemma men märkspäningarna är extremt mycket högre än dom som sitter där. 0,15µF 125v - 0,15µF 400v och 0,047µF 250v - 0,047µF 1200v är två av dom. Kan det bli fel om man ökar märkspäningen så mycket? Eller är det bara en pris fråga på kondingarna?
Jag har redan bytt den viktigaste från 0,01µF 500v elektrolyt kondensator till 0,01µF 630v Metalliserad polypropylenkondensator, precision. Den kondensatorn är jag säker på och ingen risk att vända åt fel håll. För på den nya finns det ingen + eller -.
Användare som besöker denna kategori: pna och 13 gäster