Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-06-14 15:53

Goran_Rudling skrev:
Har ni synpunkter så är ni välkomna. Jag lovar att jag ska försöka svara på era frågor.

Du säger:
Den anläggning är bäst som gör att instrumenten låter som mest stämda. Punkt. Punkt. Återigen punkt.

Då uppstår en fråga i mitt sinne, som jag nu riktar till dig och hoppas att du kan svara vad du menade med ovanstående påstående:

Menar du att en musikanläggning som återger instrumenten som mest stämda, även om de var ostämda vid inspelningstillfället, är de bästa musikanläggningarna?

Om så är fallet måste jag ju säga/tycka att de är dom sämsta musikanläggningarna, eftersom de så oerhört radikalt förändrar/färgar ljudet.
Då måste ju musikanläggningar nästan ha inbyggd pitchbend för att reda ut den ekvationen.

Skulle vara tacksam om du kunde förklara hur du menade här egentligen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-06-14 16:04

Hm, men ponera att det spelas falskt eller ostämt med avsikt?

8O

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-14 16:23

Vad var det jag sa, intonera rören!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-06-14 16:23

Goran_Rudling skrev:Örat är däremot extremt känsligt för skillnader i frekvens, tonhöjd.. Det hörbara området sträcker sig från ca 20 – 20 000 Hertz. I området runt 1 500 Hz är örat som mest känsligt för förändringar i tonhöjd.
Undersökningar visar att människor kan höra ca 0,3 Hz skillnad i frekvens. Det är därför det är enkelt att höra om en enda violinist i en stor orkester spelar fel ton, det förändrar den av oss uppfattade tonhöjden.

Det är inte alls enkelt. Har du försökt? Det går säkert bra om orkestern spelar i ppp och en violinist får frispel och spelar något helt annat i fff. Men annars är det inte alls enkelt.
Jag påstår nu att det är självklart att den bästa återgivningen är den som bäst bibehåller ordningen på ljuden. Den anläggning är bäst som gör att instrumenten låter som mest stämda. Punkt. Punkt. Återigen punkt.
Påstå går ju bra.
Varför är att lyssna efter ”stämningen” av instrument en objektiv metod? Därför att den går att upprepa och att man kommer till samma resultat oberoende försöksperson. Ni som inte tror mig. Ta en gitarr, stäm den noga. Fråga sen ett tusental personer om dom tycker att gitarren är välstämd. Några kommer inte att veta. Extremt få, om någon, kommer att säga att gitarren är ostämd eller dåligt stämd.
Det råder inte olika uppfattningar om vad en oktav är. Det är dubbla frekvensen.
Gitarrer låter alltid ostämt. :)

Musik har existerat långt innan Edison uppfann phonografen. På Mozarts tid stämde man instrumenten också. Det är inget sent påhitt. Och Mozart behövde inte instrument för att kunna stämma instrument.

Stämgaffeln uppfanns 1711, dvs långt innan Mozart föddes. Nu hade Mozart absolut gehör, men alla musiker på den tiden hade inte det.

Om ni går på konsert kan ni höra hur en orkester stämmer sina instrument innan de börjar spela. Oftast är det en oboes ton som man stämmer efter. Numera finns moderna mätinstrument. Men de används inte när en orkester stämmer sina instrument. Ni ser inte heller en våldsam debatt, liknande den i hi-fivärlden, mellan olika musiker om hur man ska stämma. Man stämmer och sen framför man musiken. Även på Mozarts tid var en oktav dubbla frekvensen. Vissa saker har varit sanna väldigt länge.
Och eftersom inte alla oboister har absolut gehör så har de alltid en stämapparat så att de ger rätt 'a'. Även om man har absolut gehör så kan ens uppfattning om tonhöjd variera något från dag till dag. Inte mycket men ändå.

Så att lyssna efter hur ”välstämda” instrumenten är när vi lyssnar på återgiven musik är en objektiv metod.

Anledningen till att de finns så mycket tyckande är att de flesta som uttalar sig om musikåtergivning inte lyssnar efter, och värderar, hur väl anläggningen ”bibehåller instrumentens stämning”.

Du kommer ju bara med ett påstående och det är väl inget objektivt med det?

Ja men de som lyssnar efter takten då, är inte det också vetenskapligt? Inte riktigt. Takt är inget vi med säkerhet vet något om när det gäller återgiven musik. Vi kan inte med säkerhet veta hur de olika musikerna spelade i tid relativt varandra. Det enda vi vet med säkerhet är att de stämde instrumenten innan de började spela.

Vad som är korrekt är att de flesta musikanläggningar ändrar på så mycket att till och med vi kan höra stora skillnader på hur takten återges. Så lyssna efter takt är en förenkling av metoden att lyssna efter instrumentens stämning.

Jaha? Då ska man således lyssna efter takten när man stämmer instrumenten? :) Knasigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-14 16:41

verdad skrev:Menar du att en musikanläggning som återger instrumenten som mest stämda, även om de var ostämda vid inspelningstillfället, är de bästa musikanläggningarna?

Rudling får svara för sig, men jag ser det så här. Man" förutsätter att musikerna stämmer sina instrument så gott det går eller dom kan. Likaså att den tes som Richard alltid tar upp (och som han rätt i) är att en anläggning bara kan försämra ljudet, inte förbättra. Alltså, ju bättre stämt instrumenten låter, ju riktigare är ljudåtergivningen. Ljudet kan aldrig bli "bättre stämt" eftersom ljudanläggningen inte kan förbättra ljudet. Eller annorlunda, max är bäst. Och var instrumenten ostämda vid inspelningstillfället så låter dom så. Men dom ska givetvis inte låta mer ostämda än dom var.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-14 17:08

Bill50x skrev:
verdad skrev:Menar du att en musikanläggning som återger instrumenten som mest stämda, även om de var ostämda vid inspelningstillfället, är de bästa musikanläggningarna?

Rudling får svara för sig, men jag ser det så här. Man" förutsätter att musikerna stämmer sina instrument så gott det går eller dom kan. Likaså att den tes som Richard alltid tar upp (och som han rätt i) är att en anläggning bara kan försämra ljudet, inte förbättra. Alltså, ju bättre stämt instrumenten låter, ju riktigare är ljudåtergivningen. Ljudet kan aldrig bli "bättre stämt" eftersom ljudanläggningen inte kan förbättra ljudet. Eller annorlunda, max är bäst. Och var instrumenten ostämda vid inspelningstillfället så låter dom så. Men dom ska givetvis inte låta mer ostämda än dom var.

/ B

Kan bara hålla med Bill 50x här- naturligtvis så förutsätts det ju att instrumenten är stämda vid inspelningstillfället. Allt annat är befängt.
Återstår då frågan huruvida själva anläggningen kan påverka intrycket/ tolkningen, som görs av lyssnaren hjärna, av intrycket av stämda instrument.

Ett exempel: Visst har de flesta hört intrycket av att musik, som spelas i bilstereon, ibland kan upplevas som ostämda. Ibland är det t.om. svårt att höra vilken tonart det spelas i. Speciellt om man spelar lågt. Vad beror det på? Troligen störljuden som kommer in i kupe´n, som kan påverka i så stor grad att intrycket av stämda instrument kan påverkas hörbart. Troligen sker en frekvensmodulation av något slag.
Så långt kan väl alla hålla med mig?

Så en fråga till alla forumets medlemmar:

Kan passiva högtalare, i samma rum som de högtalare som spelar, påverka intrycket av stämda instrument, eftersom de vibrerar med i ljudvågorna ? Är det hörbart? Kan en akustisk gitarr som innehåller en resonanslåda i samma rum som lyssningsrummet och dess högtalare påverka intrycket av stämda instrument ? Kan ett piano påverka ?
Vad tror ni ?
Senast redigerad av Richard 2009-06-14 17:13, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-14 17:10

Tack Bill !

T.o.m. lilla jag tycker att logikcyklandet är ute på div. utflykter
i tråden. Om vi skall få en vettig diskuss ang. spikfötters visavi
mjukfötters påverkan på högtalaråtergivnig så kan det kanske
vara trevligt/rimligt om inte Rudling dissas totalt innan han
hunnit redovisa klart grunderna för sina åsikter i frågan
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-06-14 17:13

Bill50x skrev:
Alltså, ju bättre stämt instrumenten låter, ju riktigare är ljudåtergivningen

Detta får du gärna förklara så att jag förstår vad du menar.

Alltså: jag får uppfattningen att du menar att ljudåtergivningen skulle vara bättre bara för att instrumenten är bättre stämda?

Detta förstår jag inte alls. En bra återgivning är en bra återgivning (läs: trogen det du stoppar in i anläggningen )oavsett hur väl stämda instrumenten är.
Har du ostämda instrument , och det återges ostämt så är det väl en väl fungerande återgivning av ljudet, eller?

Har du stämda instrument och det återges stämt så är väl det också en en korrekt återgivning, eller hur menade du?

Ljudåtergivningen blir väl inte mer korrekt/riktig bara därför att instrumenten är bättre stämda?

Återgivningen av ljudet är väl lika korrekt om den återger ljudet korrekt, oavsett stämda eller ostämda instrument?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-14 17:26

-Martin- skrev:Jag förstår inte vad Rudling vill säga. Får en bra anläggning dåligt stämda instrument att låta stämda vid återgivningen? Läser man ordagrant är det väl så man ska tolka det.

Nej- det är inte så du ska tolka det.

Lyssna på en mycket bra inspelning, med musiker som säkerligen stämt sina instrument ordentligt. Lyssna på instrumentkaraktärerna. Låter en oboe som en oboe? Låter en gitarr som en gitarr, och inte en banjo ? Prova sedan att flytta högtalarna någon halvmeter från varandra. Ändrades intrycket ?*

* Alltså- lyssna inte på "ljudet" eller återgivningen. Lyssna på musiken. Strunta i att lyssna på stereon. Lyssna som du gör live- i konserthuset. Prova att följa melodislingorna från ett enskillt instrument - tex en oboe, eller flöjt. Kan du följa melodin lika lätt, om du flyttar på högtalarna så att avståndet mellan dom ändras med någon halvmeter ? hör du någon skillnad?**

** Detta inlägg kommer från undertecknad, som har haft en fot i detta lyssningsläger, och skall endast ses som en förklaring hur linnanhängare ( de är många ) tänker. Detta behöver således inte vara en sanning.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-14 17:38

Är det inte i själva verket så att bruket av ljusbruna substanser gör att upplevelsen av takt och ton blir så mycket häftigare? 8)

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2009-06-14 17:41

ja jösses.
får man lov att plussa på lite tankegångar kring detta?

det är väl ändå så att de variationer i tonhöjd i exempelvis en stråksektion landar på, är det som ger den dess maffiga klang?

intimare samspel (en stråkkvartett eller så) där musikerna individuellt ansvarar för stämmorna, ANPASSAR de sig i förhållande till varandra. De praktiserar alltså TEMPERERING (vilket man ju gör som solist också) Det är bland annat därför Kronoskvartetten låter som Kronoskvartetten. Dvs. en del av kvartettens KARAKTÄR. äm aj rång?

Jag är ingen varm anhängare av pryttlar som vocoders, men det kan funka på viss typ av musik. Däremot INTE på ALLT!
Vad är "stämt"?
VEM SKA BESTÄMMA DET?
Hur ska de gå för vallåtsharmoniken? de arabiska, asiatiska, osv -skalorna som för oss "klaviaturskadade" kan te sig främmande och "ostämda"?
man vill väl inte överlåta till en maskin eller spikar att "korrigera" de upplevda tonhöjderna?
Att fila ner kanterna på karaktären.
-Det verkar lite läskigt tycker jag.

Och att höra en violinist i en stråkorkester spela falskt låter sig inte göras, i normalfall alltså.
Det är i själva verket inte så lätt att höra en ensam violinists falskspel. Vi är ju så vana att höra fiol spelas, att vi inte tänker på alla glissandon och vibraton som oftast maskerar ett inte helt 100%igt (sätta tonen) spel. Dessa element är ju en del av karaktären i instrumentets trakterande.
Testa att lyssna på ett fiolsolo på typ halva hastigheten!
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-06-14 17:56

Richard skrev:

Kan passiva högtalare, i samma rum som de högtalare som spelar, påverka intrycket av stämda instrument, eftersom de vibrerar med i ljudvågorna ? Är det hörbart? Kan en akustisk gitarr som innehåller en resonanslåda i samma rum som lyssningsrummet och dess högtalare påverka intrycket av stämda instrument ? Kan ett piano påverka ?
Vad tror ni ?

Ett piano påverkar definitivt återgivningen, det låter nått helt förskräckligt störande och måste dämpas ut om det är i samma rum som hifianläggningen, kan behöva tryckas ned madrassser eller liknande som dämpmaterial i det, en gitarr spelar också med men har inte alls lika störande nivå som pianot.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-14 18:03

MrQaffe skrev:
Richard skrev:

Vad tror ni ?

Ett piano påverkar definitivt återgivningen, det låter nått helt förskräckligt störande och måste dämpas ut om det är i samma rum som hifianläggningen, kan behöva tryckas ned madrassser eller liknande som dämpmaterial i det, en gitarr spelar också med men har inte alls lika störande nivå som pianot.

Hur yttrar sig den förskräckliga inverkan på återgivningen, enligt dig ?

Tror du att en helt oinkopplad högtalare i samma rum, kan påverka på samma sätt som pianot, eller gitarren? Både pianot, gitarren och högtalaren fungerar ju på samma sätt. Dvs. luft sätts i rörelse genom att ett resonant system sätts i svängning.

Dock förstår jag inte resonemanget om spikes kontra mjuka kuddar- hur detta skulle ha att göra med uppfattningen av instrumetens stämdhet, som Göran nog vill försöka påvisa.

Vad har det med stämdheten att göra, Göran ?
Senast redigerad av Richard 2009-06-14 18:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-14 18:07

Richard skrev:
MrQaffe skrev:
Richard skrev:

Vad tror ni ?

Hur yttrar sig den förskräckliga inverkan på återgivningen, enligt dig ?

Jag har ställt min flygel på spikes, det hjälper.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-14 18:09

Objektivisten skrev:
Jag har ställt min flygel på spikes, det hjälper.

:D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-14 18:10

MrQaffe skrev:

Bild

Banjon är ruskigt resonant men gurorna också. Dom drar igång bara av att jag snackar i telefon.. vilket är högst irriterande.

Några väl placerade strumpor räcker långt! :D

/Peter

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-06-14 18:11

Katt-natt skrev:ja jösses.
får man lov att plussa på lite tankegångar kring detta?

det är väl ändå så att de variationer i tonhöjd i exempelvis en stråksektion landar på, är det som ger den dess maffiga klang?

intimare samspel (en stråkkvartett eller så) där musikerna individuellt ansvarar för stämmorna, ANPASSAR de sig i förhållande till varandra. De praktiserar alltså TEMPERERING (vilket man ju gör som solist också) Det är bland annat därför Kronoskvartetten låter som Kronoskvartetten. Dvs. en del av kvartettens KARAKTÄR. äm aj rång?

Njae. Det låter maffigast när det är spikrent. Man intonerar ofta tempererat (dvs avståndet mellan halvtonsstegen är lika stora) i orkester, åtminstone om man spelar med t.ex. en pianosolist. Jag vet att vissa kammarorkestrar vinnlägger sig om att intonera otempererat. Oftast hamnar man dock någonstans mitt emellan.

Och att höra en violinist i en stråkorkester spela falskt låter sig inte göras, i normalfall alltså.
Det är i själva verket inte så lätt att höra en ensam violinists falskspel. Vi är ju så vana att höra fiol spelas, att vi inte tänker på alla glissandon och vibraton som oftast maskerar ett inte helt 100%igt (sätta tonen) spel. Dessa element är ju en del av karaktären i instrumentets trakterande.
Testa att lyssna på ett fiolsolo på typ halva hastigheten!

Lättare att höra en violinist i en stråkorkester spela falskt än att höra det i en stor symfniorkester. Men du har rätt i att man faktiskt i stort sett alltid justerar intonationen blixtsnabbt tills man är på rätt ton. Man kan "maskera" denna justering med vibrato om man vill.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-14 18:14

Piotr skrev:
MrQaffe skrev:

Bild

Banjon är ruskigt resonant men gurorna också. Dom drar igång bara av att jag snackar i telefon.. vilket är högst irriterande.

/Peter

Tror du då att en passiv, oinkopplad högtalare kan påverka ljudåtergivningen, såsom Göran påstår? Högtalare och akustiska instrument är ju båda resonanta system, (likt mikrofonen, förstås.)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-14 18:14

Piotr skrev:
MrQaffe skrev:

/Peter

Ante mig att du spelade banjo. http://www.youtube.com/watch?v=kLLlGjfLh-c

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-14 18:17

Objektivisten skrev:
Ante mig att du spelade banjo. http://www.youtube.com/watch?v=kLLlGjfLh-c

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-14 18:32

Richard skrev:Så en fråga till alla forumets medlemmar:

Vad tror ni ?

Jag tror att ALLT påverkar ljudet. Visst kan en högtalare, ett piano eller en gitarr påverka ljudet. Men det gör bokhyllor och soffor också. Högtalare och musikinstrument är iofs verkande inom samma område som de högtalare man lyssnar på och det skulle kunna interferera mer.

/ B

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-14 18:34

Strmbrg skrev: Det jag "vet" är att när jag placerar högtalare på mjukfötter (eller hänger dem i trådar i taket. Gärna med en skruvfjäder i serie.) så upplever jag mindre av vibrationer när jag palperar dem på höljet.
Samma sak när jag palperar golvet eller ett stativ.

Jag bara förmodar att mjukfötter är bättre även för ljudet.

Den test som du beskriver enligt ovan vad drar du för slutsatser? Och du skriver förmodar att mjukfötter är bättre även för ljudet, hur tänker du då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-14 18:38

verdad skrev:Bill50x skrev:
Alltså, ju bättre stämt instrumenten låter, ju riktigare är ljudåtergivningen

Återgivningen av ljudet är väl lika korrekt om den återger ljudet korrekt, oavsett stämda eller ostämda instrument?

Yepp och precis det jag skrev. ETT sätt att avgöra om en ljudåtergivare är korrekt eller inte är, enligt Rudling, att lyssna på hur stämda instrumenten låter. Eftersom det knappast är troligt att en anläggning kan göra så att ostämda instrument låter stämda så bör det innebära att ju mer stämda instrument låter, ju bättre (mer korrekt) är anläggningen i det avseendet.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-14 18:39

JanBanan skrev:Är det inte i själva verket så att bruket av ljusbruna substanser gör att upplevelsen av takt och ton blir så mycket häftigare? 8)

Kanske, men det funkar bra med sprit också :-)

/ B

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-14 18:40

-Martin- skrev:Jag förstår inte vad Rudling vill säga. Får en bra anläggning dåligt stämda instrument att låta stämda vid återgivningen? Läser man ordagrant är det väl så man ska tolka det.

Nej Martin. En bra anläggning får inte dåligt stämda instrument att låta som om de var stämda. Självklart inte.

En anläggning kan bara försämra. Inte förbättra. En bra anläggning får dåligt stämda instrument att låta mindre felstämda än en dålig anläggning.

En sämre anläggning gör att instrumenten upplevs som ännu sämre stämda jämfört med en bättre anläggning.

Blev det rätt?

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-14 18:55

Magnuz skrev:Långt ifrån alla människor klarar av det. Många märker t.ex. inte svajande kassettdäck eller vinylspelare. Och återigen, vad jämför du med? Det är väl inte så att du jämför känsligheten för dynamikskillnader med känsligheten för skillnader i tonhöjd?

Det är precis vad jag gör. Mänskliga örat kan höra 0,3 Hz skillnad i tonhöjd på en ton runt 1000 HZ. För att höra skillnad i styrka 0m 0,1 dB motsvarar det en skillnad på 2,3% i intensitet.

Ingen som försöker ta reda på mänskliga hörselns förmåga att särskilja frekvenser (tonhöjd) skulle fundera på att använda svajande kassettdäck. Om vi vill veta hur människor kan höra svajande kassettdäck skulle vi använda svajande kassettdäck.

Magnuz skrev: Vi vet inget om hur väl de lyckades stämma instrumenten, hur mycket stämningen förändrades under konserten, hur musikerna påverkade tonhöjden genom spelstil, hur mycket bandaren svajade o.s.v.

Det fina är att vi behöver inte veta hur väl de lyckades stämma, hur mycket stämningen förändrades, hur mycket musikerna påverkade tonhöjden, hur mycket bandaren svajade.

Anledningen till det är att vi jämför inte återgivningen med inspelningen. Vi jämför en återgivning med en annan. Det som låter som bäst stämt (minst ostämt för den som så önskar) är bäst.

Magnuz skrev:Det är inte ett dugg korrekt. Ingendera metoden fungerar. Du har ingen som helst möjlighet att avgöra hur musikerna spelade eller hur välstämda deras instrument var och de allra flesta "svenssons" märker inte ens ganska stora skillnader i vare sig rytm eller pitch.

Självklart kan vi bedöma återgiven musik på samma sätt som levande musik.

Min uppfattning är att de flesta "svenssons" bättre kan avgöra skillnader i rytm och pitch än vad de som är "intresserade av ljuden musik gör".

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-14 18:59

Piotr skrev:Här komer lite mer härlig logik i Rudlings anda:

GR hävdar att vi är "känsliga" för frekvensskillnader men inte amplitud.

Man (vissa i vissa fall) kan höra skllnad på 0.1dB och siffran för frekvens som GR nämnde var 0.3Hz.

Jag hoppas vi alla kan vara ense om att 0.1 är mindre än 0.3 och därmed stänger vi väskan!!

/Peter

Äntligen!!!

Nu förstår jag varför 2 myggor väger mer än 0,1 elefant. 2 är ju jättemycket större än 0,1.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-14 19:07

Harryup skrev:Jag skulle gärna se GR skriva sina inlägg och att det sen blev det allmän frågestund och diskussion. Även om en del har svårt att hålla sig.
Om nu GR vill svara på allt kontinuerligt så är det ju förstås helt ok också men det känns som ett massivt motstånd tornar upp sig.

Lycka till

mvh/Harryup

Tack för omtanken.

Ska försöka svara på frågor. Är inte orolig för massivt motstånd. Har känt av sånt tidigare. Det är inte motståndarnas antal som är viktigt. Bara dess kvalité.

Kan min historia. Har hört om kolosser på lerfötter. Vet hur det gick för dom. Kolosser på mjukfötter är bara en variant på lerfötter.

Kommer svara er andra när jag har mer tid.

Å sen så kommer mera.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-14 19:19

Richard skrev:Så en fråga till alla forumets medlemmar:

Vad tror ni ?

Jag har en taffel (typ stor gammal flygel på "tvären") i mitt vardagsrum, och den påverkar ljudet högst betydligt. Jag hör det tydligt och jag har mätt upp det också. Strängarna sjunger med och ökar den uppmätta (Timdec) efterklangstiden i rummet med runt 30%

Det är enkelt att kontrollmäta närsomhelst, nu ligger det en trave böcker på strängarna, tar man bort böckerna sjunger den med igen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-06-14 19:22

Jag tror jag gör lite promotion för ett litet script som fungerar under Firefox:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9565
Best Regards
Bamsefar

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi