Bamsefar skrev:Jag tror jag gör lite promotion för ett litet script som fungerar under Firefox:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9565
Hjääälp .....

Jag visste det, jag skulle aldrig ha skrivit om min taffel .....

Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:Jag tror jag gör lite promotion för ett litet script som fungerar under Firefox:
Yepp och precis det jag skrev. ETT sätt att avgöra om en ljudåtergivare är korrekt eller inte är, enligt Rudling, att lyssna på hur stämda instrumenten låter. Eftersom det knappast är troligt att en anläggning kan göra så att ostämda instrument låter stämda så bör det innebära att ju mer stämda instrument låter, ju bättre (mer korrekt) är anläggningen i det avseendet.
En anläggning kan bara försämra. Inte förbättra. En bra anläggning får dåligt stämda instrument att låta mindre felstämda än en dålig anläggning.
MattiasKarlsson skrev:Istället för skriva massa så vore det intressant om man kunde få några OBJEKTIVA förklaringar och gärna mätningar, varför spikes skulle vara bättre än mjuka kuddar. Vem vet, audiofilfolket har kanske upptäckt något som inte bilbranschen förstått än.
nadifierad skrev:Spikes i bil
MattiasKarlsson skrev:Istället för skriva massa så vore det intressant om man kunde få några OBJEKTIVA förklaringar och gärna mätningar, varför spikes skulle vara bättre än mjuka kuddar. Vem vet, audiofilfolket har kanske upptäckt något som inte bilbranschen förstått än.
MattiasKarlsson skrev:nadifierad skrev:Spikes i bil
Ja, istället för stötdämpare. Spikes leder ju visst bort vibrationerna bättre, säger dom.
CODY skrev:Det är intressant att ta del av förklaringen oavsett om den är "objektiv" eller "subjektiv";
Ok, men det är ju så att amplituden kan påverka upplevd tonhöjd, så det påståendet är ju inte sant.Goran_Rudling skrev:Piotr skrev:Här komer lite mer härlig logik i Rudlings anda:
GR hävdar att vi är "känsliga" för frekvensskillnader men inte amplitud.
Man (vissa i vissa fall) kan höra skllnad på 0.1dB och siffran för frekvens som GR nämnde var 0.3Hz.
Jag hoppas vi alla kan vara ense om att 0.1 är mindre än 0.3 och därmed stänger vi väskan!!
/Peter
Äntligen!!!
Nu förstår jag varför 2 myggor väger mer än 0,1 elefant. 2 är ju jättemycket större än 0,1.
Kul om frågan får en allsidig belysning istället för att många bara kritiserar GR.
MattiasKarlsson skrev:CODY skrev:Det är intressant att ta del av förklaringen oavsett om den är "objektiv" eller "subjektiv";
Subjektiva påstående utan verklig grund i fysikens värld är inte jag intresserad av och jag har en STARK känsla att han icke kan backa upp sina påstående mer än "jag hör det jag hör". Vilket säger nada om verkligheten.
CODY skrev:Läs inte då.
verdad skrev:Bill50x skrev:Yepp och precis det jag skrev. ETT sätt att avgöra om en ljudåtergivare är korrekt eller inte är, enligt Rudling, att lyssna på hur stämda instrumenten låter. Eftersom det knappast är troligt att en anläggning kan göra så att ostämda instrument låter stämda så bör det innebära att ju mer stämda instrument låter, ju bättre (mer korrekt) är anläggningen i det avseendet.
HJälp, mig, någon att förstå vad Rudling menar egentligen.
Goran_Rudling skriver:
En anläggning kan bara försämra. Inte förbättra. En bra anläggning får dåligt stämda instrument att låta mindre felstämda än en dålig anläggning.
Om nu en anläggning bara kan försämra inte förbättra, hur kan de då få dåligt stämda instrument att låta mindre felstämda![]()
Det är ju en förbättring i sådana fall?
Jag blir inte klok på detta, hur ska det vara egentligen?
MattiasKarlsson skrev:CODY skrev:Läs inte då.
Jodå, det kommer jag göra. Bara för du är ointresserad av verkligheten så är inte alla andra det.
Goran_Rudling skrev:Strmbrg skrev: Det jag "vet" är att när jag placerar högtalare på mjukfötter (eller hänger dem i trådar i taket. Gärna med en skruvfjäder i serie.) så upplever jag mindre av vibrationer när jag palperar dem på höljet.
Samma sak när jag palperar golvet eller ett stativ.
Jag bara förmodar att mjukfötter är bättre även för ljudet.
Den test som du beskriver enligt ovan vad drar du för slutsatser? Och du skriver förmodar att mjukfötter är bättre även för ljudet, hur tänker du då?
Men om instrumenten var ostämda vid inspelningstillfället så kommer dom låta så hur bra anläggning du än har.
Goran_Rudling skrev:En bra anläggning får dåligt stämda instrument att låta mindre felstämda än en dålig anläggning.
Goran_Rudling skrev:Magnuz skrev:Det är väl inte så att du jämför känsligheten för dynamikskillnader med känsligheten för skillnader i tonhöjd?
Det är precis vad jag gör. Mänskliga örat kan höra 0,3 Hz skillnad i tonhöjd på en ton runt 1000 HZ. För att höra skillnad i styrka 0m 0,1 dB motsvarar det en skillnad på 2,3% i intensitet.
Almen skrev:Goran_Rudling skrev:En bra anläggning får dåligt stämda instrument att låta mindre felstämda än en dålig anläggning.
Så när till exempel Stina Nordenstam eller Tori Amos spelar på medvetet ostämda instrument, eller när ett piano preparerats för en sonat av John Cage, så gör en "bra" anläggning att de låter mindre ostämda?
Det är för mig en dålig anläggning, inte en bra. Den kanske innehåller en AutoTune-krets?
Bill50x skrev:Almen skrev:Goran_Rudling skrev:En bra anläggning får dåligt stämda instrument att låta mindre felstämda än en dålig anläggning.
Så när till exempel Stina Nordenstam eller Tori Amos spelar på medvetet ostämda instrument, eller när ett piano preparerats för en sonat av John Cage, så gör en "bra" anläggning att de låter mindre ostämda?
Det är för mig en dålig anläggning, inte en bra. Den kanske innehåller en AutoTune-krets?
Varför anstränga sig för att missförstå Rudling? Varför inte försöka förstå vad han menar, oavsett om man håller med eller inte?
En bra anläggning återger naturligtvis ostämda instrument som just - ostämda. Men en dålig anläggning kan ge intrycket av att perfekt stämda instrument kan låta ostämda.
Man kan diskutera om en sådan skillnad kan inträffa eller inte. Men varför medvetet försöka misstolka Rudlings åsikt? Varför vrida till resonemanget och hoppa på detaljer? Är det fel åsikter han framför och därför ska han häcklas?
/ B
verdad skrev:Bill50x skrev:Men om instrumenten var ostämda vid inspelningstillfället så kommer dom låta så hur bra anläggning du än har.
Just det, det är ju det jag menar.
Detta är min utgångspunkt. Du har en så ofärgande anläggning som är möjligt. Återgivningen är ju då lika korrekt, oavsett vad du spelar.
Är det ostämda instrument så återges detta korrekt, även:
Är det stämda instrument så återges det också korrekt.
Är det distade gitarrer så återges distade gitarrer korrekt
Är det falsksång så återges det också korrekt.
Så hur kan man säga att det ena eller det andra är mer korrekt återgivet?
Det förstår jag inte. I en ofärgande anläggning (så gott det går) så återges väl allt korrekt, eller.
Almen skrev:Goran_Rudling skrev:En bra anläggning får dåligt stämda instrument att låta mindre felstämda än en dålig anläggning.
Och vissa tycker inte om att stämda instrument låter ostämda.
Bill50x skrev:Men en dålig anläggning kan ge intrycket av att perfekt stämda instrument kan låta ostämda.
verdad skrev:Du säger:Den anläggning är bäst som gör att instrumenten låter som mest stämda. Punkt. Punkt. Återigen punkt.
Då uppstår en fråga i mitt sinne, som jag nu riktar till dig och hoppas att du kan svara vad du menade med ovanstående påstående:
Menar du att en musikanläggning som återger instrumenten som mest stämda, även om de var ostämda vid inspelningstillfället, är de bästa musikanläggningarna?
Om så är fallet måste jag ju säga/tycka att de är dom sämsta musikanläggningarna, eftersom de så oerhört radikalt förändrar/färgar ljudet.
Då måste ju musikanläggningar nästan ha inbyggd pitchbend för att reda ut den ekvationen.
Skulle vara tacksam om du kunde förklara hur du menade här egentligen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster