Jag tror inte att man på billig hifi-anläggning säg Denon minsta cd-reciver plus ett par stativare för 1000 kr (tex gale eller dylikt) kan åstakomma de förändringar som du nämner här.
Goran_Rudling skrev:En anläggning kan bara försämra. Inte förbättra. En bra anläggning får dåligt stämda instrument att låta mindre felstämda än en dålig anläggning.
En sämre anläggning gör att instrumenten upplevs som ännu sämre stämda jämfört med en bättre anläggning.
Blev det rätt?
Hur menar du att följande två exempel skulle uppfattas respektive mäta på en bra och en dålig anläggning?
Exempel 1
Ett vibrato är en vandrande ton var frekvens oscillerar. För enkelhetens skull kan vi se det som 440,439,438,439,440,441,442,441,440,439,438,439,440,441,442,441 Hz osv.
Exempel 2
Två samtida toner som uppspelas i en kanal säg den högra. Tonerna har frekvenserna 440 och 440,4.
Här slutar frågan.
Jag tror att de båda kommer att upplevas och uppmätas på samma sätt på en bra respektive den billiga anläggningen jag beskrev ovan. Eller rättare sagt jag är övertygad om detta efter lite tongeneratorexercis. Bland annat var det inget problem att höra skillnaden på 440 och 440,1 Hz vid samtidig uppspelning på min stationära dators inbyggda högtalare.