Shaktiutmaning av James Randi!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-12-03 14:35

Varför tänker jag alltid på Solstollarna när jag läser dina inlägg Patrik.. :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-03 14:49

varför ekar alltid Sladd bakom dig Sanoj?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-12-03 14:53

Sanoj skrev:Varför tänker jag alltid på Solstollarna när jag läser dina inlägg Patrik.. :?:

// Jonas

Varför kommer jag alltid att tänka på Basil Fawlty när jag läser dina inlägg Sanoj? :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-03 15:03

Har Randi betalat ut till Hifi +?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-03 15:09

mats skrev:Har Randi betalat ut till Hifi +?

Naturligtvis inte. Testet visade överhuvudtaget inte huruvida lyssnarna kunde höra skillnad.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-03 15:15

Ingen verkar ju ens ha anmält sig till test? Lite märkligt tycker jag. Man läser ju på forum och i tidningar (i alla fall förr) om hur stor skillnad det är på kbalar och hur viktigt det är. Vad kostar det att åka över till staterna, göra testet och rippa av Randi 1M$? Med dom skillnader det talas om borde det ju vara en baggis.

Vad är problemet?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-03 15:42

Ja Randi, betala till LTS :D

http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34979&whichpage=3

Och detta var det jag menade om hifi+

Sagt av Pac på Hififorum

"En intressant vändning och vinkling på Herr Randi är ju att HiFi+ precis genomfört och publicerat ett blindtest. Så Ni som stöttar Randi, varför betalar han helt enkelt inte ut sin miljon till HiFi+..."
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-03 15:45

mats skrev:Sagt av Pac på Hififorum

"En intressant vändning och vinkling på Herr Randi är ju att HiFi+ precis genomfört och publicerat ett blindtest. Så Ni som stöttar Randi, varför betalar han helt enkelt inte ut sin miljon till HiFi+..."

Mycket enkelt, därför det är inte utfört under kontroll av Randi. Det är ett av hans få krav.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-03 16:50

Naqref skrev:

Mycket enkelt, därför det är inte utfört under kontroll av Randi. Det är ett av hans få krav.
Verkar vara pudelns kärna - alla vill göra det på sitt sätt och ingen "vågar" medla eller hitta gemensamma vägar.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-03 17:18

Sanoj skrev:Varför tänker jag alltid på Solstollarna när jag läser dina inlägg Patrik.. :?:

// Jonas

Hehe, du har så rätt. Jag är fullkomligt allergisk mot auktoriteter som bidrar till förvirring :D

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-03 17:52

EngelholmAudio skrev:
Naqref skrev:

Verkar vara pudelns kärna - alla vill göra det på sitt sätt och ingen "vågar" medla eller hitta gemensamma vägar.

Randis "sätt" är "proper observing conditions" som är vedertaget i vetenskapliga sammanhang.
Alla som såg vetenskapens värld förra hösten vet hur ett sådant test går till. Där var en redaktör för Nature med och avslöjade att en forskares slutsatser angående homeopati byggde på metodfel i hennes experiment.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-03 19:44

Hej!

A*lltså, hur svårt är det egentligen? hi-fi+ ansträngde sig verkligen o få testet o framstå
som seriöst! "Blindtestet" var väldigt i onödan tillkrånglat o A*llmänt underligt ( oseriöst!)
Redan här... lyssna samma hifikabel i 15 minuter... lunchpaus inkl kaffe... lyssna på nästa
hifikabel i 15 minuter hemgång ;)! Av de 6st hifikablar som testas tilldelar vi 2st utav dem
"automatiska" poäng så att dessa två då inte kommer o få mest poäng (även om testarna
till dessa 2st hifikablar tilldelar flest poäng) men vi mörkar detta med ett extremt krångligt
poängsystem samt berättar inte i vilken ordning kablarna testas, osv, etc! Tyvärr hi-fi+´s
"blindtest" var inget... blindtest, sorry!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-03 23:26

Herr A*, det kvittar hur perfekt de hade gjort testet så hade du klagat ändå.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-03 23:52

Hej!

A*lltså det hade A*bsolut inte gjort! Dessutom, hade dem gjort testet efter någorlunda schysst
(dubbel blindtest & Co kräfvA* ex ej) formula o fått hyffsat positiva resultat (negativa m.A*.o. ;))
hade barA* bitit uti sura äpplet, bett om ursäkt för all diss samt börjat leta dyyra hifikablar som
det enligt A* faktiskt.se är synd att dem inte behövs ty dem är såå coola och snygga!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-04 00:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-03 23:58

A*, idag är jag lite gudomligt elak och det känns så bra. :wink: Imorgon är jag den blyge Mats igen, som knappt vågar skriva ett ord här.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 00:05

Hej!

Må Gud förlåtA*... m.A*.o. mats förlåtA* syndernA* syndat faktiskt.se på har?

Mvh A*

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-04 12:27

Ja vad ska man säga....?

Jo, personligen anser jag det är otroligt graverande, och rent ut sagt pinsamt att en chefredaktör (var det väl?) för en mycket spridd och ansedd HiFi-tidskrift kan gå ut och sprida lögner och slingra sig om testet/utmaningen som Randi erbjuder.

Det styrker verkligen det jag sedan länge ansett, att det finns mycket skit och hokus pokus att rensa ut ur det som påstås vara en seriös ljudbransch.

Att sen pac och några fler sen fortsätter att ösa galla och påstå felaktigheter om Randi och utmaningen, är upprörande och osmakligt.

Randi är själv från början illusionist, så han vet hur lättlurad människan är. Han har sedan lång tid tillbaka istället inriktat sig på att avslöja allehanda bluffmakare och märkliga påståenden om onaturliga förmågor mm. Och han gör det med vetenskapliga tester som är kontrollerade och dokumenterade på alla tänkbara seriösa sätt, och ofta är även de som ska testas med och godkänner testen och utforminingen på dessa.

Är det många som har klarat det de påstår under dessa år?? Nä, ingen tror jag. Och då kan man ju fråga sig varför.......

Fortfarande så vägrar en mycket stor del av kabel och mykoprylfetishisterna att erkänna eller ens förstå att de kan vara lurade av placeboeffekter eller annat, och att det inte finn någon påverkan alls av produkterna de tillskriver enorma skillnader. Eller att de är så försvinnande små att de oftast inte kan detekteras i korrekta blindtest.

Hur lättledda och fanatiska folk kan vara, från tillverkare distributörer till användare, visar med all tydlighet det program som Patrikf nämnde om Homeopatimedlen. Samma sak med att leta vatten med slagrutor.

Jag kan ju nämna att min farsa som i sin ungdom på 40-50talen beskådade en slagruteman i arbete ett par gånger, fortfarande tror benhårt på att det fungerar. Det blir nästan slagsmål när vi diskuterar den saken och jah lägger fram fakta som bevisar att det är bluff. Han har inga bevis alls men blir svart i ögonen och säger att han minsann SETT själv att det funkar.....

När ska folk vakna......?

Att sen folk gillar en viss pryl bara för att den är snyg eller cool, och köper den därför, är en helt annan sak och inte märkligare än att någon vill ha gula gardiner i lyssningsrummet, och den andra bruna. Det gör det trevligare för dem, men gör ingen skillnad på ljudet om det handlar om samma tyg i sig.

Andra han sagt det flera gånger, men jag kan inte låta bli att säga det igen.

Randi betalar ut ca 7 millioner kr till den som i korrekt utfört och kontrollerat test, kan påvisa att man kan avgöra om om en Shaktisten används eller inte under under testet, och alltså har någon påverkan eller inte.

Då det finns många (även i Sverige) som envetet påstår att det är busenkelt att höra att Shakti gör ljudet klart bättre, så är det mycket märkligt att de inte tar flyget över pölen och plockar hem dessa 7 mille. Fan många rånar och mördar för bråkdelen av det beloppet. Och här är det lagligt.

Men då ännu ingen verkar ha nappat eller vågat sticka fram trynet och testa så finns det bara ett svar, att även de som är så himla bergsäkra i sina uttalande om dessa stenars förträfflighet, inte vågar för att de innerst inne vet att de snackar skit och att med största sannolikhet bara kommer att göra bort sig om de testar på riktigt vis.

Då är det mycket bättre att hänga på div. ljudforum och lite fisförnämt skriva hur lätt man hör skillnad på allt möjligt märkligt, ju dyrare ju bättre. Då blir man lite märkvärdig och får status..... Att medverka i korrekta tester undviks för annars kan man ju bli avslöjad och nertagen på jorden. Bättre då att säga att man minsann testat hemma flera gånger blint, och dövstumma frun i köket och grannens katt hörde lätt skillnad....

Dr Tinnitus, med viss ironi mitt i allvaret...

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-12-04 12:49

Just Shakti är väl ett dåligt exempel eftersom den tydligen går att detektera:

Johan_Lindroos skrev:Jag har faktiskt provat en sådan "sten". Jag fick t.o.m. repeterbara resultat. Emellertid var inte tillämpningen sådan som den "ska" vara, dvs uppepå en apparat och apparaten ska prestera bättre. Så det var lite annorlunda. Ganska tråkig pryl att testa eftersom den är så förutsägbar bara genom att studera dess tänkta användningsområde och med rudimentär kunskap om elektromagnetiska fält (högstadiefysik med Faradybur o.dyl.).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 13:43

Hej Dr_T!
Dr_Tinnitus skrev:Då det finns många (även i Sverige) som envetet påstår att det är busenkelt att höra att Shakti
gör ljudet klart bättre, så är det mycket märkligt att de inte tar flyget över pölen och plockar hem
dessa 7 mille. Fan många rånar och mördar för bråkdelen av det beloppet. Och här är det lagligt.

- Bortsett ifrån att för Svenska esoteriska hifikabelkonstruktörer är ju 7,000,000 kr enbart i nivå
med TjA*ndras kvarskatt skulle ju reklamen & prestigen i att åka "over there" o pricka in de egna
hifikablarna 10/10 ändå vara omätbart (i stort sett) stor samt schysst såååledes spörsmålet står...
... kvar?

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-04 13:56

Med det här menar jag inte att jag tycker Shakti gör skillnad. Har själv testat och inte hört skillnad.
Men att göra en sån här test i en annan persons anläggning...
Det ska mycket till innan man hör större skillnader i nån annans anläggning vad det nu än gäller...Om man inte känner till anläggningen väl och har lyssnat mycket till den...

Givetvis förstår jag dock att inte Randi kan åka jorden runt för att göra blindtester hemma hos folk.... 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 14:09

Hej!

Det ska mycket till innan man hör större skillnader i nån annans anläggning vad det nu än gäller...
Om man inte känner till anläggningen väl och har lyssnat mycket till den...

- Ska det? TyckA* bara ljuda som 1st ursäkt/bortförklaring för dem e$oteriska tillbehören som
egentligen inte gör någon skillnad... överhuvudtaget... A*lls!

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-04 14:11

Audiomanikern: Det här behöver inte bara gälla dom "e$oteriska tillbehören" 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 14:26

Hej m!

Okej :oops:! men,
många talar om just dettta "att det ska mycket till innan man hör större skillnader i nån
annans anläggning vad det nu än gäller
" och A*lls ej känna igen sig i detta? Väl erkännA*
göra det ändå ligga en hel del i att en del skillnader kan vara små/obetydliga vid snabba
jämförelser men över lång tid ändå göra stor skillnad A*ngående välljudsfaktorn! A*nser
samtidigt skillnaden stor så skillnaden stor slut punkt precis som mantrat ljuda det bra
så ljuda det bra, ovavsett hur det mäter!
Har man kakan får man välja: A*ntingen äta
kakan eller B* ehålla kakan dock ej bägge samtidigt!

Mvh A*

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-04 14:29

marbrink

Randi är inte främmande för att resa jorden runt för olika tester mm. Han gör det ju väldigt ofta.

Men det handlar ju om att kunna hålla en proffessionell standard på själva testen, vilket kan kräva att miljö och utrustning är känd för att undå felaktigheter eller bluff.

Bluffmakare är det nämligen 13 på dussinet.....

När det gäller kablar och Shakti och andra märkligheter inom ljudhobbyn, så säger ju de troende i 99% av fallen att det hörs stor skillnad som de märker lätt och direkt.

När man ideligen hör dessa kaxiga påståenden om hur ljudbilden totalt rasar samma eller hur skrikigt och vasst det blir direkt den sämre (billiga oftast) kabeln eller grunkan används.

Medans det ideligen påstås att ljudet blir djupare bredare, svartare tystnad, musikerna spelar mer i takt med varandra (!!!???) mer timing mm. mm. Direkt då det dyra fina märkliga används.

Ja då är det högst märkligt att det som folk påstår sig så lätt kunna urskilja hemma, hos bekanta, eller i butiken. Inte kan urskiljas i ett korrekt test om det utförs någon annanstans än hemma i just deras anläggning och rum. Ja det är ju faktiskt så att de inte ens verkar kunna klara det då det genast blir stressigt och eländig så fort det nämns nåt om korrekta blindtester hemma hos dem.

Den enda förklaringen är att folk överdiver otroligt i sina hyllningar till dyrkablar Shakti och andra märkligheter, så mycket att det väldigt ofta antagligen bara är hjärnspöken, vare sig de vet det eller inte.

Annars skulle ju inte statistiken för kontrollerade korrekta blindtestertester, som bevisar de troendes sak vara det skämt det faktiskt är

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 14:36

Hej... igen!

Om A*ldrig ens lyssnat hifi samt ex kom ifrån annan planet och läste denna debatt sååå
skulle A* bedöma det med 99.99% sannolikhet vara somså att dessa stenar & Cu-stumpar
hade med o tjäna pengar o göra men ej påverkade audioåtegivningen... strik objektivt A*lltså 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 14:43

// Jonas

Varför skriver du överhuvudtaget inlägg... Sanoj?
SägA* vad man vill om men bidraga till hifibråkandet görA* 8)! Ej ens det gör du, Sanoj!
Du bidrar enbart med bråk! Seriöst, vad har SolStollarna med Hifi att göra? Eftersom
faktiskt.se aldrig stänger av ngn... överhuvudtaget (kollA* så haja ni tillåtna nivån ;))
så kan ju frågeställningen faktiskt.se´s vägnar vara väldigt intressant(?)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 20:48

Naqref skrev:
"En intressant vändning och vinkling på Herr Randi är ju att HiFi+ precis genomfört och publicerat ett blindtest.
Så Ni som stöttar Randi, varför betalar han helt enkelt inte ut sin miljon till HiFi+..."

- Ännu enklare är att det inte räcker med att påstå man hört skillnad uti blindtest utan man ska även
höra skillnad uti blindtest, sedan bortsett ifrån att hi-fi+´s test var skumt (oseriöst?) utfört så var det
(var det endast ett poängtest, här Individ #1 - #6, lyssna kabel B* i 15 minuter i sträck sätt sedan 3st separata(8O?) poäng, vardera (totalt
18st, red A*nm) på mellan 20 och 100 på hifikabel B*, okej nu kommer hifikabel A* i 15 minuter så sätt nu 3st separata(8O?) poäng på kabel B*.
Okej kabel A* fick 823 poäng medan kabel B* fick 894 poäng
o således kan man höra skillnader på hifikablar... ??)
ej ens ett blindtest...
... allt liksom fel!
matson skrev:...men som vanligt: bättre lycka nästa gång.

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 23:41

"Människan är inte omnipotent. Som exempel kan jag ta att det är betydligt fler som tror att stjärnorna
visar vår framtid än att kablar har betydelse. Men till skillnad mot HiFifolk har astrologer antagit Randis
utmaning. Vilket väl egentligen betyder att astrologer tror ännu hårdare på sina åsikter. En sak kan jag
säga: Astrologer har fel. Jag ställer mig neutral till frågan huruvida kablar och dylikt påverkar ljudet.
Jag hör inga skillnader trots omfattande testande med mina Staxlurar. Nada, zipp, noll. Däremot har
jag inte stängt dörren. Skulle jag helt plötsligt höra skillnader skulle det givetvis påverka min inställning
men jag skulle aldrig bli så benhård att jag förkastar allting som sägs i frågan.
"
- Väl talat :)! (skrivet) "Citerat"
Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 23:53

Hej!

VarA* som ovan vill med men är det tyvärr ej längre! Lyssnade vad kabelhobbyisterna sade - aldrig
något annat än A* var såå: dum och socialt obegåvad samt A*lldeles... A*lldeles jättedum, såå :??

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-05 02:17

Audiomanikern: Pratar du med dig själv eller?? :lol: 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi