Moderator: Redaktörer
Lazyworm skrev:t.ex börja med hur ett munspel egentligen fungerar och varför du trodde att det fungerade på ett annorlunda sätt?
Laila skrev:Lazyworm skrev:t.ex börja med hur ett munspel egentligen fungerar och varför du trodde att det fungerade på ett annorlunda sätt?
Är inte det här enklare ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Munspel
Färdigdebatterat o klart(i alla fall jag är faktiskt inte ett dugg
intresserad av en debatt om munspel i tråden.) ?
Lazyworm skrev:Laila skrev:Lazyworm skrev:t.ex börja med hur ett munspel egentligen fungerar och varför du trodde att det fungerade på ett annorlunda sätt?
Är inte det här enklare ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Munspel
Färdigdebatterat o klart(i alla fall jag är faktiskt inte ett dugg
intresserad av en debatt om munspel i tråden.) ?
Är det inte bättre att du säger vad du är intresserad av än vad du inte är intresserad av? Tänk om man skulle gå in å posta i alla trådar som man inte vill veta svaret till å påpeka just det.![]()
Jag hoppas dock att du förstår vad jag var ute efter med min fråga.
Richard skrev:Så ja, så ja.... lugna och fina, nu.
Vi är väl ingen pöbel på detta forum- som sågar något som ännu inte presenterats? Detta är ju en utmärkt genomgång av den sk. linnfilosofin. Tom. "source first" finns ju med på ett hörn- men nu handlar det ju om spikar, kontra mjukkuddar.
Det fattas en del i Görans deklarering- den del som dessutom skulle innehålla en del mätningar. Låt oss istället se fram emot den, och inte såga något som inte ens presenterats.
Ev. falsifiering av en teori kan ju inte ske förrän den presenterats- vilket den inte har ännu. Det saknas ju del 3.
Medan man väntar- kan man ju prova spikes, om man inte testat. Hörs det någon skillnad ?
Passa också på att läsa Martin Collums sjusidiga artikel som det länkas till på sidan ett i denna tråd.
Läs sedan sonic designs artikel, som länkas på sidan 2.
Del tre kommer nog att innehålla ett annat sätt att se på återgivningens funktion, än den traditionella.
Så, ta det lugnt, och - håll i er.
Goran_Rudling skrev:
Den viktigaste komponenten är början på ljudkedjan. Skivspelaren, CDn eller DSen. Högtalaren är det minst viktiga, den kommer sist.
Laila skrev:housemicke !
Varför så upprörd, det är välan bara att
skita i att läsa tråden, eller ....
ps.Eller hur Almen...
BB skrev:Goran_Rudling skrev:
Den viktigaste komponenten är början på ljudkedjan. Skivspelaren, CDn eller DSen. Högtalaren är det minst viktiga, den kommer sist.
Varje länk i kedjan är lika viktig. Först eller sist spelar därvidlag ingen roll. Felen adderas.
BB skrev:Goran_Rudling skrev:
Varje länk i kedjan är lika viktig. Först eller sist spelar därvidlag ingen roll. Felen adderas.
-Martin- skrev:BB skrev:Goran_Rudling skrev:
Beror på vad det är för "fel". För brus gäller faktiskt det som Rudling var inne på att det är viktigt att fokusera på komponenterna i början av kedjan, dvs högt gain och låg brusfaktor.
Bamsefar skrev:Jag tror jag gör lite promotion, igen, för ett litet script som fungerar under Firefox:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9565
Strmbrg skrev:En liten fundering:
När man fotograferar med stativ, så skall kameran fixeras så stadigt som möjligt.
Här orsakas vibrationerna primärt av spegelrörelsen, och normalt i mindre grad, av slutarridåns d:o.
Man lägger ju inte något slags fjädrande material mellan kameran och stativet...
Inte har jag hört talas om det i alla fall.
Jag funderar som sagt bara kring om det finns någon analogi här, men kommer ingen vart.
Beträffande fotograferingen, så handlar det ju förvisso om endast en inducerande impuls och inte en serie av impulser som i fallet med högtalaren.
Strmbrg skrev:En liten fundering:
När man fotograferar med stativ, så skall kameran fixeras så stadigt som möjligt.
Här orsakas vibrationerna primärt av spegelrörelsen, och normalt i mindre grad, av slutarridåns d:o.
Man lägger ju inte något slags fjädrande material mellan kameran och stativet...
Inte har jag hört talas om det i alla fall.
Mats skrev:Du verkar ha missuppfattat vad han har skrivit.hevi skrev:Först påstår han att ostämda instrument blir (låter mer) stämda i ett "bra" system.
GoranRudling skrev:En anläggning kan bara försämra. Inte förbättra. En bra anläggning får dåligt stämda instrument att låta mindre felstämda än en dålig anläggning.
Mats skrev:(Grattis till härliga ino-stunderna!)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster