petersteindl skrev: fre nov 09, 2007
Vad betyder historia?
Det är bara då man genom en ”aha” upplevelse till fullo förstått och lärt av historien som man kan lämna den bakom sig och gå vidare utan börda så att om ens vägar korsas på nytt så får det inte samma konsekvens. <b> Följden blir således att då man försöker glömma eller redigera om historien eller stryka historien ur boken eller sätta käppar i hjulet för att historien inte helt skall komma fram och synas </B> t ex genom att förbjuda eller stänga ett forum eller del av forum <B>så har man bäddat för att historien senare kommer fram men då ännu starkare och kanske på ett sätt som man definitivt inte kan handskas med.</B> Misstag bör man inte upprepa, därför är det viktigt att lära sig av dessa.
Av dina rader kan jag förstå att du är fullt medveten om vad som kan hända när man ”redigerar om historien”. Historien kommer förr eller senare fram men då ännu starkare och kanske på ett sätt som man definitivt inte kan handskas med.
När du nu påstår att du vet om detta, varför ljuger du då just om historien om att du skulle varit Linnagent?
petersteindl skrev: fre nov 09, 2007
Vad är ande eller anda?
..............
<b> Det finns en anda som uppmanar: ”Ändra och frisera om historien och stryk olämpliga delar så den passar dina syften för syftena äro ju i dina ögon goda och passar dig själv och dessutom vet du vad som är bäst för andra.” Stalin nappade på denna anda. Fascism och kommunism har nappat och nappar fortfarande på denna anda och nu har jag observerat att denna anda även smugit sig in på svenska internetforum </B> ty somliga har hakat på och nappat på denna anda. Det är förfärligt. <B> Det är ju som att ogiltigförklara sig själv; ens egen historia. </B> Men ni på detta forum är giltiga och högst reella. Jag undrar; förstår ni egentligen vad ni gör då ni redigerar era gamla texter utan att låta det gamla stå kvar? Historien i dess helhet är viktig för att kunna komma vidare.
Att du noterat att frisering av historien förekommer på vissa svenska internetforum är väl inte en större upptäckt. Du har väl läst dina inlägg om ”dina historiska minnen”. Eller har du just upptäckt att en person vid namn Peter Steindl skriver om historien på just detta forum. Jag skulle inte kalla dig vare sig Stalin, Mussolini, Hitler eller Mao. Du har som tur är inte samma tyngd som de gubbarna. Annars hade jag väl fått skriva dessa rader på tunt papper från utkanten av Gulag.
fre nov 23, 2007
petersteindl skrev: fre nov 23, 2007
Jag hade faktiskt Linn agenturen under 6 månader 1983, efter Glotta. En del tror att detta kan diskuteras men jag har ju faktiskt breven från Ivor himself. Ivor skickade sin Export Manager, Charlie Brennan till Stockholm för att ta reda på vilka dessa knäppgökar var d v s jag och min antagonist i detta ärende Göran Rudling. Efter att ha åkt som en skottspole mellan Östermalm och Kungsholmen skingrades dimman och det stod klart vem som vann och vi fick vår första leverans av Linnprodukter. Dessförinnan skulle man ha genomgått sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland. Jag återkommer till det också för det var ganska roligt.
Det är dessa dina rader som är utgångspunkten för vår skriftväxling. Oemotsagda tills relativt nyligen.
Harryup skrev: lör jun 13, 2009
Jag råkar ju ha varit på med Ljudbutikentiden då Peter och jag var kompanjoner.
En del detaljer och exakta årtal och exakta siffror kan ju ha fallit bort men mina minnen är i stort sätt lika med Peter's.
Anledningen till Charlies besök som vi fick veta innan han kom var för att besöka oss, Linns agent för att se hur vi hade det och för att bl.a. gå igenom hur man satte upp LP 12'an med oss.
Charlie var nöjd med vad han såg hos oss och "tokförklarade" er, tydligen så gjorde han kanske motsatsen när han var uppe hos er. Exakt när i tiden som vi första gången till vår förvåning fick höra att vårt avtal kanske inte gällde längre utan att det skulle utvärderas och omvärderas om vi skulle fortsätta vara agent eller om ni skulle bli det minns jag inte.
mvh/Harryup (Bengt)
Bäste Harryup,
Jag håller inte med dig om att dina ”minnen är i stort sätt lika med Peter's” gällande Linn-agenturen.
Hur förklarar du att ditt ”minne” är att ni hade agenturen när Charlie kom och besökte er 1982. Peter skriver att ni ”vann och vi fick vår första leverans av Linnprodukter” och blev agenter efter det att Charlie besökt er 1982.
Den ”detalj” som vi diskuterat är just innehavet av Linn agenturen. Ni är inte överens om när ni hade agenturen. Uppenbart är att ni inte heller är överens om när ni fick er första Linnsändning. Du säger att ni fick den före Charlie's besök, Peter säger efter. Vad är ni överens om egentligen mer än att ni båda jobbade på Ljudbutiken och en av er blev religiös under tiden?
Bara så att du vet Bengt. Jag tror inte att du ljuger. Tror bara att det är så att vissa saker som inte är så viktiga kommer man bara inte ihåg. Vad jag har förstått så var det inte så viktigt att komma ihåg vilka agenturer man inte fick. Jag kommer själv inte ihåg alla brev till tillverkare som nobbat mig.
Personligen är jag övertygad om att ni fick köpa några produkter på prov innan agenturfrågan löstes. Dvs. det som du skriver stämmer, med undantag för att ni hade agenturen.
Tror att det är Peter Steindl fd Bremen som ljugit också för dig.
Vi får se. Peter har lovat att komma med ett svar.