Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hajen1

Inläggav hajen1 » 2009-06-16 19:16

_Fredrik_ skrev:Kan man få en liten snabb sammanfattning av tråden?

Hemliga agenter i Las Vegas, solbadande i Kalifornien, intagande av skaldjur i Östermalmshallen, tonarmar, Jesus, ritningar, Janne Banan har fått bögfrossa, någon har byggt en rörförstärkare.På 80-talet uppfanns handskakningen, på 90-talet skrivkonsten samt insignal är lika med nödsignal... Nej fan, den predikan tillhör andra trådar!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-16 19:27

Goran_Rudling skrev:
petersteindl skrev:Hej Göran Rudling

Du skriver följande; jag har saxat ur ett av dina inlägg:

Goran_Rudling skrev: För din information kan jag berätta följande. En gång, troligen 80’ 81’, lånade jag ut ett kompendium om förstärkarbyggen med rör till Peter Bremen, numera Steindl. Några veckor senare träffade jag Bremen och han visade mig en av ”hans egna” rörkonstruktioner. Att det var en 100% kopia av en krets från kompendiet tyckte jag var lite märkligt. Bremen borde väl förstå att även jag hade läst kompendiet. Sen dess har jag betraktat Bremen som lite väl frikostig med sanningen. Tror förresten inte att jag nånsin fick tillbaka kompendiet.
Nu vet jag inte om Peter Bremen ljuger eller om han bara inbillar sig saker. Det verkar dock som om alla historierna har ett syfte. Som historien om Linn agenturen. Vilket tyder på att han ljuger.

Jag kan tala om för dig att jag inte byggt någon rörförstärkare såsom du påstår. Den händelse du beskriver kan omöjligtvis ha ägt rum.
Jag gissar att du har förväxlat mig med de som byggde rörförsteget Air Void just då, d v s 1980 eller 81. De hette Lennart Annerstedt och Anders Annerstedt. Anders var egentligen den som skötte snacket utåt. Jag hjälpte dem med att skaffa distributör i Tyskland. Den Tyska distributören gillade inte namnet Air Void och föreslog istället namnet Symfony eller Synfonie eller vad det blev. I övrigt har jag inget med deras försteg att göra. Jag vet faktiskt inte vad du menar med det du skriver.
MvH
Peter Steindl

Bäste Peter Steindl,
För att kunna svara på inlägg är det bra om du läser det som står i inlägget innan du börjar trycka på tangenterna. Jag kan förstå att du nu känner att ”historien jagar dig” och du känner dig klämd och gör allt vad du kan för att ta dig ur situationen du själv har försatt dig i.

Det är intressant att läsa att du vet precis vad jag talar om och att du vet att det stämmer och hur du genom påhitt försöker ta dig ur situationen.

Jag skrev om att du visade mig en rörkonstruktion. Jag skrev inte vad det var för rörkonstruktion du visade mig. Och skrev inte heller att det var ett färdigt bygge.

Du skriver i ditt svar att du gissar att jag förväxlat dig med de som byggde försteget Air Void.

Undrar varför du skriver om försteg? Var det därför att kompendiet handlade uteslutande om förstegskonstruktioner? Var det därför att den <b> ritning </b> du visade mig på en av dina rörkonstruktioner var just ett försteg? Triodsteg om jag minns rätt. Kopierat till 100% ur kompendiet.

Så Peter, när ska du svara på mitt inlägg där jag med all önskvärd tydlighet visar att du ljuger?

Göran Rudling

Jag har inte konstruerat någon förstärkare på den tiden. Den händelse som du refererar till har jag inget minne av och det du skriver om mig känns helt främmande.

Eftersom jag inte förstår det du far efter och ej heller minns något angående detta som du påstår, så undrade jag då jag läste ditt inlägg vad du menade. Jag kontaktade andra personer som jag på den tiden umgicks med och jag undrade om de mindes något av det du hävdar. Ingen kan minnas att jag skulle ha konstruerat eller byggt någon elektronik vid den tidpunkten. Ingen av de jag nu har pratat med kan påminna sig om att de har sett något kompendium om rör eller elektronik i min omgivning eller sett någon konstruktion som jag skulle ha gjort. En person nämnde att det kanske var Air Void som du far efter. Deras förstärkarkoppling på utgångssteget var ju från en bok eller tidskrift. Eftersom jag inte känner till något annat som passar in på det du påstår så förmodade jag att det kanske var Air Void som du menade. De hade ju byggt ett rörförsteg just vid den tiden så kanske det var dem som du blandade ihop mig med? Jag kan inte minnas någon annan Svensk rörkonstruktion från den tiden. 1980/81 hade jag personligen Audio Note försteg som jag var nöjd med. Jag hade heller ingen tid att ägna mig åt elektronikkonstruktion. Jag hade butik och importfirma som tog min tid i anspråk. Jag sålde Michaelson & Austin och Esoteric Audio Research rörförstärkare på den tiden. Janne Lodström var nere i butiken en hel del på den tiden och allt som hade med rör att göra köpte jag av honom. Didrik de Geer servade rörapparater åt oss på Ljudbutiken.

Om detta av dig påstådda kompendium är dig så kärt, varför har du då aldrig nämnt det för mig tidigare? Det är ju 28 eller 29 år sedan den tiden. Varför har du i så fall aldrig ringt? Du har ju haft god tid på dig. Eller varför skriver du inte PM, såsom det normalt är brukligt. Man kan ju undra vad din egentliga agenda är? Kan du specificera vad det är för kompendium som du menar att det skulle röra sig om? Eftersom jag inte vet vad du pratar om, så får du väl specificera.

Göran Rudling, vi närmar oss snart 60-årsåldern, och du kommer och skriker om ett rörkompendium som du påstår att jag skulle ha lånat av dig för 28/29 år sedan. Och vad är det för konstruktion som du menar att jag skulle ha gjort och visat just för dig? Du skriver att det var med trioder "om du minns rätt". Jag har inte konstruerat någon elektronik på den tiden som du pratar om, vare sig med trioder, eller pentoder eller transistorer. Ingen annan av mina bekanta som jag då flitigt umgicks med minns det heller. Du väljer istället att efter snart 30 år basunera ut anklagelser på ett offentligt Forum. Varför gör du det? Det du skriver verkar vara skrivet i affekt. Jag tycker ditt beteende är synnerligen märkligt.

MvH
Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-16 19:35

sportbilsentusiasten skrev:Det enklaste sättet att klara ut vem som nu var Linnagent runt 81/82 är ju att kontakta Linn och fråga. Fast det är väl för enkelt...

Förstår inte riktigt varför det är så viktigt iof.

Lika lätt är det att kolla försteget. GR tar fram boken, Peter tar fram sitt försteg så får en oberoende jämföra kretsarna. Skitlätt!

Jag har ju inte gjort någon rörkonstruktion på den tiden. GR säger sig heller inte ha fått tillbaks det där kompendiet som han påstår att jag lånat. Jag vet inte ens vad det är för kompendium. Det är således inte så lätt som du beskriver.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Re: Peter Steindl och verkligheten

Inläggav celef » 2009-06-16 20:36

petersteindl skrev:
celef skrev:
Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:Så för att tala klartext: Jag har INTE någon inblandning alls i äggformen, och jag har inte någon inblandning i valet av diskantelement (jag avrådde från de som valdes) och jag har rådit till en helt annan utformning av basreflexsystemet och jag har inte dimensionerat delningsfiltret. I vad övrigt anbelangar har väl turerna redan rett ut hoppas jag, delvis av Naqref.

Då kan jag glädja dig (och alla framtida kunder) med att berätta att det diskantelement du avrådde ifrån är inte det som kommer att användas. Det är en helt ny konstruktion där i princip allting förutom formen på membranet och frontplattan är ändrade. Det ser därför förvillande likt ut en dx25 men är det definitivt inte. Tonkurva, energitonkurva, impedanskurva samt dist är väsentligt förbättrade. Filterfunktionerna har Peter tagit fram men jag har föreslagit lite mindre justeringar av konfigurationen (utan att filterfunktionerna ändras mer än marginellt (någon tiondels dB)) plus en anpassning till den senaste diskantens impedanskurva. Det har medfört att vi har kunnat reducera antalet komponenter till mindre än hälften. Till gagn för alla som är puristiskt lagda. :D

När det gäller utformningen av senaste versionen av basreflexsystemet så har jag ingenting att anmärka på. Det beter sig förvånansvärt resonans- och turbulensfritt. Det är snarare elementet som sätter gränserna.

jag trodde dx25 var sällsynt välbegåvad med hänsyn till nämnda egenskaper, så är det alltså inte?

Jo, det är den, men min nya är :D :D :D :D :D :D :D :D :D :mrgreen: Bild

MvH
Peter

nice!Bild och jag vill ju veta mer men det kanske är hemligheter?
Bikinitider

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-16 21:27

petersteindl skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det enklaste sättet att klara ut vem som nu var Linnagent runt 81/82 är ju att kontakta Linn och fråga. Fast det är väl för enkelt...

Lika lätt är det att kolla försteget. GR tar fram boken, Peter tar fram sitt försteg så får en oberoende jämföra kretsarna. Skitlätt!

Jag har ju inte gjort någon rörkonstruktion på den tiden. GR säger sig heller inte ha fått tillbaks det där kompendiet som han påstår att jag lånat. Jag vet inte ens vad det är för kompendium. Det är således inte så lätt som du beskriver.

Peter
Låt oss då börja med första delen, agenten.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-16 21:39

IÖ, har du konstruerat dessa högtalarna också:

Bild

Tycker att diskantkonfigurationen påminner lite...

(Jamo Studio Monitor J-251 från tidigt 80-tal)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-16 22:16

Se där!
hjul, överlägset bättre än både spikar o gummikuddar. Skitlätt att städa under högtalarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-16 22:22

sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev:

Peter
Låt oss då börja med första delen, agenten.

Jag håller på med att skriva ett svar angående detta. Sportbilsentusiasten, jag har även annat att göra än att sitta och skriva på faktiskt hela dagarna. Jag har min syn på saken ifråga och Göran Rudling har sin. Det tar sin tid för mig att skriva inlägg. Du får ge dig till tåls lite. Efter detta så kommer jag börja skriva på svar till Ingvar angående hans inlägg.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-16 22:58

JanBanan skrev:IÖ, har du konstruerat dessa högtalarna också:

Bild

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-17 00:30

petersteindl skrev:Göran Rudling, vi närmar oss snart 60-årsåldern, och du kommer och skriker om ett rörkompendium som du påstår att jag skulle ha lånat av dig för 28/29 år sedan. Och vad är det för konstruktion som du menar att jag skulle ha gjort och visat just för dig? Du skriver att det var med trioder "om du minns rätt". Jag har inte konstruerat någon elektronik på den tiden som du pratar om, vare sig med trioder, eller pentoder eller transistorer. Ingen annan av mina bekanta som jag då flitigt umgicks med minns det heller. Du väljer istället att efter snart 30 år basunera ut anklagelser på ett offentligt Forum. Varför gör du det? Det du skriver verkar vara skrivet i affekt. Jag tycker ditt beteende är synnerligen märkligt.

MvH
Peter Steindl

Peter,
Vi har blivit äldre. Korrekt. Men har vi blivit klokare? Passar.

Om någon hade påstått att jag skulle sitta och skriva inlägg till dig på ett forum om saker som hände för ca 30 år sen hade jag trott att vederbörande var galen. Fullständigt supergalen. Och jag skriver nu. Så jag tror på att jag börjar bli galen.

Jag är inte intresserad av ett gammalt kompendium. Inte intresserad av rörhäckar eller betonghäckar. Inte intresserad av dig heller, ursäkta. Har inte påstått att du gjort en färdig förstärkare. Har bara påstått att Du visade mig en ritning på en rörförförstärkare efter det att jag lånat dig ett kompendium. Det var bara du och jag i rummet. Det hade räckt med att du säger att du inte kommer ihåg.

Vi träffades en del i slutet på 70 och början på 80 talet. Jag besökte dig ett antal gånger i ditt hem. Men det kommer du kanske inte heller ihåg.

Jag kan inte förstå varför du i denna fråga frågar dina vänner. Förstår inte vad dina vänner skulle kunna ”minnas” av saker de inte varit med om. Det enda jag kan tänka mig är fria fantasier. Jag kan omöjligen tro att dina vänner också bara fantiserar.

Det är inte kompendiet jag störs av. Det jag störs av är hur Du är. Att du utan att tveka kan ljuga för att försöka rädda dig. Jag störs av att du måste förfalska historien och på så sätt försöka ge dig själv en större betydelse än du förtjänar. Skäms du aldrig?

Vad tror du skulle hända om du talade om som det var? Att du inte var Linn-agent. Tror du att du skulle få dödstraff? Du ljuger ju som en som försöker undkomma snaran. Tror du att alla dina beundrare skulle säga ”Åh, Gud Peter Bremen ljög om att han hade Linn-agenturen, vi ska nog inte köpa de där äggen!” Vad tror du ska hända om du talar sanning? Är du rädd för att du måste fortsätta att tala sanning och att du då inte har nåt att berätta?

Varför skrev du att du hade ett skriftligt avtal med Linn? Det är en uppenbar lögn Peter och du vet om det? Försöker du inbilla mig att du var den ende "agenten" i världen som hade ett skriftligt avtal med Linn? Lägg ned.

Jag tror att du gjort många saker som är bra. Fokusera på det. Berätta om dig själv utan att hitta på en massa som uppenbarligen inte är sant. När du hittar på och blir avslöjad så börjar man ifrågasätta om allt det där andra är sant.

Med hopp om bättring,

Göran Rudling

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-17 02:02

Goran_Rudling skrev:
petersteindl skrev:Göran Rudling, vi närmar oss snart 60-årsåldern, och du kommer och skriker om ett rörkompendium som du påstår att jag skulle ha lånat av dig för 28/29 år sedan. Och vad är det för konstruktion som du menar att jag skulle ha gjort och visat just för dig? Du skriver att det var med trioder "om du minns rätt". Jag har inte konstruerat någon elektronik på den tiden som du pratar om, vare sig med trioder, eller pentoder eller transistorer. Ingen annan av mina bekanta som jag då flitigt umgicks med minns det heller. Du väljer istället att efter snart 30 år basunera ut anklagelser på ett offentligt Forum. Varför gör du det? Det du skriver verkar vara skrivet i affekt. Jag tycker ditt beteende är synnerligen märkligt.

MvH
Peter Steindl

Peter,
Vi har blivit äldre. Korrekt. Men har vi blivit klokare? Passar.

Om någon hade påstått att jag skulle sitta och skriva inlägg till dig på ett forum om saker som hände för ca 30 år sen hade jag trott att vederbörande var galen. Fullständigt supergalen. Och jag skriver nu. Så jag tror på att jag börjar bli galen.

Jag är inte intresserad av ett gammalt kompendium. Inte intresserad av rörhäckar eller betonghäckar. Inte intresserad av dig heller, ursäkta. Har inte påstått att du gjort en färdig förstärkare. Har bara påstått att Du visade mig en ritning på en rörförförstärkare efter det att jag lånat dig ett kompendium. Det var bara du och jag i rummet. Det hade räckt med att du säger att du inte kommer ihåg.

Vi träffades en del i slutet på 70 och början på 80 talet. Jag besökte dig ett antal gånger i ditt hem. Men det kommer du kanske inte heller ihåg.

Jag kan inte förstå varför du i denna fråga frågar dina vänner. Förstår inte vad dina vänner skulle kunna ”minnas” av saker de inte varit med om. Det enda jag kan tänka mig är fria fantasier. Jag kan omöjligen tro att dina vänner också bara fantiserar.

Det är inte kompendiet jag störs av. Det jag störs av är hur Du är. Att du utan att tveka kan ljuga för att försöka rädda dig. Jag störs av att du måste förfalska historien och på så sätt försöka ge dig själv en större betydelse än du förtjänar. Skäms du aldrig?

Vad tror du skulle hända om talade om som det var? Att du inte var Linn-agent. Tror du att du skulle få dödstraff? Du ljuger ju som en som försöker undkomma snaran. Tror du att alla dina beundrare skulle säga ”Åh, Gud Peter Bremen ljög om att han hade Linn-agenturen, vi ska nog inte köpa de där äggen!” Vad tror du ska hända om du talar sanning? Är du rädd för att du måste fortsätta att tala sanning och att du då inte har nåt att berätta?

Varför skrev du att du hade ett skriftligt avtal med Linn? Det är en uppenbar lögn Peter och du vet om det? Försöker du inbilla mig att du var den ende agenten i världen som hade ett skriftligt avtal med Linn? Lägg ned.

Jag tror att du gjort många saker som är bra. Fokusera på det. Berätta om dig själv utan att hitta på en massa som uppenbarligen inte är sant. När du hittar på och blir avslöjad så börjar man ifrågasätta om allt det där andra är sant.

Med hopp bättring,

Göran Rudling

Göran, jag minns mycket väl att du har varit hemma hos mig i slutet på 70-talet. Jag hade Spatial Coherence försteg på den tiden. Vi lyssnade på olika kondensatorer om jag inte minns fel.

Den händelse du skriver om har jag dock inget som helst minne av. Det känns därför konstigt att läsa det du skriver. It doesn’t ring a bell. I sådana fall där jag inte minns det som påstås och speciellt då jag blir anklagad för en massa saker brukar jag fråga andra som kan ha varit med och som kanske kan komma ihåg något för att om möjligt kunna friska upp mitt minne. Den händelse du pratar om vad gäller kompendium eller att jag skulle ha ritat ett kretsschema från detta kompendium har jag inget som helst minne av. Vad anser du att det skulle vara för kompendium? Kan du specificera något av det du säger? Du anklagar mig för lögn nästan 30 år i efterskott och då anser jag att du bör kunna styrka det du säger eller åtminstone kunna specificera mer av vad du säger. Dina anklagelser är osmakliga och hör inte hemma på ett forum.

Om du minns fel om något, eller inte minns något, så behöver inte det betyda att du ljuger och jag har inte för avsikt att anklaga dig för sådant du minns trots att jag inte skulle hålla med dig för det är inte min sak att anklaga, men om du väljer den vägen att anklaga någon för att ljuga så bör du också kunna styrka det om dina anklagelser skall ha substans. Hur vet man att just du minns rätt? Ja, du kan tro att du minns rätt. Det är din integritet att tro. Men du bör också kunna acceptera att andra tror att de minns rätt. Du kan inte begära av mig att jag skall berätta något annat än det jag tror på. Om jag gjorde det så skulle jag ju ljuga enligt min tro.

Varför skriver du inte dina egna memoarer i någon därför avsedd tråd så som du minns dem? Kanske Linnforumet vore ett passande forum för det? Jag kan bara skriva mina memoarer så som jag minns dem. Och memoarer är minnen. Jag har skrivit mycket från den tiden det begav sig. De personer jag skrivit om och som finns i livet och som jag har kunnat ringa till har jag även kontaktat för att läsa upp det jag skriver då det gällt just dem. Ingen har sagt hittills sagt ifrån. Jag har även fått e-mail från personer som bett mig e-maila mina inlägg till dem som berör just dem, innan jag postade dessa inlägg på faktiskt. De vill hålla på sin personliga integritet. Jag skickade över min text och fick klart godkänt. De gillade det jag skrev och tyckte det förmedlade händelserna såsom de var.

Vad gäller Ingvar så har han sin story om tidigare gemensamma förehavanden som skiljer sig från min story på en del punkter och dessa kommer jag även att ta upp. Men allt tar sin tid.

Göran, jag har ju även sålt en del Gradopickuper åt dig på den tiden det begav sig och även sålt in dem till några butiker, varav Best Sound var en. Jag besökte butiker med Grado. Minns du det? Det var i slutet på 70-talet. Jag köpte även en massa Gradopickuper 1980 av dig till Ljudbutiken.

Göran Rudling, jag har inget mer att tillägga i denna fråga vad gäller kompendium och schema. Jag kan inte säga något om saker jag inte minns. Jag tycker det är meningslöst att älta samma saker hela tiden. Du har sagt ditt och jag har sagt mitt i detta ärende.

Vad gäller Linnagenturen så kommer jag med ett inlägg över hur jag minns situationen och hur jag ser på saken.

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-17 03:46

petersteindl skrev:Den händelse du skriver om har jag dock inget som helst minne av.
........................

Vad gäller Linnagenturen så kommer jag med ett inlägg över hur jag minns situationen och hur jag ser på saken.

MvH
Peter Steindl

Händelsen om kompendiet etc är inte viktig. Jag är ledsen att jag skrev om det i ett svar till Ingvar. Hade jag förstått vad det skulle leda till hade jag aldrig någonsin skrivit om det

Jag anklagar dig inte för att ljuga för 30 år sen. Jag anklagar dig för att ljuga nu.

Jag påstår att du ljuger när du för x dagar sen skrev om ditt skriftliga avtal med Linn. Red ut det.

Och sen vill jag bara att du ska veta en sak. Jag vet att du ljuger. Men alla andra vet inte. Tala bara om att du ljög. Sen går det över. Jag kommer inte att skriva mer om. Tror inte att andra kommer att tjata om det heller.

Jag skrev ett inlägg som resulterat i allt detta. Hade du bara sagt från första början att du kanske missminde dig å du var nog inte agent, men ville bli hade det hela försvunnit.

Och när du väl talar om som det var försvinner det. Låter inte det bra, så slipper du sitta på kammaren och försöka "minnas". Allt går nämligen att kontrollera. Det hoppas jag att du vet.

Sov nu,
Och ju fortare du talar om som det var desto fortare kommer solen,

Göran

P.S. Hade du bara sagt att du missminde dig om agenturen hade jag aldrig skapat tråden om de mjuka fötterna och dina pals hade sluppit läsa det jag skriver där. Och de kunde leva med sina mjukfötter i fred.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-17 04:01

Goran_Rudling skrev:
petersteindl skrev:Den händelse du skriver om har jag dock inget som helst minne av.
........................

MvH
Peter Steindl

Händelsen om kompendiet etc är inte viktig. Jag är ledsen att jag skrev om det i ett svar till Ingvar. Hade jag förstått vad det skulle leda till hade jag aldrig någonsin skrivit om det

Jag anklagar dig inte för att ljuga för 30 år sen. Jag anklagar dig för att ljuga nu.

Jag påstår att du ljuger när du för x dagar sen skrev om ditt skriftliga avtal med Linn. Red ut det.

Och sen vill jag bara att du ska veta en sak. Jag vet att du ljuger. Men alla andra vet inte. Tala bara om att du ljög. Sen går det över. Jag kommer inte att skriva mer om. Tror inte att andra kommer att tjata om det heller.

Jag skrev ett inlägg som resulterat i allt detta. Hade du bara sagt från första början att du kanske missminde dig å du var nog inte agent, men ville bli hade det hela försvunnit.

Och när du väl talar om som det var försvinner det. Låter inte det bra, så slipper du sitta på kammaren och försöka "minnas". Allt går nämligen att kontrollera. Det hoppas jag att du vet.

Sov nu,
Och ju fortare du talar om som det var desto fortare kommer solen,

Göran

P.S. Hade du bara sagt att du missminde dig om agenturen hade jag aldrig skapat tråden om de mjuka fötterna och dina pals hade sluppit läsa det jag skriver där. Och de kunde leva med sina mjukfötter i fred.

Jag återkommer.

MvH
Peter

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-17 09:21

Har du inte fattat nånting Rudling? På det här forumet ljuger alla så där lite till mans. Speciellt de lite mer prominenta personerna... :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-17 10:52

Goran_Rudling skrev:P.S. Hade du bara sagt att du missminde dig om agenturen hade jag aldrig skapat tråden om de mjuka fötterna och dina pals hade sluppit läsa det jag skriver där. Och de kunde leva med sina mjukfötter i fred.

Intressant.
Ska man tolka det som att du ser den tråden som en bestraffning åt faktiskt-kollektivet? :)

I övrigt verkar ju frågeställningen jättekonstig.
I min värld, och jag misstänker att det är så i de flesta andras, så är det så att det som inte finns på papper i en ekonomisk relation - det finns inte.

Det verkar ju på er båda som om Linn spelat ut er mot varandra i ett fult spel, ringt eller kommit in i den ena butiken och snackat skit om den andra för att sedan åka till den andra och snacka skit om den första.
Eftersom de antagligen gjort det mycket skickligt så har Linn verkligen lyckats slå in en kil mellan er. En kil som fortfarande är infekterad efter nästan 30 år.

Det är iallafall som det verkar när man läser era poster både på och mellan raderna. Eller rättare sagt - så tycker jag personligen att det verkar.

Som sagt, det som inte finns på papper, finns inte. Och finns bara muntliga avtal så finns det endast personliga vittnesmål om saken.
Ord står mot ord.
Ni kommer sannolikt, tragiskt nog, aldrig att få rätsida på detta. 30 år är lång tid och det är lätt att glömma detaljer.
(Personligen kommer jag fanimig inte ihåg vad jag gjorde för tre månader sedan 8O)
Varje glömd detalj, eller fel ihågkomst, kommer bara att bekräfta för mottagaren att sändaren verkligen ljuger och minsta misstag riskerar därmed att kasta bensin på elden. Det är fascinerande att läsa för oss på läktaren, men det ger samtidigt en väldigt dålig smak i munnen när man inser hur bräcklig en vänskap är och hur pass länge upplevda oförrätter kan ligga och gnaga på en människa.
Jag hoppas däremot att ni kan komma över detta. Med så mycket gemensamt i bagaget finns ju goda förutsättningar för vänskap och intressantare diskussioner.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-17 11:11

Sedan Kalle Dussin måste du betänka att det här bara är "Internet". Mycket som skrivs kan förefalla hårda ord, men i verkligheten så är vissa "kombatanter" väl förtrogna vid sidan av. De använder forumet som en skådeplats för sina små lekar skulle man kunna säga. Och det kan man väl ha åsikter om.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-17 11:15

-Martin- skrev:Har du inte fattat nånting Rudling? På det här forumet ljuger alla så där lite till mans. Speciellt de lite mer prominenta personerna... :wink:

Aaah... Nu går det upp ett ljus. Jag är ju inte prominent. Så jag visste inte.

Är du prominent? Om så är fallet är det du skriver ljug?

Jag jobbar på att ta mig ur forumet så att de som ljuger kan ha det för sig själva. Har lovat några svar och de kommer innan jag försvinner.

Stort tack för upplysningen.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-17 11:21

Du frågar varför frågan om Linn-agenturen är viktig. Därför att det är en fråga om historia, historiska fakta.

Jag kommer i nästa inlägg som inte är riktat till dig klargöra frågan ytterligare. Då kommer du att få läsa om Peter Steindls syn på historia och historiska fakta. Har länge hoppats att denna ”deckare med dåligt manus och tveksamma skådespelarinsatser” skulle ta slut med att Peter Steindl erkänner att han är en historieförfalskare. Men den pågår ännu och Peter funderar just nu på hur han ska ta sig ur eländet han försatt sig i.

Inspirationen för att skriva nästa inlägg fick jag efter läst dina rader. Så att du får läsa mer om ”deckaren utan slut” beror lite på dig.
Hälsning,

Göran

P.S. Jäklar va kurvigt det är. Mitt åk är klistrat vid vägen. Hur är ditt?
P.P.S. Om att kolla med Linn. Det är väl bättre att den som far med osanning får ett antal möjligheter att korrigera sig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-17 11:22

Goran_Rudling skrev:.... Har lovat några svar och de kommer innan jag försvinner.

Lova nu att du inte försvinner innan vi fått reda på fördelarna med spikes ur en teknisk synvinkel (eller vetenskaplig om du så vill). Ofta när jag är ute på stan och lyssnar så står högtalare på spikes, speciellt då i Linn-butiker. Hemma har jag mjuka fötter i ett (kanske fruktlöst) försök att vara snäll mot grannarna. Eftersom jag är gammal och trött har jag inte orkat att testa skillnaden mellan spikes och mjuka fötter utan känner mer för att implementera det som jag tror är bäst. Och då vill jag höra båda sidor och det gör man normalt inte här (pro mjuka fötter) eller på Selleri (pro spikes).

Det skulle nu vara trevligt om du kunde komma till skott för det har varit mycken (om än underhållande) läsning utan att beröra trådämnet speciellt mycket...

/ B

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-17 11:28

petersteindl skrev: fre nov 09, 2007
Vad betyder historia?
Det är bara då man genom en ”aha” upplevelse till fullo förstått och lärt av historien som man kan lämna den bakom sig och gå vidare utan börda så att om ens vägar korsas på nytt så får det inte samma konsekvens. <b> Följden blir således att då man försöker glömma eller redigera om historien eller stryka historien ur boken eller sätta käppar i hjulet för att historien inte helt skall komma fram och synas </B> t ex genom att förbjuda eller stänga ett forum eller del av forum <B>så har man bäddat för att historien senare kommer fram men då ännu starkare och kanske på ett sätt som man definitivt inte kan handskas med.</B> Misstag bör man inte upprepa, därför är det viktigt att lära sig av dessa.

Av dina rader kan jag förstå att du är fullt medveten om vad som kan hända när man ”redigerar om historien”. Historien kommer förr eller senare fram men då ännu starkare och kanske på ett sätt som man definitivt inte kan handskas med.

När du nu påstår att du vet om detta, varför ljuger du då just om historien om att du skulle varit Linnagent?

Vad är ande eller anda?
..............
<b> Det finns en anda som uppmanar: ”Ändra och frisera om historien och stryk olämpliga delar så den passar dina syften för syftena äro ju i dina ögon goda och passar dig själv och dessutom vet du vad som är bäst för andra.” Stalin nappade på denna anda. Fascism och kommunism har nappat och nappar fortfarande på denna anda och nu har jag observerat att denna anda även smugit sig in på svenska internetforum </B> ty somliga har hakat på och nappat på denna anda. Det är förfärligt. <B> Det är ju som att ogiltigförklara sig själv; ens egen historia. </B> Men ni på detta forum är giltiga och högst reella. Jag undrar; förstår ni egentligen vad ni gör då ni redigerar era gamla texter utan att låta det gamla stå kvar? Historien i dess helhet är viktig för att kunna komma vidare.

Att du noterat att frisering av historien förekommer på vissa svenska internetforum är väl inte en större upptäckt. Du har väl läst dina inlägg om ”dina historiska minnen”. Eller har du just upptäckt att en person vid namn Peter Steindl skriver om historien på just detta forum. Jag skulle inte kalla dig vare sig Stalin, Mussolini, Hitler eller Mao. Du har som tur är inte samma tyngd som de gubbarna. Annars hade jag väl fått skriva dessa rader på tunt papper från utkanten av Gulag.

fre nov 23, 2007
petersteindl skrev: fre nov 23, 2007
Jag hade faktiskt Linn agenturen under 6 månader 1983, efter Glotta. En del tror att detta kan diskuteras men jag har ju faktiskt breven från Ivor himself. Ivor skickade sin Export Manager, Charlie Brennan till Stockholm för att ta reda på vilka dessa knäppgökar var d v s jag och min antagonist i detta ärende Göran Rudling. Efter att ha åkt som en skottspole mellan Östermalm och Kungsholmen skingrades dimman och det stod klart vem som vann och vi fick vår första leverans av Linnprodukter. Dessförinnan skulle man ha genomgått sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland. Jag återkommer till det också för det var ganska roligt.

Det är dessa dina rader som är utgångspunkten för vår skriftväxling. Oemotsagda tills relativt nyligen.

Harryup skrev: lör jun 13, 2009
Jag råkar ju ha varit på med Ljudbutikentiden då Peter och jag var kompanjoner.
En del detaljer och exakta årtal och exakta siffror kan ju ha fallit bort men mina minnen är i stort sätt lika med Peter's.
Anledningen till Charlies besök som vi fick veta innan han kom var för att besöka oss, Linns agent för att se hur vi hade det och för att bl.a. gå igenom hur man satte upp LP 12'an med oss.
Charlie var nöjd med vad han såg hos oss och "tokförklarade" er, tydligen så gjorde han kanske motsatsen när han var uppe hos er. Exakt när i tiden som vi första gången till vår förvåning fick höra att vårt avtal kanske inte gällde längre utan att det skulle utvärderas och omvärderas om vi skulle fortsätta vara agent eller om ni skulle bli det minns jag inte.
mvh/Harryup (Bengt)

Bäste Harryup,
Jag håller inte med dig om att dina ”minnen är i stort sätt lika med Peter's” gällande Linn-agenturen.

Hur förklarar du att ditt ”minne” är att ni hade agenturen när Charlie kom och besökte er 1982. Peter skriver att ni ”vann och vi fick vår första leverans av Linnprodukter” och blev agenter efter det att Charlie besökt er 1982.

Den ”detalj” som vi diskuterat är just innehavet av Linn agenturen. Ni är inte överens om när ni hade agenturen. Uppenbart är att ni inte heller är överens om när ni fick er första Linnsändning. Du säger att ni fick den före Charlie's besök, Peter säger efter. Vad är ni överens om egentligen mer än att ni båda jobbade på Ljudbutiken och en av er blev religiös under tiden?

Bara så att du vet Bengt. Jag tror inte att du ljuger. Tror bara att det är så att vissa saker som inte är så viktiga kommer man bara inte ihåg. Vad jag har förstått så var det inte så viktigt att komma ihåg vilka agenturer man inte fick. Jag kommer själv inte ihåg alla brev till tillverkare som nobbat mig.

Personligen är jag övertygad om att ni fick köpa några produkter på prov innan agenturfrågan löstes. Dvs. det som du skriver stämmer, med undantag för att ni hade agenturen.

Tror att det är Peter Steindl fd Bremen som ljugit också för dig.

Vi får se. Peter har lovat att komma med ett svar.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-17 12:10

Goran_Rudling skrev:Några veckor senare träffade jag Bremen och han visade mig en av ”hans egna” rörkonstruktioner.

Goran_Rudling skrev:Jag skrev inte vad det var för rörkonstruktion du visade mig. Och skrev inte heller att det var ett färdigt bygge

Goran_Rudling skrev:Har inte påstått att du gjort en färdig förstärkare. Har bara påstått att Du visade mig en ritning på en rörförförstärkare efter det att jag lånat dig ett kompendium.

Förstärkaren har alltså förvandlats från att ha varit en "konstruktion" till "ofärdigt bygge" till "ritning"?
Din story är inte trovärdig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-17 12:19

JanBanan skrev:
Goran_Rudling skrev:Några veckor senare träffade jag Bremen och han visade mig en av ”hans egna” rörkonstruktioner.

Goran_Rudling skrev:Jag skrev inte vad det var för rörkonstruktion du visade mig. Och skrev inte heller att det var ett färdigt bygge

Goran_Rudling skrev:Har inte påstått att du gjort en färdig förstärkare. Har bara påstått att Du visade mig en ritning på en rörförförstärkare efter det att jag lånat dig ett kompendium.

Förstärkaren har alltså förvandlats från att ha varit en "konstruktion" till "ofärdigt bygge" till "ritning"?
Din story är inte trovärdig.

Ibland tolkas det för mycket i ett enstaka ord. Om jag visar någon en "rörkonstruktion" så kan det i dagligt tal lika gärna gärna vara en färdigtillverkad apparat som en ritning. Eller en principskiss på en serviett för den delen. Talspråksmässigt kan "ett bygge" lika gärna befinna sig på CAD-stadiet.

Nu försvarar jag inte vare sig PS eller GR eftersom jag inte har en aning om vad som hände för trettio år sedan. Tycker det bara är trist med att märka ord på detta sätt och utgå ifrån att någon är mindre trovärdig pga detta.

Jag tycker det ofta är alldeles för långa inlägg ändå här, ska man dessutom täcka in alla möjliga språkliga missförstånd så blir det ohanterligt.

/ B

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-17 12:38

Objektivisten skrev:
JanBanan skrev:IÖ, har du konstruerat dessa högtalarna också:

Bild

Bild

För min del har jag gjort en lös vagn med länkrullar till högtalaren, kom på att det var bättre än att ha den som "ryggsäck". Man kunde göra en liten lucka på den också så kunde den agera barskåp när den inte används, någon 75:a borde där få plats. Om man haft rum där så hade den kunnat besparas rullning över dom sju haven.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-06-17 12:53

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-17 14:03

Inte för att det spelar så stor roll för de här frågorna, men jag kan berätta att jag hört ryktas om att både Bremen och Rudling var snabba att kasta ut kunder på den tid det bagav sig. Jag blev dock bara utkastad ur den ena av de två butikerna, och så vitt jag minns bara en gång.

Nämligen från High Fidelity.

Det var Göran själv som kastade ut mig, och skälet var något i stil med (jag minns inte de exakta orden) att jag, i samband med diskussioner om membrans negativa påverkan av ljudkvalieteten, frågade om även lyssnarnas trumhinnor var ett problem.

Ut åkte jag, men jag blev ju inte ett dugg ledsen för det. Paff blev jag, men retrospektivt är det ju en lite rolig historia att berätta. (Liksom den där jag till följd av yster dans som blev dyster, fick min Dual CS5000 lagerspräckt i samma butik, dock inte at Göran, utan av en annan person som arbetade där).

Och i och med att jag nu berättar den där sanna historien om nämnandet av truhinnorna, som fick mig utslängd, så erindrar jag mig en annan historia, som jag tror Peter berättat för mig, nämligen att Göran Rudling tillskrivit berörda (på konserthuset eller kanske berwaldhallen) människor om vikten av att avlägsna alla mikrofoner från aktuellt konserthus, eftersom deras membrans närvaro förstörde musiken. Tror möjligen att det är den storyn som varit uppe tidigare i tråden.

Är det någon som har lust att berätta mera om den? Är det sant eller falskt?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-17 14:20

IngOehman skrev: Är det sant eller falskt?

Jag gissar på ett; Ja! 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-17 14:28

IngOehman skrev: Och i och med att jag nu berättar den där sanna historien om nämnandet av trumhinnorna, som fick mig utslängd, så erindrar jag mig en annan historia, som jag tror Peter berättat för mig, nämligen att Göran Rudling tillskrivit berörda (på konserthuset eller kanske berwaldhallen) människor om vikten av att avlägsna alla mikrofoner från aktuellt konserthus, eftersom deras membrans närvaro förstörde musiken. Tror möjligen att det är den storyn som varit uppe tidigare i tråden.

Är det någon som har lust att berätta mera om den? Är det sant eller falskt?

Vh, iö

Jag hade så småningom tänkt att komma till det också. Jag försöker berätta min upplevelse av mitt liv och om händelser i mitt liv i något sånär kronologisk ordning i denna tråd.

Då är frågan den: Är det sant att jag upplevt saker såsom jag berättar det eller är det falskt? Är det sant att du Ingvar upplevt de saker såsom du berättar det eller är det falskt? Är det sant att Göran Rudling har upplevt saker såsom han berättar det eller är det falskt? En annan sak man bör tänka på är att om Göran Rudling skulle berätta sin historia, men inte såsom han själv minns den utan såsom jag minns den; Skulle hans memoarer vara sanna eller falska då? Jag anser att de skulle vara falska för de är ju i så fall inte hans memoarer. Alltså, Göran Rudling har sin upplevelse vid en viss tidpunkt och jag har min. Göran Rudling får berätta sina memoarer, men frågan är om denna tråd är Göran Rudlings portal. Jag kommer att berätta min upplevelse och jag kommer att göra det i denna tråd.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-17 14:32

petersteindl skrev:Göran Rudling får berätta sina memoarer, men frågan är om denna tråd är Göran Rudlings portal. Jag kommer att berätta min upplevelse och jag kommer att göra det i denna tråd.

Och vi väntar med spänning på din berättelse!

Och ja, sanning är inget definitivt även om vissa vill få det till detta. Man kan alltid se saker från olika synvinklar och mycket är beroende av tolkningar.

/ B

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-17 14:53

Bill50x skrev:Ibland tolkas det för mycket i ett enstaka ord. Om jag visar någon en "rörkonstruktion" så kan det i dagligt tal lika gärna gärna vara en färdigtillverkad apparat som en ritning. Eller en principskiss på en serviett för den delen. Talspråksmässigt kan "ett bygge" lika gärna befinna sig på CAD-stadiet.

Nu försvarar jag inte vare sig PS eller GR eftersom jag inte har en aning om vad som hände för trettio år sedan. Tycker det bara är trist med att märka ord på detta sätt och utgå ifrån att någon är mindre trovärdig pga detta.

Jag tycker det ofta är alldeles för långa inlägg ändå här, ska man dessutom täcka in alla möjliga språkliga missförstånd så blir det ohanterligt.

/ B

Ja, man kanske kan skriva vad som helst oberoende av vad man menar?

Som när IÖ skriver att han konstruerat Äggen, och sedan ändrar det till att han bara diskuterat diskantkonfigurationen med Peter? Ungefär samma sak, eller hur?

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-17 14:58

petersteindl skrev:
………………….
En annan sak man bör tänka på är att om Göran Rudling skulle berätta sin historia, men inte såsom han själv minns den utan såsom jag minns den; Skulle hans memoarer vara sanna eller falska då? Jag anser att de skulle vara falska för de är ju i så fall inte hans memoarer. Alltså, Göran Rudling har sin upplevelse vid en viss tidpunkt och jag har min. <b>Göran Rudling får berätta sina memoarer, men frågan är om denna tråd är Göran Rudlings portal. </b> Jag kommer att berätta min upplevelse och jag kommer att göra det i denna tråd.

MvH
Peter

Vad betyder historia?
Det är bara då man genom en ”aha” upplevelse till fullo förstått och lärt av historien som man kan lämna den bakom sig och gå vidare utan börda så att om ens vägar korsas på nytt så får det inte samma konsekvens. Följden blir således att då man försöker glömma eller redigera om historien eller stryka historien ur boken eller sätta käppar i hjulet för att historien inte helt skall komma fram och synas<b> t ex genom att förbjuda eller stänga ett forum eller del av forum </b> så har man bäddat för att historien senare kommer fram men då ännu starkare och kanske på ett sätt som man definitivt inte kan handskas med. Misstag bör man inte upprepa, därför är det viktigt att lära sig av dessa.

Käre Peter,
Jag har givit dig många möjligheter att berätta hur det förhöll sig. Jag väntar på ditt svar. Det verkar sitta oerhört långt inne. Jag ställer inte frågan var.

Är detta din Portal? Trodde att det var en tråd på faktiskt.se . Tycker du att det är obehagligt att jag skriver på denna tråd? Skulle du vilja förbjuda mig?

Kommer inte att skriva på ett tag. Så du kan lugnt utveckla dina ”minnen”, ”verkligheter”, ”fantasier” etc ett tag i lugn och ro.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi