Trevägshögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mixon

Trevägshögtalare

Inläggav Mixon » 2004-12-03 21:57

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-03 22:07

Ser ju jättetrevlig det där :)

Dx25, P13 och CSX257?
Senast redigerad av Naqref 2004-12-03 22:10, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-12-03 22:09

Är det Vifa P17WJ? Vad är det för bas?

Hålet ser litet ut för att vara 17

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2004-12-03 23:14

Naqref skrev:Ser ju jättetrevlig det där :)

Dx25, P13 och CSX257?

Jepp det stämmer bra det!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-03 23:37

Mycket trevlig combo då! Troligen de element jag själv skulle använda i en trevägare idag.
Kan du berätta mer om hur du hade tänkt den?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-03 23:39

...men du, jag tycker den lutar... 8O
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-03 23:40

Det är du som är sne.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-03 23:44

Belker skrev:Det är du som är sne.

:lol: :lol: :roll:

Nu ska jag inte sabba mer, snyggt bygge! Du verkar ha "lokal" att tillgå också?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-03 23:48

Svante skrev: Du verkar ha "lokal" att tillgå också?

Står 'Ljud och Vibration' på dammsugaren och bilderna ligger på Luth... :) Kan det vara någon broderinstitution till Svantes i norr kanske?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-03 23:53

Naqref skrev:
Svante skrev: Du verkar ha "lokal" att tillgå också?

Står 'Ljud och Vibration' på dammsugaren och bilderna ligger på Luth... :) Kan det vara någon broderinstitution till Svantes i norr kanske?

Ja, jag såg det jag också. Mystiken tätnar!

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-12-03 23:58

Snickeriet ligger allt några dörrar in från ingången till akustiklabbet på LTU, mycket riktigt. :)

Kul projekt, Mixon! Hörde att Kraniet gillade vad han hörde. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2004-12-04 01:36

Ni har ju listat ut allt :)

Pluggar i Luleå på universitetet och har läst några akustikkurser. Har på så sätt fått tillgång till ett ljudlabb.

Har byggt med både P13- och DX25-elementen tidigare och tycker dem är prisvärda. CSX 10" har jag länge spanat in så det blev ingredienserna i mitt nya recept.

Fick en idé till konstruktion runt golvreflexen som jag ville prova. Byggde därför en provlåda som ser ut så här
Bild
ME2 till vänster, Provlåda till höger.

Tanken var att lägga brytfrekvensen mellan bas- och mellanregisterelementens första golvreflex. Lutningen testades sedan fram för att få hyffsad fas med ett enkelt filter för den tänkta brytfrekvensen. Delningen blev runt 400Hz och kanske lite för hög för att få basen och mellanregistret att spela samman bra. När lådan lutades blev filterkonstruktionen i den övre brytfrekvensen ganska begränsad för att få hyffsad fas.

Av dessa anledningar så blev den slutliga lådan lite modiferad utifrån vad jag först tänkte. Men det är väl därför man gör provlådor :)

I morgon fortsätter byggandet.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 03:07

Hej!

Snygg :D! (Ljuda säkert bra med!) Det ser alltid så enkelt ut när andra gör det men...
... sedan så visar det sig vara väääldigt svårt, konstigt! Skivorna med hål uti är dem
för o förhindra stående vågor o sådant? eller... för de coolt :P!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2004-12-04 10:01

Audiomanikern skrev:Hej!

Snygg :D! (Ljuda säkert bra med!) Det ser alltid så enkelt ut när andra gör det men...
... sedan så visar det sig vara väääldigt svårt, konstigt! Skivorna med hål uti är dem
för o förhindra stående vågor o sådant? eller... för de coolt :P!

Mvh A*

Skivorna är stag för att styva upp lådan. Sen ska de fårull någonstans på skivorna. Så det kommer allt att förhindra stående vågor också. Har provat lite olika dämpningar men det visar ganska känsligt om man vill få bra effektivitet på portningen. Är det någon som har några tips här hur jag bäst ska placera dämpullen?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-04 13:20

bäst nytta gör den ju mitt i lådan. men det beror ju på vad syftet med ullen ska vara. vill du kyla av luften (isotermisera) eller dämpa stående vågor? är det det första är väl sånt tävkjacksmaterial bättre, det senare så ska ju fårull vara lika bra som gullfiber.

kika här
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1107

edit: 400hz är ju knappt en meter våglängd så det är väl bara på höjden det behövs dämpning för att få bort stående vågor i baslådans arbetsområde.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-04 14:40

Mixon skrev:Ni har ju listat ut allt :)

Pluggar i Luleå på universitetet och har läst några akustikkurser. Har på så sätt fått tillgång till ett ljudlabb.

Har byggt med både P13- och DX25-elementen tidigare och tycker dem är prisvärda. CSX 10" har jag länge spanat in så det blev ingredienserna i mitt nya recept.

Fick en idé till konstruktion runt golvreflexen som jag ville prova. Byggde därför en provlåda som ser ut så här
Bild
ME2 till vänster, Provlåda till höger.

Tanken var att lägga brytfrekvensen mellan bas- och mellanregisterelementens första golvreflex. Lutningen testades sedan fram för att få hyffsad fas med ett enkelt filter för den tänkta brytfrekvensen. Delningen blev runt 400Hz och kanske lite för hög för att få basen och mellanregistret att spela samman bra. När lådan lutades blev filterkonstruktionen i den övre brytfrekvensen ganska begränsad för att få hyffsad fas.

Av dessa anledningar så blev den slutliga lådan lite modiferad utifrån vad jag först tänkte. Men det är väl därför man gör provlådor :)

I morgon fortsätter byggandet.

Ah! Äntligen någon som utnyttjar möjligheten att göra kantavfasning vettigt! Avfasningen är stor, dvs den kan ha någon positiv effekt på diffraktionen, och den är böjd åt rätt håll så att avståndet mellan kant och element varierar mycket. Annars är det inte helt ovanligt att fräsa runt elementet, så att det blir samma avstånd. Det är bara dumt, då är det bättre med en fyrkantig låda.
"Spetsarna" som bildas uppe i hörnen kan nog vara klart positiv för diffraktionsegenskaperna (säger jag utan att ha simulerat).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-04 14:53

om jag förstod mixon rätt så hade avfasningarna rätt liten påverkan på frekvenskurvan..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-04 15:08

Kraniet skrev:vill du kyla av luften (isotermisera)

Bättre att säga ' vill du temperaturutjämna' än att kyla då man både kyler (ljudtryckstopparna) och värmer (ljudtrycksdalarna) :wink:

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2004-12-04 15:28

Kraniet skrev:om jag förstod mixon rätt så hade avfasningarna rätt liten påverkan på frekvenskurvan..

Jag har testat montera en diskant i en spånskiva som jag sedan bearbetat på olika sätt. Kom fram till att den formen jag har på provlådan (många avstånd från diskant till kant) nästan har lika "bra" frekvensrespons som en diskant i stor baffel. Mätte på provlådan både före och efter fasning men tyvärr så är fasningen lite för liten i djupled för att ha någon större inverkan. 45 grader skulle nog vara lagomt. Men eftersom jag ska ha galon i fronten så tror jag inte att det är möjligt att få till det rent estetiskt.

Så här mäter P13 i provlådan utan filter.

Bild

Den frekvensgången är enkel att jobba med däremot har DX25 lite toppar och dalar från 1-4kHz p.g.a. baffeln. Tror det är lite olyckligt med avståndet till överkant eftersom P13 inte visar samma oroligheter vid 2kHz. Det blir nog bättre i slutbaffeln.

Bild

Tappar lite i de högsta frekvenserna p.g.a. lutningen. Kommer att kompensera detta i delningsfiltret för att få en rakare frekvensgång i lyssningsposition. Vad finns det för nackdel med en sådan kompensering?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-04 15:46

en möjlig nackdel är väl kanske att du får för mycket energi i onaxis.. detta riktas väl dock bort från öronen så det bör väl inte vara så mycket problem. kanske får det effekten att disknten blir mer "skir" vad vet jag.. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-04 15:48

Naqref skrev:
Kraniet skrev:vill du kyla av luften (isotermisera)

Bättre att säga ' vill du temperaturutjämna' än att kyla då man både kyler (ljudtryckstopparna) och värmer (ljudtrycksdalarna) :wink:

ja det är iofs sant. 'kyla av' är ju lite misledande kanske. huvudsaken man vet vad man pratar om.. :)

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2004-12-04 20:35

Det är väl ståendevågor jag vill få bort ska prova lägga lite dämpull på övre staget vilket är ungefär mitt i lådan. Ska även prova lite bakom basen.
I morgon är det dags att färdigställa den andra lådan, kapa till träsidorna och mäta.

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-04 21:38

ser riktigt bra ut det där :)

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2004-12-06 17:30

Nu har jag färdigställt en låda i sånt skick att det går att mäta på den. Ännu ska galon och träsidor på innan dem är riktigt klara. Här en bild på fronten, avfasningen är mest gjord för det estetiska.

Bild

Bild
Diskantmätning i lådan ovan.

Lite berg och dalbana. Har en teori: Upplever med provlådan att s-ljuden blev lite hårdare när jag ställer mig upp. Då är diskanten vinkelrät till lyssnaren. Letade bland mina mätningar och hittade följande:

Bild
Mätning av diskant i provlådan med och utan lutning. Ca 2m. Ej mätt vid samma utnivå.

Finns vissa likheter på den ickelutande provlådan och den slutliga mätningen av diskanten. Tyvärr provade jag aldrig mäta på provlådan helt utan avfasningar och med lutning. Kanske har jag dragit förhastade slutsatser om provlådans avfasningar?

Lådan är lutad ca 9.5grader vilket är lite mer än provlådans. Fallet över 10k är nog av elementets egenskaper.

Det går ju fortfarande att påverka baffelns form någon som har några tips?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-06 18:03

Om du för ett ögonblick lägger bort tanken på fasade kanter kan du prova att leka med mitt diffraktionssimuleringsprogram (i signaturen). Där kan du flytta omkring elementet och se hur diffraktionen påverkar tonkurvan. Det finns program som räknar med sneda kanter också, men mitt gör inte det.

Det kan vara värt att labba med innan man bygger lådan.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-06 18:22

Svante skrev:Om du för ett ögonblick lägger bort tanken på fasade kanter kan du prova att leka med mitt diffraktionssimuleringsprogram (i signaturen). Där kan du flytta omkring elementet och se hur diffraktionen påverkar tonkurvan. Det finns program som räknar med sneda kanter också, men mitt gör inte det.
Yes sir! Jag testade detta med EALS-3 dör vi ha vinklad frontbaffel. Gjode dubbla simuleringar, en med första och en med andra baffeln, sas. Resultatet blev kalas.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2004-12-06 18:42

EngelholmAudio skrev:
Svante skrev:Om du för ett ögonblick lägger bort tanken på fasade kanter kan du prova att leka med mitt diffraktionssimuleringsprogram (i signaturen). Där kan du flytta omkring elementet och se hur diffraktionen påverkar tonkurvan. Det finns program som räknar med sneda kanter också, men mitt gör inte det.
Yes sir! Jag testade detta med EALS-3 dör vi ha vinklad frontbaffel. Gjode dubbla simuleringar, en med första och en med andra baffeln, sas. Resultatet blev kalas.

Engelholm vad duktig du är! :)

Svante har kört ditt program får lite tips hur jag ska fila fram det optimala ljudet. Jag provar flytta på "mic" men jag ser ingen skillnad på responsen. Gör jag något fel?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-06 20:11

Mixon skrev:
EngelholmAudio skrev:

Svante har kört ditt program får lite tips hur jag ska fila fram det optimala ljudet. Jag provar flytta på "mic" men jag ser ingen skillnad på responsen. Gör jag något fel?

Mja, flyttar man miken en meter i sidled på 100 meters avstånd så spelar det inte så stor roll för vinkeln :D . Om du kortar ner avståndet till 1 meter så händer det mer. Fast helst ska den nog vara på 3-5 meter, som det är till soffan. Defaultvärdet på 100 meter är bara för att man säkert ska komma i fjärrfältet.

En liten varning kan vara på sin plats också, ju mer åt sidan man flyttar miken, desto sämre blir Edge på att förutsäga responsen. Den är alltså inte avsedd att göra polärdiagram med.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2004-12-07 00:50

Svante skrev:
Mixon skrev:
EngelholmAudio skrev:

Mja, flyttar man miken en meter i sidled på 100 meters avstånd så spelar det inte så stor roll för vinkeln :D . Om du kortar ner avståndet till 1 meter så händer det mer. Fast helst ska den nog vara på 3-5 meter, som det är till soffan. Defaultvärdet på 100 meter är bara för att man säkert ska komma i fjärrfältet.

En liten varning kan vara på sin plats också, ju mer åt sidan man flyttar miken, desto sämre blir Edge på att förutsäga responsen. Den är alltså inte avsedd att göra polärdiagram med.

Såg inte att det var 100m. Tack!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-07 01:09

Mixon skrev:
Såg inte att det var 100m. Tack!

Du är inte den första... :D

Nästa

Återgå till DIY-forum