Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Det är du som är sne.
Svante skrev: Du verkar ha "lokal" att tillgå också?
Naqref skrev:Svante skrev: Du verkar ha "lokal" att tillgå också?
Står 'Ljud och Vibration' på dammsugaren och bilderna ligger på Luth...Kan det vara någon broderinstitution till Svantes i norr kanske?
Audiomanikern skrev:Hej!
Snygg! (Ljuda säkert bra med!) Det ser alltid så enkelt ut när andra gör det men...
... sedan så visar det sig vara väääldigt svårt, konstigt! Skivorna med hål uti är dem
för o förhindra stående vågor o sådant? eller... för de coolt!
Mvh A*
Mixon skrev:Ni har ju listat ut allt![]()
Pluggar i Luleå på universitetet och har läst några akustikkurser. Har på så sätt fått tillgång till ett ljudlabb.
Har byggt med både P13- och DX25-elementen tidigare och tycker dem är prisvärda. CSX 10" har jag länge spanat in så det blev ingredienserna i mitt nya recept.
Fick en idé till konstruktion runt golvreflexen som jag ville prova. Byggde därför en provlåda som ser ut så här
ME2 till vänster, Provlåda till höger.
Tanken var att lägga brytfrekvensen mellan bas- och mellanregisterelementens första golvreflex. Lutningen testades sedan fram för att få hyffsad fas med ett enkelt filter för den tänkta brytfrekvensen. Delningen blev runt 400Hz och kanske lite för hög för att få basen och mellanregistret att spela samman bra. När lådan lutades blev filterkonstruktionen i den övre brytfrekvensen ganska begränsad för att få hyffsad fas.
Av dessa anledningar så blev den slutliga lådan lite modiferad utifrån vad jag först tänkte. Men det är väl därför man gör provlådor![]()
I morgon fortsätter byggandet.
Kraniet skrev:vill du kyla av luften (isotermisera)
Kraniet skrev:om jag förstod mixon rätt så hade avfasningarna rätt liten påverkan på frekvenskurvan..
Naqref skrev:Kraniet skrev:vill du kyla av luften (isotermisera)
Bättre att säga ' vill du temperaturutjämna' än att kyla då man både kyler (ljudtryckstopparna) och värmer (ljudtrycksdalarna)
Yes sir! Jag testade detta med EALS-3 dör vi ha vinklad frontbaffel. Gjode dubbla simuleringar, en med första och en med andra baffeln, sas. Resultatet blev kalas.Svante skrev:Om du för ett ögonblick lägger bort tanken på fasade kanter kan du prova att leka med mitt diffraktionssimuleringsprogram (i signaturen). Där kan du flytta omkring elementet och se hur diffraktionen påverkar tonkurvan. Det finns program som räknar med sneda kanter också, men mitt gör inte det.
Det kan vara värt att labba med innan man bygger lådan.
EngelholmAudio skrev:Yes sir! Jag testade detta med EALS-3 dör vi ha vinklad frontbaffel. Gjode dubbla simuleringar, en med första och en med andra baffeln, sas. Resultatet blev kalas.Svante skrev:Om du för ett ögonblick lägger bort tanken på fasade kanter kan du prova att leka med mitt diffraktionssimuleringsprogram (i signaturen). Där kan du flytta omkring elementet och se hur diffraktionen påverkar tonkurvan. Det finns program som räknar med sneda kanter också, men mitt gör inte det.
Mixon skrev:EngelholmAudio skrev:Yes sir! Jag testade detta med EALS-3 dör vi ha vinklad frontbaffel. Gjode dubbla simuleringar, en med första och en med andra baffeln, sas. Resultatet blev kalas.Svante skrev:Om du för ett ögonblick lägger bort tanken på fasade kanter kan du prova att leka med mitt diffraktionssimuleringsprogram (i signaturen). Där kan du flytta omkring elementet och se hur diffraktionen påverkar tonkurvan. Det finns program som räknar med sneda kanter också, men mitt gör inte det.
Engelholm vad duktig du är!![]()
Svante har kört ditt program får lite tips hur jag ska fila fram det optimala ljudet. Jag provar flytta på "mic" men jag ser ingen skillnad på responsen. Gör jag något fel?
Svante skrev:Mixon skrev:EngelholmAudio skrev:Yes sir! Jag testade detta med EALS-3 dör vi ha vinklad frontbaffel. Gjode dubbla simuleringar, en med första och en med andra baffeln, sas. Resultatet blev kalas.Svante skrev:Om du för ett ögonblick lägger bort tanken på fasade kanter kan du prova att leka med mitt diffraktionssimuleringsprogram (i signaturen). Där kan du flytta omkring elementet och se hur diffraktionen påverkar tonkurvan. Det finns program som räknar med sneda kanter också, men mitt gör inte det.
Engelholm vad duktig du är!![]()
Svante har kört ditt program får lite tips hur jag ska fila fram det optimala ljudet. Jag provar flytta på "mic" men jag ser ingen skillnad på responsen. Gör jag något fel?
Mja, flyttar man miken en meter i sidled på 100 meters avstånd så spelar det inte så stor roll för vinkeln. Om du kortar ner avståndet till 1 meter så händer det mer. Fast helst ska den nog vara på 3-5 meter, som det är till soffan. Defaultvärdet på 100 meter är bara för att man säkert ska komma i fjärrfältet.
En liten varning kan vara på sin plats också, ju mer åt sidan man flyttar miken, desto sämre blir Edge på att förutsäga responsen. Den är alltså inte avsedd att göra polärdiagram med.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster