Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-17 10:54

Goran_Rudling skrev:Börja med att redogöra för hur den där elektroakustiska omvandlingen går till i början på ett hi-fi system för LP skivor.

Ett klassiskt missförstånd när man diskuterar med Linnisar. De anser ju att källan är spelaren i en anläggning. Och mycket riktigt, det är ingen elektroakustisk omvandling i en sådan. Om den inte omvandlar externa och interna vibrationer till signaler som stör förstås :-)

Men vad Piotr avsåg var de båda ändarna i kedjan där högtalaren är den ena och mikrofonen den andra! Han menar, med rätt eller fel, att det är i dessa ändar som de största problemen finns, inte i transmissionslänkarna däremellan.

Linnisar anser spelaren som källa, därför att man i praktiken inte kan påverka de tidigare delarna i kedjan. Det må vara ett sätt att se saken, men det driver fram enorma suboptimeringar. Idag kostar en Klimax DS knappt 150 tusen plus kringutrustning i form av NAS, fjärr osv. Men en bra mastrad inspelning låter bättre på en 399:- Denver än vad en sönderkomprimerad och limiterad modern produktion gör i en KDS. Och jag pratar inte bara ljud utan även musikaliskt. (Inga kommentarer här från MK och Richard, jag vet att apparater inte är musikaliska...).

Så tittar man på kedjan "från ax till limpa" så är källan extremt viktig men det är inte inte spelaren som är axet utan fonogrammet och den utrustning som det är gjort med.

/ B

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-06-17 11:15

Låter det bättre ÄR det bättre. Så enkelt brukar det heta i vissa hifiannonser. Minns inte från vilken hifiproducent/återförsäljare det var nu men det kanske kvittar.

Jag har hört anläggningar från Linn och..nej..i mina öron låter det ok men inte bättre och det låter med en hutlös prislapp 8O

Att sedan det andra slagdängemärket Naim inte ens låter bra i mina öron och kostar samma skjorta spelar mindre roll.

Däremot är det kul att en person med så stark övertygelse och fighting spirit som GR rör om lite i LTS-grytan på faktiskt är det kul. Intressant och tänkvärd läsning helt enkelt. :D

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-17 13:30

Bill50x skrev: Men vad Piotr avsåg var de båda ändarna i kedjan där högtalaren är den ena och mikrofonen den andra! Han menar, med rätt eller fel, att det är i dessa ändar som de största problemen finns, inte i transmissionslänkarna däremellan.

Linnisar anser spelaren som källa, därför att man i praktiken inte kan påverka de tidigare delarna i kedjan. Det må vara ett sätt att se saken, men det driver fram enorma suboptimeringar. Idag kostar en Klimax DS knappt 150 tusen plus kringutrustning i form av NAS, fjärr osv. Men en bra mastrad inspelning låter bättre på en 399:- Denver än vad en sönderkomprimerad och limiterad modern produktion gör i en KDS. Och jag pratar inte bara ljud utan även musikaliskt. (Inga kommentarer här från MK och Richard, jag vet att apparater inte är musikaliska...).

Så tittar man på kedjan "från ax till limpa" så är källan extremt viktig men det är inte inte spelaren som är axet utan fonogrammet och den utrustning som det är gjort med.

/ B

Käre Bill50x,
Skrev en kommentar till Piotr som du tar upp och fortsätter. Bra. Först en kommentar till det vi är helt överens om. Personligen tycker jag att Klimax DS är riktigt bra. Men den har ett pris som är way beyond. En bra DS, säg en Sneaky, med en bra lossless är bättre än Klimax DS med MP3. Det är vi överens om. Så the source rules. Vi har ännu inte berört mickarna.

Jag själv skulle vilja ha Klimax DS prestanda till Sneaky pris. Tror jag att du vill med. (Sen kan vi snacka spikes) En anläggning för 1 miljon, även om det är världens bästa, kommer jag aldrig att köpa. Relationen till min fru är viktigare.

Så till Piotr. Jag vet inte om Piotr avsåg att mikrofonen och högtalaren är viktigast som du påstår. Låt oss anta att det är så. Så vi säger för enkelhets skull ”P” anser att mikrofonen och högtalaren är det viktigaste så handlar det inte om Piotr.

P’s uttalande är inte rimligt. För efter mikrofonen kommer mikrofon-förstärkaren osv i en riktigt lång kedja, tills slutligen vi kommer till högtalaren. Hur lång kedjan blir beror på system. Låt oss vara systemlösa, hemska tanke innan midsommar, och ta en given bra mick som använts i en inspelning vi har. Denna inspelning spelar vi upp i två olika situationer. I den ena tar vi P’s bästa högtalare, men vi använder oss av en mindre bra förstärkare. Ta en Linn Majic (för och slutsteg) eller vad du vill men inte samma förstärkare som i nästa fall. Jämför detta mot Linn Komponent (104) (på stativ) drivna av Linn Klimax (för och slutsteg). Vid en lyssning låter instrumenten som mer stämda i det senare fallet. Nu kan det vara så att Komponent är bättre än P’s bästa högtalare.

Info. För samtliga Linns högtalare och förstärkare gäller följande: En bättre förstärkare in i en enklare högtalare är bättre än en enklare förstärkare in i de bästa högtalarna. Med avseende på stämning.

Innan jag började göra jämförelser på detta sättet avfärdade jag det också. Jag kallade det Linn propaganda och trodde Ivor var galen. Nu har jag hört det tusentals gånger och tror att de som inte jämfört och hört är galna.

Detta betyder att det andra påståendet i P’s utsaga är falskt. Högtalaren är inte viktig. Den kommer sist i en signalkedja.
Nu till det första påståendet. Om micken. Det måste med nödvändighet vara falskt. Det var ju det första vi behandlade. Om vi kör en riktigt bra mick och gör det till MP3 så är det mycket sämre än samma mick lossless.

P’s påstående kan inte stämma och de är heller inte relevanta. Vad menar P med att vi ska använda ”hans påståenden” till. Ska vi välja skivor efter vilka mickar de är inspelade med? Och all musik som man inte använt den bästa micken till ska vi rata? Har svårt att tro att han menar det.

Tror att vi ska se P’s påstående som ”hi-fi nörd posering”. ”Phonogrammet” är viktigast. Och? Vad ska vi göra med det? Spela det eller snacka om det. Och om vi ska spela det, hur kan vi påverka det som har gjorts innan det blev ett phonogram. Prata om det?

Nu tror inte jag att Piotr har samma inställning som P. Men jag vet inte

.
P.S. Nu finns det en liten lucka i mitt resonemang. Jag tror (betonar tror, inte vet) att näst bästa micken loss-less studiokvalité är bättre än bästa micken MP3. Men det vet jag inte. Den som orkar testa kan berätta.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-17 13:39

Goran_Rudling skrev:Har du nånsin funderat på att det skulle kunna vara precis tvärtom?
Och, om du tänker precis tvärtom, vad kommer du fram till då?

Har du någonsin funderat om Hitler lever än? Elvis är inte död och det var marsmänniskor som dödade JFK för att han tänkte avslöja för folket om deras planer?
Min påstående är lika korrekta som dina, för du har fortfarande inte gett ett UNS av objektiv fakta som har en fysisk förankring.

Ett tips, ta en akvarimotor och ställ den på glas. Testa sen att byta ut gummipropparna mot spikes (typ häftstift lr dyl). Kommer dessa ge MINDRE vibrationer? Kommer det låta mindre? Vad tror du?
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-17 13:50

MattiasKarlsson skrev:Ett tips, ta en akvarimotor och ställ den på glas. Testa sen att byta ut gummipropparna mot spikes (typ häftstift lr dyl). Kommer dessa ge MINDRE vibrationer? Kommer det låta mindre? Vad tror du?

Det är alltid vanskligt med liknelser. En akvariemotor har inte som uppgift att spela musik. Den har inget egenljud som överröstar vibrationerna i glaset. Inte heller spelar den musik som blir lidande av de mjuka fötterna.

Få personer har golv av glas med högtalare som väger som en akvariemotor.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-17 13:53

MattiasKarlsson skrev:ta en akvarimotor och ställ den på glas. Testa sen att byta ut gummipropparna mot spikes (typ häftstift lr dyl). Kommer dessa ge MINDRE vibrationer? Kommer det låta mindre? Vad tror du?

Att det skiljer kan man nog räkna med men varför anta att överföringen (påverkan) från högtalare till golv är av enbart ondo och ska bort. För det är väl ett antagande, eller har du gjort vetenskaplig utförda blindtester? I så fall är det väl lämpligt att redovisa dom här och nu. Annars - vad får dig att anta det du antar?

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-17 13:55

Bill50x skrev:Det är alltid vanskligt med liknelser. En akvariemotor har inte som uppgift att spela musik. Den har inget egenljud som överröstar vibrationerna i glaset. Inte heller spelar den musik som blir lidande av de mjuka fötterna.

/ B

Förstår du verkligen inte jämförelsen? Det VISAR hur spikes BIDRAR till ljudet. Hurvida man anser det är bra eller ej kan man funderar på, samtidigt som man slår en hammare genom baselementet och säger "oj, det låter annorlunda". 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-17 14:08

Flint skrev:
MattiasKarlsson skrev:ta en akvarimotor och ställ den på glas. Testa sen att byta ut gummipropparna mot spikes (typ häftstift lr dyl). Kommer dessa ge MINDRE vibrationer? Kommer det låta mindre? Vad tror du?

Att det skiljer kan man nog räkna med men varför anta att överföringen (påverkan) från högtalare till golv är av enbart ondo och ska bort. För det är väl ett antagande, eller har du gjort vetenskaplig utförda blindtester? I så fall är det väl lämpligt att redovisa dom här och nu. Annars - vad får dig att anta det du antar?

Japp. Och MK har gått i problemformuleringsfällan. Överföring av ljud till golvet är inte det viktiga argumentet för mjuka fötter utan resonansfrihet. Minskad överföringen till golvet är tydligen uppmätt effekt men inte själva huvudpoängen. Jag tycker personligen att det är bra att det skakar lite i golv och soffa:

Musik så det känns.
Kärlek utan gräns.
Kassan aldrig läns.

/DQ
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-17 14:15

MattiasKarlsson skrev:
Bill50x skrev:Det är alltid vanskligt med liknelser. En akvariemotor har inte som uppgift att spela musik. Den har inget egenljud som överröstar vibrationerna i glaset. Inte heller spelar den musik som blir lidande av de mjuka fötterna.

Förstår du verkligen inte jämförelsen? Det VISAR hur spikes BIDRAR till ljudet. Hurvida man anser det är bra eller ej kan man funderar på, samtidigt som man slår en hammare genom baselementet och säger "oj, det låter annorlunda". 8)

Jag förstår jämförelsen men finner den inte adekvat. Visst bidrar spikes i vissa avseenden till ljudet. Men dom kanske också bidrar till att det ljud som kommer ur högtalaren uppfattas bättre och totalt sett kanske det är bättre än mjuka fötters isolering men sämre ljud från högtalaren?

Jag säger inte att det är så, framför allt inte i varjehanda situation och med alla typer av utrustning. Jag bara säger att man kanske ska fundera i lite vidare banor än att enbart fokusera på spiksens (egenhändig böjning...) och mjuka fötters bidrag till golvvibrationer.

Ofta består ju en god ljudåtergivning av väl avvägda kompromisser och att låta en parameter bestämma helt är sällan en god idé.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-17 14:19

DQ-20 skrev:
Flint skrev:

Japp. Och MK har gått i problemformuleringsfällan. Överföring av ljud till golvet är inte det viktiga argumentet för mjuka fötter utan resonansfrihet. Minskad överföringen till golvet är tydligen uppmätt effekt men inte själva huvudpoängen. Jag tycker personligen att det är bra att det skakar lite i golv och soffa:

Musik så det känns.
Kärlek utan gräns.
Kassan aldrig läns.

/DQ

Hur mycket av golvfladdret kommer från undersidan på högtalaren och hur mycket kommer via luften? Mina basburkar stor på förre st'llet där jag bodde på filttassar. Och eftersom jag har så satans mycket membranarea så behöver membranen knappt röra sig alls ens för rejäla ljudtryck. Med andra ord: Knappt några vibrationer i lådorna alls. Inget man kände av i alla fal. Men golvet skakade lik förbannat när man tryckte på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-17 14:36

Max_Headroom skrev:Hur mycket av golvfladdret kommer från undersidan på högtalaren och hur mycket kommer via luften? Mina basburkar stor på förre st'llet där jag bodde på filttassar. Och eftersom jag har så satans mycket membranarea så behöver membranen knappt röra sig alls ens för rejäla ljudtryck. Med andra ord: Knappt några vibrationer i lådorna alls. Inget man kände av i alla fal. Men golvet skakade lik förbannat när man tryckte på.

Säkert kommer en hel del via luften. Det gör det i alla fall när man står och lyssnar utomhus på en rockkonsert och byxbenen fladdrar....

/ B

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-17 14:49

Bill50x skrev:Ofta består ju en god ljudåtergivning av väl avvägda kompromisser och att låta en parameter bestämma helt är sällan en god idé.

/ B

Och NÄR ska den fysiska förklaringen komma varför spikes är bra? Det blir ju mer och mer löjligt när det aldrig kommer.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-17 14:52

MattiasKarlsson skrev:
Bill50x skrev:Ofta består ju en god ljudåtergivning av väl avvägda kompromisser och att låta en parameter bestämma helt är sällan en god idé.

Och NÄR ska den fysiska förklaringen komma varför spikes är bra? Det blir ju mer och mer löjligt när det aldrig kommer.

DET kan jag iofs hålla med om...

/ B

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-17 14:54

Då tycker jag vi låter golvet skaka, man kan göra en motskar genom att ha ett gäng damer som dansar cancan så glömmer man dom eventuella olägenheter ett skakande golv kan frambringa.
Danskarna har studerat detta fenomen rätt ingående, där heter det mooolfäääse.
Man kan ju också ha en tysk marsch maskin, den är kanske ännu bättre på att frambringa denna för resonanserna så skadliga motfasen.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-06-17 15:16

Så man kanske inte ska ha Linn särskilt till film och annat än musik då.
(jag tänkte det skulle tråda ut sig i vad som skulle kunna likna en mer teknisk diskussion.. men)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-06-17 15:59

MattiasKarlsson skrev:

/ B

Låt säga att du blint får lyssna till dina egna högtalare med spikes, med kuddar och helt utan. Kan du i ett blindtest (självfallet med tillräcklig statistisk signifikans) peka ut alla rätt?

Om en bookie skulle erbjuda mig odds på detta vet jag direkt hur jag skulle betta......
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-17 16:09

MattiasKarlsson skrev:

/ B

Det har det gjort, troligen redan på 1a sidan, jag har inte läst allt.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-17 16:13

Jag ser ingen, det enda jag ser är subjektiva upplevelser som inte backas upp av någon fysisk förklaring.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-17 16:20

MattiasKarlsson skrev:Jag ser ingen, det enda jag ser är subjektiva upplevelser som inte backas upp av någon fysisk förklaring.

Det är svängningens ekvation som vanligt. En spike fungerar som en hård fjäder och flyttar upp diverse resonanser i det hörbara området. Bra va?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-17 16:29

Bjäbbar ni fortfarande om mjukfot kontra spik? Vi andra slutade fundera på vilket som fungerar bäst för länge sedan. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-17 16:35

MattiasKarlsson skrev:

/ B

del 2.51 kommer säkert snart och sen är det inte långt kvar till del 3
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-06-17 16:47

Morello skrev:Bjäbbar ni fortfarande om mjukfot kontra spik? Vi andra slutade fundera på vilket som fungerar bäst för länge sedan. 8)
wax on, wax off :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-17 16:52

Goran_Rudling skrev: ”Phonogrammet” är viktigast. Och? Vad ska vi göra med det? Spela det eller snacka om det. Och om vi ska spela det, hur kan vi påverka det som har gjorts innan det blev ett phonogram. Prata om det?

Vi kan lämpligen läsa in det i en lämplig audioeditor och processa det till önskad styrka och smak. Det gör väl alla moderna människor?

Phonogrammet är ju bara en bärare av information och inte någon slutlig referens. Den information som phonogrammet bär kan processas och påverkas även av en måttligt händig datorägare.

Sedan bränner vi ett nytt förbättrat exemplar och spelar, måhända låter det då som vi vill att det skall låta.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-06-17 16:56

JanBanan skrev:
sprudel skrev:Göran Rudling skrev:
Det är enkelt att höra att musiken med fast åtdragna skruvar låter som bättre stämt.

Om jag uppfattat dig rätt enligt tråden så är denna effekt du vill uppnå med spikes, eller andra konstruktioner som åtdragna skuvar mm.

Var det inte Bo Bengtsson som limmade fast baselementen till Megatrend med tvåkomponentslim?

Hej JanBanan! :)

Sorry, men limning av baselementen till Megatrend ägde aldrig rum. De var fastskruvande enligt den konventionella metoden med rejäla skruv och tillhörande inslagsmutter på baksidan. Sak samma med den nya kommande Mk II.

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-17 17:06

MattiasKarlsson skrev:
Goran_Rudling skrev:Har du nånsin funderat på att det skulle kunna vara precis tvärtom?
Och, om du tänker precis tvärtom, vad kommer du fram till då?

Ett tips, ta en akvarimotor och ställ den på glas. Testa sen att byta ut gummipropparna mot spikes (typ häftstift lr dyl). Kommer dessa ge MINDRE vibrationer? Kommer det låta mindre? Vad tror du?

Herr Karlsson,

Vetenskap på väg. Håller på och skriver i del tre. Hann inte klart.

Jag har noterat att det finns väldigt många olika teorier på forumet. Har också noterat att det varit svårt för somliga att förstå vad jag skrivit. Undrar om det jag skrivit varit oklart eller om något annat ställt till det.

Jag har märkt att frågorna minskar. Det är utmärkt då tror jag att jag hinner beta av dom. Vill försöka svara alla som ställt frågor.

Eftersom det finns så många olika teorier har jag beslutat mig för följande i del 3. Att dela upp det i en teori i sänder. En teori, en mätning, en mätmetod i sänder. Det vore ju dumt och jag lägger fram en hel teori och så fastnar ni på en liten detalj i början.

Tror också att med ett mindre omfång i varje avsnitt blir frågorna enklare och mer fokuserade. Några av er kan tycka att det kommer gå långsamt. Möjligen är det så. Men en sak kan jag lova. Vi kommer mycket fortare att komma fram till slutresultatet vilket jag förstått att alla önskar.

Innan jag lärde mig saker visste jag inte. Det är mycket jag inte kunnat. Jag är fullkomligt övertygad om att nästan alla, möjligen ta bort en, kan själva komma på hur det ska vara om ni tänker lite annorlunda än ni tänkt tidigare. Det är mycket roligare att själv räkna ut hur det är istället för att nån bara talar om det. Och om ni själva kan räkna ut det kommer ni mycket bättre kunna förklara för någon annan som inte förstår.

Vem är då den som kanske inte skulle kunna räkna ut hur det hänger ihop. Nämner inga namn. Har bara läst vad han skriver. Skulle kunna säga att han kanske inte har alla hästarna hemma. Eller som en god vän till brukar säga: ”Alla hästarna hemma? Du måste skämta, han har inte ens en ritning på ett stall!”

<b> Bara som en aptitretare innan vi börjar. </B>
Herr Karlsson har en akvariepump som han hanterar enligt citat ovan?

Vad har det för relevans för musikåtergivning?

Kraniet, (jag kommer att använda dig ibland i tråden för jag tyckte att du skrev ett modigt inlägg. Misstycker du så säg till så tar jag en annan figur)

Kraniet som har kommit lite längre i sin hi-fi utveckling, och har tröttnat på vibrationerna pumpen skapar. Kraniet är så smart att han kopplar akvarierpumpen till en förstärkare som han spelar musik på. Förstärkaren får akvariepumpen att svänga.

Fråga. Vilket fall kommer det mest att låta som musik? Med häftstift eller med gummifötter?

Och varför?

Exemplet är inte helt lyckat. Jag vet. Gnäll i så fall på Herr Karlsson. Det är hans exempel Jag lånade det bara.

Jag vet det där om massor, element och låda. Vi kan gå in på massresonemang senare. Behövs inte nu. Vet att pumpen är oerhört tung i förhållande till höljet etc etc etc etc. Vill bara ni ska tänka på vad som händer om vi spelar musik på pumpen.

Hoppas att jag är klar med del 3.1 i natt så ni har nåt som gör att ni kan sätta morgonkaffet i halsen.

Ha det bra,
Å se upp med morgonkaffet,

Göran

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-06-17 17:14

Nattlorden skrev:Fast gör det blint mha en kompis, så du inte vet om de är åtdragna eller ej; gör man det själv är man smack mitt i placeboträsket. Speciellt om någon som du planterat idén om att det skulle låta bättre åtdraget. Och det låter ju i prinicp alltid bättre andra gången, för då har man redan hört huvuddragen i det som spelas och hjärnan kan fokusera mer på perifera detaljer.

Bättre...? Det bryr jag mig inte om. Vill bara försäkra mig om att musikerna spelar med stämda instrument... 8)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-17 17:37

Goran_Rudling skrev:<b> Bara som en aptitretare innan vi börjar. </B>
Herr Karlsson har en akvariepump som han hanterar enligt citat ovan?

Vad har det för relevans för musikåtergivning?

Ja, tänk på det du ett tag :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-17 17:54

Max_Headroom skrev:Hur mycket av golvfladdret kommer från undersidan på högtalaren och hur mycket kommer via luften?

I princip allt från luften. Jag menade inte att det var någon funktion hos högtalaren att sända ut stomljud via kabinettet utan att golvvibrationer tillhör upplevelsen. Det gör däremot inte onödiga resonanser i lådan.

Med tanke på hur mycket det skrivs om spikes vs. mjuk fot (och då menar jag SD) kan man ju tro att det är jätteskillnad. Det tror jag inte att det är. Det verkar mest vara en principfråga om vad som är sant och inte sant. Så upplever iallafall jag det och principfrågor är ju inte det sämsta.

/DQ
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-06-17 17:59

Goran_Rudling skrev:Detta betyder att det andra påståendet i P’s utsaga är falskt. Högtalaren är inte viktig. Den kommer sist i en signalkedja.
Nu till det första påståendet. Om micken. Det måste med nödvändighet vara falskt. Det var ju det första vi behandlade. Om vi kör en riktigt bra mick och gör det till MP3 så är det mycket sämre än samma mick lossless.

Vad bra att du just visade att alla delar i kedjan är lika viktiga. Inklusive kodningen av media mellan. 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-06-17 18:36

Ödmjukt ber jag Göran Rudling om ett svar, det kan lösa mycket hoppas jag.

Hur skulle du vilja mer precist definiera begreppet att musiken låter mera stämt?
Helst utan analogier, eller exempel.

Vänligen/sprudel[/quote]

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi