MattiasKarlsson skrev:Goran_Rudling skrev:Har du nånsin funderat på att det skulle kunna vara precis tvärtom?
Och, om du tänker precis tvärtom, vad kommer du fram till då?
Ett tips, ta en akvarimotor och ställ den på glas. Testa sen att byta ut gummipropparna mot spikes (typ häftstift lr dyl). Kommer dessa ge MINDRE vibrationer? Kommer det låta mindre? Vad tror du?
Herr Karlsson,
Vetenskap på väg. Håller på och skriver i del tre. Hann inte klart.
Jag har noterat att det finns väldigt många olika teorier på forumet. Har också noterat att det varit svårt för somliga att förstå vad jag skrivit. Undrar om det jag skrivit varit oklart eller om något annat ställt till det.
Jag har märkt att frågorna minskar. Det är utmärkt då tror jag att jag hinner beta av dom. Vill försöka svara alla som ställt frågor.
Eftersom det finns så många olika teorier har jag beslutat mig för följande i del 3. Att dela upp det i en teori i sänder. En teori, en mätning, en mätmetod i sänder. Det vore ju dumt och jag lägger fram en hel teori och så fastnar ni på en liten detalj i början.
Tror också att med ett mindre omfång i varje avsnitt blir frågorna enklare och mer fokuserade. Några av er kan tycka att det kommer gå långsamt. Möjligen är det så. Men en sak kan jag lova. Vi kommer mycket fortare att komma fram till slutresultatet vilket jag förstått att alla önskar.
Innan jag lärde mig saker visste jag inte. Det är mycket jag inte kunnat. Jag är fullkomligt övertygad om att nästan alla, möjligen ta bort en, kan själva komma på hur det ska vara om ni tänker lite annorlunda än ni tänkt tidigare. Det är mycket roligare att själv räkna ut hur det är istället för att nån bara talar om det. Och om ni själva kan räkna ut det kommer ni mycket bättre kunna förklara för någon annan som inte förstår.
Vem är då den som kanske inte skulle kunna räkna ut hur det hänger ihop. Nämner inga namn. Har bara läst vad han skriver. Skulle kunna säga att han kanske inte har alla hästarna hemma. Eller som en god vän till brukar säga: ”Alla hästarna hemma? Du måste skämta, han har inte ens en ritning på ett stall!”
<b> Bara som en aptitretare innan vi börjar. </B>
Herr Karlsson har en akvariepump som han hanterar enligt citat ovan?
Vad har det för relevans för musikåtergivning?
Kraniet, (jag kommer att använda dig ibland i tråden för jag tyckte att du skrev ett modigt inlägg. Misstycker du så säg till så tar jag en annan figur)
Kraniet som har kommit lite längre i sin hi-fi utveckling, och har tröttnat på vibrationerna pumpen skapar. Kraniet är så smart att han kopplar akvarierpumpen till en förstärkare som han spelar musik på. Förstärkaren får akvariepumpen att svänga.
Fråga. Vilket fall kommer det mest att låta som musik? Med häftstift eller med gummifötter?
Och varför?
Exemplet är inte helt lyckat. Jag vet. Gnäll i så fall på Herr Karlsson. Det är hans exempel Jag lånade det bara.
Jag vet det där om massor, element och låda. Vi kan gå in på massresonemang senare. Behövs inte nu. Vet att pumpen är oerhört tung i förhållande till höljet etc etc etc etc. Vill bara ni ska tänka på vad som händer om vi spelar musik på pumpen.
Hoppas att jag är klar med del 3.1 i natt så ni har nåt som gör att ni kan sätta morgonkaffet i halsen.
Ha det bra,
Å se upp med morgonkaffet,
Göran