Thomas_A skrev:Själv har jag inte sett några data från BTs mellan 668 och Diana; inte i MoLT iaf.
T
Stod lite kort om det i den första MoLTen där man tog upp 668:an (där erbjudandet lanserades). Inte mycket alls dock.
/Erik
Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Själv har jag inte sett några data från BTs mellan 668 och Diana; inte i MoLT iaf.
T
Rydberg skrev:Helt plötsligt blev ljudet från dem mycket sämre, konstigtNattlorden skrev:Artikelns genomslagskraft ses enkelt på begagnat-annonserna. För ett år sedan fanns det inga Dianor direkt att få tag på, nu kommer det hela tiden annonser - och nu är de sälj, inte köp...
Rydberg skrev:Helt plötsligt blev ljudet från dem mycket sämre, konstigt
__10 skrev:Rydberg skrev:Helt plötsligt blev ljudet från dem mycket sämre, konstigt
Relativt sett blev det ju det, vad är det för konstigt med det? Om du söker världens snabbast bil (för att ta ett uselt exempel), hittar den, köper den och det sen släpps en ny som är ännu snabbare, vill du antagligen uppgradera. Din första bil har inte blivit mindre snabb än tidigare, men nu går den plötsligt relativt långsamt. Inga konstigheter tycker jag.
__10 skrev:Har inte hifirocker redan svarat på den frågan åt dig Rydberg?![]()
![]()
norman skrev:Får nog hålla med Rydberg, om man tidigare sagt att man ej hört skillnad* på analog och AD-DA med diana och nu hör skillnad mellan diana och 668 som skall vara "mer" transparent så har det ju varit nåt fel.
Detta argument fattar jag inte alls? Menar du att gamla inspelningar skulle vara så mycket sämre att man inte skulle kunna höra skillnaden mellan a och adda?Tank skrev:Finns ju ett antal nya inspelningar som tillkommit sedan det första testet också, de kan mycket väl vara utslagsfällande.
Svante skrev:Ja, det är ett av vetenskapens grundproblem; ett misslyckande att påvisa något betyder inte att det inte finns.
Möjligen kan det göras troligt att det inte finns om man letar tillräckligt mycket och med alla upptänkliga metoder, men det kan alltid komma någon med en ny metod som visar att det finns och då faller troligheten pladask.
Rydberg skrev:Detta argument fattar jag inte alls? Menar du att gamla inspelningar skulle vara så mycket sämre att man inte skulle kunna höra skillnaden mellan a och adda?Tank skrev:Finns ju ett antal nya inspelningar som tillkommit sedan det första testet också, de kan mycket väl vara utslagsfällande.
Tank skrev:Rydberg skrev:Detta argument fattar jag inte alls? Menar du att gamla inspelningar skulle vara så mycket sämre att man inte skulle kunna höra skillnaden mellan a och adda?Tank skrev:Finns ju ett antal nya inspelningar som tillkommit sedan det första testet också, de kan mycket väl vara utslagsfällande.
Jag skulle inte säga sämre. Annorlunda inspelningar, helt enkelt. Nya, utmanande inspelningar.
Rydberg skrev:Ren hypotetiskt kan det ju vara så att en spelare som har lika litet fel som Diana fast på ett annat sätt döms ut eftersom de två felen kan höras skillnad mellan.
The_logical skrev:Om en produkt är helt transparant? Va kan då vara bätre?..
Om en produkt är bätre än den som är helt transparant???..
Kan någon förklara detta för mig?
/Lasse
Rydberg skrev:Väldigt konstigt att man tagit fram en referens som man nu skrotar, detta gör ju samtliga tester man gjort mot denna så kallade "referens" tämligen värdelösa. Betyder det att alla cdspelare man testat mot Diana och hört skillnad på (dvs avfärdat) nu är upp för ny prövning mot den nya "riktiga" referensen? Skulle det varit minimal skillnad , på gränsen till hörbar, mellan Diana o 668 hade jag varit mer förstående men nu säger man "668 lät märkbart bättre på de flesta punkter". Hur kan två "referenser" låta så olika?
Jag tycker F/E-test på slutsteg och försteg är en mycket bra idé, i teorin är ju iallafall metoden genialisk. Jag är mer skeptisk när det gäller F/E-test på källor då det blir lite som viskningsleken, många steg som man inte hör skillnad på men när de läggs ihop kan höras. (som att stämma en gitarr genom att bara jämföra strängar som ligger brevid varandra)
Hotspur skrev:ZZZzzz...
Tillägas bör väl att dom billigare (Pioneer)modellerna har enbitsdacar och når inte samma prestanda som varken DiAna eller 668, men det hade väl alla redan fattat?
Rydberg skrev:Seg?Jag berättar vad jag anser, inget annat. Jag är inte ute efter att övertyga eller bli övertygad utan bara diskutera ett intressant ämne. Menar du att jag är seg för att jag inte "ger med mig"
![]()
Nåväl, om det skulle vara så att man skulle kunna rangordna in alla cdspelare på en endimensionell skala så skulle jag hålla med i din ansats. Det är förövrigt ett grundkriteri i ekonomiskt teori: om A är bättre än B och B är bättre än C då är även A bättre än C.
Nu tror ju inte jag att man skulle kunna dela in alla cdspelare på ett streck (även om det skulle va praktiskt) utan i ett fler dimensionellt rum men olika små skavanker. För enkelhets skull kan man ju se det som tre dimensioner och de spelare som inte kan höras skillnad på kan antas ligga inom klotet x2 + y2+ z2 <=1, där perfekt ligger i origo. Frågan är ju den om man kan höra skillnad mellan en cdspelarna som ligger på A=(1,0,0) och B=(0,0,1), båda kan man inte skilja med statistisk signifikans mot (0,0,0). Det verkar ju som att man kan höra skillnad mellan A och B men endast en kan bli referens. Om A blir referens och B testas ett tag senare så hör man skillnad och drar den felaktiga slutsatsen att B skulle vara färgad, iallafall mer färgad än A. Detta är anledningen till att iallafall jag är skeptisk till F/E-test på cdspelare sen får väl folk tycka jag är seg
![]()
F/E-test med slutsteg är ju mycket enklare då man garanaterat har (0,0,0)
Rydberg skrev:Seg?Jag berättar vad jag anser, inget annat. Jag är inte ute efter att övertyga eller bli övertygad utan bara diskutera ett intressant ämne. Menar du att jag är seg för att jag inte "ger med mig"
![]()
norman skrev:Får nog hålla med Rydberg, om man tidigare sagt att man ej hört skillnad* på analog och AD-DA med diana och nu hör skillnad mellan diana och 668 som skall vara "mer" transparent så har det ju varit nåt fel... Ett fel kan ju vara att man ej var tränad för att lyssna efter de små skillnaderna som fanns och därför missade dom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster