Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2009-06-18 11:43

Jag använder SD-fötter efter att ha använt spikfötter. Det låter bättre, vilket de flesta som jämfört håller med om.

Vill man övertyga någon annan om att det är bra med SD-fötter eller spikfötter får man nog förklara vad som händer rent tekniskt när högtalaren står på den ena eller andra foten. Öhman (och SD-design) har gjort det utförligt. Jag väntar fortfarande på att Göran skall göra det, efter 17 sidor.

Har du några planer på att göra det, Göran, eller tänker du fortsätta att prata om något annat i 17 sidor till?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-18 12:00

Christer_Tamm skrev:Jag använder SD-fötter efter att ha använt spikfötter. Det låter bättre, vilket de flesta som jämfört håller med om.

Placebo!

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-06-18 12:05

En sak jag snappat upp i denna diskussion är hur alla talar om fysikkunskaper fram och tillbaka och pratar i "fysikaliska" resonemang, och utesluter varandras teorier till höger och vänster.

Det jag förvånas över när fokus är på vetenskaplighet är att ingen har ens varit i närheten på att slänga upp en schematisk bild med kraftkomponenter, eller tensorberäkningar av hur ett rörligt föremål kopplar till en större och hur den förväntas röra sig? Moment beräkningar, kopplingar mellan material mm mm

Eller vi har säkert folk som är kunniga på både MATLab och Comsol Multiphysics, bra simuleringsprogram som för kunna förutse delar av fötternas egenskaper?

Så är vi ändå talar newton och fysik, släng upp lite beräkningar och skisser eller programmodeller så tar vi det här med vetenskapen ett steg till.

Mvh Andrén

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-18 12:13

peetwa skrev:Min gissning är att du kommer att få en (om du får någon) förklaring som innehåller orden psykoakustik, percived pitch och upplevd tonhöjd. Något som endast nilsvikktor var inne på innan testet genomfördes.

Nja tog inte jag upp det innan nilsviktor?

Minns inte om jag fick nåt svar från GR angående det dock, tror inte det.

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-18 12:15

Göran:
Du väljer att helt missförstå delar av Sonic Designs skift som du hänvisar till. Kanske för att att göra dig lustig, kanske för att det som står där inte passar med dina idéer, kanske både och? Spelar ju ingen större roll

Min definition på vad en högtalarfot ska göra är att den ska ge högtalaren förutsättningar att återge musik på bästa sätt. Ju bättre stämt det låter desto bättre är det. Och roligare.

Du och SD har helt olika idéer om vad "återge" är. Du vill genom manipulation av ljudet få ett sound som du personligen tycker är skojjigare och trevligare att lyssna till.
SD vill återge signalen med så lite påverkan som möjligt.

Resultatet blir att ljudet frigör sig bättre från högtalarna, det blir en större ljudbild, och anläggningen får en renare klang med hörbart lägre distorsion.

I detta uttalande finns inte ett enda ord om en bättre musikalisk kvalitét.

Så du menar att tillförande av distorsion och förvrängdljudbild ger en bättre musikalisk kvalitet? Ja, det verkar ju så när vi läser vad du skrivit senare...

Om det hade varit enklare att höra vad en pianist spelar med vänster hand hade man givetvis också skrivit det.

Du återkommer till just detta ofta. Och jag vet varför. Användning av spikes ger resonanser som hamnar ungefär i det område där det här pionaklinket har sina grundtoner. Det är alltså en betoning som du är ute efter och som jag och en del andra vill slippa.

Påståendena om ”bättre” har inte ett dugg med musik att göra utan det handlar bara om ”ljuden musik gör”.

Ljuden som gör musik, menar du? Exakt HUR skiljer sig musik från andra vågformer? Kan du, eller någon annan, utifrån en vågform avgöra om jag plockat ut den från ett stycke musik eller fångat upp det någon annanstans? Var går gänsen mellan musik och natur- och kulturljud?

Jag har aldrig hört någon människa påstå att med SDfötter blir det mer samstämt, ökad harmoni och att samspelet ökar.

Inte jag heller. Jag vet inte ens hur man i efterhand ska bära sig för att få instrument att låta mer eller mindre stämda. EQ funkar inte. Dom distorsionformer jag provat med fungerar inte. Pitcha CD eller grammofon fungerar inte. Du kan väl föklara hur man ska bära sig åt och vad som händer?

Hur man kommer till denna märkliga slutsats finns ingen som helst förklaring till eller någon redovisad tanke. Det är bara ett påstående.

Nej det är inte bara ett påståeende. Det är så man allmänt gör inom maskindynamik och så har gjort i många decenier. Ett standardförfarande, alltså.

Troligtvis har någon tänkt att om resonansen ligger i det hörbara området så hörs den och ”färgar” ljudet. Tillför nån distorsion eller dylikt. Men det finns inga redovisade observationer som visar på detta.

Jo, det gör det. Massar av folk kan redovisa effekter som hörs vis lyssning med spikes vs mjuka fötter. Du själv, t.ex..

För tonarmar är denna dimensionering sedan länge helt accepterad och ingen hävdar att resonansen skall upp i det hörbara området för att få fastare bas eller renare ljud.

Vad SD påstår, utan att de själva förstår, eller någon annan ”vetenskaplig fysikkunnig person” på detta forum förstår är att SD konstruerat en högtalarfot som är optimerad utifrån hur en tonarm är dimensionerad.

Nej. SD-foten är dimensionerad utifrån vanlig, klassik, enkal mekanik. Att samma mekanik gäller även tonarmar (och allt annat) är ju en självklarhet.
Att det ens finns tonarmar är en ren tillfällighet och påverkar inte SD-foten på något sätt.

Ni har med önskvärd tydlighet visat att ni inte läser och förstår beskrivningar på produkter ni rekommenderar. Ni har visat att ni inte förstår elementär fysik.

"Ni har visat att jag inte förstår elementär fysik." ska det väl stå?

Ni har dessutom visat att ni inte har förmåga att bedöma en musikanläggnings kvalitet.

Folk som använder mjukfötter och du har helt olika uppfattning om vad som är bra kvalitet hos en anläggning.

Troligtvis har ni inte förstått hur en skivspelare med tonarm fungerar heller eftersom ni tror att det är bra att optimera en högtalarfot utifrån hur en tonarm dimensioneras.

Det är du som missuppfattat detta och försöker dra ett löjets skimmer över det du inte vill förstå eller lära dig. Tråkigt.

Tonarmen på skivspelaren
Världens bästa skivspelare sen 1973 heter Linn Sondek.

Öh, nej. Det finns gått om bättre spelare. Sämre också.

Den plockar fram mer musikalisk information ur en skiva än någon annan skivspelare.

Hur skiljer sig musikalisk information från annan information?

Det är den absolut viktigaste komponenten i en hi-fi anläggning som baseras på LP skivor. Vet att ni hört detta förut men jag tror inte alla har förstått varför.

Det har förklarats åtskilliga gånger både här och på annat håll att det inte spelar någon roll var felen uppstår i en kjedja. Potentialen för fel är enormt mycket större på högtalarsidan än någon annanstans. Men säljer man gammofoner (som Linn började med) så förstår jag att man framför en annan ståndpunkt även om den är helt fel.

Tonarmens uppgift är att se till att nålen hålls i exakt rätt position över spåret. Om tonarmen bara mikroskopiskt lite håller pickupen fel kommer pickupen att styras fel. Pickupen läser inte bara spåret utan till avläsningen adderas positionsfelet från tonarmen. Tonarmen är därför den näst viktiga komponenten på en skivspelare.

En radialtonarm håller pickupen fel nästan hela tiden. Det går att få till 2 punkter på skivan där det är rätt, annars är det fel, mer eller mindre, hela tiden. Och med tanke på det så verkar det inte göra så mycket om det är lite fel.

Pickupen omvandlar energin som verket givit skivan. Pickupen kommer därför på tredje plats i kedjan.

Du håller ju inte ens reda på vad du själv skriver. Skiva->pickup, hur kan pickupen då komma som nummer 3?

Om SD tror att en högtalarfot jobbar med avläsning av skivspår och spela buckliga skivor vet jag inte. Men det verkar som de tror det.

Det är du som tror det. Ingen annan.

Vi vill att högtalaren ska stå still. Och att den gör det för så många frekvenser som möjligt, så högt upp som möjligt i frekvens. Därför hårda, korrekt utformade spikfötter. Linn made.

Vad märkligt då att ingen* annanstans används hård upphängning när man vill ha lite vibrationer.

De flesta högtalare väger inte lika mycket i alla hörnen så resonansfrekvenserna för de olika fötterna kommer att vara olika.

Precis just därför SD-foten kan fås anpassad för just detta.

*) Fartygsmaskiner brukar bultas stumt i fartyget. I alla fall strörre sådana. Om det är för att man vill koppla dom till en större massa vet jag inte, men troligen inte. Mera talar för att en mjukhängning inte klarar att ta upp momentet. Vibrerar gör det i alla fall när man traskar omkring i maskinrummet...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-18 12:16

Andren skrev:En sak jag snappat upp i denna diskussion är hur alla talar om fysikkunskaper fram och tillbaka och pratar i "fysikaliska" resonemang, och utesluter varandras teorier till höger och vänster.

Det jag förvånas över när fokus är på vetenskaplighet är att ingen har ens varit i närheten på att slänga upp en schematisk bild med kraftkomponenter, eller tensorberäkningar av hur ett rörligt föremål kopplar till en större och hur den förväntas röra sig? Moment beräkningar, kopplingar mellan material mm mm

Eller vi har säkert folk som är kunniga på både MATLab och Comsol Multiphysics, bra simuleringsprogram som för kunna förutse delar av fötternas egenskaper?

Så är vi ändå talar newton och fysik, släng upp lite beräkningar och skisser eller programmodeller så tar vi det här med vetenskapen ett steg till.

Mvh Andrén

Mycket bra post, Andrén.
Skulle vara intressant att se någonting som på allvar leds i bevis för en gångs skull.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-18 12:25

Instämmer med Andren och KarlXII.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-18 12:27

Andren skrev:En sak jag snappat upp i denna diskussion är hur alla talar om fysikkunskaper fram och tillbaka och pratar i "fysikaliska" resonemang, och utesluter varandras teorier till höger och vänster.

Mvh Andrén

Får jag igång ansys hemma så kan jag göra lite simuleringar där.

Men man behöver inte göra det så avancerat. Det räcker att se sim omkring. Titta på hur saker och ting utanför den lilla HiFi-världen fungerar och upptäcka att spikes är ett väldigt isloerat "fenomen".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-18 12:27

Om jag inte minns fel så har Morello redan för länge sedan redogjort för matematiken bakom.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-18 12:28

Flint skrev:Instämmer med Andren och KarlXII.

Instämmer med Flint. Fast det är ju kul med flum också.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-06-18 12:37

Naqref™ skrev:Om jag inte minns fel så har Morello redan för länge sedan redogjort för matematiken bakom.

Jo, men det är ju argument mot spikes. Det skulle ju vara intressant att läsa några vetenskapliga ansatser för spikes också (och inte bara massa flum).

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-18 12:43

Ang. fartygs.... så undrar jag hur det hade varit om man dragit på med flera tusen hästkrafter om maskin stått och gungat på fjädrande klossar?
Finns ingen anledning att dämpa eftersom stålet i sig själv fjädrar och ljud har nog inte så hög status som här.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-18 12:52

Richard skrev:Tack för inlägget, Göran.

Vad säger IÖ?

Vad finns det att säga om dravlet? Det är fylld med så mycket fel att det blir lättare att leta efter som få rätten som finns. Helt klart har killen noll koll på fysikens värld.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-18 12:54

Naqref™ skrev:Om jag inte minns fel så har Morello redan för länge sedan redogjort för matematiken bakom.

Jaha! Jamen dåså, det var svar på frågan tack så mycket var vänligochstängtråden.

Eller inte. :)

Det där är ju själva problemet. Någon, i detta fall du, hänvisar till en gammal post som en andel gamla användare faktiskt kommer ihåg.
Ingen kommer egentligen riktigt ihåg vad det stod, men andan i innehållet har blivit accepterat som faktisktsanning.

Nytillkomna tittare däremot har ingen aning.
Senast redigerad av KarlXII 2009-06-18 12:54, redigerad totalt 1 gång.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-18 12:54

Max_Headroom skrev:Men man behöver inte göra det så avancerat. Det räcker att se sim omkring. Titta på hur saker och ting utanför den lilla HiFi-världen fungerar och upptäcka att spikes är ett väldigt isloerat "fenomen".

Inom Hifi-världen är mjuka fötter ett isolerat fenomen, används bara i Sverige (enligt diverse påståenden i alla fall, jag har ingen större koll).

För övrigt så är det bara inom hifi-världen som de isolerade apparaterna ska spela musik.

/ B

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-18 12:55

Juppz, och det finns ju mätningar på det med. :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-18 12:57

Bill50x skrev:Inom Hifi-världen är mjuka fötter ett isolerat fenomen, används bara i Sverige (enligt diverse påståenden i alla fall, jag har ingen större koll).

För övrigt så är det bara inom hifi-världen som de isolerade apparaterna ska spela musik.

/ B

Det beror ju på att hifi världen är fylld med okunniga personer som Göran och c/o. Som sprider felaktiga myter om och om igen. Ja, jag tar i för sånt gör mig jävligt förbannad.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-06-18 12:57

Tur att man har hörlurar. I hörlursvärlden är det minsan välstämt utan vare sig spikar eller kuddar 8). *edit: En intressant eventuell möjlig referenspunkt för jämförelse alltså.

Får väl ta och lyssna på spikar och kuddar igen under ref3orna och oa50orna. Jag är lite ambivalent. Jag kan inte bestämma mig vilket jag egentligen föredrar. Jag är lite sugen på att testa soundcare superspikes, men de kostar ju så förbannat.

ps. köp den nya Jane's Addiction-boxen (A cabinet of curiousities). Fantastiskta versioner där Perrys röst verkligen framträder som man har föreställt sig den. Vi snackar rena idéer och transcendentala centrum här alltså 8). Dessutom tycker jag att inspelningen överstiger studioalbumen. ds
Senast redigerad av Ranefjord 2009-06-18 13:04, redigerad totalt 1 gång.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-18 13:00

MattiasKarlsson skrev:hifi världen är fylld med okunniga personer som XXXXXXXX. Som sprider felaktiga myter om och om igen.

Bevisa det!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-18 13:00

Kommer ihåg en gång när jag visade en polare detta om spikes. Han jobbar med vibrationer i sitt jobb och han skratta rätt högt åt idéerna varför man skulle ha spikes. 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-18 13:01

Flint skrev:
MattiasKarlsson skrev:hifi världen är fylld med okunniga personer som XXXXXXXX. Som sprider felaktiga myter om och om igen.

Bevisa det!

Det har han själv redan gjort i denna tråden. :lol:
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-18 13:02

Det är riktigt, lurar med drömlåda och framtiden är räddad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-18 13:04

MattiasKarlsson skrev:Kommer ihåg en gång när jag visade en polare detta om spikes. Han jobbar med vibrationer i sitt jobb och han skratta rätt högt åt idéerna varför man skulle ha spikes. 8)

Irrelevant!

Enligt SAOL:
irrelevant [-an´t el. -ang´t] adj. n. =, -a
betydelselös för saken i fråga, ovidkommande

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-18 13:05

Som Flint själv? 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-18 13:05

MattiasKarlsson skrev:
Flint skrev:

Bevisa det!

Det har han själv redan gjort i denna tråden. :lol:

Bevisa även det påståendet.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-18 13:06

Max_Headroom skrev:
Pickupen omvandlar energin som verket givit skivan. Pickupen kommer därför på tredje plats i kedjan.

Du håller ju inte ens reda på vad du själv skriver. Skiva->pickup, hur kan pickupen då komma som nummer 3?
[quote]

Ett bra exempel på att du inte förstått Max. Det gjorde ju till och med jag! :P
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-18 13:06

MattiasKarlsson skrev:Som Flint själv? 8)

Det har du all rätt att tycka.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-06-18 13:07

För en fakir är spikar en självklarhet.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-18 13:07

Max_Headroom skrev:Inte jag heller. Jag vet inte ens hur man i efterhand ska bära sig åt för att få instrument att låta mer eller mindre stämda. EQ funkar inte. Dom distorsionformer jag provat med fungerar inte. Pitcha CD eller grammofon fungerar inte. Du kan väl förklara hur man ska bära sig åt och vad som händer?

En radialtonarm håller pickupen fel nästan hela tiden. Det går att få till 2 punkter på skivan där det är rätt, annars är det fel, mer eller mindre, hela tiden. Och med tanke på det så verkar det inte göra så mycket om det är lite fel.

Jag tror att det mer handlar om dynamiska distorsionsformer som kan få det låta ostämt, ur takt eller vad det nu ska beskrivas som. Därför fungerar det inte att bara addera dist eller skruva på EQ´n. Personligen har jag aldrig hört begreppet ostämda instrument tidigare, jag har däremot läst en del om cd-spelare som låter att de går för fort. Jag gissar att det är "kalle-Anka-effekten" som gör sig gällande. Och det är väl en tonhöjdshöjning, alltså ostämt, som ligger bakom. Inte att det de fakto är så men att det låter så.

Det är ju här problemet ligger när man med musikaliska termer försöker beskriva en fysikalisk skillnad. Att det låter som ett ostämt instrument är givetvis inte detta utan det kan vara en massa tekniska parametrar som samverkar. Men för oss som inte kan tekniken är givetvis musikaliska termer enklare att använda eftersom det är musik vi lyssnar på.

När det gäller pivot-tonarmar, javisst är det fel mest hela tiden. Men det är ett fel som sakta ändrar sig, inte dynamiskt påverkas av musiken. Parallellarmar lider av andra tillkortakommanden även om de bästa och dyraste säkert är bra de också.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Öhman och mjuka fötter m.m.

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 13:14

Jäsiken vad den här tråden rinner på snabbt! :o

Detta är första gången jag har tittat in i den, och jag trodde att det kanske
skulle vara et tiotal inlägg lagda redan, men så är 17 sidor fyllda! 8O

Periferiämnet fötter intresserar många, och för det intensivt, det är tydligt
det...

Nåväl, eftersom tråden vänder sig till mig så bryr jag mig bara om att läsa
och kommentera Göran Rudlings inlägg. Här är det första:

Goran_Rudling skrev:<b>Om spikfötter och andra fötter, del 242.</B>

Jag känner till din uppfattning i frågan. Och du känner till min. Jag kommer inte försöka få dig att ändra uppfattning. Jag kommer att försöka få dig att förstå frågan om effekterna av spikfötter sett utifrån ett ”vetenskapligt” perspektiv. Då kommer du säkerligen att ändra uppfattning.

Vi får väl se. Det kanske är du som får göra det. Fast eventuellt tror jag att ingen av oss varken kommer eller bör göra det. Det kanske räcker att vi finner att vi talar om olika saker.

Tror redan av det du skrev härovan att du inte är helt på det klara med vad vetenskapligt betyder. Men då gissar jag förstås bara.

Goran_Rudling skrev:Ett problem som jag sett när det gäller forum att det tycks oerhört mycket. Många gånger rakt ut i luften utan någon som helst vettig grund. Som den/de person/personer som påstår att spikfötter är en form av dioder.

Det har du rätt i. Men idén kommer inte från dem som är fysiskt och vetenskapligt insatta, utan från "spikfotslägret". Där med självklart inte sagt att det är ett kollektiv med kollektivt ansvar. Det är ju inte ditt fel att någon som rent subjektivt tycker som du, missförstått fysiken.

Goran_Rudling skrev:Jag har också sett den andra avarten. ”Jag provar inget förrän jag FÖRSTÅR varför jag ska prova.” Det är också en lite konstig uppfattning.

Det kanske inte är en uppfattning alls, utan ett ställningstagande.

Nu är jag ju inte en av dessa människor, men jag skall ändå försöka försvara dem: Det kan faktiskt bero på att man tröttnat på att slösa bört sin tid på att testa en massa nonsens. Det är därför inte orimligt att någon, för sin personliga del, ställer kvar på att något har argumenteras förnuftigt för, så att det finns i vilje fall mikroskopiska skäl att tro att det kan finnas en liten chans att det skall vara meningsfullt att testa det.

Man kan ju ha andra saker att göra, och man kanske inte ens har det problem som någon påstått att de erbjuder lösningen till.

Eller hur?

Goran_Rudling skrev:Många av de upptäckter som görs idag är för man ville prova nåt som man tror sig förstå så upptäcker man nåt helt annat.
Goran_Rudling skrev:Ja, men det betyder inte (bevisar inte) att det är klokt att alltid testa allt som någon påstår utan att det finns skäl att tro att de har hittat något värt att intressera sig för.

Goran_Rudling skrev:Ett sådant exempel är den extra, odrivna högtalaren i rummet. Linn byggde Isobarik 1976. Då hade man bara ett par högtalare i rummet. När Linn senare utvecklade fler högtalare märkte man att om man lät Isobarikarna stå kvar, det var ju enklast för de väger mycket, när man lyssnade på andra högtalare så lät ”musiken” sämre. Detta hände runt 1980. Det var så man upptäckte effekten. En del har inte upptäckt det än. Det var också i samband med detta man upptäckte effekten av stadiga fötter till stativ. Jag vet hur stativen såg ut från början och vad de så småningom utvecklades till.

Att alla objekt i ett rum påverkar musikåtergivningen i rummet har alla som förstår något om akustik vetat väldigt mycket längre än sedan 1980.

Även en plan vägg påverkar faktiskt, och på många sätt påverkar de till och med värre än många objekt som placeras framför väggen och mildrar dess verkan.

Oavsett allt detta så är det välkänt att all påverkan inte är akustisk fysikalisk, utan mången är suggestiv (psykologisk). Därför bör man undersöka sådana här saker blindt. Det vill säga - om man är intresserad av att kunna skilja mellan suggestionseffekter och fysikaliskt orsakade effekter.

Gör man det (vilket jag gjort, och flera gånger med speciellt utvalda lyssnare, närmare betämt Linnies, eller vad de nu kallas), så finner man att OAVSETT utvärderingsmetod (som jag låtit lyssnarna välja själv) som är det inte lätt att finna några indikationer på att högtalare skulle vara särskilt svåra objekt att ha i rummet. Musikinstrument är MYCKET värre, och många möbler likaså. Först när hemlgheten avslöjas så hör folk (som är troende) att högtalarna är särskilt destruktiva musikaliskt.

Fast jag kan som du förstår bara tala för vad jag fått för resultat i de studier jag gjort. Om du gjort studier som också varit vetenskapliga (har du det?) med avseende på att INTE blanda ihop vad som är fysikalisk påverkan och suggestion, så är jag nyfiken på att ta del av dem.

Har du gjort studier som blandar ihop dem så tror jag att jag redan kan gissa mig till resultaten, och de är utan vetenskapligt värde (dubbla variabler) så de intresserar mig inte särskilt.

Goran_Rudling skrev:Jag vet att när jag visade QLNs högtalare på en mässa i Las Vegas 1982 så lät de instängda och alldeles förförligt överdämpade. Inte alls som de lät i en butik. Så vi fick plocka ut dämpmaterial ur burkarna.

Nu använder du ett intressant begrepp - överdämpade. Vad menar du att det betyder? Menar du att det är något som får dynamiska konsekvenser eller konsekvenser med avseende på att resultera i olinjäriteter, eller något som bara påverkar tonkurvan?

Goran_Rudling skrev:Jag förstod inte då att varför det var så var att högtalarna var konstruerade för att vara i rum med andra högtalare, därför var de överdämpade. I ett rum utan andra högtalare blev de helt förändrade. Det var inte förrän jag hörde effekten av en extra högtalare i rummet som jag kopplade problemen med QLN högtalarna. När jag vid hemkomst påtalade detta för konstruktörerna på QLN blev jag idiotförklarad. Och sen dess är det många som idiotförklarat mig.

När jag läser din text så är det lätt att få intrycket att du menar att en musikåtergivning bör kompletteras med lagom mycket tillförda resonanser. Om rummet och saker i det inte gör det i tillräcklig grad så behöver högtalaren resonera inuti.

Kanske menade du något helt annat? Förklara isåfall gärna.

Kanske menade du precis det som jag frågade om det var en korrekt tolkning (utan att påstå att det är det) och isåfall beror det väl på att ditt intresse av att spela musik (som jag inte alls kritiserar) skiljer sig väsentligt från mitt.

Jag hör ju hellre musiken som den lät från början, utan att jag väll förneka att någon (t ex du eller jag) kan tycka att den låter "bättre" med lite resonanser tillagda.

Jag kanske till och med kan uppskatta båda uppspelningsalternativen, men det är bara den ena som jag inte vill behöva vara utan.

Goran_Rudling skrev:Jag har redan förstått att vi värderar olika saker i musik. Det är helt ok. Problemet uppstår när vi från dessa ”värderingar” försöker dra generella slutsatser om verkligheten. Jag hoppas därför att vi i vårt kommande ”samtal” kan vara tydliga med att redovisa kriterierna vi använder.

Det brukar jag alltid försöka göra.

Goran_Rudling skrev:Jag ser ett tydligt mönster i hur du resonerar kopplat till dina redovisningar av dina lyssningsintryck. Jag har sett att du gör några tankefel.

Nej det har du inte. Men du kanske har sett något som du vill fråga om, för att se om så är fallet?

Goran_Rudling skrev:Jag tror att jag kan få dig att se dina tankefel och då tror jag du kommer att ändra uppfattning. Det är inte märkvärdigare än så.

Jo det är det nog.

Det är utomordentligt ful retorik att börja prata om tankefel utan att vara specifik. Du försöker etablera en "sanning" som bara kan få två utfall - jag inser mina tankefel (jag hade fel men har nu fått hjälp av dig att tänka rätt), eller jag gör det inte (jag hade fel men är ett hooplöst fall).

Om du på allvar tänker ta den här diskussionen seriöst så föreslår jag att du håller vad som är rätt och fel öppet, istället för att slå fast det innan diskussionen ens börjat. Argumentera istället, så skall jag argumentera imot eller hålla med. Och alla som vill kan dra sina egena slutsatser - du behöver inte slänga dem i ansiktet på folk innan dessa saker ens har diskuterats.

Goran_Rudling skrev:Hittade en artikel från 1992 som kan vara roligt för dig att läsa om du inte redan läst den. Den handlar om Pace, Rhythm, & Dynamics. Artikeln är från 1992 och det kan förstås leda till att någon genast påtalar att jag lever i en annan tidsålder. Läs den den är nyttig. Men lång.
http://stereophile.com/reference/23/index.html

Ska vi försöka oss på ett ”samtal”?

Visst, men artikeln struntar jag i.

Berätta vad DU har för uppfattningar istället.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi