Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Min gissning är att du kommer att få en (om du får någon) förklaring som innehåller orden psykoakustik, percived pitch och upplevd tonhöjd. Något som endast nilsvikktor var inne på innan testet genomfördes.
Min definition på vad en högtalarfot ska göra är att den ska ge högtalaren förutsättningar att återge musik på bästa sätt. Ju bättre stämt det låter desto bättre är det. Och roligare.
Resultatet blir att ljudet frigör sig bättre från högtalarna, det blir en större ljudbild, och anläggningen får en renare klang med hörbart lägre distorsion.
I detta uttalande finns inte ett enda ord om en bättre musikalisk kvalitét.
Om det hade varit enklare att höra vad en pianist spelar med vänster hand hade man givetvis också skrivit det.
Påståendena om ”bättre” har inte ett dugg med musik att göra utan det handlar bara om ”ljuden musik gör”.
Jag har aldrig hört någon människa påstå att med SDfötter blir det mer samstämt, ökad harmoni och att samspelet ökar.
Hur man kommer till denna märkliga slutsats finns ingen som helst förklaring till eller någon redovisad tanke. Det är bara ett påstående.
Troligtvis har någon tänkt att om resonansen ligger i det hörbara området så hörs den och ”färgar” ljudet. Tillför nån distorsion eller dylikt. Men det finns inga redovisade observationer som visar på detta.
För tonarmar är denna dimensionering sedan länge helt accepterad och ingen hävdar att resonansen skall upp i det hörbara området för att få fastare bas eller renare ljud.
Vad SD påstår, utan att de själva förstår, eller någon annan ”vetenskaplig fysikkunnig person” på detta forum förstår är att SD konstruerat en högtalarfot som är optimerad utifrån hur en tonarm är dimensionerad.
Ni har med önskvärd tydlighet visat att ni inte läser och förstår beskrivningar på produkter ni rekommenderar. Ni har visat att ni inte förstår elementär fysik.
Ni har dessutom visat att ni inte har förmåga att bedöma en musikanläggnings kvalitet.
Troligtvis har ni inte förstått hur en skivspelare med tonarm fungerar heller eftersom ni tror att det är bra att optimera en högtalarfot utifrån hur en tonarm dimensioneras.
Tonarmen på skivspelaren
Världens bästa skivspelare sen 1973 heter Linn Sondek.
Den plockar fram mer musikalisk information ur en skiva än någon annan skivspelare.
Det är den absolut viktigaste komponenten i en hi-fi anläggning som baseras på LP skivor. Vet att ni hört detta förut men jag tror inte alla har förstått varför.
Tonarmens uppgift är att se till att nålen hålls i exakt rätt position över spåret. Om tonarmen bara mikroskopiskt lite håller pickupen fel kommer pickupen att styras fel. Pickupen läser inte bara spåret utan till avläsningen adderas positionsfelet från tonarmen. Tonarmen är därför den näst viktiga komponenten på en skivspelare.
Pickupen omvandlar energin som verket givit skivan. Pickupen kommer därför på tredje plats i kedjan.
Om SD tror att en högtalarfot jobbar med avläsning av skivspår och spela buckliga skivor vet jag inte. Men det verkar som de tror det.
Vi vill att högtalaren ska stå still. Och att den gör det för så många frekvenser som möjligt, så högt upp som möjligt i frekvens. Därför hårda, korrekt utformade spikfötter. Linn made.
De flesta högtalare väger inte lika mycket i alla hörnen så resonansfrekvenserna för de olika fötterna kommer att vara olika.
Andren skrev:En sak jag snappat upp i denna diskussion är hur alla talar om fysikkunskaper fram och tillbaka och pratar i "fysikaliska" resonemang, och utesluter varandras teorier till höger och vänster.
Det jag förvånas över när fokus är på vetenskaplighet är att ingen har ens varit i närheten på att slänga upp en schematisk bild med kraftkomponenter, eller tensorberäkningar av hur ett rörligt föremål kopplar till en större och hur den förväntas röra sig? Moment beräkningar, kopplingar mellan material mm mm
Eller vi har säkert folk som är kunniga på både MATLab och Comsol Multiphysics, bra simuleringsprogram som för kunna förutse delar av fötternas egenskaper?
Så är vi ändå talar newton och fysik, släng upp lite beräkningar och skisser eller programmodeller så tar vi det här med vetenskapen ett steg till.
Mvh Andrén
Andren skrev:En sak jag snappat upp i denna diskussion är hur alla talar om fysikkunskaper fram och tillbaka och pratar i "fysikaliska" resonemang, och utesluter varandras teorier till höger och vänster.
Det jag förvånas över när fokus är på vetenskaplighet är att ingen har ens varit i närheten på att slänga upp en schematisk bild med kraftkomponenter, eller tensorberäkningar av hur ett rörligt föremål kopplar till en större och hur den förväntas röra sig? Moment beräkningar, kopplingar mellan material mm mm
Eller vi har säkert folk som är kunniga på både MATLab och Comsol Multiphysics, bra simuleringsprogram som för kunna förutse delar av fötternas egenskaper?
Så är vi ändå talar newton och fysik, släng upp lite beräkningar och skisser eller programmodeller så tar vi det här med vetenskapen ett steg till.
Mvh Andrén
Naqref™ skrev:Om jag inte minns fel så har Morello redan för länge sedan redogjort för matematiken bakom.
Richard skrev:Tack för inlägget, Göran.
Vad säger IÖ?
Naqref™ skrev:Om jag inte minns fel så har Morello redan för länge sedan redogjort för matematiken bakom.
Max_Headroom skrev:Men man behöver inte göra det så avancerat. Det räcker att se sim omkring. Titta på hur saker och ting utanför den lilla HiFi-världen fungerar och upptäcka att spikes är ett väldigt isloerat "fenomen".
Bill50x skrev:Inom Hifi-världen är mjuka fötter ett isolerat fenomen, används bara i Sverige (enligt diverse påståenden i alla fall, jag har ingen större koll).
För övrigt så är det bara inom hifi-världen som de isolerade apparaterna ska spela musik.
/ B
Flint skrev:MattiasKarlsson skrev:hifi världen är fylld med okunniga personer som XXXXXXXX. Som sprider felaktiga myter om och om igen.
Bevisa det!
MattiasKarlsson skrev:Kommer ihåg en gång när jag visade en polare detta om spikes. Han jobbar med vibrationer i sitt jobb och han skratta rätt högt åt idéerna varför man skulle ha spikes.
MattiasKarlsson skrev:Flint skrev:MattiasKarlsson skrev:hifi världen är fylld med okunniga personer som XXXXXXXX. Som sprider felaktiga myter om och om igen.
Bevisa det!
Det har han själv redan gjort i denna tråden.
Max_Headroom skrev:Pickupen omvandlar energin som verket givit skivan. Pickupen kommer därför på tredje plats i kedjan.
Max_Headroom skrev:Inte jag heller. Jag vet inte ens hur man i efterhand ska bära sig åt för att få instrument att låta mer eller mindre stämda. EQ funkar inte. Dom distorsionformer jag provat med fungerar inte. Pitcha CD eller grammofon fungerar inte. Du kan väl förklara hur man ska bära sig åt och vad som händer?
En radialtonarm håller pickupen fel nästan hela tiden. Det går att få till 2 punkter på skivan där det är rätt, annars är det fel, mer eller mindre, hela tiden. Och med tanke på det så verkar det inte göra så mycket om det är lite fel.
Goran_Rudling skrev:<b>Om spikfötter och andra fötter, del 242.</B>
Jag känner till din uppfattning i frågan. Och du känner till min. Jag kommer inte försöka få dig att ändra uppfattning. Jag kommer att försöka få dig att förstå frågan om effekterna av spikfötter sett utifrån ett ”vetenskapligt” perspektiv. Då kommer du säkerligen att ändra uppfattning.
Goran_Rudling skrev:Ett problem som jag sett när det gäller forum att det tycks oerhört mycket. Många gånger rakt ut i luften utan någon som helst vettig grund. Som den/de person/personer som påstår att spikfötter är en form av dioder.
Goran_Rudling skrev:Jag har också sett den andra avarten. ”Jag provar inget förrän jag FÖRSTÅR varför jag ska prova.” Det är också en lite konstig uppfattning.
Goran_Rudling skrev:Många av de upptäckter som görs idag är för man ville prova nåt som man tror sig förstå så upptäcker man nåt helt annat.Goran_Rudling skrev:Ja, men det betyder inte (bevisar inte) att det är klokt att alltid testa allt som någon påstår utan att det finns skäl att tro att de har hittat något värt att intressera sig för.Goran_Rudling skrev:Ett sådant exempel är den extra, odrivna högtalaren i rummet. Linn byggde Isobarik 1976. Då hade man bara ett par högtalare i rummet. När Linn senare utvecklade fler högtalare märkte man att om man lät Isobarikarna stå kvar, det var ju enklast för de väger mycket, när man lyssnade på andra högtalare så lät ”musiken” sämre. Detta hände runt 1980. Det var så man upptäckte effekten. En del har inte upptäckt det än. Det var också i samband med detta man upptäckte effekten av stadiga fötter till stativ. Jag vet hur stativen såg ut från början och vad de så småningom utvecklades till.
Att alla objekt i ett rum påverkar musikåtergivningen i rummet har alla som förstår något om akustik vetat väldigt mycket längre än sedan 1980.
Även en plan vägg påverkar faktiskt, och på många sätt påverkar de till och med värre än många objekt som placeras framför väggen och mildrar dess verkan.
Oavsett allt detta så är det välkänt att all påverkan inte är akustisk fysikalisk, utan mången är suggestiv (psykologisk). Därför bör man undersöka sådana här saker blindt. Det vill säga - om man är intresserad av att kunna skilja mellan suggestionseffekter och fysikaliskt orsakade effekter.
Gör man det (vilket jag gjort, och flera gånger med speciellt utvalda lyssnare, närmare betämt Linnies, eller vad de nu kallas), så finner man att OAVSETT utvärderingsmetod (som jag låtit lyssnarna välja själv) som är det inte lätt att finna några indikationer på att högtalare skulle vara särskilt svåra objekt att ha i rummet. Musikinstrument är MYCKET värre, och många möbler likaså. Först när hemlgheten avslöjas så hör folk (som är troende) att högtalarna är särskilt destruktiva musikaliskt.
Fast jag kan som du förstår bara tala för vad jag fått för resultat i de studier jag gjort. Om du gjort studier som också varit vetenskapliga (har du det?) med avseende på att INTE blanda ihop vad som är fysikalisk påverkan och suggestion, så är jag nyfiken på att ta del av dem.
Har du gjort studier som blandar ihop dem så tror jag att jag redan kan gissa mig till resultaten, och de är utan vetenskapligt värde (dubbla variabler) så de intresserar mig inte särskilt.Goran_Rudling skrev:Jag vet att när jag visade QLNs högtalare på en mässa i Las Vegas 1982 så lät de instängda och alldeles förförligt överdämpade. Inte alls som de lät i en butik. Så vi fick plocka ut dämpmaterial ur burkarna.
Nu använder du ett intressant begrepp - överdämpade. Vad menar du att det betyder? Menar du att det är något som får dynamiska konsekvenser eller konsekvenser med avseende på att resultera i olinjäriteter, eller något som bara påverkar tonkurvan?Goran_Rudling skrev:Jag förstod inte då att varför det var så var att högtalarna var konstruerade för att vara i rum med andra högtalare, därför var de överdämpade. I ett rum utan andra högtalare blev de helt förändrade. Det var inte förrän jag hörde effekten av en extra högtalare i rummet som jag kopplade problemen med QLN högtalarna. När jag vid hemkomst påtalade detta för konstruktörerna på QLN blev jag idiotförklarad. Och sen dess är det många som idiotförklarat mig.
När jag läser din text så är det lätt att få intrycket att du menar att en musikåtergivning bör kompletteras med lagom mycket tillförda resonanser. Om rummet och saker i det inte gör det i tillräcklig grad så behöver högtalaren resonera inuti.
Kanske menade du något helt annat? Förklara isåfall gärna.
Kanske menade du precis det som jag frågade om det var en korrekt tolkning (utan att påstå att det är det) och isåfall beror det väl på att ditt intresse av att spela musik (som jag inte alls kritiserar) skiljer sig väsentligt från mitt.
Jag hör ju hellre musiken som den lät från början, utan att jag väll förneka att någon (t ex du eller jag) kan tycka att den låter "bättre" med lite resonanser tillagda.
Jag kanske till och med kan uppskatta båda uppspelningsalternativen, men det är bara den ena som jag inte vill behöva vara utan.Goran_Rudling skrev:Jag har redan förstått att vi värderar olika saker i musik. Det är helt ok. Problemet uppstår när vi från dessa ”värderingar” försöker dra generella slutsatser om verkligheten. Jag hoppas därför att vi i vårt kommande ”samtal” kan vara tydliga med att redovisa kriterierna vi använder.
Det brukar jag alltid försöka göra.Goran_Rudling skrev:Jag ser ett tydligt mönster i hur du resonerar kopplat till dina redovisningar av dina lyssningsintryck. Jag har sett att du gör några tankefel.
Nej det har du inte. Men du kanske har sett något som du vill fråga om, för att se om så är fallet?Goran_Rudling skrev:Jag tror att jag kan få dig att se dina tankefel och då tror jag du kommer att ändra uppfattning. Det är inte märkvärdigare än så.
Jo det är det nog.
Det är utomordentligt ful retorik att börja prata om tankefel utan att vara specifik. Du försöker etablera en "sanning" som bara kan få två utfall - jag inser mina tankefel (jag hade fel men har nu fått hjälp av dig att tänka rätt), eller jag gör det inte (jag hade fel men är ett hooplöst fall).
Om du på allvar tänker ta den här diskussionen seriöst så föreslår jag att du håller vad som är rätt och fel öppet, istället för att slå fast det innan diskussionen ens börjat. Argumentera istället, så skall jag argumentera imot eller hålla med. Och alla som vill kan dra sina egena slutsatser - du behöver inte slänga dem i ansiktet på folk innan dessa saker ens har diskuterats.Goran_Rudling skrev:Hittade en artikel från 1992 som kan vara roligt för dig att läsa om du inte redan läst den. Den handlar om Pace, Rhythm, & Dynamics. Artikeln är från 1992 och det kan förstås leda till att någon genast påtalar att jag lever i en annan tidsålder. Läs den den är nyttig. Men lång.
http://stereophile.com/reference/23/index.html
Ska vi försöka oss på ett ”samtal”?
Användare som besöker denna kategori: HakanC och 23 gäster