Moderator: Redaktörer
MattiasKarlsson skrev:Naqref™ skrev:Om jag inte minns fel så har Morello redan för länge sedan redogjort för matematiken bakom.
Juppz, och det finns ju mätningar på det med.
Goran_Rudling skrev:JanBanan skrev:Kommer den här debatten att begränsa sig till att gälla fullregisterlådhögtalare med dynamiska element?
Jag är ingen Hitler eller Stalin även om jag har blivit kallad det vid ett antal tillfällen. Så jag ser mig inte som någon moderator eller censursheriff. Anything goes.
Tanken bakom tråden var att i lugn och sansad ton försöka reda ut frågan om spikfötter är bra eller dåligt. Utan tyckande. Mer en saklig vetenskaplig diskussion.
Sen kan vi se om vi kan använda tråden till mer.
Hade någon åsikt om Spikfötter?
KarlXII skrev:Naqref™ skrev:Om jag inte minns fel så har Morello redan för länge sedan redogjort för matematiken bakom.
Jaha! Jamen dåså, det var svar på frågan tack så mycket var vänligochstängtråden.
Eller inte.
Det där är ju själva problemet. Någon, i detta fall du, hänvisar till en gammal post som en andel gamla användare faktiskt kommer ihåg.
Ingen kommer egentligen riktigt ihåg vad det stod, men andan i innehållet har blivit accepterat som faktisktsanning.
Nytillkomna tittare däremot har ingen aning.
Almen skrev:KarlXII skrev:Naqref™ skrev:Om jag inte minns fel så har Morello redan för länge sedan redogjort för matematiken bakom.
Jaha! Jamen dåså, det var svar på frågan tack så mycket var vänligochstängtråden.
Eller inte.
Det där är ju själva problemet. Någon, i detta fall du, hänvisar till en gammal post som en andel gamla användare faktiskt kommer ihåg.
Ingen kommer egentligen riktigt ihåg vad det stod, men andan i innehållet har blivit accepterat som faktisktsanning.
Nytillkomna tittare däremot har ingen aning.
Varför blir plötsligt handfallenheten total när det gäller att hitta saker på nätet? Är det så mycket roligare att gnälla?
Så, för att ni inte skall behöva överlasta synapserna: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1215&postdays=0&postorder=asc&start=60
Piotr skrev:peetwa skrev:Min gissning är att du kommer att få en (om du får någon) förklaring som innehåller orden psykoakustik, percived pitch och upplevd tonhöjd. Något som endast nilsvikktor var inne på innan testet genomfördes.
Nja tog inte jag upp det innan nilsviktor?
Minns inte om jag fick nåt svar från GR angående det dock, tror inte det.
/Peter
Flint skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:IngOehman
Varför tror du det?
Lite väl uppenbar trolling
Varför tror VAD?
/ B
Har du sett några bevis?
Harryup skrev:Göran,
har ett par frågor.
1. Numera verkar du prata mer om stämning än stampa takten.
Är det ett annat sätt att se samma sak eller är det 2 olika saker?
Harryup skrev:2. När du pratar om det är stämt eller inte, menar du vad man uppfattar det som eller menar du att det verkligen är ostämt?
Harryup skrev:3. Om man skulle skicka ett normal A till en högtalare på SD och en på spikes, går det då att mäta skillnad i tonhöjd? Är det skillnad om man spelar ett ackord?
Harryup skrev:4. Har skillanden något med timing att göra, typ med en kontinuerlig mätsignal kan man inte mäta någon skillnad medans med en tonburst går det?
mvh/Harryup
Flint skrev:MattiasKarlsson
Ang inlägg Kapten A von Gyllenkrok (för att slippa citera ordmassor)
Ord och formler på papper och skärm hörs inte. Fram med b/t och konkreta bevis du som kräver alla andra på blindtest.
Goran_Rudling skrev:<i> Om vi blir väckta mitt i natten av att en god vän ringer kan vi extremt snabbt avgöra vem det är som ringer trots att telefonen överför bara en bråkdel av den information som ett hi-fi system gör. Vi kan också blixtsnabbt avgöra vilken sinnesstämning vännen är i. Om vi skulle använt oss av så kallat ”objektiva mätningar” skulle vi få hålla på rätt länge innan vi visste vem det var som ringde. Det skulle ta ytterligare väldigt lång tid innan vi visste vilken sinnesstämning vännen var i. </i>
Vad och hur ska vi mäta i exemplet ovan. Och varför ska vi göra det om vi blixtsnabbt kan avgöra det med hjälp av hörseln om vi lyssnar?
Bill50x skrev:Så för min del skulle jag önska en framställning som en lekman förstår. Dvs varför står högtalaren stadigare på mjuka fötter?
Nästa steg blir förstås, vilken relevans har detta på den musikaliska upplevelsen? Finns det någon aspekt som talar för att mjuka fötter inte är optimala?
Bill50x skrev:Flint skrev:Bill50x
Just därför borde teorierna varvas och kompletteras med praktiska test.
DET håller jag med om.
Det är för övrigt lätt att mäta fel saker och dra för långtgående slutsatser av dessa.
/ B
Goran_Rudling skrev:I denna tråd på detta forum pratar jag uteslutande om stämning. Om ”avstånden” mellan toner. Om harmoni. Och om att härma tonerna som kommer ut ur musikanläggningen precis som de låter. Om den objektiva metoden att jämföra anläggningar med att lyssna efter hur väl en anläggning bibehåller ”stämningen”.
Jag pratar då ibland om att en anläggning har förmåga på att ändrapå ”frekvens och tidsrelationer” mellan toner. Nu pratar jag inte så ofta om det som när jag jobbade med Linn.
Ett exempel. Om du frågar mig om det regnar kan jag svara. ”Om det regnar på riktigt eller om jag uppfattar att det regnar?” Jag talar om lyssning på tonhöjd. Så det är förstås tonhöjden som vi ”uppfattar den vid lyssning”.
En ton är statisk. Ett ackord dynamiskt.
Goran_Rudling skrev:Harryup skrev:3. Om man skulle skicka ett normal A till en högtalare på SD och en på spikes, går det då att mäta skillnad i tonhöjd? Är det skillnad om man spelar ett ackord?
Kan inte tänka mig det. Varför skulle man vilja öda sitt liv på att mäta det? Jag påstår att när vi spelar musik på en anläggning kan anläggningen ändra på tonhöjden, skillnaden mellan toner som vi uppfattar den. Det är visserligen en liten förändring men den är mycket lätt att höra om vi lyssnar efter den. Anledningen till det beror på att örat är mycket känsligt för små skillnader i tonhöjd.
Harryup skrev:Att ensidigt se på en leverantörs mätningar och ta det som kvitto på att det alltid gäller känns inte heller särskilt vetenskapligt.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nu råkar jag ha SD fötter själv, under mina högtalare alltså och känner mig inte sugen på att testa spikes eftersom dom kommer sjukna långt in i parketten. Högtalarna är rejält tunga.
MichaelG skrev:Goran_Rudling skrev:Harryup skrev:3. Om man skulle skicka ett normal A till en högtalare på SD och en på spikes, går det då att mäta skillnad i tonhöjd? Är det skillnad om man spelar ett ackord?
Kan inte tänka mig det. Varför skulle man vilja öda sitt liv på att mäta det? Jag påstår att när vi spelar musik på en anläggning kan anläggningen ändra på tonhöjden, skillnaden mellan toner som vi uppfattar den.