Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 03:33

Laila skrev:
B_Esserwisser skrev:
Är det så att du upplever att det är musiken som faktiskt är SÄMRE, med falskspel och allt, ur vissa anläggningar? Att det är själva framförandet som är sämre?

Bulls eye!

Käre B_Esserwisser, är det så att du tror att Rudling inte klarar sig
utan din hjälp, eller är det så att du t.o.m. kan vara hans alter ego ?

MVH: Konspirationsteoretikern

Vem har sagt att han behöver hjälp? Behöver Ing Ö; Mattias K, Max H m fl hjälp eftersom de argumenterar gemensamt mot GR?

Varför skulle jag tro att han behöver hjälp?

Varför skulle jag eller någon tro att jag kan hjälpa honom?

Varför skulle inte jag kunna få kommentera Karl XII´s inlägg också bara för att även jag tyckte att han träffat mitt-i-prick?

Vad tyder på att jag skulle vara hans alter ego? - Det faktum att jag anser att han har rätt i mångt och mycket?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-19 03:37

B_Esserwisser skrev:Vad tyder på att jag skulle vara hans alter ego? - Det faktum att jag anser att han har rätt i mångt och mycket?

Typ... :D

ps. Det var en fråga inget annat.
(Men jag noterar naturligtvis att du inte besvarat den(frågan).

Edit :ps
Senast redigerad av Laila 2009-06-19 03:42, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 03:40

Nattlorden skrev:
ThePreTor1aN skrev:Jag har aldrig testat SD fötter. Mest har jag en fördom för dom att högtalarna står vinglit på dom, eller är för lätta att stöta till för att få dom ur sin tillmätta placering.

Det du bör fundera över är fall den stöten som du tillför och de frekvenser som den normalt jobbar med är i närheten av varandra.
:wink:

Frekvensen på stöten som tillförs behöver bara vara 0,5Hz för att problemet ska bli riktigt stort.... :wink:

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 03:47

Ranefjord skrev: Jag är ju trots allt av den åsikten att låter det bättre så är det bättre. Det är ju trots allt jag som ska leva med musiken. Nåja, Vill mest bara få feedback på om jag har förstått dig rätt.

Jag håller givetvis med. Men det är inte det frågan gäller nu. Nu talar vi fysik.

Ranefjord skrev:Vi vill att högtalare ska stå stilla.
Spikes flyttar oönskade vibrationer till golvet.
Detta är bra eftersom oönskade vibrationerna inte längre befinner sig i låddan.
Mjukisar flyttar enbart vibbar under 7hz till golvet. Mao... Var tar resterande oönskade vibbar vägen? till låddan?

Du har helt rätt.

Vi vill att högtalare ska stå stilla. Det är helt riktigt.

Vad jag visat är att med mjukfötter rör sig lådan för alla frekvenser.

Med spikes rör sig lådan endast för höga frekvenser (de låga leder vi bort via stativet.

Med spikes står lådan still för många frekvenser

Med mjukfötter står aldrig lådan still.

Varför är det bra att ha en högtalare som alltid rör sig?

Vi leder bort mycket energi via stativet med spikes. (Energin från låga frekvenser)

Med mjukfötter leder vi inte bort någon energi alls. (Läs mycket lite energi)

Ranefjord skrev:Samtidigt verkar det ändå -med fingerpåläggningstestet- som om låddan faktiskt vibrerar mindre med sd-fötter.

Fingertest ska ha en fingergest.
Fingertestet visar bara att lådan svänger med lägre frekvens. Fingertestet visar att mjukfötterna påverkar mer av musiken.
Alla har tolkat fingertestet tvärtom. Det är komiskt.

Ranefjord skrev:Jag har faktiskt ställt upp mina stativ på spikes idag och skippat sd-fötterna mellan ref3orna (högtalarna) och stativet. Ersatte sd med yttepyttesmå bitar häftmassa istället. Jo, det låter bra. Ska byta klibbet mot sd om ett par dagar. Det är ju kul med lite pyssel.

Prova med muttrar mellan stativet och högtalarna. Två i framkant och en bak. Sälj SD kuddarna till troende på forumet innan de helt förlorar värde.

Ranefjord skrev:Jag gillar dina inlägg. Alltid kul med en underdog.

Tack.
Det är svårt att flyga som en örn när man diskuterar med kalkoner.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 03:51

m_persson79 skrev:Goran_Rudling:

En gång för alla:
Har du någon anknytning till industrin :?:
Skriv det i din signatur.

Ursäkta. Inte till hi-fi industrin.

Jag är i sjukvårdsbranschen. Tar hand om alla de som skjutit sig i mjukfötterna. (förlåt, kunde inte hålla fingrarna i styr)

Personligen tycker jag att det vore skönt att slippa signaturerna. fd hit, fd dit och fd mitt emellan.

Inlägg ska värderas för inlägg.

Har inte sett frågan förrän nu.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 03:57

MattiasKarlsson skrev:
Ranefjord skrev:Vi vill att högtalare ska stå stilla.
Spikes flyttar oönskade vibrationer till golvet.
Detta är bra eftersom oönskade vibrationerna inte längre befinner sig i låddan.
Mjukisar flyttar enbart vibbar under 7hz till golvet. Mao... Var tar resterande oönskade vibbar vägen? till låddan?

Med spikes så rör sig högtalaren MER, du får resonansen i det HÖRBARA området. Medans med mjuka fötter, rätt avvägda, så rör sig högtalaren mindre och resonansen kommer under det hörbara området.

Mattias Karlsson,

Har du svårt att läsa? Har du svårt att fatta? Eller är du på automatsvar?

Med mjukfötter rör sig högtalaren för alla frekvenser. Vad betyder det?
Tar om det. Med mjukfötter rör sig högtalaren för alla frekvenser.

Med spikfötter avleds energin från låga frekvenser. Det är mindre energi kvar i lådan. Dessutom kan högtalaren bara röra sig för höga frekvenser.

VAD BETYDER DET??????????????

Läs om om du inte förstår.

Koppla sen på hjärnan innan du börjar trycka på tangenterna.

Om det är svårt. Låt bli att svara.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 04:00

MattiasKarlsson skrev:
Goran_Rudling skrev:Tror att frågan om mjuka fötter och spikfötter snart är avgjord.

Jäs, hittills har du inte gett någon som helst förklaring varför spikes skulle påverkar ljudet mindre än mjuka fötter. Inget nytt dock :)

MATTIAS KARLSSON

Bara för att du inte fattar nåt betyder det endast att du inte fattar.

Det betyder inte att du inte kan fatta. Men du måste tänka också. Sluta tugga tuggummi om det stör tänkandet.

Sätt dig ned. Andas lite.

Slå på hjärnan. Fundera. Kom sen med ett svar.

Frågan är avgjord.

Undrar när du ska fatta.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 04:03

MattiasKarlsson skrev:Svaret han gav är ju inget som funkar så på jorden men kanske i en parallellt universum så är det kanske tvärtomis som gäller. Bild

Mattias Karlsson,

Du behöver inte tala om att alla hästar inte är hemma. Det vet vi.

Det finns ritning på stall på Clas Ohlson.

Om du har svårt att hitta, ring inte mig.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

.......

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 04:05

Det var en himla massa tjat om att GR skulle komma till skott och visa vad han baserade sina påståenden på.

Nu när han har skjutit är tystnaden kompakt, förutom M K som fortsätter tjata som en tjack-pundare på plattan...

B

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 04:08

m_persson79 skrev:Goran:
Varför är det så svårt att svara på min enkla fråga?
(se sid. 21, långt ner b.la. har frågat ett par 3 ggr.)

Jag har haft så många frågor som kommit före.

Sen har jag letat efter Mattias Karlsson hästar. Har märkt att de sprungit bort. Har inte hittat några. En koll visade att det aldrig fanns några som rymt.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 04:09

B_Esserwisser skrev:
m_persson79 skrev:Goran:
Varför är det så svårt att svara på min enkla fråga?
(se sid. 21, långt ner)

Svar till persson och flera andra: Är det så svårt att förstå det faktum att GR "ligger efter" ett antal sidor och svarar på frågor. Han har inte hunnit läsa alla inlägg även om hans svar dyker upp lite här och där...

Det har framkommit vid flera poster i denna tråd.....

B

Thanks Pal,

Vänlig hälsning,

Messerschmitt

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 04:15

Christer_Tamm skrev:
Goran_Rudling skrev:Summering, mjukfötter gör att högtalarkabinettet är rörligt för alla frekvenser över resonansfrekvensen. Resonansfrekvens är ca 7 Hz.

Med mjukfötter är högtalarkabinettet kopplat till golvet, står stilla, endast under resonansfrekvensen.

Med spikfötter är högtalarkabinettet kopplat till golvet för väsentligt fler frekvenser. Det står stilla för fler frekvenser.

En kommentar tack.

Att högtalarkabinettet rör sig när högtalaren står på spikfötter kan man konstatera på flera sätt. Man kan räkna sig fram till det, men det kan ju förstås inte alla göra eller förväntas förstå. Ett annat sätt är att placera ett glas vatten på högtalaren och dra på musik och observera hur vattnet rör sig. Detta kan vem som helst göra, även den som i förstone tror på HiFi-branschens etablerade "sanningar". Det tredje sättet är att helt enkelt känna på högtalarens kabinett. Handpåläggning, som du så föraktfullt kallade det tidigare.

Alla dessa metoder ger vid handen att högtalaren rör sig på spikfötter.

Ställs den på mjukfötter kommer man fram till att den står still.

Har du provat detta?

Jag vet inte vilken vätska som är bäst att ha i glaset som du ställer på högtalaren.

Har du provat att lyssna?

Har du funderat på vad det betyder att en högtalare kan röra sig för alla frekvenser?

Har du funderat på varför SD helst skulle vilja ha resonansen ovanför det hörbara området?

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 04:17

Christer_Tamm skrev:
Goran_Rudling skrev:Summering, mjukfötter gör att högtalarkabinettet är rörligt för alla frekvenser över resonansfrekvensen. Resonansfrekvens är ca 7 Hz.

Med mjukfötter är högtalarkabinettet kopplat till golvet, står stilla, endast under resonansfrekvensen.

Med spikfötter är högtalarkabinettet kopplat till golvet för väsentligt fler frekvenser. Det står stilla för fler frekvenser.

En kommentar tack.

Att högtalarkabinettet rör sig när högtalaren står på spikfötter kan man konstatera på flera sätt. Man kan räkna sig fram till det, men det kan ju förstås inte alla göra eller förväntas förstå. Ett annat sätt är att placera ett glas vatten på högtalaren och dra på musik och observera hur vattnet rör sig. Detta kan vem som helst göra, även den som i förstone tror på HiFi-branschens etablerade "sanningar". Det tredje sättet är att helt enkelt känna på högtalarens kabinett. Handpåläggning, som du så föraktfullt kallade det tidigare.

Alla dessa metoder ger vid handen att högtalaren rör sig på spikfötter.

Ställs den på mjukfötter kommer man fram till att den står still.

Har du provat detta?

Jag vet inte vilken vätska som är bäst att ha i glaset som du ställer på högtalaren.

Har du provat att lyssna?

Har du funderat på vad det betyder att en högtalare kan röra sig för alla frekvenser?

Har du funderat på varför SD helst skulle vilja ha resonansen ovanför det hörbara området?

<i> Alla dessa metoder ger vid handen att högtalaren rör sig på spikfötter. </i>
Självklart kommer svaret i handen om du lägger handen på högtalaren.

Har du provat att använda öronen? Vad kommer då hjärnan fram till för svar?

Svar till intresserad

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 04:32

Käre Ingvar Öhman

Scenen är din.

Inte bara jag önskar en kommentar till det jag skrivit på sidan 16. Det har varit tyst från dig.

Var vänlig och bemöt mitt inlägg.

Eller säg bara att du tänkt fel.

Walk-over blir det inte förrän nån gång nästa vecka.

Men om jag känner dig rätt så kommer givetvis en kommentar.

Nu kan jag äntligen gå och lägga mig på min spikmatta.

Ha en bra helg

Vänligen,

Göran Rudling
Senast redigerad av Goran_Rudling 2009-06-19 04:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 04:35

<b> Peter Steindl </B>

Höll på att glömma dig.

Har du en kommentar till mitt inlägg på sidan 16?

Vänligen,

Göran Rudling

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-06-19 07:37

En liten fundering vad händer om man har högtalaren ståendes på en betongplatta med spikes och under betongplattan så har man mjukisar????
Det är bara en undran inget påstående.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-19 07:57

----
Senast redigerad av Richard 2012-03-04 14:03, redigerad totalt 4 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-19 08:01

----
Senast redigerad av Richard 2012-03-04 14:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-19 08:09

Goran_Rudling skrev:Har du funderat på vad det betyder att en högtalare kan röra sig för alla frekvenser?

Några kommentarer (du är nog bortom all räddning så det är i första hand inte riktat till dig utan till de som läst dina inlägg och kanske tror att dina um... "vetenskapliga" förklaringar har någon bäring i verkligheten):

Till att börja med kan jag lite beklämd konstatera att ditt påstående om vad SD "skulle vilja ha" är helt fel. Både du och jag vet (och alla andra som läser stycket du baserar ditt felaktiga påstående på) att SD i stycket du citerar talar om iden bakom spikes och inte vad de själva "skulle velat ha".

Vidare vill du att högtalare skall stå så stilla som möjligt. Dom skall alltså vibrera så lite som möjligt. Jag är ledsen att säga det men det är precis det som SD foten gör genom att effektivt dämpa ut svängningar. Eventuella svängningar över resonansfrekvensen *dämpas* alltså.

En spike å andra sidan är typiskt en hård stålpinne och har precis som en stämmgaffel extremt liten dämpning så eventuella vibrationer kontrolleras inte utan tillåts fortplanta sig helt okonrollerat, dels ned i golvet men även reflekteras tillbaka in i konstruktionen.

Hmm, jag vet i alla fall vad jag skulle välja...

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-19 08:23

-----
Senast redigerad av Richard 2012-03-04 14:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Öhman och mjuka fötter m.m.

Inläggav Strmbrg » 2009-06-19 08:34

Goran_Rudling skrev:<b>Om spikfötter och andra fötter, del 242.</B>

Jag känner till din uppfattning i frågan. Och du känner till min. Jag kommer inte försöka få dig att ändra uppfattning. Jag kommer att försöka få dig att förstå frågan om effekterna av spikfötter sett utifrån ett ”vetenskapligt” perspektiv. Då kommer du säkerligen att ändra uppfattning.

Jag menar inte att vara elak, men det såg lite små-skojigt ut.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-19 08:37

hevi skrev:
Vidare vill du att högtalare skall stå så stilla som möjligt. Dom skall alltså vibrera så lite som möjligt. Jag är ledsen att säga det men det är precis det som SD foten gör genom att effektivt dämpa ut svängningar. Eventuella svängningar över resonansfrekvensen *dämpas* alltså.

En spike å andra sidan är typiskt en hård stålpinne och har precis som en stämmgaffel extremt liten dämpning så eventuella vibrationer kontrolleras inte utan tillåts fortplanta sig helt okonrollerat, dels ned i golvet men även reflekteras tillbaka in i konstruktionen.

H

Jag vill understryka detta.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-06-19 08:55

Richard skrev:
hevi skrev:

H

Jag vill understryka detta.

I've said it before, å ja säjer'e igen:
Spajks å framförallt koner ser ut som symbålen för'n diåd.

Å're e just prexis därför som'rom åxå funkar prexis som diåder.

Fast, liksom mekani'st.

Då'ra.

Hm, man kansje ska ställa högtalarna på nå't som ser ut som symbålen för'n kånding iställe'?..
Ja' menar, då fessvinner ju alla lågfrekventa vibbrachoner.

Då'ra.

Eller, vänta nu...
Kansje e're tvä'tt om?

Man kansje ska ställa'rom på nåt som ser ut som symbålen för'n spole?
De'e kansje som vibbrachonerna fessvinner?

Hm, symbålen fö'rn spole ser ju liksom ut som en...

...en fjeeder!!

Då'ra.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-19 09:04

Richard skrev:Jag vill understryka detta.

Kan väl bara tillägga att spikes är en säreget idiotisk lösning på problemet att förankra högtalare i golvet så styvt som möjligt eftersom den långa smala designen gör dom till en vek fjäder med högt Q-värde (=stämmgaffel, triangel etc.).

Om det nu verkligen -som Göran R vill låta påskina- skulle vara av yttersta vikt att högtalaren (av i mitt tycke mycket tveksamma anledningar) behöver vara styvt förankrad i golvet hade en konstruktion som faktiskt i alla fall uppvisar någon form av verklig styvhet varit att föredra, typ en låg bred puck med en liten tagg på (för att konstruktionen likt spikes fortfarande skall kunna göra fula märken i golvet). Då kanske man hade haft en teoretisk möjlighet att flytta den där resonansen bort från det hörbara området...

H

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-06-19 09:09

Kärnan i frågan om spikar kontra mjukfötter handlar ju om vilket underlag primärt får högtalaren att stå mest still när man spelar musik på den. Vidare kan det vara bra om högtalaren inte överför vibrationer till underlaget.

Att de mjuka tassarna har en resonansfrekvens som är låg innebär inte att de tillåter kabinettet att stå och svaja okontrollerat vid alla frekvenser utöver den frekvensen, utan att de dämpar alla frekvenser över resonansfrekvensen (dvs effektivt omvandlar rörelser till värme).

Dämpning är nyckelordet här och just dämpningen när man använder en mjuk fot gör att kabinettet inte har något att ta "spjärn" emot när motkrafterna från högtalarelementen vill rycka och dra i lådan. Varken hårda eller mjuka fötter hindrar lådan från att röra sig (motkraften är ju placerad nere i botten medan kabinettet exiteras via frontbaffeln) men den mjuka kopplingen gör att lådans resonanser inte på samma sätt kan dras igång, dvs de dämpas.

Spikfötter leder inte bort vibrationer från lådan likt en å som tömmer en sjö på vatten, utan de överför vibrationer från lådan till underlaget (hög egenresonansfrekvens i "fjädern"). Uppställning mot underlaget i lådans nedre hörn gör att lådresonanserna kan exiteras ohämmat eftersom spikarna ger en hård motkraft där den egentligen är som minst lämpad. Självklart slutar inte högtalaren vibrera bara för att stativet eller golvet också sätts i svängning. Hela tiden påförs ju ny vibration från högtalarelementen och lådans hårda uppställning mot underlaget gör förutsättningar för ett maximalt resonant beteende, dvs den kan röra sig som mest.

Mjuka tassar gör att lådan står mest still samtidigt som de överför mindre vibrationer till underlaget - denna fysikaliska slutsats tycker jag personligen är rätt självklar. Den hörbara effekten kan jag inte uttala mig om, men misstänker att precis som vad gäller annat i gebitet så gäller det att undvika suggestionseffekter om man ska undersöka saken. Att mäta effekten fysikaliskt är ju rätt simpelt och har ju också gjorts om jag fattat rätt.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-19 09:22

Conan skrev:Mjuka tassar gör att lådan står mest still samtidigt som de överför mindre vibrationer till underlaget - denna fysikaliska slutsats tycker jag personligen är rätt självklar.

+1.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-19 09:52

Det är mycket tro och tyckande nu på detta beryktade HiFi-Universitet, men när får vi ta del av de objektiva a/b-testerna. Vi börjar lämpligen med mjukfotsidan eftersom fakta verkar vara deras eget motto. Säljsidan har ju aldrig utgett sig för att sprida vetenskap på samma sätt men det vore ju förnämligt om även den sidan ville komplettera sina mycket viljestarka "argumentpaket" med objektivt utförda tester.

Kortversion:
Sluta snacka spaltmeter och visa lite handling!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-19 09:57

Goran_Rudling skrev:
peetwa skrev: Så om det defakto sker en frekvensförändring hos tonerna i högtalaren med mjukfötter (liggunderlag) enligt din utsago så kommer detta att stå klart. Om jag inte hör någon förändring (dissonans) så kallar jag på en violinist eller två. Fötterna på högtalarna är maskade och så ber jag dom lyssna efter minsta möjliga dissonans. Om dom hör en dissonans får jag nog fråga Svante hur man gör en riktig statistisk undersökning. Hör dom inget så tar jag mig friheten att dra slutsatsen att det på min anläggning inte sker någon förändring av frekvensen som är möjligt att uppfatta för mig eller konsert violinister.

Peetwa Dear,

Som jag svarat på en fråga från Harryup så tror jag inte att du kan höra något i det försök du beskriver. Det är statiska toner du spelar.
För det andra kan jag inte se sambandet du antager finns mellan fallen.
Och även om du skulle höra en skillnad, vilket jag inte tror du kommer göra, är jag inte säker på att du kan dra den slutsatsen.

Anledningen till detta beror på att jag aldrig bedömt anläggningar via lyssning på statiska toner. Det verkar så dumt. Jag vill ju bedöma hur de återger musik och bedömer därför musiken som kommer ut.

Anledningen till att relationerna mellan toner ändras beror på att musik är en kontinuerligt föränderlig process.

Gör dina försök. Redovisa när du vill.

Om du inte skulle märka någon skillnad så kan jag konstatera att du och dina vänner inte märkt nåt.

Om det skulle vara så att ni inte hört nåt och du och jag är överens om att det är viktigt att komma underfund med hur det är så träffas och gör försöket tillsammans. Har gjort det så otroligt många gånger tidigare. Det är ingen slump att jag påstår det jag påstår. Jag vore ju fullkomligt galen och gick ut hårt med nåt som jag inte är 100 % säker att jag också vid demonstration kan visa.

Varför tror du det var så lätt att säga att LP12an var världens bästa skivspelare? Bara för att det krävdes en demonstration.

Kan du kommentera frågan om mjukfötter och spikes.

SD har dimensionerat fötterna utifrån hur en pickup-tonarmskombination fungerar mekaniskt. Tycker du att det verkar förnuftigt? Kommentar önskas.

Det har varit extremt få kommentarer om just det.

Hej Göran.

Du har haft möjlighet att uttala dig om mitt experiment både före och efter det genomfördes. På förhand hade du dess utom fria händer att utforma experimentet samt lägga till delar som du tycktes saknades. Då sa du att du tyckte det var kul, men onödigt efter som det var enklare att bara lyssna och onödigt tekniskt att mäta.

Efter testet genomfördes sa du till Harryup att du inte förväntat dig några fysiska förändringar hos tonerna. Samt nu till mig att testet inte kommer att ge något resultat för att det bara för att jag spelade en ton åt gången. Lyckligt vis utformade jag inte bara testet som jag skulle vilja ha det utan tog mig friheten i avsaknat av vettig feedback aven utforma det som jag trodde att du skulle vilja ha det (vilket visade sig vara riktigt). Det vill säga med musik och ackord. Så den gubben gick inte. Du skall dock ha heder för att du ändrat åsikt före och efter testet.

För nytillkomna läsare. Här är testet som gjordes för tre dagar sedan om huruvida spikar och mjuka fötter förändrar frekvensen hos de uppspelade tonerna fysiskt. Det säger inget om vad som är best eller eller låter best. Endast fysisk förändring av tonhöjd.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 19&start=0

Så Göran varför kan du inte bara erkänna att du hade fel. Då skulle du växa något oerhört i mina ögon. Du trodde att det förekom fysiska förändringar av frekvensen på de uppspelade tonerna men det gjorde det inte. Arbeta in denna nya kunskap i den teori och åter kom när den är ännu slagkraftigare.

Vad det gäller erbjudan om ett gemensamt test så är jag övertygad om att du ha dösköna hifiprylar som jag gärna lyssnar på. Tyvärr så kommer det att bli samma utfall om man inte radikalt förändrar något. Sen tror jag i ärlighetens namn vare sig du eller jag har bättre gehör en en konsertviolinist. Så risken finns ju att vi sänker möjligheterna för testet att falsifiera, så jag ser inte poängen.

Ps. Nu när det visade sig att pajasen och amatören (jag) hade rätt och magistern (Goran) hade fel kanske jag skall fråga dig vad du har för en anläggning och hur jag kan hjälpa dig att få ut mer välljud ur den. ;)

DS

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-19 10:00

Goran_Rudling skrev:
Menar du att högtalarlådan som är rörlig för alla frekvenser vi matar in är bättre än en högtalarlåda som bara är rörlig för höga frekvenser?

Det skulle jag vilja veta.

Hur hade du tänkt att få lådan att vara rörlig bara höga frekvenser?

Det skulle jag vilja veta.

Något som ställs på spikes kommer att vara rörligt för alla frekvenser, mer eller mindre. Bara det att den är hårdare upphängd och föskjutningen blir mindre. Utom vid resonansfrekvensen/erna där man kommer att få väldigt stor föskjutning inom ett smalt band.

Med mjukhängning så får man en mindre föskjutning, över ett bredare band, vilket är mycket mer gynsamt om man vill undvika hörbara effekter vid ljudåtergivning. Vilket jag har förstått att du inte vill undvika, tvärtom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-19 10:06

Men... på Selleri skriver de att Göran dominerar den här tråden.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi