Ranefjord skrev: Jag är ju trots allt av den åsikten att låter det bättre så är det bättre. Det är ju trots allt jag som ska leva med musiken. Nåja, Vill mest bara få feedback på om jag har förstått dig rätt.
Jag håller givetvis med. Men det är inte det frågan gäller nu. Nu talar vi fysik.
Ranefjord skrev:Vi vill att högtalare ska stå stilla.
Spikes flyttar oönskade vibrationer till golvet.
Detta är bra eftersom oönskade vibrationerna inte längre befinner sig i låddan.
Mjukisar flyttar enbart vibbar under 7hz till golvet. Mao... Var tar resterande oönskade vibbar vägen? till låddan?
Du har helt rätt.
Vi vill att högtalare ska stå stilla. Det är helt riktigt.
Vad jag visat är att med mjukfötter rör sig lådan för alla frekvenser.
Med spikes rör sig lådan endast för höga frekvenser (de låga leder vi bort via stativet.
Med spikes står lådan still för många frekvenser
Med mjukfötter står aldrig lådan still.
Varför är det bra att ha en högtalare som alltid rör sig?
Vi leder bort mycket energi via stativet med spikes. (Energin från låga frekvenser)
Med mjukfötter leder vi inte bort någon energi alls. (Läs mycket lite energi)
Ranefjord skrev:Samtidigt verkar det ändå -med fingerpåläggningstestet- som om låddan faktiskt vibrerar mindre med sd-fötter.
Fingertest ska ha en fingergest.
Fingertestet visar bara att lådan svänger med lägre frekvens. Fingertestet visar att mjukfötterna påverkar mer av musiken.
Alla har tolkat fingertestet tvärtom. Det är komiskt.
Ranefjord skrev:Jag har faktiskt ställt upp mina stativ på spikes idag och skippat sd-fötterna mellan ref3orna (högtalarna) och stativet. Ersatte sd med yttepyttesmå bitar häftmassa istället. Jo, det låter bra. Ska byta klibbet mot sd om ett par dagar. Det är ju kul med lite pyssel.
Prova med muttrar mellan stativet och högtalarna. Två i framkant och en bak. Sälj SD kuddarna till troende på forumet innan de helt förlorar värde.
Ranefjord skrev:Jag gillar dina inlägg. Alltid kul med en underdog.
Tack.
Det är svårt att flyga som en örn när man diskuterar med kalkoner.