Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:40

Ton skrev:
MagnusÖstberg skrev:Man skulle ju kunna säga att de som använder mjuka fötter på samma gång är något snällare mot grannar, men att de egentligen inte bryr sig mer om dem än de med spikes. Det är bara en positiv bieffekt :D

Jag vill nog påstå att jag genom att vara snällare mot mina grannar oxå kan vara snällare mot mig själv, då jag med gott samvete kan vrida på lite till :wink:

Alla goda garningar ar i grund och botten egoistiska.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 15:40

Tycker också att kuddarna är skitfula, och måste DIYas så de inte syns.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-21 15:40

B_Esserwisser skrev:Är det inte en sundare inställning att ha som mål att få högtalaren att låta så bra som möjligt, istället för att målet är att flytta ev resonansfrekvenser upp eller ner?

Det hänger ju ihop! Om någon säger att det låter bättre om du har chokaldpudding på diskantelementet, säger du då "sund inställning, jag behöver testa för se om det blir bättre"? Eller kan du dra slutsatsen att det inte kommer bli bättre?

Samma med mjuka fötter och spikes, man VET att resonansen flyttas upp och det man kan höra med spikes är alltså en FÄRGNING. Då är det väl rätt lätt att välja vad man är ute efter?
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 15:45

Tja Mattias - det är väl inte säkert att man hör något extra med Spikes i alla situationer?

Men visst är det så att om de påverkar ljudet hörbart är det ju en påverkan på återgivningen som man måste bestämma sig för om man gillar eller inte.

Nu är det ju så att med en välkonstruerad låda är det inte alls säkert att lådutstrålningen är särdeles stark, och man kan ju fundera på om det inte finns sååå mycket annat som är vrt att diskuteras.

Man kan iallafall konstatera att alla oavsett vad man tror borde fundera på om det kan vara värt några hundra för att testa mjuka fötter. De levereras ju i princip inte med några högtalare, men kan vara en billig upgradering som kan komma att uppskattas av grannarna. Oavsett om man har Linn, Nail eller "Göte Person" -högalare
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:50

MattiasKarlsson skrev:
B_Esserwisser skrev:Är det inte en sundare inställning att ha som mål att få högtalaren att låta så bra som möjligt, istället för att målet är att flytta ev resonansfrekvenser upp eller ner?

Det hänger ju ihop! Om någon säger att det låter bättre om du har chokaldpudding på diskantelementet, säger du då "sund inställning, jag behöver testa för se om det blir bättre"? Eller kan du dra slutsatsen att det inte kommer bli bättre?

Samma med mjuka fötter och spikes, man VET att resonansen flyttas upp och det man kan höra med spikes är alltså en FÄRGNING. Då är det väl rätt lätt att välja vad man är ute efter?

Visst hanger det ihop, men malsattningen ska vara att fa hogtalaren att lata sa bra som mojligt. Vagen till valljudet kan mycket val vara att flytta resonanser upp eller ner.

Det jag menar ar att malsattningen inte ska vara att flytta resonanser, det ar helt ointressant i ett kundperspektiv.

En chokladpudding ovanpa diskanterna pa ett par BW Nautliushogtalare kan sakert paverka ljudet till det battre eller samre, givetvis kan det vara vart att testa.

Den sunda installningen har inte med huruvida vissa trix eller konstruktioner verkar sunda eller ej. Den sunda installningen jag menar har med grundtanken BATTRE LJUD att gora. Ar det sa svart att forsta?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-21 15:50

Nån som vet om något annat fabrikat idag pratar om nyttan med spikes eller levereras det med av bara farten?
Sen finns det väl en del fabrikanter som levererar högtalare med en inslagsmutter och sen har man både mjuka fötter och spikes att välja på?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 15:51

Om det för det första går att höra skillnad på olika fötter vilket inte är bevisat så tror jag att det är slumpen som avgör vad som låter bäst från fall till fall och inte minst beroende på lyssnarens egen smak.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 15:55

Flint skrev:Om det för det första går att höra skillnad på olika fötter vilket inte är bevisat så tror jag att det är slumpen som avgör vad som låter bäst från fall till fall och inte minst beroende på lyssnarens egen smak.

Hur skulle det kunna bevisas anser du?

Det finns ju så många variabler som folk skule behöva vara överrens om, hårda golv, flytande golv, trägolv, parkett.....

Är det inte bättre att se det ur en teknisk synvinkel? Eller var Newton ett spån som fått ett äppla i huvudet (som jag nämt tidigare)?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:56

Flint skrev:Om det för det första går att höra skillnad på olika fötter vilket inte är bevisat så tror jag att det är slumpen som avgör vad som låter bäst från fall till fall och inte minst beroende på lyssnarens egen smak.

Givetvis ar det skillnad, det som diskuteras ar huruvida den skillnaden ar en forbattring eller inte.

.....eller snarare ar det sa att vissa anser att det blir en ur upplevt musikaliskt perspektiv ljudmassig forbattring, samtidigt som andra menar att det blir en ur vibrationssynvinkel matmassig forsamring.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 15:59

MagnusÖstberg skrev:

Hur skulle det kunna bevisas anser du?

Det finns ju så många variabler som folk skule behöva vara överrens om, hårda golv, flytande golv, trägolv, parkett.....

Är det inte bättre att se det ur en teknisk synvinkel? Eller var Newton ett spån som fått ett äppla i huvudet (som jag nämt tidigare)?

Blindtest i syfte att ta reda på vad som låter bäst. Resultatet gäller förstås bara för just den sitiationen. Den som försöker kartlägga hela universum får nog först stanna det så att det inte jäklas och ändrar på förutsättningarna.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-06-21 16:01

I detta fall när vi pratar om vibrationer lådor och spikes. Har några på forumet lyssnat till Bösendorfer?

Jag har det inte, men de använder ju lådan likt ett piano(vilket de även tillverkar), och står på spikes och har rätt egen design och konstruktionsfilosofi. Eller har någon mätt på dem?

OT:
Någon i uppsala som vill dema en bra Linn rigg? Jag har hört för lite för att tycka så mkt. Så säg till så kommer jag gärna förbi med fika och lite skivor :D

Mvh

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 16:02

B_Esserwisser skrev:Givetvis ar det skillnad,

Hur kom du fram till det? Att den över huvud taget hörs. Viken form av test?

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 16:07

Flint skrev:Blindtest i syfte att ta reda på vad som låter bäst.

Men mjukfotteshisterna menar ju att det handlar om vad som far hogtalarna att vibrera minst som ar det intressanta, valljudet ar lika med det som vibrerar minst, typ.....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-21 16:07

Goran_Rudling skrev:
IngOehman skrev:
Goran_Rudling skrev:"]
Hittade en artikel från 1992 som kan vara roligt för dig att läsa om du inte redan läst den. Den handlar om Pace, Rhythm, & Dynamics. Artikeln är från 1992 och det kan förstås leda till att någon genast påtalar att jag lever i en annan tidsålder. Läs den den är nyttig. Men lång.
http://stereophile.com/reference/23/index.html

Visst, men artikeln struntar jag i.
Berätta vad DU har för uppfattningar istället.

Bäste Ingvar,
Läs artikeln. Läs artikeln nu! Den handlar om det vi pratar om och den kanske kan förklara för dig, med andra mer välbekanta ord, hur musikanläggningar kan bl.a. ändra på rytm och timing.

Nu har jag läst den.

Fann ingenting (för sakfrågan) intressant i den. Men det är förstås alltid är intressant att ta del av de olika funderingar som folk kan ha. Martin Collums har jag ju dessutom träffat några gånger och diskuterat med honom. Hans förtjusning över QM10 gladde mig mycket, även om hans rapport av hans frus intryck från flera rum bort kändes lite väl uderhållande.

Tycker det är helt i sin ordning att folk funderar runt sådana här saker, men kan konstatera att vissa inte kommer fram till några slutsatser alls, och att andra kommer fram till några som är felaktiga, men som de teser de är har de ju rätt att vara det. Man kan testa dem, och finna att de var just felaktiga.

Det är inte svårt att spela in signalen från en analog kedja på högvärdigt digitalt medium och finna att ingen kan skilja mellan de två verksionerna. Både föredras dock i förekommande fall rätt ofta framför det digitala masterband från vilket båda sprungar.

Vetenskaplig slutsats: Det man tycker om är de färgningar som tillförts när signalet passerat det analoga mediet.

ovetenskalig slutsats: Analogt mediums avspelning ger en mera ursprungstrogen signal. Den är så bra att den till och med tål en digital kompiering efteråt...

Ni får var och en bedöma vilket tolkning som är den rimligare.

Goran_Rudling skrev:Jag har försökt att leta upp allt du skrivit om hi-fi. Har inte hittat allt. Men jag har läst allt jag hittat. Om du har nåt som du tycker jag borde läsa vänligen tala om det och ge mig en länk till var jag hittar det.

Nejdå, det du hittat räcker säkert. Det som finns i den här tråden räcker säkert rent av, om du läser, funderar och frågar om det som är oklart.

Jag lovar att isåfall förklara tydligare, eller i varje fall försöka göra det. Om det inte räcker så kan jag arrangera några experiment som du får medverka i, om du vill. De kommer inte gå ut på att "sätta dit dig", så de kommer inte vara det mista farliga för dig att delta i. I själva verket kan du få i uppdrag att berätta om utfallet av dem, om du vill. Jag skriver ingenting innan du gjort din redovisning.

Givet allt det jag läst som du skrivit så här långt i tråden, har jag svårt att tro något annat än att du uppskattar diverse färgningar som t ex spikfötter ställer till med, men att du har så svårt att tro att det kan vara så, att du håller dig fast i äldre vanföreställningar.

Jag tror dock att jag egentligen inte behöver vara inblandad i ditt möjliga "uppvaknande", utan att det är något som du kan hjälpa dig själv med - bara du vill det. Det handlar ju bara om att du sätter upp lite olika teser och testar dem vetenskapligt. Om du vill kan jag hjälpa dig med att föreslå experiment för att testa dina teser (det kan jag göra, vilka tester du än väljer som utgångspunkt för att ifrågasätta din nuvarande tro).

Men om du inte vill så behöver du självklart inte. Du väljer ju själv. Jag vill bara att du skall veta att jag ställer upp och du har några frågor.

Goran_Rudling skrev:Har börjat läsa dina kommentarer nu och jag kommer ta upp det som jag tror är viktigt för debatten om fötter. Skivspelare och rangordning kommer med men det kommer vara fokus på fötter och hur vi med en metod för lyssning kan höra vad som är bra och dåligt.

Varför behövs det en "metod"?

Det är väl bara att spela musik och sitta och njuta, som vanligt. Om det inte förslår som "metod" så spelar nog skillnaderna ingen större roll ändå, för jag har nog inte tänkt mig att använda min anläggning på något annat sätt än så. ;)

Goran_Rudling skrev:Nedan ett mycket kort utdrag ur artikeln som kanske kastar lite ljus över frågorna.

<b> A loudspeaker example </B>
A given moving-coil speaker is heard to suffer from a lack of dynamics---not in the global compressive sense, but in the expressive, inner-dynamics sense. Likely causes are poor transient definition resulting from some combination of unwanted energy storage in the driver and enclosure system, and/or major flaws in the energy arriving at the listener; for example, poor frequency and phase responses. Tightening up the driver integration and frequency response can work wonders here. Attention paid to decay problems will also be helpful. In addition, problems in dynamics, rhythm, and timing are often tied to hysteresis effects in the mechanical suspensions and/or the cabinet acoustic loading.

Hysteresis in a speaker drive-unit is a phenomenon wherein recovery from a transient is artificially delayed due to some viscoelastic or memory effect, the suspensions failing to act as pure, linear springs. That delayed recovery distorts subsequent waveforms and seems to weaken the impression of good timing. Specifically, the bass sounds sluggish, even "half a beat" behind, despite the extra damping afforded by "lossy" low-Q suspension systems.

A neat example of bass rhythm differences is provided by the lovely little BBC-designed LS3/5a. Two or so years ago, this near-field monitor was revised to accommodate a later, more consistent bass unit, while the system's basic, closely toleranced sound was largely preserved. While the new system was generally a little cleaner in the midrange than typical examples of the earlier production, rock enthusiasts determined that one other difference had emerged: the older version was found to "time" better, to have more "rhythm."

Searching analysis revealed that the design feature most accountable was the choice of the type of front surround for the bass driver. This had been high-Q, springy Neoprene in the old type, but low-Q, absorptive vinyl composite for the new. The latter had been specifically chosen for its lossiness to improve the cone's midrange termination, successfully linearizing the response, but at the significant expense of the speed and fluidity of bass lines. The latter quality appears to rely on the principle of a linear spring, with simple pistonic motion uncomplicated by delay or hysteresis effects.

Det finns i basområdet inga fundamentala skillnader mellan å ena sådan viskösa förluster i surrounden + virvelströmsförluster i bobinen och å andra sidan elektromagnetiska förluster orsakade av motorsystemets EMK som injiceras i den drivande impedansen.

Inga andra skillnader än att de förstnämnda är destruktiva för systemets effektivitet, medan den senare är konstruktiv. Den senare är därför den bättre satsningen.

Sen kan det finnas massor av skillnader i praktiken på grund av intrinsiska olinjäriteter, men om man glömmer det i jakten på "lättbegripliga tumregler" för hur man skall dimensionera högtalare, så blir bara konsekvensen att man skaffa sig en irrlära som gör en till en mindre kompetent konstruktör.

Den komplicerade verkligheten är den man behöver lära sig att förstå om man skall kunna ta vettiga konstruktionsbeslut, inte dumregler som slår fel varannan gång, och är baserade på och framtagna efter den gång då de slog rätt...

Så, självklart för ALLTID baselement utformas med så låga förluster i surrounden som möjligt, men det har absolut ingenting att göra med att den dämpning som kommer därifrån skulle vara generellt omusikalisk eller vad för dum tumreglen någon nu vill sätta upp för sig. Det beror på att det är ett dåligt sätt att balansera elementets dimansionering. I ett mellanregisterelement som inte alls behöver återge basregistret kan dimensioneringen se lite annorlunda ut. Svårast är att dimensionera ett element som skall kunna återge bas, men samtidigt skall sträcka sig snyggt högt upp i frekvens. Men det går det också. 8)

Ledtråd: Då måste fortfarande alla de nämnda premisserna vara uppfyllda, men nu samtidigt. Mina upphängningar har i flera fall kostat en mindre förmögenhet att ta fram, just på grund av dessa svårigheter. Låga förluster i basområdet men ändå en förmåga att absorbera vågrörelserna från membranet i mellanregisterområdet.

Men allt det där har ju med högtalarkonstruktion att göra, men är med dimensionering av mjukfötter.

Jag kan dock glödja dig med att det Collums säger som har böring därvidlag, överenstämmer exakt med vad jag redan angivit - att mjuka fötter (som möjliggöra en helt frikopplad högtelare ned till mycket låga frekvenser) bör kombineras men mycket LITEN dämpning. SD-fötterna är inte dämpfötter, de är fjäderfötter, eller komplians-fötter kanske de skulle kallas.

Däremot behöver man vid högre frekvenser där olika fjädermassa-system avlöser varandra (liksom upphängningen för mellanregisterområdet) ha tillräcklig dämpning för att slippa höra en massa sega resonanser som ställer till rytmen med smalbandiga fördröjda ljud.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 16:08

Andren skrev:I detta fall när vi pratar om vibrationer lådor och spikes. Har några på forumet lyssnat till Bösendorfer?

Jag har det inte, men de använder ju lådan likt ett piano(vilket de även tillverkar), och står på spikes och har rätt egen design och konstruktionsfilosofi. Eller har någon mätt på dem?

OT:
Någon i uppsala som vill dema en bra Linn rigg? Jag har hört för lite för att tycka så mkt. Så säg till så kommer jag gärna förbi med fika och lite skivor :D

Mvh

Du har en Linnbutik i uppis om du inte kande till det. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 16:09

B_Esserwisser skrev:
Flint skrev:Blindtest i syfte att ta reda på vad som låter bäst.

Men mjukfotteshisterna menar ju att det handlar om vad som far hogtalarna att vibrera minst som ar det intressanta, valljudet ar lika med det som vibrerar minst, typ.....

Det kan dom ju lämpligen bekräfta med ett dubbel-b/t.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 16:12

IngOehman skrev:[Varför behövs det en "metod"?

Det är väl bara att spela musik och sitta och njuta, som vanligt. Om det inte förslår som "metod" så spelar nog skillnaderna ingen större roll ändå, för jag har nog inte tänkt mig att använda min anläggning på något annat sätt än så. ;)

Vh, iö

Metoder ar val ett vetenskapligt instrument, eller....?

Bade du och jag vet att GRs metod bestar av att spela musik.

Om du inte tankt anvanda din anlaggning till annat an att avnjuta musik, ar det da inte en alldeles utmarkt metod till att utvardera anlaggningens kvaliteter istallet for att anvanda matinstrument?

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-06-21 16:20

Medveten om detta. Jag blev tyvärr väldigt tråkigt bemött vid tillfälle där då jag nämde vad jag spelade på, vilket gör att jag inte är särskilt sugen på att gå dit.

Då tycker jag det är trevligare att träffa en forumist och diskutera med och slippa säljpratet och fokusera på musiken. Men visst jag vet att butiken finns och att den har mycket av sortimentet. Men frågan är öppen och kvarstår.

Mvh

B_Esserwisser skrev:
Andren skrev:I detta fall när vi pratar om vibrationer lådor och spikes. Har några på forumet lyssnat till Bösendorfer?

OT:

Mvh

Du har en Linnbutik i uppis om du inte kande till det. :)

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 16:24

Andren skrev:Medveten om detta. Jag blev tyvärr väldigt tråkigt bemött vid tillfälle där då jag nämde vad jag spelade på, vilket gör att jag inte är särskilt sugen på att gå dit.

Då tycker jag det är trevligare att träffa en forumist och diskutera med och slippa säljpratet och fokusera på musiken. Men visst jag vet att butiken finns och att den har mycket av sortimentet. Men frågan är öppen och kvarstår.

Mvh

Hoppsan, dar ser man. Just den butiken brukar annars vara omnamnd som riktigt tillmotesgaende och inte sa extremt linnig.......

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-06-21 16:31

Må så vara, vi får se om nyfikenheten tar överhanden. Så förskräckligt långsint är jag inte :)

B_Esserwisser skrev:
Andren skrev:Medveten om detta. Jag blev tyvärr väldigt tråkigt bemött vid tillfälle där då jag nämde vad jag spelade på, vilket gör att jag inte är särskilt sugen på att gå dit.

Mvh

Hoppsan, dar ser man. Just den butiken brukar annars vara omnamnd som riktigt tillmotesgaende och inte sa extremt linnig.......

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2009-06-21 16:42

B_Esserwisser skrev:

Mvh

När jag trodde det var viktigt med högtalarkablar gick jag dit, eftersom de hade SUPRAs sortiment. Hade ett par 2,5 kvmm och trodde att jag skulle få bättre ljud med 4 kvmm.

Försäljaren kunde dock inte rekommendera SUPRAs fyrkvadratare pga skineffekten. Han tyckte jag skulle ha en annan kabel med tibetansk speciallindad koppar och hölje av uggelfitteskinn -- åtminstone av priset att döma.

Jag köpte mina fyrkvadratere nån annanstans. Och hörde ingen skillnad. Men det är en annan historia.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-21 16:53

Flint skrev:
kodapa skrev:Krystat på vilket sätt? Kuddarna gör att vibrationer inte överförs i golvet. Det är väl precis det man vill med högtalarna. Det ska låda från elementen och eventuella portar. Inte golvet eller lådan.

Den tesen är bara ett normalt och mycket vanligt antagande men har någon verkligen kollat upp om det är sant. Det kanske låter bättre om vissa delar svänger med och bidrar på något troligen odefinerbart sätt.

Med tanke på vilken Hängmattekurva Linnhögtalarna har så är det säkert bara bra om lådan sjunger med lite i mellanregistret :p
Men jag tror inte att spikes räcker för att kompensera defekterna tyvärr. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 16:57

Lazyworm skrev:
Flint skrev:
kodapa skrev:Krystat på vilket sätt? Kuddarna gör att vibrationer inte överförs i golvet. Det är väl precis det man vill med högtalarna. Det ska låda från elementen och eventuella portar. Inte golvet eller lådan.

Den tesen är bara ett normalt och mycket vanligt antagande men har någon verkligen kollat upp om det är sant. Det kanske låter bättre om vissa delar svänger med och bidrar på något troligen odefinerbart sätt.

Med tanke på vilken Hängmattekurva Linnhögtalarna har så är det säkert bara bra om lådan sjunger med lite i mellanregistret :p

Men den extra körsången kan likväl uppfattas som en förbättring om man mot förmodan någon gång skulle lyssna på lådan och inte bara mäta på den.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 17:00

Brukar du bara mäta på lådorna? 8O

;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-21 17:02

Christer_Tamm skrev:Försäljaren kunde dock inte rekommendera SUPRAs fyrkvadratare pga skineffekten. Han tyckte jag skulle ha en annan kabel med tibetansk speciallindad koppar och hölje av uggelfitteskinn -- åtminstone av priset att döma.

Jag köpte mina fyrkvadratere nån annanstans. Och hörde ingen skillnad. Men det är en annan historia.

Där ser du. Du skulle ha litat på honom och köpt de andra kablarna istället!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-21 17:11

Flint skrev:
Lazyworm skrev:
Flint skrev:

Men den extra körsången kan likväl uppfattas som en förbättring om man mot förmodan någon gång skulle lyssna på lådan och inte bara mäta på den.

Visst är det så, men desto mer man lyssnar på relativt "raka" högtalare ju mer märker man när en högtalare sticker ut i ett visst register, och visst är det så att en topp på kurvan känns otäckare än att det svackar ner lite (om det inte är för djupt).
Själv är jag inte jättebra på att höra skillnader med Morello och jag har testat att lyssna på diverse högtalare, sen ritat upplevd tonkurva, sen gjort mätningar å han e en jäkel på att träffa in rätt. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 17:15

MagnusÖstberg skrev:Brukar du bara mäta på lådorna? 8O

;)

Jag har på senare år märkt att det är säkrare att bara mäta på lådorna och slå mig för kistan och konstatera hur duktig jag är. Att lyssna gör mig bara besviken.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-06-21 17:16

JanBanan skrev:
Christer_Tamm skrev:Försäljaren kunde dock inte rekommendera SUPRAs fyrkvadratare pga skineffekten. Han tyckte jag skulle ha en annan kabel med tibetansk speciallindad koppar och hölje av uggelfitteskinn -- åtminstone av priset att döma.

Där ser du. Du skulle ha litat på honom och köpt de andra kablarna istället!

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 17:25

Lazyworm
Instämmer. Men sen är vi individer. Jag gillar t.ex. inte lågbas och klarar mig därför med små lådor. Men den lilla bas som kommer ur dom skall vara mycket tydlig och jag vill kunna följa basgångarna om jag vill. På det viset har jag en släng av Linn-tänkande och även vad gäller det viktigaste - rytmen. De här kraven går helt klart före någon teoretisk idologi om korrekt återgivning i den bemärkelsen som oftast används här. För mig är det korrekt när jag får ljudet som jag vill ha det, vilket jag fick för mycket länge sedan. Men jag förstår dom som letar i det teoretiskt perfekta men ser det som en utvecklingsfas.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-21 17:48

Flint, är du helt säker på att det inte är resonanserna i lågbasen du inte gillar?

I över 90% av alla rum där man har högtalare som är någorlunda raka ner till subområdet så kommer det bli en resonanstopp om minst 10dB någonstans i spannet 40-65Hz.

Detta kan jag störa mig på som faan å det känns bättre att ha någon högtalare som inte är så kraftig i basen än att reta sig på det där resonansljudet som dränker allt annat.

Men om man däremot sitter i ett akustikreglerat rumt som ger en rak kurva långt ner i frekvens alt. kopplar in en notchkrets för att släcka toppen (eller topparna) så blir det en galet mycket bättre upplevelse :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi