Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 17:48

Flint skrev:Lazyworm
Instämmer. Men sen är vi individer. Jag gillar t.ex. inte lågbas och klarar mig därför med små lådor. Men den lilla bas som kommer ur dom skall vara mycket tydlig och jag vill kunna följa basgångarna om jag vill. På det viset har jag en släng av Linn-tänkande och även vad gäller det viktigaste - rytmen. De här kraven går helt klart före någon teoretisk idologi om korrekt återgivning i den bemärkelsen som oftast används här. För mig är det korrekt när jag får ljudet som jag vill ha det, vilket jag fick för mycket länge sedan. Men jag förstår dom som letar i det teoretiskt perfekta men ser det som en utvecklingsfas.

Låter ju inte direkt som om dina önskemål skilljer sig från de flestas här, förutom lågbaskravet då.

Men om jag hade det trista valet mellan resnant lågbas och följsam bas som är något beskuren, så väljer jag det senare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-21 17:54

B_Esserwisser skrev:Men mjukfotteshisterna menar ju att det handlar om vad som far hogtalarna att vibrera minst som ar det intressanta, valljudet ar lika med det som vibrerar minst, typ.....

Man bör nog i sammanhanget skilja på invändningar mot hurvida spikes är hörbart bättre än mjukfötter eller inte och den "bevisning" som herr Rudlings för fram. Majoriteten av inläggen i tråden (som är repliker på Rudlings svammel) påpekar de episka bristerna i hans resonemang och förklaringar - inte hurvida foten spelar roll för musikupplevelsen.

Rudling själv hävdar ju själv att det är av yttersta vikt att högtalarna rör sig så lite som möjligt. Underhållande nog så har Rudling helt på egen hand -i varje inlägg han gjort hittils- effektivt bevisat att han inte har den blekaste aning om vare sig hur en mjuk fot eller en spike beter sig utan bygger sina påståenden runt en fantasivärld och ett antal helt felaktiga ansatser. Det som är mindre underhållande är Rudlings fullständiga oförmåga att bemöta argument sakligt.

Att han befäster sin position som silverrygg på kålrot.de eller vad formumet för fria fantasier nu heter stör mig inte det minsta. Att Rudling väljer att dra ned brallorna på både sig sälv och Linn-fillosofin här på detta forum -som ju är betydligt mer välbesökt än kålrot.de- är ju bara bra eftersom vi nu en gång för alla exponerat och pulveriserat de osaningar som han försöker sprida.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 17:59

Lazyworm skrev:Flint, är du helt säker på att det inte är resonanserna i lågbasen du inte gillar?

Ja det är jag säker på. Den största anledningen är att jag bor i lägenhet och tar hänsyn till mina grannar och med lågbasmöjligheter blir det gärna att man vill spela lite högre, och högre osv... Jag kan helt enkelt inte koppla av när jag vet att jag stör. Därför har jag anpassat prylarna efter lågnivålirande. Visst f¤n är det kul att spela högt och som den amatörmusiker man är har det nog tjutit i mina öron med efter några timmar med min fyrtolvlåda och basistens JBL-låda bakom ryggen och trummisens förbannade cymbaler en halvmeter från hörselgångarna. Men då är den volymen liksom OK och inget jag eftersträvar i HiFi-lyssningen.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 18:00

hevi skrev:
B_Esserwisser skrev:Men mjukfotteshisterna menar ju att det handlar om vad som far hogtalarna att vibrera minst som ar det intressanta, valljudet ar lika med det som vibrerar minst, typ.....

Man bör nog i sammanhanget skilja på invändningar mot hurvida spikes är hörbart bättre än mjukfötter eller inte och den "bevisning" som herr Rudlings för fram. Majoriteten av inläggen i tråden (som är repliker på Rudlings svammel) påpekar de episka bristerna i hans resonemang och förklaringar - inte hurvida foten spelar roll för musikupplevelsen.

Rudling själv hävdar ju själv att det är av yttersta vikt att högtalarna rör sig så lite som möjligt. Underhållande nog så har Rudling helt på egen hand -i varje inlägg han gjort hittils- effektivt bevisat att han inte har den blekaste aning om vare sig hur en mjuk fot eller en spike beter sig utan bygger sina påståenden runt en fantasivärld och ett antal helt felaktiga ansatser. Det som är mindre underhållande är Rudlings fullständiga oförmåga att bemöta argument sakligt.

Att han befäster sin position som silverrygg på kålrot.de eller vad formumet för fria fantasier nu heter stör mig inte det minsta. Att Rudling väljer att dra ned brallorna på både sig sälv och Linn-fillosofin här på detta forum -som ju är betydligt mer välbesökt än kålrot.de- är ju bara bra eftersom vi nu en gång för alla exponerat och pulveriserat de osaningar som han försöker sprida.

H

Jag försöker läsa i ditt inlägg om du tycker att jag har rätt eller fel i det du har citerat mig, men hittar inte något kontkret ja eller nej.

Kan du förtydliga dig lite? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 18:04

MagnusÖstberg
Jodå, resonaser är skräp och jag har hittills inte hört en subbas jag gillar, men som jag nyss skrev så är det boendet som bestämmer basen för mig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 18:05

Det har framkommit en hypotes i tråden om att högtalare med liten hängmatta skulle må bra av att stå på hårt underlag.

Hur ställer ni er till det?

Själv så arbetar jag som en gnu på att mina högtalare inte skall ha hängmatta, men absolut heller inget område som sticker ut....så jag har inen erfarenhet..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-21 18:10

Flint skrev:
B_Esserwisser skrev:
Flint skrev:Blindtest i syfte att ta reda på vad som låter bäst.

Men mjukfotteshisterna menar ju att det handlar om vad som far hogtalarna att vibrera minst som ar det intressanta, valljudet ar lika med det som vibrerar minst, typ.....

Det kan dom ju lämpligen bekräfta med ett dubbel-b/t.

Det som kan undersökas och bekräftas, och som har undersökts och bekräftats i de lyssningar jag har ställt upp, är vilket som adderar minst färgningar.

Det kan exempelvis ske genom att man modulerar respektive princip. Då märker man att modulationer av en mjuk uppställning inte ger några hörbara förändringar, meden en modulation av den styva uppställningen märks mycket enklare. Något som hörs att det ändrar sig måste vara något som hörs. Hade det inte hörts så hade man inte hört att det ändrar sig.

Men kan även blanda in ett jämförelseobjekt som är en idealiserad version, men som kanske är svårare att realisera föra praktiskt bruk hemma hos folk. Vad jag gjort i den vägen är att koppla en högtalares bashögtalares magnetsystem med en mycket styv stång rakt bakom baselementets magnetsystem, till en sten/betongvägg som vilar mot urberg och mark. Förvisso kan det ge artefakter vid mycket höga frekvenser, där stångens längsresonanser ligger, men dessa blir lätta att särskilja.

Gör man det (vilket jag också gjort, det blev en del putsningar för att återställa "urbergsväggen", som idag är den vägg som finns bakom högtalarna i min hemmabio ;)) så finner man att det beter sig lika bra i basområdet som högtalarna uppställda på mjuka fötter, det vill säga bättre än när de står på spikfötter vilket ställer till med en massa resonanser i basområdet.

Detta tror jag faktiskt att jag skrivit om en gång redan i den här tråden, eller om det kanske var någon annan.

- - -

MEN - det du skrev var att ta reda på vad som "låter bäst".

Det kan man inte få något generellt svar på genom att undersöka det
med blindtest eller något annat test, annat än statisktiskt (ta reda på
"hur många som tycker si och hur många som tycker så"). Det är ju en
SUBJEKTIV fråga och något som var och en själv måste ta ställning till.
Det är en fråga skiljd från den om vilket återgivning som har bäst
ursprungstrohet.

Den intresserar mig något, bara för att preferenser kan vara intressant
att kartlägga dom också. Men i huvudsak är det ursprungstoheten som
intresserar mig, och som jag strävar efter att nå.

Om man skall ta det som Göran skriver på allvar så är det hans upp-
fattning att det är det han söker också. Han tar ju flera gånger avstånd
från tanken att han skulle söka trevliga färgningar. Det betyder själv-
klart inte att han agerar för att nå en sådan ackurat musikåtergivning.

Av vad han skrivit tycks det mig snarare som om han söker efter:

1. Bästa soundet enligt hans egen smak,

2. Metoder att slå bort överväldigande bevis (läs mekanik känd sedan
Newton*) om att det inte är synonymt med mest ursprungstrogna
återgivningen, varken sett till klang, perspektiv, dynamik, tid, harmonik
rytm, sväng, musikalitet eller faan och hans mosters sätt att uppskatta
något i musiken. (Han sticker huvudet i sanden och upprepar redan
kända mantran. Det vill säga växlar mellan att hålla för öronen och
säga Oooaaallallalllaaaa..., när det behövs. Och att säga det som var
dumt redan första gången han sa det, en gång till.

3. En alternativ förklaringsmodell (om den så måste bygga på helt
okända fysikaliska principer) som gör att han kan göra gällande att
det det han tycker låter bäst därför också måste vara synonymt med
den ackurataste återgivningen. Och tycker någon annan att något
annat låter bäst så spelar der ingen roll, för det betyder att de inte
kan lyssna, och då behöver man ju inte bry sig om vad de tycker att
de hör... (moment 22)

4. Sätt att säkerställa att suggetionseffekter alltid finns tillgängliga
när andra skall övertygas att tro på samma tokerier.

Det är en intresssant väg att gå, och jag är imponerad att han hållit
sig på den så länge (>30 år?) utan att märka att det är en återvänds-
gränd, och dessutom en som det inte är så värst kul att vara i. :?

Fast det kanske andra tycker. Jag hoppas att han själv gör det, för
jag önskar honom allt gott.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 18:11

Flint skrev:MagnusÖstberg
Jodå, resonaser är skräp och jag har hittills inte hört en subbas jag gillar, men som jag nyss skrev så är det boendet som bestämmer basen för mig.

Jag löste det på ett ganska extremt sätt kanske, genom en lång blom/TV-bänk som basar och steg kommer vara dolda under. Placeringen har tagit bort alla rumsresonanser utom vid 45hz där de lyfter ca 4db. Måste hanteras på nått annat sätt, men stör inte direkt vid musik.

Bild

Dämpmaterialer står provisoriskt och kommer integreras på nått fiffigt sätt i rummet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 18:17

MagnusÖstberg
Så där skulle jag också kunna tänka mig att ha det. Men när jag skrev boende menar jag störnivån till grannarna. Hur funkar det för dig. Du nämde det lite i omgående tidigare.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-21 18:19

B_Esserwisser skrev:Jag försöker läsa i ditt inlägg om du tycker att jag har rätt eller fel i det du har citerat mig, men hittar inte något kontkret ja eller nej.

Kan du förtydliga dig lite? :)

OK, då skall jag hjälpa dig på traven:
hevi skrev:Rudling själv hävdar ju själv att det är av yttersta vikt att högtalarna rör sig så lite som möjligt.

Rudling hävdar ju med bestämdhet att det som vibrerar minst låter bäst, men han är ju som bekant inte inne på mjuka fötter.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 18:24

IngOehman
Jag anser fortfarande att en påstådd fördel, ett försäljningsargument, skall kunna gå att bevisas och bekräftas i ett bt. Syftet med kuddarna är väl för att förbättra ljudet. Om man inte kan höra den förbättringen i ett b-t finns det väl heller ingen anledning att köpa kuddarna. Alltså bt-krav. Annars placebo på schakti-nivå.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-06-21 18:33

Goran_Rudling skrev:I cdnuolt blveiee taht I cluod aulacity uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid! Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn’t mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny improatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Amzanig, huh? Yaeh, and I awlyas thugoht slpeling was ipmorantt.

Matt Davis skrev:This text circulated on the internet in September 2003. I first became aware of it when a journalist contacted a my colleague Sian Miller on 16th September, trying to track down the original source. It's been passed on many times, and in the way of most internet memes has mutated along the way. It struck me as interesting - especially when I received a version that mentioned Cambridge University! I work at Cognition and Brain Sciences Unit, in Cambridge, UK, a Medical Research Council unit that includes a large group investigating how the brain processes language. If there's a new piece of research on reading that's been conducted in Cambridge, I thought I should have heard of it before...

I've written this page, to try to explain the science behind this meme. There are elements of truth in this, but also some things which scientists studying the psychology of language (psycholinguists) know to be incorrect. I'm going to break down the meme, one line at a time to illustrate these points, pointing out what I think is the relevant research on the role of letter order on reading. Again, this is only my view of the current state of reading research, as it relates to this meme. If you think I've missed something important, let me know [matt.davis@mrc-cbu.cam.ac.uk].

http://www.mrc-cbu.cam.ac.uk/people/mat ... Cmabrigde/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 18:46

Flint skrev:MagnusÖstberg
Så där skulle jag också kunna tänka mig att ha det. Men när jag skrev boende menar jag störnivån till grannarna. Hur funkar det för dig. Du nämde det lite i omgående tidigare.

Just eftersom basen är följdsam och inte bumlig fungerar det bra!

Jag spelar inte tokstarkt, men vill gärna ha med lågbasen när den finns. Det som är bra just hos mig verkar iof vara att jag kan spela ganska starkt utan att det stör, men vid normalt spelande rör sig inte konerna mycket.
Jag saknar dig.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-21 19:26

Flint skrev:IngOehman
Jag anser fortfarande att en påstådd fördel, ett försäljningsargument, skall kunna gå att bevisas och bekräftas i ett bt. Syftet med kuddarna är väl för att förbättra ljudet. Om man inte kan höra den förbättringen i ett b-t finns det väl heller ingen anledning att köpa kuddarna. Alltså bt-krav. Annars placebo på schakti-nivå.

Håller med, det är shakti så det bara visslar om det. Konstigt att ingen vill ställa upp i blindtest... inte ens Mattias_Karlsson.... 8O
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-21 19:29

ThePreTor1aN skrev:

Håller med, det är shakti så det bara visslar om det. Konstigt att ingen vill ställa upp i blindtest... inte ens Mattias_Karlsson.... 8O

Jag ställer upp på ett blindtest.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 19:32

peetwa skrev:
ThePreTor1aN skrev:

Bra, då ser du till att tillverkaren ordnar ett test och delger oss resultatet.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-21 19:33

peetwa skrev:
ThePreTor1aN skrev:

kanon!, fler som kan med pricka sd-fötter i kontrollerat blindtest??
Ska vi ringa mjukisfötternas egen högperson och förebild Randi??
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-21 19:38

Flint skrev:
peetwa skrev:
ThePreTor1aN skrev:

Bra, då ser du till att tillverkaren ordnar ett test och delger oss resultatet.

Nä. Jag ställer upp på ett test. Jag har redan roddat ett i denna tråden.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 19:53

Tillverkaren själv ordnar säker det praktiska eftersom det är han som håvar in reklamvärdet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-06-21 19:56

hur är det med strängteorin, somliga hänger saker i snören/band från taket
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 19:57

Flint skrev:Tillverkaren själv ordnar säker det praktiska eftersom det är han som håvar in reklamvärdet.

Fint Flint - då fixar du det!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 20:02

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Tillverkaren själv ordnar säker det praktiska eftersom det är han som håvar in reklamvärdet.

Fint Flint - då fixar du det!

Jag tillverkar inga mjukfötter. Paa är väl sonic design va. Han har inte råd med att låta mig sköta hans reklam.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-21 20:23

Ganska kul att läsa på Selleri. Dom tycker precis likadant fast tvärsom! :) D.v.s lika korkade och inskränkta fast på sitt sätt...

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-06-21 20:37

Tjenare grabbar!

Föra att göra det riktigt svårt att vara kategorisk vill jag berätta om det
danska företaget Valhalla Technology som säljer både futter och spikar.

Det verkar som om vad man skall välja beror på vilka bekymmer man har.
Detta enligt danskarna. Nu kan det vara sant eller så kanske danskarna
på Valhalla är "vidriga", "dogmatiska" eller har en "agenda", för att låna
i tråden vanligt förekommande ord, och bara vill sälja sälja och sälja.

Titta gärna på bifogad sammanställning:

http://www.valhalla-technology.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=102&Itemid=63

MVH/Cody

Som har fötter och spikes samt koner.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-21 21:32

IngOehman skrev:Måste jag gilla min LP12 eller tycka att det dynamiska svajet är lågt...

Inte alls. Men varför presentera 15 år gamla mätningar som dagens sanning när du vet att så mycket i LP12an ser annorlunda ut idag? Varför helt enkelt inte bara låta bli att komma med kommentarer om dagens produkter när du uppenbarligen inte har någon kunskap?

Ett alternativ är givetvis att varje gång du påstår att LP12an har ett högt dynamiskt svaj så redovisar du också under vilka förhållanden som du baserar detta påstående på.

/ B

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-21 21:37

Då kan ju någon låna ut en ny LP12 så kan vi mäta den då. 8)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-21 21:37

Flint skrev:Jag anser fortfarande att en påstådd fördel, ett försäljningsargument, skall kunna gå att bevisas och bekräftas i ett bt. Syftet med kuddarna är väl för att förbättra ljudet. Om man inte kan höra den förbättringen i ett b-t finns det väl heller ingen anledning att köpa kuddarna. Alltså bt-krav. Annars placebo på schakti-nivå.

Det räcker att man kan bevisa påstådd effekt mätmässigen, och det finns det om SD-kuddarna. Det roliga med graferna är att den med SD-fötter på har man fått ändra skalan på för att ens se något. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-21 21:44

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Måste jag gilla min LP12 eller tycka att det dynamiska svajet är lågt...

Inte alls. Men varför presentera 15 år gamla mätningar som dagens sanning när du vet att så mycket i LP12an ser annorlunda ut idag? Varför helt enkelt inte bara låta bli att komma med kommentarer om dagens produkter när du uppenbarligen inte har någon kunskap?

Ett alternativ är givetvis att varje gång du påstår att LP12an har ett högt dynamiskt svaj så redovisar du också under vilka förhållanden som du baserar detta påstående på.

/ B

så som jag förstått det så är det "viktiga" på spelarn, det som gör den "dålig" samma idag, med reservation för att jag missat essentiella skillnader.

här är en linntråd http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... a&start=45
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-21 21:50

IngOehman skrev:... men mitt tips till Göran är att framdeles istället för att BARA komma med tomma påstående om att spikfötter "är bra" och mjuka "är dåliga", argumentera för det.

Berätta VAD det är som gör att du tror att de är bra respektiva dåliga.

Vad man än tycker om GR´s teser, inte är det bara tomma ord? Visst har han förklarat varför han anser mjuka fötter vara dåliga? Kanske inte med en graf på distmätning med en kontaktmikrofon anbringad på ett svajigt trägolv, men ändå.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 21:52

Nattlorden skrev:Det räcker att man kan bevisa påstådd effekt mätmässigen

Vem avgör det och gäller det alla produkter?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi