Flint skrev:B_Esserwisser skrev:Flint skrev:Blindtest i syfte att ta reda på vad som låter bäst.
Men mjukfotteshisterna menar ju att det handlar om vad som far hogtalarna att vibrera minst som ar det intressanta, valljudet ar lika med det som vibrerar minst, typ.....
Det kan dom ju lämpligen bekräfta med ett dubbel-b/t.
Det som kan undersökas och bekräftas, och som har undersökts och bekräftats i de lyssningar jag har ställt upp, är vilket som adderar minst färgningar.
Det kan exempelvis ske genom att man modulerar respektive princip. Då märker man att modulationer av en mjuk uppställning inte ger några hörbara förändringar, meden en modulation av den styva uppställningen märks mycket enklare. Något som hörs att det ändrar sig måste vara något som hörs. Hade det inte hörts så hade man inte hört att det ändrar sig.
Men kan även blanda in ett jämförelseobjekt som är en idealiserad version, men som kanske är svårare att realisera föra praktiskt bruk hemma hos folk. Vad jag gjort i den vägen är att koppla en högtalares bashögtalares magnetsystem med en mycket styv stång rakt bakom baselementets magnetsystem, till en sten/betongvägg som vilar mot urberg och mark. Förvisso kan det ge artefakter vid mycket höga frekvenser, där stångens längsresonanser ligger, men dessa blir lätta att särskilja.
Gör man det (vilket jag också gjort, det blev en del putsningar för att återställa "urbergsväggen", som idag är den vägg som finns bakom högtalarna i min hemmabio

) så finner man att det beter sig lika bra i basområdet som högtalarna uppställda på mjuka fötter, det vill säga bättre än när de står på spikfötter vilket ställer till med en massa resonanser i basområdet.
Detta tror jag faktiskt att jag skrivit om en gång redan i den här tråden, eller om det kanske var någon annan.
- - -
MEN - det du skrev var att ta reda på vad som "låter bäst".
Det kan man inte få något generellt svar på genom att undersöka det
med blindtest eller något annat test, annat än statisktiskt (ta reda på
"hur många som tycker si och hur många som tycker så"). Det är ju en
SUBJEKTIV fråga och något som var och en själv måste ta ställning till.
Det är en fråga skiljd från den om vilket återgivning som har bäst
ursprungstrohet.
Den intresserar mig något, bara för att preferenser kan vara intressant
att kartlägga dom också. Men i huvudsak är det ursprungstoheten som
intresserar mig, och som jag strävar efter att nå.
Om man skall ta det som Göran skriver på allvar så är det hans upp-
fattning att det är det han söker också. Han tar ju flera gånger avstånd
från tanken att han skulle söka trevliga färgningar. Det betyder själv-
klart inte att han agerar för att nå en sådan ackurat musikåtergivning.
Av vad han skrivit tycks det mig snarare som om han söker efter:
1. Bästa soundet enligt hans egen smak,
2. Metoder att slå bort överväldigande bevis (läs mekanik känd sedan
Newton*) om att det inte är synonymt med mest ursprungstrogna
återgivningen, varken sett till klang, perspektiv, dynamik, tid, harmonik
rytm, sväng, musikalitet eller faan och hans mosters sätt att uppskatta
något i musiken. (Han sticker huvudet i sanden och upprepar redan
kända mantran. Det vill säga växlar mellan att hålla för öronen och
säga Oooaaallallalllaaaa..., när det behövs. Och att säga det som var
dumt redan första gången han sa det, en gång till.
3. En alternativ förklaringsmodell (om den så måste bygga på helt
okända fysikaliska principer) som gör att han kan göra gällande att
det det han tycker låter bäst därför också måste vara synonymt med
den ackurataste återgivningen. Och tycker någon annan att något
annat låter bäst så spelar der ingen roll, för det betyder att de inte
kan lyssna, och då behöver man ju inte bry sig om vad de tycker att
de hör... (moment 22)
4. Sätt att säkerställa att suggetionseffekter alltid finns tillgängliga
när andra skall övertygas att tro på samma tokerier.
Det är en intresssant väg att gå, och jag är imponerad att han hållit
sig på den så länge (>30 år?) utan att märka att det är en återvänds-
gränd, och dessutom en som det inte är så värst kul att vara i.
Fast det kanske andra tycker. Jag hoppas att han själv gör det, för
jag önskar honom allt gott.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).