Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-21 23:05

MattiasKarlsson skrev:Då kan ju någon låna ut en ny LP12 så kan vi mäta den då. 8)

Mät du upp ditt stall som du ska bygga istället.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-21 23:14

MattiasKarlsson skrev:
Bill50x skrev:Inte alls. Men vad som gällde Amazon model -68 gäller inte en V70 modell 2009, även om båda heter Volvo.

Eller jämför första modellen av VW Golf med dagens....

Så mkt har knappast hänt med LP12an. Det är fortfarande en rätt simpel spelare som är fruktansvärt överprissatt.

Vi har inte diskuterat prisvärdheten, men där håller jag med dig fullständigt. I övrigt har du fel.

Spelaren är enkel, javisst. Den spelar bara 33 och 45-varvsskivor. Den har inget autostopp, ingen annan automatik heller. Du kan inte pitcha dina disco-tolvor med den, inte heller scratcha. Inte heller känner den av spåren mellan låtarna så du med automatik kan hoppa till tex låt tre. Fjärrkontroll saknas precis som USB-utgång. Den har inte heller ett stroboskop som exakt visar hur fel hastigheten är. Ingen vacuumpump som pressar skivan mot tallriken och därmed även pressar in damm och annat skräp i skivspåren. Den saknar för övrigt inställbar fjädring, lock med belysning, summerton som ljuder när lagret behöver olja och det finns ingen inbyggd libell och ställbara fötter så du kan montera spelaren vägrätt. Dessutom är den rätt ful och den har inget "high-tech" över sig, ser bara ut som en vinylspelare från 70-talet. Pivot-armen gör att du bara har noll grader vinkelfel vid två ställen (precis som att en stillastående klocka bara går exakt rätt två gånger per dygn).

Men varför låter den då så bra? Varför låter tex Lingo 2 bättre än Lingo 1 (motorstyrningsenhet)? Är det så konstigt att Linns dyrare pickup låter bättre än deras billigare? År Linns tonarmar av en "simpel" konstruktion?

Kan det möjligen vara så att Linn prioriterat prestanda framför funktioner? Prioriterat prestanda framför konstruktionsprinciper? Personligen gissar jag att den dag Linn kan göra en direktdriftspelare bättre än dagens "rempolka" så kommer dom göra det. Det finns många praktiska fördelar med sådana och de är troligen billigare att tillverka. Det senare kommer dock troligen inte att påverka Linns prispolitik, tyvärr.

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-21 23:19

Flint skrev:
MattiasKarlsson skrev:Läs det som Ingvar sa tidigare, att han mött många konstruktörer som VET att det försämrar men dom måste ha det för marknaden kräver det.

Och nu är han själv kommersiell och hamnar med stor säkerhet själv i samma sitiation.

Där är jag inte riktigt med. Om jag har uppfattat saken rätt är "spikes" det som är normen och "mjukfot" som är det udda alternativet. Att tala för mjukfot är alltså att gå mot strömmen (utanför faktiskt.se och LTS alltså). Att handla mot bättre vetande genom att jobba motvalls verkar konstigt. IÖ har ju dessutom kört samma koncept ganska länge så det är svårt att se var svängningen från idealist till rå kommersialist skulle ha ägt rum och hans företagarkompisar verkar vara av samma mjukfotsstam. Vad jag förstår är ju dessutom SD-foten inte något som Ino/Guru äger utan ett separat företag som levererar till vem som helst.

/DQ
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-21 23:23

DQ-20 skrev:
Flint skrev:
MattiasKarlsson skrev:Läs det som Ingvar sa tidigare, att han mött många konstruktörer som VET att det försämrar men dom måste ha det för marknaden kräver det.

Och nu är han själv kommersiell och hamnar med stor säkerhet själv i samma sitiation.
Där är jag inte riktigt med.

Spelar nog ingen roll vad IÖ gör, han kommer att bli kritiserad ändå från vissa håll. I övrigt stämmer ordspråket "Efter sig själv dömer man andra" ganska bra in här.

Ofta är det som skrivs inte en kommentar till det det skrivs om, utan om författaren själv.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 23:26

DQ-20
Jag medger att jag gjorde en miss här. Jag missade att han menade just spikar. Jag uppfattade att det gällde en mer ospecifierad eftergift.

Jag ber härmed alla berörda om ursäkt.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 23:27

ThePreTor1aN skrev:
MattiasKarlsson skrev:Då kan ju någon låna ut en ny LP12 så kan vi mäta den då. 8)

:lol:

...hängde alla med på den?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 23:29

Nej.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-21 23:34

Bill50x skrev:[

...inte heller scratcha.... Den saknar för övrigt inställbar fjädring,...

Personligen gissar jag att den dag Linn kan göra en direktdriftspelare bättre än dagens "rempolka" så kommer dom göra det. Det finns många praktiska fördelar med sådana och de är troligen billigare att tillverka

Klart att det går att scratcha med en lp12a om man nu ger sig tusan på det.

"Fjädringen" är välan högst inställbar ?

Så du tror att en någorlunda kvalitativ direktdriven transport är billigare att tillverka än en som är driven av en synkron "Airpax"-motor ? Huvva !
(Jo jag vet att man just bytt till en "borstlös" DC- dito).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 23:38

Goran_Rudling skrev:
MattiasKarlsson skrev:Svaret han gav är ju inget som funkar så på jorden men kanske i en parallellt universum så är det kanske tvärtomis som gäller. Bild

Mattias Karlsson,

Du behöver inte tala om att alla hästar inte är hemma. Det vet vi.

Det finns ritning på stall på Clas Ohlson.

Om du har svårt att hitta, ring inte mig.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-21 23:39

B_Esserwisser skrev:
ThePreTor1aN skrev:

Du och göran tänker rätt lika va? Samma typ av humor, syn på vetenskap ,musik, hifi m.m. Har ni träffats i verkliga livet? Eller det kanske inte är möjligt. :wink:

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 23:40

peetwa skrev:
B_Esserwisser skrev:
ThePreTor1aN skrev:

Du och göran tänker rätt lika va? Samma typ av humor, syn på vetenskap ,musik, hifi m.m. Har ni träffats i verkliga livet? Eller det kanske inte är möjligt. :wink:

Nej, jag har faktiskt aldrig träffat honom, vet inte ens hur han ser ut.... har kanske suttit bredvid honom vid någon demo-kväll utan att veta att det var han som jag satt bredvid?

Dessutom var det ThePretor1ans inlägg jag tyckte var roligt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 23:57

Bill50x skrev:Spelaren är enkel, javisst. Den spelar bara 33 och 45-varvsskivor. Den har inget autostopp, ingen annan automatik heller. Du kan inte pitcha dina disco-tolvor med den, inte heller scratcha. Inte heller känner den av spåren mellan låtarna så du med automatik kan hoppa till tex låt tre. Fjärrkontroll saknas precis som USB-utgång. Den har inte heller ett stroboskop som exakt visar hur fel hastigheten är. Ingen vacuumpump som pressar skivan mot tallriken och därmed även pressar in damm och annat skräp i skivspåren. Den saknar för övrigt inställbar fjädring, lock med belysning, summerton som ljuder när lagret behöver olja och det finns ingen inbyggd libell och ställbara fötter så du kan montera spelaren vägrätt. Dessutom är den rätt ful och den har inget "high-tech" över sig, ser bara ut som en vinylspelare från 70-talet. Pivot-armen gör att du bara har noll grader vinkelfel vid två ställen (precis som att en stillastående klocka bara går exakt rätt två gånger per dygn).

Hela den där listan på vad den inte kan och är var den bästa reklam jag någonsin har sett. F¤n vilken köplust jag fick. Synd bara att den inte kostar 1800:- längre som den gjorde första gången jag såg den.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-22 00:00

Laila skrev:
Bill50x skrev:Personligen gissar jag att den dag Linn kan göra en direktdriftspelare bättre än dagens "rempolka" så kommer dom göra det. Det finns många praktiska fördelar med sådana och de är troligen billigare att tillverka

Så du tror att en någorlunda kvalitativ direktdriven transport är billigare att tillverka än en som är driven av en synkron "Airpax"-motor ? Huvva !
(Jo jag vet att man just bytt till en "borstlös" DC- dito).

Ja, det tror jag. Men det krävs nog stora serier eftersom utvecklingskostnaderna kommer vara väl tilltagna. Den mesta mekaniska utvecklingen går mot enklare lösningar styrda av elektronik. Men ska man lyckas med detta (för skivspelare) krävs det att man inte bara plockar ut några relevanta data typ svaj utan även fokuserar på ljudkvaliteten ur andra aspekter.

Redan idag är direktdrivna skivspelare troligen billigare att tillverka, framför allt om man jämför med remspelare med fjädrande innerchassi. Så varför säljs det så få direktdrivna skivspelare idag? Kan det vara så att de är lika omöjliga att sälja som mikrovågsugnar utan roterande tallrik?

/ B

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-22 00:02

Flint skrev:
B_Esserwisser skrev:Givetvis ar det skillnad,

Hur kom du fram till det? Att den över huvud taget hörs. Viken form av test?

Blindtest, spelade ett intro på en låt och fick bytt (ibland inte) mellan spikes och kuddar.

Spikes lät bättre, vilket som fick lådan och golvet att vibrera mindre har jag dock inte den blekaste aning om.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-22 00:03

Flint skrev:IngOehman
Jag anser fortfarande att en påstådd fördel, ett försäljningsargument, skall kunna gå att bevisas och bekräftas i ett bt. Syftet med kuddarna är väl för att förbättra ljudet.

Syftet är att förbättra ljudåtergivningen. Vad du lägger i begreppet "förbättra ljudet" vet jag inte, så det kan jag inte uttala mig om.

Flint skrev:Om man inte kan höra den förbättringen i ett b-t finns det väl heller ingen anledning att köpa kuddarna. Alltså bt-krav. Annars placebo på schakti-nivå.

Först och främst: Vem är "man"?

Om DU kan höra det eller inte måste du undersöka själv, och jag råder dig att testa dem med blindtest. Varken jag eller någon annan kan göra något test som säger någonting om vad DU kan höra.

Jag kan visa (och har visat i bt, vilket är ofattbart att du inte förstått ännu med tanke på hur många gånger jag har berättat det) att de flesta oerfarna lyssnare inte hör skillnad och jag kan visa att vissa hör skillnad förhållandevis lätt (prickfria lyssningsserier) under vissa förutsättningar, närmare bestämt om programmaterial och den övriga lyssningsmiljön väljs så att det blir maximalt känsligt/utslagsgivande.

Men det är alltså är det inte meningsfullt för dig att söka svar på vad DU kan höra i ett test som jag gör. Förstår du det?

Det får du lov att klara själv. Inte för att jag är elak och ogin mot dig, utan för att det måste vara så. Att du vill ha hjälp och vill att jag skall hjälpa dig hjälper liksom inte när den information du söker inte kan tas fram av någon annan än dig.

Jag nöjer mig att redovisa de fysikaliska förutsättningarna och lagarna, och lämnar åt var och en (inklusive dig) att ta ställning till den informationen såsom du vill - och jag lämnar även åt dig och alla andra att göra de studier som DU anser att du behöver se svaret på, för att bli nöjd.

Kort sagt: Glöm din meningslösa jakt på en generell sanning som inte existerar. Det finns inget svar på det du vill veta - alltså om "man" (vem då?) kan höra effekterna eller inte.

Så, nej, det är riktigt - om DU inte kan höra skillnad mellan olika fötter att använda under högtalare så finns det ingen anledning för DIG att köpa SD-fötterna. Men ingen kan bevisa att du kan eller inte kan det, utom du. Förstår du inte det? Tänk hårt. Jag tror du kan förstå.

Men - även om det är så att du inte hör några skillnader så gör inte att det behöver vara varken placebo eller schakti-nivå. Tror nog du kan hålla isär begreppen bättre än så om du anstränger dig lite. Läs detta:

Om du inte kan höra skillnader varken i öppet test så är det ju garanterat INTE placebo. Placebo är att höra saker som inte finns på grund av att man tror på dem.

Och bara för att just DU inte hör skillnader i öppet eller blindt test (om nu så är fallet) så betyder det heller inte att ingen kan, såsom av allt att döma är fallet med schakti-stenar.

Hänger du med?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-22 00:05

B_Esserwisser skrev:
Flint skrev:

Blindtest, spelade ett intro på en låt och fick bytt (ibland inte) mellan spikes och kuddar.

Spikes lät bättre, vilket som fick lådan och golvet att vibrera mindre har jag dock inte den blekaste aning om.

Äntligen någon som har testat på riktigt och inte bara snackar hyvelspån.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-22 00:06

B_Esserwisser skrev:
Goran_Rudling skrev:
MattiasKarlsson skrev:Svaret han gav är ju inget som funkar så på jorden men kanske i en parallellt universum så är det kanske tvärtomis som gäller. Bild

Mattias Karlsson,

vad ville du ha sagt? det som är uppenbart är ju att lille göran är ganska regält bakom flötet och måste ta till personangrepp för att hävda sig istället för att hålla sig till sakfrågan

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-22 00:08

Flint skrev:
B_Esserwisser skrev:
Flint skrev:

Samtliga som har ventilerat sina starka åsikter i denna tråd har väl testat att lysssna efter skillnaden, eller???

Även de som mätt upp vibrationer?

......eller är det så att det helt enkelt bara är gissningar och antaganden att vibrationsfria-högtalare-pga-användade-av-kuddar låter bättre eftersom de vibrerar mindre?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-22 00:10

Goran_Rudling skrev:
Så till mjukfötter. Det är bevisat bortom allt rimligt tvivel att på mjukfötter rör sig högtalaren också för låga frekvenser. Det är ju det som är bra enligt mjukfötterna. Öhman önskar att få ned resonansen under 7 Hz. Närmare musikens rytm.

En högtalare ska försöka återge en vågform bestående av många olika frekvenser. Rytm i musik ligger långt ned i frekvense. Låt oss säga runt 2 Hz. Nu kommer jag säga något som är sant och som kommer på de som inte förstår att dra på munnen. En musikanläggning har förmåga att modulera rytmen också. Mjukfötter gör det.

För att en högtalare ska kunna återge rytm riktigt måste den stå still vid låga frekvenser. Det gör den med spikfötter vilka alla som skriver håller med om. Med mjukfötter rör den sig vid låga frekvenser (det är ju för tusan idén) vilket alla håller med om. Det innebär följaktligen att den modulerar även rytmen. Det hör de flesta inte heller. Det säger inget om modulationen utan något om vederbörandes hörsel och hjärna i kombination.

Kan du utveckla detta, Göran ?*

* Eller också struntar du, i sedvanlig ton att kommentera allt jag skriver. Om du gör det antar jag dock att du inte har några argument alls att komma med. Tom retorik, med andra ord.

Visa att jag har fel !
Senast redigerad av Richard 2009-06-22 00:16, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-22 00:11

Britt-Gunnar skrev:
B_Esserwisser skrev:
Goran_Rudling skrev:

Mattias Karlsson,

vad ville du ha sagt? det som är uppenbart är ju att lille göran är ganska regält bakom flötet och måste ta till personangrepp för att hävda sig istället för att hålla sig till sakfrågan

Jag ville inte ha något sagt, det var bara ett svar till Flint några inlägg ovanför, han förstod inte ThePretor1ans inlägg högst upp på denna sida. För att han lättare skulle förstå vad TP menade så var det enklast att kopiera in det inlägg som TP´s inlägg hänvisade till. Enkelt.

Tyvärr så förstod du tydligen inte något alls av konversationen på denna sida, läs alla inlägg ordentligt och i turordning så underlättar det en del.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-22 00:21

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:... men mitt tips till Göran är att framdeles istället för att BARA komma med tomma påstående om att spikfötter "är bra" och mjuka "är dåliga", argumentera för det.

Berätta VAD det är som gör att du tror att de är bra respektiva dåliga.

Vad man än tycker om GR´s teser, inte är det bara tomma ord? Visst har han förklarat varför han anser mjuka fötter vara dåliga? Kanske inte med en graf på distmätning med en kontaktmikrofon anbringad på ett svajigt trägolv, men ändå.

/ B

Nej det har han inte.

Han har fört irrationella resonemang och argumenterat i form av cirkelbevis eller tagit stöd från egna missuppfattningar av fysiken, eller i förekommande fall helt enkelt svängt fram och tillbaka för att få komma fram till samma slutsats trots att de påstenden han redovisat motbevisats.

GR-argument: Högtalaren skall stå stilla, därför skall den vara förankrad till golvet så högt upp i frekvens som möjligt.

Motargument: När man gör det så står det inte stilla, det kan man räkna ut, eller mäta, eller visualisera t ex genom att ställa ett glas vatten på högtalaren för att synliggöra vibrationerna.

GR-vändning: Ni skall inte titta på vattnet i glaset utan lyssna på musiken! Har ni inte fattat någonting?

Nytt motargument: I bt visar det sig att spikfötter kan ändras bara lite, lite, och man hör stor skillnad om en liten föränding av en påverkan hörs, så måste påverkan ha hörts från början. Med mjukfötter verkar det inte finnas några hörbara effekter dock, eftersom man kan ändra dem rätt mycket utan att ens höra några förändringar, och dessutom låter det likadant som när man jordar mekaniskt med en stång rakt bakåt.

GR-vändning 2: Om man inte hör det jag säger så vet man inte hur man skall lyssna på musik, så de som inte håller med mig kan man bortse ifrån vad de säger att de hör, man skall bara lyssna på dem som håller med mig, för de förstår bevisligen hur man skall lyssna på musik.

Ytterligare motargument: Det är inget argument, det är ett cirkelresonemang.

GR-vändning 3: Överge resonemanget (utan några medgivanden) och berätta istället en rolig anekdot (kanske med förhoppningen att ingen eller så få som möjligt* skall minnas ologiken i tidigarevarande resonemang, och att dessa avslöjats?).

Inget av det ovanstående skrivna gör anspråk på att vara en ordagrann redovisning av historiens skeende, men kanske känner du ingen det ändå, och förstår vad jag menar?

Vh, iö

- - - - -

*Och av ditt inlägg att döma Bill, så lyckas det på dig.
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-22 00:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-22 00:26

Bill50x skrev:[

Så varför säljs det så få direktdrivna skivspelare idag? Kan det vara så att de är lika omöjliga att sälja som mikrovågsugnar utan roterande tallrik?

Tja, jag vet ju inte om jag kan hålla med dig här,(jag har tyvärr inga siffror) men inte fan säljs det så få ex av tex Technics SL12xx. ?
(Vilka iofs. kanske inte motsvarar dina krav på en bra spelare).
Men direktdrivna är dom o säljs gör dom ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-22 00:31

IngOehman skrev:Först och främst: Vem är "man"?

Den presumtive kunden som läser mjukfotreklamen från sonicdesign.

IngOehman skrev:Syftet är att förbättra ljudåtergivningen. Vad du lägger i begreppet "förbättra ljudet" vet jag inte

Det är inte jag som begreppar. Det är kunden några rader upp som lägger begeppet "bättre ljud" i begreppet "bättre ljud" och förväntar sig få det genom att köpa och använda dessa mjukfötter. Men han bedrar sig visst. Han får visserligen mindra överförda vibrationer, det ser han i reklamen, men han kommer tydligen aldrig att kunna höra någon ljudmässig verkan av det. Ingen vill i alla fall bevisa att verkan kan detekteras med hörseln. Allting är dock så finurligt upplagt att han drar slutsasen att den minskade vibrationen också ger "bättre ljud".

Alltså ren placebo när den är som bäst.
Senast redigerad av Flint 2009-06-22 00:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-22 00:32

Flint skrev:
B_Esserwisser skrev:
Flint skrev:

Vaddå äntligen? Jag har ju testat och redovisat resultaten!

Det vet du ju om du är läskunnig.

Men den som måste testa om du vill ha svar på vad DU kan
höra, och hur DU värderar effekterna subjektivt, är du.

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-22 00:34

IngOehman skrev:
Han har fört irrationella resonemang och argumenterat i form av cirkelbevis eller tagit stöd från egna missuppfattningar av fysiken, eller i förekommande fall helt enkelt svängt fram och tillbaka för att få komma fram till samma slutsats trots att de påstenden han redovisat motbevisats.

GR-argument: Högtalaren skall stå stilla, därför skall den vara förankrad till golvet så högt upp i frekvens som möjligt.

Motargument: När man gör det så står det inte stilla, det kan man räkna ut, eller mäta, eller visualisera t ex genom att ställa ett glas vatten på högtalaren för att synliggöra vibrationerna.

GR-vändning: Ni skall inte titta på vattnet i glaset utan lyssna på musiken! Har ni inte fattat någonting?

Nytt motargument: I bt visar det sig att spikfötter kan ändras bara lite, lite, och man hör stor skillnad om en liten föränding av en påverkan hörs, så måste påverkan ha hörts från början. Med mjukfötter verkar det inte finnas några hörbara effekter dock, eftersom man kan ändra dem rätt mycket utan att ens höra några förändringar, och dessutom låter det likadant som när man jordar mekaniskt med en stång rakt bakåt.

GR-vändning 2: Om man inte hör det jag säger så vet man inte hur man skall lyssna på musik, så de som inte håller med mig kan man bortse ifrån vad de säger att de hör, man skall bara lyssna på dem som håller med mig, för de förstår bevisligen hur man skall lyssna på musik.

Ytterligare motargument: Det är inget argument, det är ett cirkelresonemang.

GR-vändning 3: Överge resonemanget (utan några medgivanden) och berätta istället en rolig anekdot (kanske med förhoppningen att ingen eller så få som möjligt* skall minnas ologiken i tidigarevarande resonemang, och att dessa avslöjats?).

Inget av det ovanstående skrivna gör anspråk på att vara en ordagrann redovisning av historiens skeende, men kanske känner du ingen det ändå, och förstår vad jag menar?

Vh, iö

GR- vändning 4 = Strunta i att svara på direkta frågor om sådant som han vet/ anar är felaktigt.

Ett effektivt retoriskt knep då man misstänker att man kan förlora i viktiga sakfrågor. Men ganska genomskinligt efter ett tag.

Visa gärna att jag har fel !
Senast redigerad av Richard 2009-06-22 00:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-22 00:38

Richard skrev:GR- vändning 4 = Strunta i att svara på direkta frågor om sådant som han vet/ anar är felaktigt.

Ett effektivt retoriskt knep då man misstänker att man kan förlora i viktiga sakfrågor. Men ganska genomskinligt efter ett tag.

Varför skulle GR ge sig in här och argumentera om han "anar" att han har fel?

/ B

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-22 00:41

för inte göra bort sig ännu mer nu när bluffen är avslöjad?

oj läste fel, tja bra fråga, sälja spikes?
Senast redigerad av housemicke 2009-06-22 00:43, redigerad totalt 1 gång.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-22 00:41

IngOehman skrev:Vaddå äntligen? Jag har ju testat och redovisat resultaten!

Vad exakt framkom vid dubbelblindtesten? Du för väl protokoll. Gör en pdf av dom och lägg ut dom direkt så slipper du skriva så mycket.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-22 00:42

Bill50x skrev:
MattiasKarlsson skrev:
Bill50x skrev:Inte alls. Men vad som gällde Amazon model -68 gäller inte en V70 modell 2009, även om båda heter Volvo.

Eller jämför första modellen av VW Golf med dagens....

Så mkt har knappast hänt med LP12an. Det är fortfarande en rätt simpel spelare som är fruktansvärt överprissatt.

Vi har inte diskuterat prisvärdheten, men där håller jag med dig fullständigt. I övrigt har du fel.

Spelaren är enkel, javisst. Den spelar bara 33 och 45-varvsskivor. Den har inget autostopp, ingen annan automatik heller. Du kan inte pitcha dina disco-tolvor med den, inte heller scratcha. Inte heller känner den av spåren mellan låtarna så du med automatik kan hoppa till tex låt tre. Fjärrkontroll saknas precis som USB-utgång. Den har inte heller ett stroboskop som exakt visar hur fel hastigheten är. Ingen vacuumpump som pressar skivan mot tallriken och därmed även pressar in damm och annat skräp i skivspåren. Den saknar för övrigt inställbar fjädring, lock med belysning, summerton som ljuder när lagret behöver olja och det finns ingen inbyggd libell och ställbara fötter så du kan montera spelaren vägrätt. Dessutom är den rätt ful och den har inget "high-tech" över sig, ser bara ut som en vinylspelare från 70-talet. Pivot-armen gör att du bara har noll grader vinkelfel vid två ställen (precis som att en stillastående klocka bara går exakt rätt två gånger per dygn).

Men varför låter den då så bra? Varför låter tex Lingo 2 bättre än Lingo 1 (motorstyrningsenhet)? Är det så konstigt att Linns dyrare pickup låter bättre än deras billigare? År Linns tonarmar av en "simpel" konstruktion?

Många påståenden det där...

Du lägger fram saker som är helt subjektiva och inte är några generella sanningar vad du än tycker, som om de vore axiom. :?

Du behöver inte bevisa något av dina påståenden, men du kan ju svara på om du testat allt det du påstår blindt (eller ens något av det) eller om du bara spekulerar. Det är bra att veta för den som skall ta ställning till det.

Bill50x skrev:Kan det möjligen vara så att Linn prioriterat prestanda framför funktioner? Prioriterat prestanda framför konstruktionsprinciper? Personligen gissar jag att den dag Linn kan göra en direktdriftspelare bättre än dagens "rempolka" så kommer dom göra det. Det finns många praktiska fördelar med sådana och de är troligen billigare att tillverka. Det senare kommer dock troligen inte att påverka Linns prispolitik, tyvärr.

/ B

Nej, det verkar inte troligt att de prioriterat prestanda, om man tittar på skivspelaren ifråga. Den brillierar i varje fall inte på någon punkt som går att studera obejktivt. Jo, den har en rätt bra statisk hastighetshållning.

Tror du att det kan vara så att det inte finns några samband alls mellan vad som går att mäta och vad som går att höra?

Men annars är det rätt svårt att föra i bevis att den har några egenskaper som gör den "bra". Därmed inte sagt att jag påstår att den är dålig. Har bara inte sett eller hört något från den som antyder att den är något märkvärdigt på något vis.

Den tycks liksom bara brilliera i en enda diciplin - i öppna tester där lyssnarna är "redan troende".

Men jag tar gärna del av några argument för motsatsen om du har några. Jag bryr mig ju liksom inte om huruvida det är si eller så med saken. Men har den något som den är extra bra på så berätta gärna
vad det är. Om du har lust. Annars slipper du.

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-22 00:44

Richard skrev:
Goran_Rudling skrev:
Så till mjukfötter. Det är bevisat bortom allt rimligt tvivel att på mjukfötter rör sig högtalaren också för låga frekvenser. Det är ju det som är bra enligt mjukfötterna. Öhman önskar att få ned resonansen under 7 Hz. Närmare musikens rytm.

En högtalare ska försöka återge en vågform bestående av många olika frekvenser. Rytm i musik ligger långt ned i frekvense. Låt oss säga runt 2 Hz. Nu kommer jag säga något som är sant och som kommer på de som inte förstår att dra på munnen. En musikanläggning har förmåga att modulera rytmen också. Mjukfötter gör det.

För att en högtalare ska kunna återge rytm riktigt måste den stå still vid låga frekvenser. Det gör den med spikfötter vilka alla som skriver håller med om. Med mjukfötter rör den sig vid låga frekvenser (det är ju för tusan idén) vilket alla håller med om. Det innebär följaktligen att den modulerar även rytmen. Det hör de flesta inte heller. Det säger inget om modulationen utan något om vederbörandes hörsel och hjärna i kombination.

Kan du utveckla detta, Göran ?*

Jag frågar igen- kan du utveckla detta påstående, Göran ?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi