MattiasKarlsson skrev:Då kan ju någon låna ut en ny LP12 så kan vi mäta den då.
Mät du upp ditt stall som du ska bygga istället.
Moderator: Redaktörer
MattiasKarlsson skrev:Då kan ju någon låna ut en ny LP12 så kan vi mäta den då.
MattiasKarlsson skrev:Bill50x skrev:Inte alls. Men vad som gällde Amazon model -68 gäller inte en V70 modell 2009, även om båda heter Volvo.
Eller jämför första modellen av VW Golf med dagens....
Så mkt har knappast hänt med LP12an. Det är fortfarande en rätt simpel spelare som är fruktansvärt överprissatt.
Flint skrev:MattiasKarlsson skrev:Läs det som Ingvar sa tidigare, att han mött många konstruktörer som VET att det försämrar men dom måste ha det för marknaden kräver det.
Och nu är han själv kommersiell och hamnar med stor säkerhet själv i samma sitiation.
DQ-20 skrev:Där är jag inte riktigt med.Flint skrev:MattiasKarlsson skrev:Läs det som Ingvar sa tidigare, att han mött många konstruktörer som VET att det försämrar men dom måste ha det för marknaden kräver det.
Och nu är han själv kommersiell och hamnar med stor säkerhet själv i samma sitiation.
ThePreTor1aN skrev:MattiasKarlsson skrev:Då kan ju någon låna ut en ny LP12 så kan vi mäta den då.
Bill50x skrev:[
...inte heller scratcha.... Den saknar för övrigt inställbar fjädring,...
Personligen gissar jag att den dag Linn kan göra en direktdriftspelare bättre än dagens "rempolka" så kommer dom göra det. Det finns många praktiska fördelar med sådana och de är troligen billigare att tillverka
Goran_Rudling skrev:MattiasKarlsson skrev:Svaret han gav är ju inget som funkar så på jorden men kanske i en parallellt universum så är det kanske tvärtomis som gäller.
Mattias Karlsson,
Du behöver inte tala om att alla hästar inte är hemma. Det vet vi.
Det finns ritning på stall på Clas Ohlson.
Om du har svårt att hitta, ring inte mig.
B_Esserwisser skrev:ThePreTor1aN skrev:MattiasKarlsson skrev:Då kan ju någon låna ut en ny LP12 så kan vi mäta den då.
![]()
...hängde alla med på den?
peetwa skrev:B_Esserwisser skrev:ThePreTor1aN skrev:MattiasKarlsson skrev:Då kan ju någon låna ut en ny LP12 så kan vi mäta den då.
![]()
...hängde alla med på den?
Du och göran tänker rätt lika va? Samma typ av humor, syn på vetenskap ,musik, hifi m.m. Har ni träffats i verkliga livet? Eller det kanske inte är möjligt.
Bill50x skrev:Spelaren är enkel, javisst. Den spelar bara 33 och 45-varvsskivor. Den har inget autostopp, ingen annan automatik heller. Du kan inte pitcha dina disco-tolvor med den, inte heller scratcha. Inte heller känner den av spåren mellan låtarna så du med automatik kan hoppa till tex låt tre. Fjärrkontroll saknas precis som USB-utgång. Den har inte heller ett stroboskop som exakt visar hur fel hastigheten är. Ingen vacuumpump som pressar skivan mot tallriken och därmed även pressar in damm och annat skräp i skivspåren. Den saknar för övrigt inställbar fjädring, lock med belysning, summerton som ljuder när lagret behöver olja och det finns ingen inbyggd libell och ställbara fötter så du kan montera spelaren vägrätt. Dessutom är den rätt ful och den har inget "high-tech" över sig, ser bara ut som en vinylspelare från 70-talet. Pivot-armen gör att du bara har noll grader vinkelfel vid två ställen (precis som att en stillastående klocka bara går exakt rätt två gånger per dygn).
Laila skrev:Bill50x skrev:Personligen gissar jag att den dag Linn kan göra en direktdriftspelare bättre än dagens "rempolka" så kommer dom göra det. Det finns många praktiska fördelar med sådana och de är troligen billigare att tillverka
Så du tror att en någorlunda kvalitativ direktdriven transport är billigare att tillverka än en som är driven av en synkron "Airpax"-motor ? Huvva !
(Jo jag vet att man just bytt till en "borstlös" DC- dito).
Flint skrev:B_Esserwisser skrev:Givetvis ar det skillnad,
Hur kom du fram till det? Att den över huvud taget hörs. Viken form av test?
Flint skrev:IngOehman
Jag anser fortfarande att en påstådd fördel, ett försäljningsargument, skall kunna gå att bevisas och bekräftas i ett bt. Syftet med kuddarna är väl för att förbättra ljudet.
Flint skrev:Om man inte kan höra den förbättringen i ett b-t finns det väl heller ingen anledning att köpa kuddarna. Alltså bt-krav. Annars placebo på schakti-nivå.
B_Esserwisser skrev:Flint skrev:B_Esserwisser skrev:Givetvis ar det skillnad,
Blindtest, spelade ett intro på en låt och fick bytt (ibland inte) mellan spikes och kuddar.
Spikes lät bättre, vilket som fick lådan och golvet att vibrera mindre har jag dock inte den blekaste aning om.
B_Esserwisser skrev:Goran_Rudling skrev:MattiasKarlsson skrev:Svaret han gav är ju inget som funkar så på jorden men kanske i en parallellt universum så är det kanske tvärtomis som gäller.
Mattias Karlsson,
Flint skrev:B_Esserwisser skrev:Flint skrev:B_Esserwisser skrev:Givetvis ar det skillnad,
Blindtest, spelade ett intro på en låt och fick bytt (ibland inte) mellan spikes och kuddar.
Spikes lät bättre, vilket som fick lådan och golvet att vibrera mindre har jag dock inte den blekaste aning om.
Äntligen någon som har testat på riktigt och inte bara snackar hyvelspån.
Goran_Rudling skrev:
Så till mjukfötter. Det är bevisat bortom allt rimligt tvivel att på mjukfötter rör sig högtalaren också för låga frekvenser. Det är ju det som är bra enligt mjukfötterna. Öhman önskar att få ned resonansen under 7 Hz. Närmare musikens rytm.
En högtalare ska försöka återge en vågform bestående av många olika frekvenser. Rytm i musik ligger långt ned i frekvense. Låt oss säga runt 2 Hz. Nu kommer jag säga något som är sant och som kommer på de som inte förstår att dra på munnen. En musikanläggning har förmåga att modulera rytmen också. Mjukfötter gör det.
För att en högtalare ska kunna återge rytm riktigt måste den stå still vid låga frekvenser. Det gör den med spikfötter vilka alla som skriver håller med om. Med mjukfötter rör den sig vid låga frekvenser (det är ju för tusan idén) vilket alla håller med om. Det innebär följaktligen att den modulerar även rytmen. Det hör de flesta inte heller. Det säger inget om modulationen utan något om vederbörandes hörsel och hjärna i kombination.
Britt-Gunnar skrev:B_Esserwisser skrev:Goran_Rudling skrev:MattiasKarlsson skrev:Svaret han gav är ju inget som funkar så på jorden men kanske i en parallellt universum så är det kanske tvärtomis som gäller.
Mattias Karlsson,
vad ville du ha sagt? det som är uppenbart är ju att lille göran är ganska regält bakom flötet och måste ta till personangrepp för att hävda sig istället för att hålla sig till sakfrågan
Bill50x skrev:IngOehman skrev:... men mitt tips till Göran är att framdeles istället för att BARA komma med tomma påstående om att spikfötter "är bra" och mjuka "är dåliga", argumentera för det.
Berätta VAD det är som gör att du tror att de är bra respektiva dåliga.
Vad man än tycker om GR´s teser, inte är det bara tomma ord? Visst har han förklarat varför han anser mjuka fötter vara dåliga? Kanske inte med en graf på distmätning med en kontaktmikrofon anbringad på ett svajigt trägolv, men ändå.
/ B
Bill50x skrev:[
Så varför säljs det så få direktdrivna skivspelare idag? Kan det vara så att de är lika omöjliga att sälja som mikrovågsugnar utan roterande tallrik?
IngOehman skrev:Först och främst: Vem är "man"?
IngOehman skrev:Syftet är att förbättra ljudåtergivningen. Vad du lägger i begreppet "förbättra ljudet" vet jag inte
Flint skrev:B_Esserwisser skrev:Flint skrev:B_Esserwisser skrev:Givetvis ar det skillnad,
Äntligen någon som har testat på riktigt och inte bara snackar hyvelspån.
IngOehman skrev:
Han har fört irrationella resonemang och argumenterat i form av cirkelbevis eller tagit stöd från egna missuppfattningar av fysiken, eller i förekommande fall helt enkelt svängt fram och tillbaka för att få komma fram till samma slutsats trots att de påstenden han redovisat motbevisats.
GR-argument: Högtalaren skall stå stilla, därför skall den vara förankrad till golvet så högt upp i frekvens som möjligt.
Motargument: När man gör det så står det inte stilla, det kan man räkna ut, eller mäta, eller visualisera t ex genom att ställa ett glas vatten på högtalaren för att synliggöra vibrationerna.
GR-vändning: Ni skall inte titta på vattnet i glaset utan lyssna på musiken! Har ni inte fattat någonting?
Nytt motargument: I bt visar det sig att spikfötter kan ändras bara lite, lite, och man hör stor skillnad om en liten föränding av en påverkan hörs, så måste påverkan ha hörts från början. Med mjukfötter verkar det inte finnas några hörbara effekter dock, eftersom man kan ändra dem rätt mycket utan att ens höra några förändringar, och dessutom låter det likadant som när man jordar mekaniskt med en stång rakt bakåt.
GR-vändning 2: Om man inte hör det jag säger så vet man inte hur man skall lyssna på musik, så de som inte håller med mig kan man bortse ifrån vad de säger att de hör, man skall bara lyssna på dem som håller med mig, för de förstår bevisligen hur man skall lyssna på musik.
Ytterligare motargument: Det är inget argument, det är ett cirkelresonemang.
GR-vändning 3: Överge resonemanget (utan några medgivanden) och berätta istället en rolig anekdot (kanske med förhoppningen att ingen eller så få som möjligt* skall minnas ologiken i tidigarevarande resonemang, och att dessa avslöjats?).
Inget av det ovanstående skrivna gör anspråk på att vara en ordagrann redovisning av historiens skeende, men kanske känner du ingen det ändå, och förstår vad jag menar?
Vh, iö
Richard skrev:GR- vändning 4 = Strunta i att svara på direkta frågor om sådant som han vet/ anar är felaktigt.
Ett effektivt retoriskt knep då man misstänker att man kan förlora i viktiga sakfrågor. Men ganska genomskinligt efter ett tag.
Bill50x skrev:MattiasKarlsson skrev:Bill50x skrev:Inte alls. Men vad som gällde Amazon model -68 gäller inte en V70 modell 2009, även om båda heter Volvo.
Eller jämför första modellen av VW Golf med dagens....
Så mkt har knappast hänt med LP12an. Det är fortfarande en rätt simpel spelare som är fruktansvärt överprissatt.
Vi har inte diskuterat prisvärdheten, men där håller jag med dig fullständigt. I övrigt har du fel.
Spelaren är enkel, javisst. Den spelar bara 33 och 45-varvsskivor. Den har inget autostopp, ingen annan automatik heller. Du kan inte pitcha dina disco-tolvor med den, inte heller scratcha. Inte heller känner den av spåren mellan låtarna så du med automatik kan hoppa till tex låt tre. Fjärrkontroll saknas precis som USB-utgång. Den har inte heller ett stroboskop som exakt visar hur fel hastigheten är. Ingen vacuumpump som pressar skivan mot tallriken och därmed även pressar in damm och annat skräp i skivspåren. Den saknar för övrigt inställbar fjädring, lock med belysning, summerton som ljuder när lagret behöver olja och det finns ingen inbyggd libell och ställbara fötter så du kan montera spelaren vägrätt. Dessutom är den rätt ful och den har inget "high-tech" över sig, ser bara ut som en vinylspelare från 70-talet. Pivot-armen gör att du bara har noll grader vinkelfel vid två ställen (precis som att en stillastående klocka bara går exakt rätt två gånger per dygn).
Men varför låter den då så bra? Varför låter tex Lingo 2 bättre än Lingo 1 (motorstyrningsenhet)? Är det så konstigt att Linns dyrare pickup låter bättre än deras billigare? År Linns tonarmar av en "simpel" konstruktion?
Bill50x skrev:Kan det möjligen vara så att Linn prioriterat prestanda framför funktioner? Prioriterat prestanda framför konstruktionsprinciper? Personligen gissar jag att den dag Linn kan göra en direktdriftspelare bättre än dagens "rempolka" så kommer dom göra det. Det finns många praktiska fördelar med sådana och de är troligen billigare att tillverka. Det senare kommer dock troligen inte att påverka Linns prispolitik, tyvärr.
/ B
Richard skrev:Goran_Rudling skrev:
Så till mjukfötter. Det är bevisat bortom allt rimligt tvivel att på mjukfötter rör sig högtalaren också för låga frekvenser. Det är ju det som är bra enligt mjukfötterna. Öhman önskar att få ned resonansen under 7 Hz. Närmare musikens rytm.
En högtalare ska försöka återge en vågform bestående av många olika frekvenser. Rytm i musik ligger långt ned i frekvense. Låt oss säga runt 2 Hz. Nu kommer jag säga något som är sant och som kommer på de som inte förstår att dra på munnen. En musikanläggning har förmåga att modulera rytmen också. Mjukfötter gör det.
För att en högtalare ska kunna återge rytm riktigt måste den stå still vid låga frekvenser. Det gör den med spikfötter vilka alla som skriver håller med om. Med mjukfötter rör den sig vid låga frekvenser (det är ju för tusan idén) vilket alla håller med om. Det innebär följaktligen att den modulerar även rytmen. Det hör de flesta inte heller. Det säger inget om modulationen utan något om vederbörandes hörsel och hjärna i kombination.
Kan du utveckla detta, Göran ?*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster