Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-06-22 08:11

MattiasKarlsson skrev:
KarlXII skrev:Det finns lite för många variabler för att ett givet blindtest ska vara helt intressant. Vilket rum med vilket golv, vilka högtalare, förekomst av stativ osv osv. Finns säkert mycket som kan väga över vågskålen från det ena till det andra.

Jaså? När vill man ha resonanser i dom hörbara områden?

Om du lyckas pricka rätt mellan kuddar och spikar i en anläggning (typ din egen) så har du rätt att vara så dryg och vidrig som du är nu. Om du inte kan pricka av skillnaden så hör du den inte och då kan du väl fortsätta att onanera till mätkurvor och fysikböcker. Men det är klart; ljudet i sig verkar ju vara av underordnad betydelse för dig.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-22 08:13

Harryup

Instämmer.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-06-22 08:14

Britt-Gunnar skrev:
B_Esserwisser skrev:
Goran_Rudling skrev:
MattiasKarlsson skrev:Svaret han gav är ju inget som funkar så på jorden men kanske i en parallellt universum så är det kanske tvärtomis som gäller. Bild

Mattias Karlsson,

Du behöver inte tala om att alla hästar inte är hemma. Det vet vi.

Det finns ritning på stall på Clas Ohlson.

Om du har svårt att hitta, ring inte mig.

vad ville du ha sagt? det som är uppenbart är ju att lille göran är ganska regält bakom flötet och måste ta till personangrepp för att hävda sig istället för att hålla sig till sakfrågan

Knappast något nytt fenomen på detta forum. Händer så ofta att man inte höjer på ögonbrynen utan istället kastar samma skit tillbaka.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-22 08:24

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
MattiasKarlsson skrev:
Bill50x skrev:Vi har inte diskuterat prisvärdheten, men där håller jag med dig fullständigt. I övrigt har du fel.

Du kör en Göran och kör massa subjektiva åsikter utan grund. Jag är tämligen säker att LP12an inte mäter speciellt bra om man jämför det mot likande spelare i samma prisklass. Linn ägare verkar vara på samma nivå som scientologer och sväljer vilken nonsens som helst, bara deras guru säger det. Spelar ingen roll om det är emot alla naturlagar.

Jag kör ingen "Göran". Och jag har inte en massa åsikter utan grund. Det jag skrev om LP12an är helt enkelt sanningen. Den låter bra och den har (kort sagt) inga andra fördelar. Vad du tror om hur den mäter är irrelevant.

/ B

Menar du alltså att det är en "sanning" att LP12 låter "bra"? :o

Vad som låter bra är väl en subjektiv fråga, och hur 17 kan en sådan
vara en sanning? :? Det är väl något som är föremål för en personligt
upplevelse och hur man bedömer och värderar den?

Eller menar du att det är en universell sanning att ALLA tycker eller
måste tycka att LP12 låter "bra"? 8O

Om så - varför?

Du kanske bara menade att DU tycker att den låter bra, eller rättare
sagt att den spelar skivor således att signalen från dem, efter att ha
passerat förstär-kare och högtalare (de du valt) skapar ett ljud som
du, i det rum de står i, tycker "låter bra", om du valt rätt skiva?

För mer än så kan du väl inte gärna påstå?

Vh, iö

Är det så hemskt att kalla detta för sanning herr Öhnamn?, det är väl närmare sanning än osanning. Dock fast det är en subjektiv fråga så pratar man ju om en av världens bästa skivspelare här, förmodligen den bästa.

Säger du emot akademiskt bara för att retas?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-22 08:24

Floyd skrev:
Britt-Gunnar skrev:
B_Esserwisser skrev:
Goran_Rudling skrev:
MattiasKarlsson skrev:Svaret han gav är ju inget som funkar så på jorden men kanske i en parallellt universum så är det kanske tvärtomis som gäller. Bild

Mattias Karlsson,

Du behöver inte tala om att alla hästar inte är hemma. Det vet vi.

Det finns ritning på stall på Clas Ohlson.

Om du har svårt att hitta, ring inte mig.

vad ville du ha sagt? det som är uppenbart är ju att lille göran är ganska regält bakom flötet och måste ta till personangrepp för att hävda sig istället för att hålla sig till sakfrågan

Knappast något nytt fenomen på detta forum. Händer så ofta att man inte höjer på ögonbrynen utan istället kastar samma skit tillbaka.

ja jag kan inte se någon anledning att bemöda sig att ha en trevlig ton mot någon som inte själv beter sig trevligt

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-22 08:43

Britt-Gunnar skrev:ja jag kan inte se någon anledning att bemöda sig att ha en trevlig ton mot någon som inte själv beter sig trevligt

Det kan jag, men det är svårt att bryta den onda cirkeln.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-06-22 08:47

Hittintills har tre producenter av högtalare uttalat sig i spik/kuddfrågan. Vi har minst en till på forumet som ännu inte har delgivit oss sin uppfattning. Jag skulle uppskatta om även han gjorde det. (Kräver dock ingenting, vill påpeka)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-22 08:58

dimitri skrev:Hittintills har tre producenter av högtalare uttalat sig i spik/kuddfrågan. Vi har minst en till på forumet som ännu inte har delgivit oss sin uppfattning. Jag skulle uppskatta om även han gjorde det. (Kräver dock ingenting, vill påpeka)

Är det mig du menar? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-22 09:02

petersteindl skrev:
dimitri skrev:Hittintills har tre producenter av högtalare uttalat sig i spik/kuddfrågan. Vi har minst en till på forumet som ännu inte har delgivit oss sin uppfattning. Jag skulle uppskatta om även han gjorde det. (Kräver dock ingenting, vill påpeka)

MvH
Peter

Föredrar du att hänga upp äggen på en spik eller att lägga dom på golvet på SD fötter? :-)

Hur tänkte du då det gäller subben? Testat olika alternativ?

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-22 09:19

Goran_Rudling skrev:

<B>Stämgaffelproblem </B>
Vi har en stämgaffel, 440 Hz, en relativt tung resonanslåda och ett bord som vi kan få att vibrera horisontellt i ett lyssningsrum där det inte finns några högtalare, skivspelare, mjukfötter eller spikfötter. Inget som kan skapa en konflikt mellan oss.

Vi gör nu några experiment med stämgaffeln. I alla fall slår vi an stämgaffeln och ställer den i resonanslådan.

1. Vi vibrerar resonanslådan med 2 Hz. Vad hör vi för ton/toner i rummet?
2. Vi vibrerar resonanslådan med 110 Hz. Vad hör vi för ton/toner i rummet?
3. Vi vibrerar resonanslådan med 220 Hz. Vad hör vi för ton/toner i rummet?
4. Vi vibrerar resonanslådan med 440 Hz. Vad hör vi för ton/toner i rummet?
5. Vi vibrerar resonanslådan med 880 Hz. Vad hör vi för ton/toner i rummet?

Vad händer i dessa olika fall?

Hur kommer vi att uppfatta detta vid lyssning?

Tog dessa exempel för att kolla om vi kan vara överens vad som händer med en enkel stämgaffel och en vibrerande resonanslåda. Om vi inte kan bli överens om detta hur tusan skulle vi kunna bli överens om spikfötter.

Ni kan utveckla exemplet mer. Men är detta något vi kan prata om?

Vi hörs igen,

Göran Rudling

Detta är intressant. Pudelns kärna. Har Göran rätt här, så har han en poäng.

Konsekvenserna av detta resonemang är att allting som svänger med i lyssningsrummet påverkar ljudåtergivningen, och det påverkar på så vis att denna frekvensmodulation ändrar den upplevda tonhöjden i återgivningen.

Så då är min fråga: Ligger det något som helst i detta ?
Har någon undersökt fenomenet?
Senast redigerad av Richard 2009-06-22 09:44, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-22 09:20

Flint skrev:
IngOehman skrev:Jag trodde inte bättre om dig. Du har ju med önskvärd tydlighet visat
att du är i leken bara för att trolla. :) Vh, iö

Det kan enbart tolkas som - att ifrågasätta är att trolla. När du ifrågasätter någon verkar du tycka att du gör samhället en stor tjänst men när jag ifrågasätter någon exempelvis dig så anser du tydligen att jag trollar. Du borde istället vara tacksam eftersom du en en gång får chansen att bevisa din förträffliga vetenskaplighet och denna gången även med godtagbara bevis i form av väl dokumenterade objektiva tester.

Om du tror att jag har några protokoll från tester gjorda för 15 - 20 år sedan att visa dig är du mer än måttligt optimistisk.

Om du tror att inte andra noterar att det bara är mig som du angriper på detta sätt är du mer än måttligt i det blå.

Men framförallt: Om du inte förstår att några protokoll dessutom är utan värde för diskussionen eftersom det inte säger någonting alls om vad DU kan höra, är du mer än måttligt oförståndig (och läsokunnig med tanke på hur många gånger jaq har försökt klargöra detta för dig).

Du har ju flera gånger uppmanats att INTE tro på det jag säger utan att du bör undersöka saken själv!

Även om jag skulle visa dig ett protokoll som visar att en person 10 gånger av 10 klarade att detektera vad som är vad (vilket flera klarade) så bevisar det ju ändå inte att det har någon betydelse för dig. Är det verkligen så svårt att förstå detta?

Att jag berätta om dessa saker för dig och andra är ju bara för att ni skall få möjligheten att veta veta vad jag har undersökt och hur utfallet bler, men om du tror på vad jag säger eller inte är upp till dig själv. Jag har inte sagt att du skall tro på det jag säger.

Tvärtom uppmanar jag dig ju att ifrågasätta det och undersöka själv. För bara du kan få fram svar på frågan om vad du kan höra eller inte höra, och i förekommande fall (om du struntar i urspruingstroheten) om du föredrar det ena eller det andra.

Kort sagt: Om du ifrågasätter det jag skriver så ange vad det är du har att komma med som talar mot det jag skrivit. Om du har en kunskap eller erfaranhet som pekar i andra riktningen så varför inte ta fram dem? Istället för att bara misstro saker och som ett litet barn kräva att jag skall serva dig med mera arbete, som ändå inte kommer att duga för dig.

Att det inte kommer att duga vet vi ju redan, av minst två skäl - det har du visat historisk, och det är i det här specifika fallet dessutom vetenskapligt självklart att bara du kan undersöka vad DU kan höra. Det kan jag inte hjälpa dig med. Jag kan inte bevisa det du kräver att jag skall bevisa. Du kan det dock.

Det finns inget svar på vad "man" kan höra. Det beror på vem "man" är och på yttre omständigheter. De finns dock möjligheter att undersöka vad som går att höra, av vissa, under för detektionen gynnsamma möjligheter, det är saker som jag undersökt och jag har berättat om utfallet.

Du får göra vad du vill med den informationen, inklusive att bortse ifrån den eller inte tro på den. Som jag sagt tidigare tvingar jag ingen att tro på det jag skiver, tvärtom uppmanar jag alla som är det minsta tveksamma att själv undersöka sakerna.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-22 09:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-22 09:35

ThePreTor1aN skrev:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
MattiasKarlsson skrev:
Bill50x skrev:Vi har inte diskuterat prisvärdheten, men där håller jag med dig fullständigt. I övrigt har du fel.

Du kör en Göran och kör massa subjektiva åsikter utan grund. Jag är tämligen säker att LP12an inte mäter speciellt bra om man jämför det mot likande spelare i samma prisklass. Linn ägare verkar vara på samma nivå som scientologer och sväljer vilken nonsens som helst, bara deras guru säger det. Spelar ingen roll om det är emot alla naturlagar.

Jag kör ingen "Göran". Och jag har inte en massa åsikter utan grund. Det jag skrev om LP12an är helt enkelt sanningen. Den låter bra och den har (kort sagt) inga andra fördelar. Vad du tror om hur den mäter är irrelevant.

/ B

Vad som låter bra är väl en subjektiv fråga, och hur 17 kan en sådan
vara en sanning? :? Det är väl något som är föremål för en personligt
upplevelse och hur man bedömer och värderar den?

Eller menar du att det är en universell sanning att ALLA tycker eller
måste tycka att LP12 låter "bra"? 8O

Om så - varför?

Du kanske bara menade att DU tycker att den låter bra, eller rättare
sagt att den spelar skivor således att signalen från dem, efter att ha
passerat förstär-kare och högtalare (de du valt) skapar ett ljud som
du, i det rum de står i, tycker "låter bra", om du valt rätt skiva?

För mer än så kan du väl inte gärna påstå?

Vh, iö

Är det så hemskt att kalla detta för sanning herr Öhnamn?, det är väl närmare sanning än osanning. Dock fast det är en subjektiv fråga så pratar man ju om en av världens bästa skivspelare här, förmodligen den bästa.

Säger du emot akademiskt bara för att retas?

Nej.

Jag säger dessutom inte emot alls (eller bekräftar någonting).

Jag säger bara att man inte kan definiera det som en sanning att något är på ett visst sätt bara för att man själv tror det eller tycker så på rent subjektiva grunder.

Men om du vill veta vad jag har för uppfattning i frågan så är det att:

1. Det är världens mest skickligt marknadsförda skivspelare.

2. Det är den skivspelare av alla jag känner till som presterar sämst per krona. (Gäller självklart bara de versioner jag har hört och undersökt.)

3. Den är inte ens i närheten av att vara världens bästa skivspelare. Men så dålig att det är ett stort problem att spela musik på den, är den väl inte.

Men - detta är bara mina subjektiva uppfattningar. Jag gör inte anspråk på att ha levererat några sanningar med dem. De är sanningar lika lite som det som andra har sagt före mig om att det skulle vara en sanning att den är världens bästa. Det är bara åsikter.

Spelarens objektiva egenskaper kan vi däremot undersöka, och vi kan komma fram till vad som är sant om dem. Frågan är bara om den är värt det beväret? Jag har gjort det några gånger för ett antal år sedan. Det var inte värt besväret den gången.

Jag tycker inte det, men den som VILL gå till djupet med LP12 ala 2009 skall naturligtivs göra det. Den som tror att det är en väsentligt annorlunda spelare 2009 än det var på 70-talet skall förstås undersöka det om de vill göra det. Den tycktes inte vara siginfikant annorlunda fram till 2003, då faktiskt.se startade. Men begär inte att jag skall slösa min tid på sådant.

Jag är inte intresserad av spelaren, av skäl som jag redan nämnt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-22 09:49

Bill50x skrev:
MattiasKarlsson skrev:

/ B

Alltså, man kan inte hålla på och hotta upp en gammal Volvo Amazon i evighet. Den kommer aldrig att bli en Lamborginhi ändå, hur gärna Amazonraggaren än vill tro det. Varför konstruerade man inte LP12 rätt från början? Varför erbjuda hundratals uppgraderingar till höga priser? Ja, svaret är väl rätt uppenbart?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-22 10:03

Ju mer ni snackar Linn LP12 ju mer sugen blir jag att skaffa en. Vore kul att testa elektroniken med. Högtalarna - ja kanske.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-06-22 10:11

petersteindl skrev:

MvH
Peter

Nej, du har ju skrivit i tråden

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-06-22 10:39

Var på AC/DC igår på Ullevi och det var mycket trevligare ljud med mjuka öronproppar än hårda spikar i öronen.
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-22 10:41

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Jag kör ingen "Göran". Och jag har inte en massa åsikter utan grund. Det jag skrev om LP12an är helt enkelt sanningen. Den låter bra och den har (kort sagt) inga andra fördelar. Vad du tror om hur den mäter är irrelevant.

Javisst. Min sanning - och många med mig. "En miljon flugor kan inte ha fel - ät skit."

Skämt åsido. LP12an låter alldeles utmärkt. Det räcker med öronen för att förstå det. Det finns säkert andra skivspelare som låter lika bra eller bättre.

För övrigt borde du, och andra, bli lite bättre på att ta uttalanden för vad dom är och inte bokstavstolka. Den typen av diskussion för man bara om man till varje pris vill ha rätt istället för att försöka förstå vad "motparten" menar och vill säga.

Du har ju inte ens frågat i vilket avseende jag säger att LP12an låter "bra" så hur kan du bemöta det påståendet? Menar du att denna spelare inte låter bra i något avseende alls?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-22 10:47

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men visst är det så att om de påverkar ljudet hörbart är det ju en påverkan på återgivningen som man måste bestämma sig för om man gillar eller inte.

Är all förändring av ljudet från det man hör med mjuka fötter en negativ påverkan? Eller kan det vara så att det helt enkelt låter mer korrekt med andra lösningar?

/ B

Bill50x,

Vad får dig att tro att normaltillståndet är mjuka fötter?

Har du läst dåligt vad jag skrivit och blandar in förutfattade meningar?

Eftersom du går fram som en slåttermaskin och kommenterar ikapp på löpande band så skall du få reflektera en gång till innan du återkommer i frågan ;)

Hehe, slåttermaskin... jag har klippt tusen kvadratmeter gräsmatta i helgen :-)

Och eftersom jag varit borta i två dagar från Faktiskt så hittade jag 11 sidor inlägg i den här tråden, makalöst! Och en del kände jag mig tvungen att kommentera. Däribland "Men visst är det så att om de påverkar ljudet hörbart är det ju en påverkan på återgivningen som man måste bestämma sig för om man gillar eller inte." som jag tolkade (med rätt eller fel) att spikes påverkan är en färgning som man måste bestämma sig för om man gillar eller inte.

Men det var kanske mjuka fötter du avsåg?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-22 10:51

JanBanan skrev:Alltså, man kan inte hålla på och hotta upp en gammal Volvo Amazon i evighet. Den kommer aldrig att bli en Lamborginhi ändå, hur gärna Amazonraggaren än vill tro det. Varför konstruerade man inte LP12 rätt från början? Varför erbjuda hundratals uppgraderingar till höga priser? Ja, svaret är väl rätt uppenbart?

Man kan ju naturligtvis formge Amazonen lite modernare och kalla den för något annat, typ V70. Är det OK då att ta mer betalt?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-22 10:59

Jag köpte en trasig LP12 för 7000:- och tänkte hur svårt kan det vara att laga den. Ifs var det med en Lingo men så jäkla svårt kan det väl inte vara ändå. Nu visade det sig att det var hyggligt enkelt, bara att rengöra stiften på nätkabeln så gick den hur bra som helst. Man kan ifs hålla på att racka ner på spelaren och jag tycker fortfarande att min Pink var roligare. Men sen ett antal år så går inte Pinken längre och fram till nyligen var det omöjligt att få service och reservdelar. SÅ jag anser att en begagnad Linn, vilket går att köpa billigt (mindre än 10.000) är ett bra köp som det fortfarande går att få service på. Ny Linn ter sig en ny smula kostsam så det hade aldrig varit aktuellt.
När det gäller presentation och referande till mätningarna så känner jag det som att det känns bra för IÖ att säga LP12 utan att referera till årsmodell eller konfigurering. Om felen är allmängiltiga för alla konfigurationer är väl inte så lätt att bevisa om man skall vara helt vetenskapligt korrekt och hur hörbara dom är i alla lägen kanske inte heller är så lätt att svara på.
Dock så har ju IÖ sådan genomslagskraft i.o.m. sitt stora kunnande att det är lite trist då det blir tolkat som en allmän sanning av många andra och plötsligt så är inte LP12 en bra skivspelare utan en i en dels ögon ett stort skämt. Och det trots att man kanske aldrig har hört den ifråga.
Lite som en Pavlovs reflex.
Alltså en åsikt jag inte delar, sen skall man också komma ihåg att säljsättet med "stampa-takten" inte var något som inträffade förräns runt 82-83 och spelaren då redan hade funnits i nästan 10 år och redan skaffat sig ett rykte som varandes bra.
Ser man på tester ifrån många tidingar idag så rankas den fortfarande som en av dom absolut bästa subjektivt ljudmässigt som finns i sina nya utföranden, och om den var riktigt dålig så skulle det nog vara besvärande att inte upptäcka det. Har sett en del mätningar på den också genom åren där man inte haft något särskilt att klaga på vilket inte ifs motsäger att det finns saker som borde vara bättre.
Sen kan man ju undra om den här diskussionen verkligen har sin plats i en fotvårdsdiskussion.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-22 11:02

Richard skrev:
Goran_Rudling skrev:

<B>Stämgaffelproblem </B>
Vi har en stämgaffel, 440 Hz, en relativt tung resonanslåda och ett bord som vi kan få att vibrera horisontellt i ett lyssningsrum där det inte finns några högtalare, skivspelare, mjukfötter eller spikfötter. Inget som kan skapa en konflikt mellan oss.

Vi gör nu några experiment med stämgaffeln. I alla fall slår vi an stämgaffeln och ställer den i resonanslådan.

1. Vi vibrerar resonanslådan med 2 Hz. Vad hör vi för ton/toner i rummet?
2. Vi vibrerar resonanslådan med 110 Hz. Vad hör vi för ton/toner i rummet?
3. Vi vibrerar resonanslådan med 220 Hz. Vad hör vi för ton/toner i rummet?
4. Vi vibrerar resonanslådan med 440 Hz. Vad hör vi för ton/toner i rummet?
5. Vi vibrerar resonanslådan med 880 Hz. Vad hör vi för ton/toner i rummet?

Vad händer i dessa olika fall?

Hur kommer vi att uppfatta detta vid lyssning?

Tog dessa exempel för att kolla om vi kan vara överens vad som händer med en enkel stämgaffel och en vibrerande resonanslåda. Om vi inte kan bli överens om detta hur tusan skulle vi kunna bli överens om spikfötter.

Ni kan utveckla exemplet mer. Men är detta något vi kan prata om?

Vi hörs igen,

Göran Rudling

Detta är intressant. Pudelns kärna. Har Göran rätt här, så har han en poäng.

Konsekvenserna av detta resonemang är att allting som svänger med i lyssningsrummet påverkar ljudåtergivningen, och det påverkar på så vis att denna frekvensmodulation ändrar den upplevda tonhöjden i återgivningen.

Så då är min fråga: Ligger det något som helst i detta ?
Har någon undersökt fenomenet?

Tillbaka till ämnet! Skivspelare får diskuteras sedan, tycker jag.

Har ni läst Görans sista inlägg ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-22 11:13

Harryup skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Föredrar du att hänga upp äggen på en spik eller att lägga dom på golvet på SD fötter? :-)

Hur tänkte du då det gäller subben? Testat olika alternativ?

mvh/Harryup

Jag har tidigare försökt att beskriva hur jag helst vill lösa problemet. Jag vill uppnå ett friktionsförband. Jag har provat SD-foten och spikfötter och skumgummi och på basmoduler har jag provat ett slags kupolformat gummimembran med inbyggd dämpning. Sådant används under bullrande maskiner för att minimera stomburna störningar.

Jag är inte så tilltalad av spikfötter eller av andra befintliga system. Står högtalaren stilla i området 20 Hz - 20 kHz? Jag är heller inte så tilltalad av en lågfrekvent resonansfrekvens utan dämpning. SD-foten har progressiv dämpning av resonansfrekvensen av vad jag har förstått. Vibrationer i lådan tas väl knappast omhand.

Mina ägghögtalare hänger på vägg. Jag försöker skapa en koppling gentemot vägg med friktion. Friktion innebär ju att man tillför energi till ett objekt utan att objektet förflyttar sig eller vibrerar d v s rör på sig. I ett friktionsförband är det tänkt att tillförd energi blir till värme. Det blir krafter i högtalarlådor i form av vibrationer som beror på att man spelar musik d v s, den rörliga massan hos högtalarelementen förflyttar sig proportionellt med insignalen. Denna förflyttning av den rörliga massan hos högtalarelementen ger upphov till krafter. Dessa krafter vill jag inte skall återverka på membranets rörelse, därför vill jag ha ett stelt förband mellan högtalarelement och låda. Om man därefter lyckas med konststycket att försvaga vibrationerna i lådan till noll och utan att överföra dem till annat objekt så kan inte jag annat än att förstå att man lyckats väl, under förutsättning att man inte påverkat förflyttningen av den rörliga massan hos högtalarelementen d v s att man bevarar dess proportionalitet mot insignalen. Friktionen är ju en motriktad kraft mot den tillförda. Jag skrev tidigare i Peter Steindl?-tråden följande:

petersteindl skrev: För produktion använder jag en hänganordning som heter Hangman. Det är ett amerikanskt företag som säljer det. Den fungerar som så att det är två aluminiumvinklar som är 25 cm långa där den ena är skruvad i högtalaren och den andra skall skruvas fast på väggen. Högtalaren med dess fastsatta vinkel hakas på vinkeln på väggen som därigenom pressas mot väggen av sin tyngd. På högtalarnas baksida finns det även 3 filttassar som man har på möbler som sätter stopp. Förbandet mot vägg blir extremt stumt i jämförelse med något annat jag provat. Men det blir inte som spikfötter. Det uppstår en kraftig friktion mellan vägg och högtalare på grund av hangmans konstruktion med dessa vinklar. Hela väggen blir som en högtalarbaffel, som en enhet med högtalaren. Man får nästan känslan av att högtalaren är limmad mot väggen då man försöker rubba den. Hela väggen blir som en stor massa som högtalaren är förbunden med.

Filttassarna är själva stoppet mot väggen. Filttassarna bibringas på baksidan av högtalarlådan på dess känsligaste ställen där det lättast kan vibrera i lådan. Det är dock två aluminiumprofiler som sitter mot varandra och ger snarast ett stumt förband p g a friktion. Jag uppskattar att ytan där aluminiumprofilerna ligger an mot varandra är 25 cm2 vilket är en förhållandevis stor yta i jämförelse med spikfötter. Hela förbandet mot vägg blir som ett friktionsförband ur vibrationers synvinkel. Högtalarna är svåra att rubba i sidled och även i djupled eller nedåt, men man kan lätt lyfta av dem från väggen uppåt och utåt. Aluminiumprofilerna har en vinkel som gör att med högtalarens tyngd så glider profilerna mot varandra och styr högtalaren snett nedåt och bakåt mot väggen. Filttassarna sätter stopp så att högtalarna inte kan komma närmare väggen. Högtalarna pressas mot väggen.

Det är ett enkelt och förhållandevis billigt system. Det är inte så att det är nollvibrationer i lådan, men det är tillräckligt lågt och lägre än hos flertalet andra lådor. Om högtalarna rör sig eller inte då de hänger på väggen har jag inte gjort mätningar på men om men känner på vägg eller låda så tycks högtalarna vara väldigt stabilt förankrade.

Vad gäller basmoduler så har jag inte bestämt hur jag gör.

petersteindl skrev: För mig är golvplacerade högtalare ett passerat stadium. Möjligtvis att Bremens basmoduler blir golvplacerade och med det menar jag att golvet är den bärande delen för högtalaren. Det kan möjligtvis vara en fördel att separera basens fundament gentemot övriga registers. Det återstår att höra :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-22 11:17

Var det inte så att du kopplade ihop basarna mot varandra inne i lådan för att styva upp kopplingen i lådan och dämpa resonanser redan där dom uppstår?

mvh/harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-22 11:33

petersteindl skrev:Vibrationer i lådan tas väl knappast omhand.
Nej, de måste man ju hantera vilken metod man än använder för att placera lådan i rum. företrädesvis dimensioner, stagning och dämpning. dina Ägg borde väl ha en rätt fördelaktig form.

petersteindl skrev:
Vad gäller basmoduler så har jag inte bestämt hur jag gör.

petersteindl skrev: För mig är golvplacerade högtalare ett passerat stadium. Möjligtvis att Bremens basmoduler blir golvplacerade och med det menar jag att golvet är den bärande delen för högtalaren. Det kan möjligtvis vara en fördel att separera basens fundament gentemot övriga registers. Det återstår att höra :)

MvH
Peter
Det finns iallafall inga nackdelar med det ;)

Harryup skrev:Var det inte så att du kopplade ihop basarna mot varandra inne i lådan för att styva upp kopplingen i lådan och dämpa resonanser redan där dom uppstår?

mvh/harryup
Det stämmer att SMS systemet gjorde på detta vis. Det finns fler som använder den metoden. Kräver ju dubbla element. Det finns även de som gör detta med passiva radiatorer, tex Audio Pro. Det är ju görligt med bastoner som är omnidirektionella, men inte för frekvensområden över 200hz.

Rent generellt är det väl bra att hantera oönskade lådvibrationer redan i designen av lådan, men det finns ju exempel där man faktiskt använder sig av dessa. Då vill man ha kvar dem, men kanske inte fortplanta dem till omgivande strålningsytor mekaniskt. Då är det bra att använda mjuk avkoppling från placeringsytan, såsom SD-fötter (det finns väl fler tillverkare även om de inte nämns i den här tråden).
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-22 11:35

Kribban skrev:Var på AC/DC igår på Ullevi och det var mycket trevligare ljud med mjuka öronproppar än hårda spikar i öronen.

Hur vet du det? Men det kanske räcker med att musiken låter som spikar... 8)

/ B

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-22 11:38

38 sidor ännu ingen förklaring varför spikes skulle vara bättre. Stor humor nu. 8)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-22 11:39

MattiasKarlsson skrev:38 sidor ännu ingen förklaring varför spikes skulle vara bättre. Stor humor nu. 8)

Lazyworm har angivit en förklaring till varför det kanske kan uppfattas så.

Edit: Om högtalaren i konstruktionen, som tex många Linnhögtalare, har en hängmattekurva borde ju ökad energiutstrålning från högtalaren kunna uppfattas som positivt.

Edit: Otaliga stavfel
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-06-22 11:45, redigerad totalt 2 gånger.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-22 11:41

Jo, men det är inget nytt. Det som jag är intresserad av är verkligheten :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-22 11:44

MattiasKarlsson skrev:Jo, men det är inget nytt. Det som jag är intresserad av är verkligheten :)

Hoppas att du aldrig blir avstängd. Du är otroligt underhållande.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-22 11:51

MattiasKarlsson skrev:Jo, men det är inget nytt. Det som jag är intresserad av är verkligheten :)

Verkligheten för Linn är Linn. Dom gör inte produkterna för att dom skall passa andra leverantörers. Kan ju vara så att dom faktiskt ser stativ och högtalare som en enhet och därför konstruerar högtalarna på det viset.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi