Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-23 09:36

Flint skrev:Conan

Det du säger där gäller precis lika mycket för mjukfotsförespråkarna. Inga dubbelblindtest finns offentligt redovisade från deras sida heller.

Om jag får svar på frågan nedan. Kanske det kan genomföras fortare än anat.

Vad vill spikesföreträdare ha mellan stativ och högtalare?
På mina target stativ är det bara en solid stål platta så jag antar att högtalarna bara skall stå där.

Edit: Tog bort fetning
Senast redigerad av peetwa 2009-06-23 10:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 09:38

peetwa skrev:

Det du säger där gäller precis lika mycket för mjukfotsförespråkarna. Inga dubbelblindtest finns offentligt redovisade från deras sida heller.

Vad vill spikesföreträdare ha mellan stativ och högtalare? På mina target stativ är det bara en solid stål platta så jag antar att högtalarna bara skall stå där.

Det får du fråga dom om, inte mig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-23 09:45

Richard skrev:Vad har pingisbollar med återgivning att göra ?

Förklara bättre!

Så här skriver linnofil på Selleri:
"Pingisbordet representerar högtalarens kabinett. Bollen representerar membranet. Bollens rörelse blir inte densamma om inte bordet står still. Ett dämpat bord förstör bollens rörelse på samma sätt som ett högtalarkabinett som är dämpat förstör membranet rörelse. Membranet har ingen fast referens att relatera till, dess "nollpunkt" rör sig."

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 09:48

Men membranet träffar sällan lådväggen rent mekaniskt. I alla fall i mina lådor. Kan man säga att tesen gäller i alla fall?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-23 09:49

peetwa skrev:

På mina target stativ är det bara en solid stål platta så jag antar att högtalarna bara skall stå där.

Jag har tidigare ställt frågan på Selleri. När det gäller Linns högtalare så stod dessa tidigare på spikes mellan högtalare och stativ samt spikes mot golvet. Dvs spikes i båda ändar av stativet. Numera skruvas högtalarna fast i stativet och stativet står sedan med spikes mot golvet.

Lejonklou har testat lite och skriver så har:
"Eftersom det på andra håll generaliseras friskt så tycker jag att den här frågan är jättebra. Tyvärr har jag inga exakta svar och har inte heller undersökt det hela systematiskt, annat än i några enskilda fall.

Jag kan redogöra för några resultat, baserade på lyssningsutvärdering med Tune Method. Kanske kan vi finna något att diskutera i dessa?

* Liten stativhögtalare med uppåtriktade spikes i stålstativet: Spikes bör sitta väl åtdragna i stativet, annars klart sämre. Lösa muttrar, koner och dylikt är på ett likartat sätt klart sämre. Stativen fastskruvade i högtalarna; mycket sämre. Dämpning av spiken med lera, gummi, sorbotan med mera; klart sämre. Även löst liggande muttrar, koner och dylikt som på någon anliggningsyta dämpats med mjuka material; sämre.

* Samma stativs nedåtriktade spikes, mot golvet: Med spikarna stående i skruvar som dragits ner i parketten; tveksamt resultat. Med spikarna stående i Skeets (runda puckar med ett litet hål i mitten); nästan alltid bättre, oavsett underlag (stengolv, parkett, trägolv, mattor). Dämpning av undersidan på Skeets som står på hårt underlag (stengolv, parkett); nästan alltid sämre.

* Olika stativ i stål med spikar åt båda hållen: Högfrekventa, rena toner vid knack på stativet; bra. Lågfrekventa, disharmoniska och/eller dämpade toner; sämre. Olika fyllningar (sand, bly) i stativ med högfrekventa, rena toner; sämre. Dämpning av samma stativ med sandpåsar, blypåsar, tyg, böcker; sämre.

* Stora, tunga golvhögtalare fastskruvade i metallfot, stående på matta; bra. Samma högtalare med spikes i metallfoten, trängandes genom matta till betonggolv; klart sämre.

Just det sista fallet kan tyckas bryta mot symmetrin som fanns i punkterna om stålstativ. Intressant var dock att stående på matta föreföll högtalaren vara ganska stadig, medan med spikar mot hårt golv började hela konstruktionen att svänga lågfrekvent när man knuffade på den.

Notera att jag inte vill påstå något definitivt om hur stativ eller spikes (eller dämpningar) ska vara konstruerade. Det kan vara så att flera problem uppstår och bäst resultat fås med lite olika lösningar i enskilda fall. Till exempel tror jag att kontakttrycket mellan olika massor spelar roll, för det verkar det göra i elektroniklådor."

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-23 09:53

Flint skrev:Men membranet träffar sällan lådväggen rent mekaniskt. I alla fall i mina lådor. Kan man säga att tesen gäller i alla fall?

Det är ungifär lika intressant som det berömda "knacktestet".
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 09:54

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Men membranet träffar sällan lådväggen rent mekaniskt. I alla fall i mina lådor. Kan man säga att tesen gäller i alla fall?

Jag tycker att knacktestet är intressant.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-23 09:55

Ingen aning. Tittar man på graferna som du och Svante diskuterade kring så verkar tesen inte gälla i någon större grad. Å andra sidan borde den göra det eftersom konen faktiskt rör sig beroende på en kraft som kommer ifrån elementkorgen och magneten. Dvs när konen rör sig åt ena hållet försöker resten att gå åt det andra. Kan då "det andra" fjädra undan kommer konen inte göra det utslag som den skulle med avseende på insignalen.

Men detta resonemang är ju bara en variant på det vi diskuterar i 2Hz-tråden, dvs finns det överhuvudtaget någon kraft i området där rytmen i musiken finns?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-23 09:58

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Ja, då var det ju såklart en dålig liknelse.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 10:00

Bill50x skrev:

Ingen aning. Tittar man på graferna som du och Svante diskuterade kring så verkar tesen inte gälla i någon större grad. Å andra sidan borde den göra det eftersom konen faktiskt rör sig beroende på en kraft som kommer ifrån elementkorgen och magneten. Dvs när konen rör sig åt ena hållet försöker resten att gå åt det andra. Kan då "det andra" fjädra undan kommer konen inte göra det utslag som den skulle med avseende på insignalen.

Men detta resonemang är ju bara en variant på det vi diskuterar i 2Hz-tråden, dvs finns det överhuvudtaget någon kraft i området där rytmen i musiken finns?

/ B

Och jag undrar hur mycket 2Hz-energi det finns i ljudet som uppstår när bollen träffar bordet? Skeptisk här om jämförelsen är så bra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-23 10:00

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Även IÖ tycker ju att man kan knacka på högtalarlådorna för att känna skillnaden mellan mjuka och hörda fötter...

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2009-06-23 10:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 10:01

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Inte alls. Det beskriver bara spännvidden vad gäller bevekelsegrunder.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 10:09

Bill50x skrev:Även IÖ tycker ju att man kan knacka på högtalarlådorna för att känna skillnaden mellan mjuka och hörda fötter...

/ B

I det fallet tippar jag att skillnaden inte ligger vid 2Hz utan högre upp i frekvens.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-23 10:14

Bill50x skrev:
peetwa skrev:

Jag har tidigare ställt frågan på Selleri. När det gäller Linns högtalare så stod dessa tidigare på spikes mellan högtalare och stativ samt spikes mot golvet. Dvs spikes i båda ändar av stativet. Numera skruvas högtalarna fast i stativet och stativet står sedan med spikes mot golvet.

Snip

/ B

Tackar. Då drar jag fast högtalarna i stativet med tvingar för att motsvara skruvar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-23 10:21

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Även IÖ tycker ju att man kan knacka på högtalarlådorna för att känna skillnaden mellan mjuka och hörda fötter...

/ B
Det var inte ett sådant test som avsåg, utan rent knacktest för att jämföra högtalarlådor i sig.

Vad IÖ tycker om det, anser såklart jag ointressant för mig :)
Jag saknar dig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-23 10:28

Bill50x skrev: Dvs när konen rör sig åt ena hållet försöker resten att gå åt det andra. Kan då "det andra" fjädra undan kommer konen inte göra det utslag som den skulle med avseende på insignalen.

/ B

Detta fenomen har aldrig tagits upp som något problem hos SD förespråkare, däremot som argument av spikförespråkare. Finns det verkligen inga kabinettmätningar gjorda på hela frekvensspectrat?
Senast redigerad av Goldfinger 2009-06-23 10:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-23 10:31

MagnusÖstberg skrev:Det var inte ett sådant test som avsåg, utan rent knacktest för att jämföra högtalarlådor i sig.

Aha, var det ett sådant knacktest du avsåg... ja det har nog IÖ inte uttalat sig om i den här tråden.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-23 10:33

Goldfinger skrev:
Bill50x skrev: Dvs när konen rör sig åt ena hållet försöker resten att gå åt det andra. Kan då "det andra" fjädra undan kommer konen inte göra det utslag som den skulle med avseende på insignalen.

/ B

Detta fenomen har aldrig tagits upp som något problem hos SD förespråkare, däremot som argument av spikförespråkare. Finns det verkligen inga kabinettmätningar gjorda på hela frekvensspectrat?

Jo, det har man visst. Man menar att högtalaren står mer still inom audioområdet med mjuka fötter än med spikes.

Jag har för mig att jag sett mätningar över hela området för länge sedan i någon MoLT. Någon som vet?

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-23 10:37

Bill50x skrev:Dvs när konen rör sig åt ena hållet försöker resten att gå åt det andra. Kan då "det andra" fjädra undan kommer konen inte göra det utslag som den skulle med avseende på insignalen.

Men innan man får ångest och sömnbrist av detta kanske man ska fundera på vad det innebär för ett resonant (potentiellt olinjärt) system och ett icke resonant system.

Om lådan för övrigt är resonansfri och är oändligt mjukt placerad eller upphängd så betyder ju den motriktade kraften inget annat än en nivåminskning av obetydlig storlek. Tappar man 0.01dB eller vad det nu kan vara så är det ju bara att höja 0.01dB på volymkontrollen.

En resonans däremot innebär ju lagring av energi i tiden vilket är att betrakta som en form av distortion (ändrat/försämrat impulssvar/decay). Vidare ger hård och därmed resonant placering upphov till harmonisk och IM-distortion som vi sett i Lilltrolls mätning av den slutna subwoofer han byggde med en Peerless XLS eller om det var XXLS.

Jag tror inte ens att en lådas ickeresonanta rörelse ger upphov till Dopplereffekter/modulationseffekter* öht. men kan tänkas acceptera om jag får ett rapp med linjalen för det uttalandet. :)

*Annat än det redan nämnda faktum att signalens styrka påverkas linjärt som vid en justering av anläggningens volymkontroll.

/Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-23 10:37

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

/ B
Det var inte ett sådant test som avsåg, utan rent knacktest för att jämföra högtalarlådor i sig.

Knacktest förstår jag inte vad det är för fel på som diagnostiskt test. Bara man inte knackar med knogarna utan med en kulhammare eller dyligt och gör det lite här och var på lådan. Knogarna är ju som bekant relativt mjuka och dämpade eftersom de är överdragna med skinn och senor. Kulhammare exiterar lådan med högre bandbredd.

DQ
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-23 10:43

Å andra sidan kanske kulhammarens "högre bandbredd" är ointressant då den rörliga massa som normalt alstrar högfrekvent information i en högtalare är så liten att den inte kan påverka lådväggarna i nämnvärd grad och dessutom sitter ju diskanten innesluten i egen kavitet vilket utesluter akustisk påverkan utanför denna "behållare i behållare".

Det är ju ointressant att excitera en panel eller ett system med spektrala komponenter som inte är aktuella under normal användning.

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-23 10:51

Piotr skrev:Det är ju ointressant att excitera en panel eller ett system med spektrala komponenter som inte är aktuella under normal användning.

Iofs. Men vibrationer från diskantelementet kan väl leta sig ut i lådan?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 10:51

Piotr
Instämmer. När jag nockar en låda med knogarna så gör jag det för att i första hand höra hur den svarar i de lägre frekvensområdena. Men visst det kanske kan vara kul att testa diskantegenskaperna med i samma veva. Ska prova. Får ta med en kul hammare på nästa mässbesök.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-23 10:55

Flint skrev:Piotr
Instämmer. När jag nockar en låda med knogarna så gör jag det för att i första hand höra hur den svarar i de lägre frekvensområdena. Men visst det kanske kan vara kul att testa diskantegenskaperna med i samma veva. Ska prova. Får ta med en kulhammare på nästa mässbesök.

:lol:

Lova att ringa mig så jag får chans att närvara!

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-23 10:57

Bill50x skrev:
Piotr skrev:Det är ju ointressant att excitera en panel eller ett system med spektrala komponenter som inte är aktuella under normal användning.

/ B

Jo.. men tänk på vilket massförhållande det råder mellan det rörliga systemet i en diskant och bara diskantenenheten själv.. addera sedan högtalarens övriga massa till det.. :)

/Peter

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-23 10:59

Piotr skrev:
Bill50x skrev:Dvs när konen rör sig åt ena hållet försöker resten att gå åt det andra. Kan då "det andra" fjädra undan kommer konen inte göra det utslag som den skulle med avseende på insignalen.

Men innan man får ångest och sömnbrist av detta kanske man ska fundera på vad det innebär för ett resonant (potentiellt olinjärt) system och ett icke resonant system.

Om lådan för övrigt är resonansfri och är oändligt mjukt placerad eller upphängd så betyder ju den motriktade kraften inget annat än en nivåminskning av obetydlig storlek. Tappar man 0.01dB eller vad det nu kan vara så är det ju bara att höja 0.01dB på volymkontrollen.

En resonans däremot innebär ju lagring av energi i tiden vilket är att betrakta som en form av distortion (ändrat/försämrat impulssvar/decay). Vidare ger hård och därmed resonant placering upphov till harmonisk och IM-distortion som vi sett i Lilltrolls mätning av den slutna subwoofer han byggde med en Peerless XLS eller om det var XXLS.

Jag tror inte ens att en lådas ickeresonanta rörelse ger upphov till Dopplereffekter/modulationseffekter* öht. men kan tänkas acceptera om jag får ett rapp med linjalen för det uttalandet. :)

*Annat än det redan nämnda faktum att signalens styrka påverkas linjärt som vid en justering av anläggningens volymkontroll.

/Peter

Bra och lättbegripligt inlägg!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-23 11:00

Bill50x skrev:

/ B
Alltså, det finns inte en suck i världen att den rörliga massan i ett diskantelement kan få ett kabinett att vibrera.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 11:02

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:

/ B
Alltså, det finns inte en suck i världen att den rörliga massan i ett diskantelement kan få ett kabinett att vibrera.
Du menar att diskantelement har 100% verkningsgrad.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-23 11:05

Piotr skrev:Om lådan för övrigt är resonansfri och är oändligt mjukt placerad eller upphängd så betyder ju den motriktade kraften inget annat än en nivåminskning av obetydlig storlek. Tappar man 0.01dB eller vad det nu kan vara så är det ju bara att höja 0.01dB på volymkontrollen.

OM lådan är resonansfri och OM oändligt mjukt upphängd, ja. Men inträffar detta någonsin? För övrigt så är det väl så att en eventuell fjädringsmjukhet är mer eller mindre frekvensberoende och därför kommer detta resultera i en förändrar frekvensgång, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-23 11:05

MagnusÖstberg skrev:Alltså, det finns inte en suck i världen att den rörliga massan i ett diskantelement kan få ett kabinett att vibrera.

Mendåså, då är den saken ur världen :-)

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi