Den här liknelsen och argumentationen är ju rätt lustig.
Det man bygger sitt resonemang på bör ju både vara sant och ha koppling till vad man försöker visa.
Goran_Rudling skrev:<B> Lustiga mätningar, del 12 </b>
Ni ska inte tro att ni har monopol på lustiga mätningar. Jag har också gjort några. Men har inte berättat om det förrän nu. Men jag är inte ännu säker på hur jag ska tolka resultaten.
Spelar ibland pingis. Är inte så bra på det. Är bättre på att snacka. Men jag har noterat vissa fenomen när det gäller pingisbord och studs beroende på underlaget.
Ett bord ska vara ”styvt” så att bollen studsar bra. Ett pingisbord kan man ställa in höjden på, oftast med skruvfötter. Fötterna är i metall. Det finns inga mjukfötter på pingisbord.
Om man spelar på ett bra uppsatt bord, på ett hårt trägolv, studsar bollen bra. Studsar på ett visst sätt. Om man nu lägger in en heltäckningsmatta med gummibaksida (har inte provat SDfötter) under benen på bordet så studsar bollen sämre. Bordet ”svarar” inte lika bra. (Har jag aldrig lagt in mjukfötter mellan skivan och stativet men det borde rimligen innebära att bollen studsar ännu sämre.)
När jag räknade lite snabbt så skulle studsen minska med ca 0,01% eller ungefär 0,1mm på en boll som studsar 1m (under förutsättning oändligt styvt bord samt oändligt styv/mjuk koppling till golvet).
Jag tror att matta under bordet påverkar så tillvida att man kanske snubblar på den eller att det
låter annorlunda i lokalen (ljudet från studsen hjälper ju till med att uppskatta hur hårt bollen är slagen).
En pingisboll väger 2,7 gram. Ett bordtennisbord ca 120 kg. En 9 tums högtalarkon med spole väger runt 38 gram. Så en högtalare med ett 9 tums baselement borde med samma massrelation väga 1,69 ton. Ett par nästan 3,4 ton. Så kallad tung hi-fi.
En högtalare med ett 9 tums element väger 50 kg. Om det var samma massrelation mellan pingisbollen och pingisbordet som mellan konen och högtalaren skulle bordet väga 3,55 kg. Vad är bäst för studsen på ett 3,55 kg tungt pingisbord? Spikfötter eller mjukfötter?
Liknelsen har att göra med hur högtalarkonen rör sig (pingisbollen) men inte hur lådan (pingisbordet) rör sig.
Och, vad betyder detta för debatten om mjukfötter och spikfötter?
Att man behöver bättre liknelser?
Måste väl betyda att en pingisboll studsar sämre på en högtalare med mjukfötter.
Ja, men inte mycket sämre. Det säger ju inte något om det är bra eller dåligt heller.
Det säger ingenting om hur en boll studsar på ett vibrerande bord heller.
Och vad betyder det?
Att det kanske inte är en bra metod att använda pingisbollar när man lyssnar på högtalare.