Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 16:58

MagnusÖstberg Inlägg

Kan tyckas men redogör för vart 99.8% energi tar vägen då. Jag räknar alltså i det här fallet elementets verkningsgrad till 0.2%. Att påverkan troligen är försummbar är en annan sak.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-23 17:10

Detta är ett litet klipp från posten på sid.16 där Rudling anser sig ha förklarat det hela..

Goran_Rudling skrev:
<B> Vad gör SD foten? </B>
SD foten gör att högtalaren ”blir mjuk” för alla hörbara frekvenser. Högtalaren är mjuk för alla frekvenser vi skickar in i den. Det som vi absolut inte vill ha. De enda frekvenser som SD foten är någorlunda styv för är frekvenser under resonansfrekvensen, dvs 7 Hz. Nu är det faktiskt att det där med 7 Hz är en sanning med modifikation. Högtalaren står på 4 mjuka fötter. De flesta högtalare väger inte lika mycket i alla hörnen så resonansfrekvenserna för de olika fötterna kommer att vara olika.

<B> Hur har det blivit så här stolligt? </B>

Ja det är frågan vi alla ställer oss och vi väntar ett svar från dig.. eller snarare, det gör vi nog inte längre! :)

Köp sen en Linn Sneaky och ett par Linn Komponent högtalare med tillhörande stativ. Om ni inte tycker att det blir förbannat mycket roligare att spela musik, lämna tillbaks grejorna får ni pengarna tillbaka. (Skulle ni ha problem med någon handlare kontakta mig.)

Nämen... 8O HUPP!! Uppmanar Rudling att vi ska gå och köpa produkter från Linn! Who would have thought!! :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-23 17:13

Flint skrev:MagnusÖstberg Inlägg

Kan tyckas men redogör för vart 99.8% energi tar vägen då. Jag räknar alltså i det här fallet elementets verkningsgrad till 0.2%. Att påverkan troligen är försummbar är en annan sak.

Om elementets verkningsgrad är 0,2% innebär det ju att 99,8% av den tillförda energin avgår som värme eller mekaniska förluster. Det är ju ett plågsamt faktum att man kan bränna av den tunna talspoletråden och därför gör ju tillverkare olika lösningar för att hantera det. Att det utveclas värme i ett element är ju ingen nyhet antar jag. Olja kan ju användas i talspolegapet för att dämpa resonanser - men även för att kyla.

Det intressanta är ju inte ett elements verkningsgrad gentemot tillförd energi utan vad som händer, och storleksordningen på den rörelseenergi som diskantelementet kan anses påverka lådan med. Den är försvindlande liten på ett diskantelement. Enligt mig iallafall ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 17:18

MagnusÖstberg skrev:Det intressanta är ju inte ett elements verkningsgrad gentemot tillförd energi utan vad som händer, och storleksordningen på den rörelseenergi som diskantelementet kan anses påverka lådan med. Den är försvindlande liten på ett diskantelement. Enligt mig iallafall ;)

Blir hela resterande 99.2% värme och inte en promille vibration i lådan? Nu pratar vi detaljer i sann vetenskaplig anda. Jag vill veta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-23 17:33

Att veta är mäta - och jag har inte mätt.

Att det kan bli en promille känns oerhört mycket.

Ett tänkt exempel med en diskant som väger 800 gram med rörlig massa om 33 gram, monterad i en liten låda med en vikt om 5000 gram ger att den rörliga massan är under 6 promille. Att dessa 6 promille skulle ge så stor påverkan som 1 promilles vibration känns avlägset. Särskillt med tanke på det låga energiinnehållet. Tillåter vi lådan att väga 10kg blir den rörliga massan 0,03 promille....

Och det är nog inte de där 99,8% som skulle ge lådrörelse isåfall utan de där 0,2% om du anser att det är basen för rörelseenergin.

I vetenskaplig anda borde du alltså skaffa dig en accelerometer och mäta. Det räcker nog fint att bara montera diskanten på en baffel.

Fast du kanske redan nu kan vara pragmatiskt lagd nog att gå med på att det är inget som kanske kommer påverka din återgivning hörbart? La in ett kanske så vi kanske kan släppa sidospåret....

Men va fan, hade jag haft en accellerometer tillgänglig så.... tyvärr så är nog de jag har tillgång till (avsedda för att mäta påverkan på byggnader vid sprägningsarbeten) inte tillräckligt känslig...så hade man kunnat göra det över en öl..

Edit: hur stavas accellerometer egentligen :) Jag körde med två varianter...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-23 17:43

IngOehman skrev:Hur som helst, till sist kanske man bara kan lyssna med behållning hos grannen? Då gäller det att hon är snygg och har en hyvens kaffekokare.

Jag skulle vilja göra gällande att om det e riktigt gott kaffe så behöver inte granntanten va så himla snygg så att byta ut och mot eller skulle kännas helt rätt :p

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 17:58

MagnusÖstberg
Axelerometer eller Axel Erometer på särsvenska

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-06-23 18:21

Flint skrev:MagnusÖstberg
Axelerometer eller Axel Erometer på särsvenska

+1 :D

/J

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-23 18:26

Hur är det med halverade squashbollar, fungerar dom som mjukkuddar från Sonic Design? Krävs ju snabbt fotarbete när man spelar squash.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-23 18:33

Lazyworm skrev:
IngOehman skrev:Hur som helst, till sist kanske man bara kan lyssna med behållning hos grannen? Då gäller det att hon är snygg och har en hyvens kaffekokare.

Jag skulle vilja göra gällande att om det e riktigt gott kaffe så behöver inte granntanten va så himla snygg så att byta ut och mot eller skulle kännas helt rätt :p
Lindroos funkar bra till att både lyssna och dricka kaffe hos.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 18:43

Objektivisten skrev:Hur är det med halverade squashbollar, fungerar dom som mjukkuddar från Sonic Design? Krävs ju snabbt fotarbete när man spelar squash.

Det ger rörljud eftersom halvvågslikrikningen av bollarna genererar kilovis med jämna och utsträckta övertoner.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-23 18:50

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det intressanta är ju inte ett elements verkningsgrad gentemot tillförd energi utan vad som händer, och storleksordningen på den rörelseenergi som diskantelementet kan anses påverka lådan med. Den är försvindlande liten på ett diskantelement. Enligt mig iallafall ;)

Blir hela resterande 99.2% värme och inte en promille vibration i lådan? Nu pratar vi detaljer i sann vetenskaplig anda. Jag vill veta.

Nu får ni ta igen er tror jag!!!! Mellan högtalare och låda finns det dämpningsmaterial som på en tryckkammarhögtalare upptar en stor del av energin som högtalaren bildar glöm inte detta.
Dessutom tror jag inte att det är endast 0,8% för till exempel ett diskantelement eftersom förloppet är så snabbt så åtgår det en del där också.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-23 18:52

Flint skrev:
Objektivisten skrev:Hur är det med halverade squashbollar, fungerar dom som mjukkuddar från Sonic Design? Krävs ju snabbt fotarbete när man spelar squash.

Det ger rörljud eftersom halvvågslikrikningen av bollarna genererar kilovis med jämna och utsträckta övertoner.

Det är ju för bra för att vara sant...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 19:00

Troligen. I den här branschen gäller det att inte lita på nån. Speciellt inte på de som skryter med att de innehar F-skattsedel. Trams. Hobbykontoret på fickan ska det va, eller kanske i källaren.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-06-23 19:01

MagnusÖstberg skrev:Och det är inte de där 99,8% som skulle ge lådrörelse isåfall utan de där 0,2% delat på två, om du anser att det är basen för rörelseenergin.

ftfy

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-06-23 19:10

Hum skrev:
Flint skrev:

Nu får ni ta igen er tror jag!!!! Mellan högtalare och låda finns det dämpningsmaterial som på en tryckkammarhögtalare upptar en stor del av energin som högtalaren bildar glöm inte detta.
Dessutom tror jag inte att det är endast 0,8% för till exempel ett diskantelement eftersom förloppet är så snabbt så åtgår det en del där också.

De vibrationer diskanten genererar är försumbara medans de som genereras av bashögtalaren kan ha klart menlig inverkan på återgivningen.

Många tillverkare erbjuder delade system och det är som regel basen som "flyttats ut" i en eller flera lådor. Att mellanregister och diskant inte delar kabinett med bashögtalaren och utsätts för dess vibrationer kan man anta leder till bättre kvalitet på återgivningen i dessa register, eller? Kan det finnas skäl till att olika underlag är optimala för de olika delarna i ett delat system?

/Jocke

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-23 19:15

Goran_Rudling skrev:Lärde mig av Ivor en massa. En sak var ”Om du säger nåt och alla håller med dig har du garanterat fel. Om du säger nåt och ingen håller med dig KAN du ha rätt”.

Vet inte varför men jag kom att tänka på en film när jag läste detta.
I rollen som Överste Kurtz spelar Ivor.
I rollen som Fotografen spelar Göran.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-23 19:24

Min rörare är ganska intressant i sammanhanget, den levereras med 4 fasta fötter undertill varav de två på sidorna är CNC-svarvade hårda spikes medan de två i mitten är mjuka konformade gummifötter. Man kanske utnyttjar båda 'skolornas' fördelar? Dessutom ger man dessa råd i manualen:

"Use pennies under pointed feet to avoid marring cabinetry. Try quarters if you are in upper tax brackets. The bargain performer would be nickels. Paper currency does not function as well. Euro coins work 1.54 times better."

Det här är inget problem för mig. Nu kör jag ju med glasbänk då jag tycker det passar utmärkt till rör då man eftersträvar det där direkta 3-dimensionella live-lystret i presence-frekvenserna. Mellanregistret får man ju ändå liksom.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 19:34

Jag har några rörare jag med. Annars känner jag mig stirred och lite shaken. Men jag har slutat köra klass A-ford för att elbolaget ska få in räkningen i kuvertet. Fick straffränta för att det tog sån tid för Inga 43.4 ( ja hon heter så, hon på faktureruingsavdelningen) fick jobba timeover för min skull. Hon är förresten välkommen hit på kaffe så ska vi polera rörtoppen och doppa muffins.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-23 19:46

Stehpan skrev:Halloj igen!
Det blev nog lite fel i min fråga.
Jag har läst att flera anser att det som gör Linns anläggningar roliga att lyssna på är en medveten färgning i anläggningen.
Det var denna påstådda färgning som jag referrade till.

Jag tror inte att Linns anläggningar är speciellt färgade.
Jag anser dessutom att den anläggning som det är roligast att lyssna på musik i är bäst som musikåtergivare, oavsett om de mäter lite konstigt i vissa tester. Jag skall föröka att inte störa mer i denna tråd.
Over and out

mvh
Steffe

Tror du att högtalare med denna frekvensgång ( se nedan ) återger på ett ofärgande sätt ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 19:47

Hur långt nedan bör man gå?

Aha, det löste sig själv.
Senast redigerad av Flint 2009-06-23 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-23 19:47

housemicke skrev:
Goran_Rudling skrev:
<b> A loudspeaker example </B>
A given moving-coil speaker is heard to suffer from a lack of dynamics---not in the global compressive sense, but in the expressive, inner-dynamics sense. Likely causes are poor transient definition resulting from some combination of unwanted energy storage in the driver and enclosure system, and/or major flaws in the energy arriving at the listener; for example, poor frequency and phase responses. Tightening up the driver integration and frequency response can work wonders here.

jaha som linn komri då kanske?

Bild

eller majik 109 :)

Bild

känner du att du vill kommentera?

Ta en tid på dessa grafer, Stephan. Vad drar du för slutsats ?

Därmed inte sagt att det kan upplevas som låtande väldigt bra. Jag tycker tex att majik 140 ( snarlik majik 109 ) låter väldigt bra.

Men färgat är det allt....

Det verkar förövrigt som att linn använder samma "färgningskurva" för sina nuvarande högtalare. Äldre linnburkar mäter på ett helt annat sätt.
Senast redigerad av Richard 2009-06-23 19:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 19:50

Den där dippen är väl inte värre än pipdippen som phon visade för något halvår sedan. Den sas ju inte påverka ljudet då.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-23 19:54

Flint skrev:Den där dippen är väl inte värre än pipdippen som phon visade för något halvår sedan. Den sas ju inte påverkade ljudet då.

Man kan ju tycka att - 7 db vid 3000 hz är småsaker, det är sant. Pip - dippen har jag inte sett, har du ?

Tvärtom har jag sett mycket raka kurvor.

Hursomhelst har jag på sistone blivit varse om att jag gillar ett färgat ljud. BBC-dippen är ju lättlyssnad. Linn ökar denna dipp ett antal db, men va fa´n- det är ju rockn´roll....
Senast redigerad av Richard 2009-06-23 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 19:58

Richard skrev:
Flint skrev:Den där dippen är väl inte värre än pipdippen som phon visade för något halvår sedan. Den sas ju inte påverkade ljudet då.

Man kan ju tycka att - 7 db är småsaker, det är sant. Pip - dippen har jag inte sett, har du ?

Javisst, här i någon tråd. Tror att det var i vintras.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-23 20:09

Flint skrev:
Richard skrev:

Man kan ju tycka att - 7 db är småsaker, det är sant. Pip - dippen har jag inte sett, har du ?

Javisst, här i någon tråd. Tror att det var i vintras.

Kan tillägga, som jämförelse att byggsats- högtalaren MuPPs mäter oerhört bra- endast ett bredbandselement och 100- 10000 hz inom +- 1 db.
Helt utan filter. De låter naturligtvis helt annorlunda än högtalare med bbc-dipp. Jag föredrar dippen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-06-23 20:26

Göran Rudling skrev:
Spikfot 3.2
“Beat” in music
eller fler självklarheter

Bokstäverna i Göran Rudling kan med lite Alfapeterfarenhet göras om till Gudagöra Linn - R, utan ett rätt alltså 8)
Göran Rudling är förhoppningsvis ett alias för det måste finnas en gräns även på ett forum för hur långt man kan förnedra sig själv.
Till en början fann jag det det lite lustigt, men nu blir jag i det närmaste generad över din framfart.
Offentligt intellektuellt självmord är ett adekvat begrepp för det du åstadkommer. Du har nog sett häftigare än Jesus, och vad du ser nu kan jag inte ens föreställa mig.

I stort sett all seriös argumentation rinner av dig precis som du säger med teflonrocken på. Är lätt förvånad över att resten av forumet inte insett hur tydligt du annonserat detta utan fortsätter träget att argumentera. Samtidigt beundar jag välviljan och ambitionen att sprida kunskaper och inte rappakalja.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-23 20:28

Richard: Hur stor BBC dipp valde du till dina? (har du sålt din konstruktion än?)
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-23 20:31

MagnusÖstberg skrev:Hur stor BBC dipp valde du till dina? (har du sålt din konstruktion än?)

Jag valde tillsist 3,3 ohmsfiltret, med bbc-dipp, nästan a la linn. Jag har fått flera anbud- men har kvar dom. Jag kommer inte att sälja dessa. Funkar ju kanon som datorburkar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-23 20:40

Va? har jag visat nån dipp?

Det var väl en dipp beroende på hur tjockt dämpmaterialet mot väggen var har jag för mig, alltså hur reflexen mot väggen dämpades i olika tjocka material. Tidigare har jag nog visat en pipresonans också, den hörs inte men den går att dämpa bort om man vill. 8)

Däremot, Linn Komrilådan härovanför, den där utpräglade resonanstoppen vid 60 Hz nånstans, den ser ju rejält elak ut.

Den motsvaras nästan exakt i frekvens av en liknande rejäl resonans i subframen på en LP12.

Kan dom vara matchade på nåt sätt, så att ena resonansen dödar den andra resonansen? Endast Linn Komri tillsammans med LP12? 8O

Är det därför det är så viktigt att ställa LP12 antingen på söndersågade Ikeabord av lackmodell, eller på fastbultade hyllor i betongvägg? LP12, rör inte min resonans.

Hmmm, skumt .... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi