Moderator: Redaktörer
Stehpan skrev:Jag vet att Linns äldre högtalare var tunade för att stå i ett typiskt "vardagsrum" och nära väggen.
Stehpan skrev:Halloj igen!....
Rummet är viktigt för hur det låter och för frekvensresponsen.
För att få en högtalare att låta riktigt bra så är installationen av central betydelse, några cm eller till och med millimetrar flytt av högtalaren påverkar .....
Flint skrev:Skillnaden här mellan 4k och 10K är ju iofs bara ca 8dB och det är ju inte så farligt. 7dB på linnlådan enligt Rickard.
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Skillnaden här mellan 4k och 10K är ju iofs bara ca 8dB och det är ju inte så farligt. 7dB på linnlådan enligt Rickard.
Vilken av de kurvorna tror du ger den bästa återgivningen? Alltså, en ökning på 7db mellan 3-5Khz eller 8db mellan 4-10Khz?
Mina öron är mer känsliga för dippar vid 3-5Khz iallafall.
Hur de verkligen låter vet jag inte, men det vore kul om några som hört dem kunde kommentera hur ljudet ur Linn-burkarna låter. De kanske blir hemska om de placeras på mjuka fötter eftersom de inte får hjälp med energiutstrålning där? Kanske designade just för spikes?
Goran_Rudling skrev:
Örats undre gräns brukar sättas till 20 Hz. Under denna gräns kallar vi regelbundet svängande ljud för takt, rytm, beat etc.
Stehpan skrev:
Komri är Linns i särklass vassaste högtalare och om den visar en konstig frekvensgång som dessutom inte stämmer med det som står i brochyrmaterialet, så får man nog ana att något är lite skumt...
.
mvh
Steffe
Laila skrev:Stehpan skrev:Halloj igen!....
För att få en högtalare att låta riktigt bra så är installationen av central betydelse, några cm eller till och med millimetrar flytt av högtalaren påverkar .....
Halloj själv !
Tror inte att så många här på forumet är av någon annan åsikt.
Magnuz skrev:Jag vet att Linns äldre högtalare . Detta sagt så hör jag till dem som gillar t.ex. Keilidh och Keltik på sitt sätt, men några verkligt bra högtalare är det väl egentligen inte.
Magnuz skrev:Goldfinger skrev:Tyckte nog att Kaber tillhörde de bästa från Linn på den tiden.
Den är bra, men lite klen i basen. Kan också låta lite vasst om man drar på ordentligt.
peetwa skrev:Laila skrev:Stehpan skrev:Halloj igen!....
Halloj själv !
Tror inte att så många här på forumet är av någon annan åsikt.
Det förklarar dock inga gropar i mätningar vid 2000 Hz.
Stehpan skrev:Komri är Linns i särklass vassaste högtalare och om den visar en konstig frekvensgång som dessutom inte stämmer med det som står i brochyrmaterialet, så får man nog ana att något är lite skumt...
mvh
Steffe
Goldfinger skrev:Kan nog hända, jag minns dock att jag tyckte att de hade en subjektivt låg färgning jämfört med flera andra Linnburkar.
Goran_Rudling skrev: Sisten att förstå är en vadå?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster