Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 20:44

phon
Du skrev att du hade lådan på jobbet och att dippen visade sig beroende på var du placerade mätmicken.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-23 20:49

jag tänker ...... inte helt lätt ...... men det går nog att visa en dipp om man mäter snett uppifrån i 20-30 graders vinkel ... det borde gå i vart fall. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-23 20:57

sprudel skrev:
Bokstäverna i Göran Rudling kan med lite Alfapeterfarenhet göras om till Gudagöra Linn - R, utan ett rätt alltså 8)

Det blir också

grundliga rön

och då behöver man inte ens fuska med bokstäverna.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-23 21:12

Möjligtvis så är det nå´n som heter Röna Grundlig som
köpt en Linn-pryl av GR i början av 90-talet, är missnöjd,
o vill ge igen. :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-23 22:26

---fel person inloggad.
Senast redigerad av Morello 2009-06-23 22:27, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-23 22:26

Flint skrev:phon
Du skrev att du hade lådan på jobbet och att dippen visade sig beroende på var du placerade mätmicken.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 22:28

Det fanns en till bild. Inte lika kul.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-23 22:29

Flint skrev:Den där dippen är väl inte värre än pipdippen som phon visade för något halvår sedan. Den sas ju inte påverka ljudet då.

Jag har gjort mätningar på både piP och piPs och dessa har en avsevärt mycket trevligare kurva än ovanstående.

Användarvisningsbild
Stehpan

Inläggav Stehpan » 2009-06-23 22:31

Halloj igen!
Vill först säga att jag inte är expert på högtalardesign och har väl inte tidigare funderat så mycket på frekvensgång på högtalare mer än att det kan vara ganska rumsberoende.
I Linns brochyrmaterial för dessa båda högtalare står följande uppgifter:
Komri 20Hz -28kHz +/-3dB
M109 72Hz-20kHz (passivt) ingen tolerans näms

Jag ser att de upmätta frekvenskurvorna inte är helt raka. Vare sig för Komri eller M109.

M109 är en liten någorlunda billig bokhyllehögtalare. Att det finns kompromisser i en sådan konstruktion ser jag egentligen inget större problem med.

Komri är Linns i särklass vassaste högtalare och om den visar en konstig frekvensgång som dessutom inte stämmer med det som står i brochyrmaterialet, så får man nog ana att något är lite skumt...

Kanske är det så att Linns och denna andra mätning är gjorda i olika typer av miljöer olika avstånd till bakre vägg, storlek på lyssningsrum etc.
Jag vet att Linns äldre högtalare var tunade för att stå i ett typiskt "vardagsrum" och nära väggen. Rummet är viktigt för hur det låter och för frekvensresponsen.
För att få en högtalare att låta riktigt bra så är installationen av central betydelse, några cm eller till och med millimetrar flytt av högtalaren påverkar tunen (Linnisarnas sätt att avgöra om det låter bra) märkbart.

Rätt installerade låter de flesta av Linns högtalare grymt bra, speciellt när de körs aktivt (vad annat kan jag väl säga som Linnägare
8) Men de kräver en seriös injustering och som vanligt så är det källan som sätter gränserna.

mvh
Steffe

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 22:33

Skillnaden här mellan 4k och 10K är ju iofs bara ca 8dB och det är ju inte så farligt. 7dB på linnlådan enligt Rickard.

När jag såg den andra bilden som tydligen är borta nu höll jag på att logga in mig som Griff bara för att få kommentera eländet. Helt plötslig så "hördes" inte en jättedipp i rummet
Senast redigerad av Flint 2009-06-23 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-23 22:36

Nej, det är inte källan som sätter gränserna. Alla källor är betydligt bättre än de bästa högtalarna. Iallafall om man tycker dist och frekvensrespons är parametrar som är intressanta.

Det är väl inget som säger att man måste tycka att högtalare med krokiga kurvor låter dåligt förresten?

Kanske funkar fint med lite spikes som resonerar fram lite extra energiutstrålning. Vem vet, inte jag. Har inte hört dem.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-06-23 22:42

Stehpan skrev:Jag vet att Linns äldre högtalare var tunade för att stå i ett typiskt "vardagsrum" och nära väggen.

Tveksamt. Enligt Linn kanske, men det verkar inte så om man tittar på mätningar. Då ser det snarare ut som om högtalarna är konstruerade för att mäta rakt i frifält och alltså får en puckel i basen i rumsmiljö (vet inte om det gäller alla äldre högtalare, men Keilidh och några till har jag sett mätningar på). De påstår också att Keltik mäter 20-20000 +- 1 dB (vill jag minnas, något liknande var det i alla fall) och det tror nog ingen som har hört högtalarna på... Läser man sedan den intervju med mannen som konstruerade de äldre Linnhögtalarna som finns någonstans på nätet blir man inte direkt mindre tveksam till Linns högtalarbyggeri. Detta sagt så hör jag till dem som gillar t.ex. Keilidh och Keltik på sitt sätt, men några verkligt bra högtalare är det väl egentligen inte.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-23 22:45

Stehpan skrev:Halloj igen!....

Rummet är viktigt för hur det låter och för frekvensresponsen.
För att få en högtalare att låta riktigt bra så är installationen av central betydelse, några cm eller till och med millimetrar flytt av högtalaren påverkar .....

Halloj själv !

Tror inte att så många här på forumet är av någon annan åsikt. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-23 22:48

Flint skrev:Skillnaden här mellan 4k och 10K är ju iofs bara ca 8dB och det är ju inte så farligt. 7dB på linnlådan enligt Rickard.

Vilken av de kurvorna tror du ger den bästa återgivningen? Alltså, en ökning på 7db mellan 3-5Khz eller 8db mellan 4-10Khz?

Mina öron är mer känsliga för dippar vid 3-5Khz iallafall.

Hur de verkligen låter vet jag inte, men det vore kul om några som hört dem kunde kommentera hur ljudet ur Linn-burkarna låter. De kanske blir hemska om de placeras på mjuka fötter eftersom de inte får hjälp med energiutstrålning där? Kanske designade just för spikes?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 22:51

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Skillnaden här mellan 4k och 10K är ju iofs bara ca 8dB och det är ju inte så farligt. 7dB på linnlådan enligt Rickard.

Vilken av de kurvorna tror du ger den bästa återgivningen? Alltså, en ökning på 7db mellan 3-5Khz eller 8db mellan 4-10Khz?

Mina öron är mer känsliga för dippar vid 3-5Khz iallafall.

Hur de verkligen låter vet jag inte, men det vore kul om några som hört dem kunde kommentera hur ljudet ur Linn-burkarna låter. De kanske blir hemska om de placeras på mjuka fötter eftersom de inte får hjälp med energiutstrålning där? Kanske designade just för spikes?

Flytta micken på Linnmätningen några grader i vertikalplanet och risken/chansen är stor att dippen är borta. Precis som på den förlorade pipbilden, fast tvärs om.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-23 22:56

Goran_Rudling skrev:

Örats undre gräns brukar sättas till 20 Hz. Under denna gräns kallar vi regelbundet svängande ljud för takt, rytm, beat etc.

Jag undrar vilka "vi" är?

Om du kan hitta en sida som inte är på ett linn-forum eller där du själv har skrivit där dom benämner infraljud (under 20 Hz) med de tre orden takt, rytm och beat. Skall jag skicka dig tre trisslotter.

Förövrigt är det förvirrande för oss noviser när du väljer att använda ordet beats dubbla betydelser (svävning och engelska för takt eller taktslag) blandat i en och samma text. Det är inte konstigt att det blir missförstånd.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-23 22:56

Stehpan skrev:
Komri är Linns i särklass vassaste högtalare och om den visar en konstig frekvensgång som dessutom inte stämmer med det som står i brochyrmaterialet, så får man nog ana att något är lite skumt...
.
mvh
Steffe

Det råkar vara Linns dyraste högtalare ja, är det en borgen för att mätningarna inte stämmer? Ser och hör man inte Komrins uppenbara brister måste man nog ta sig en funderare outside the box. Linn pratar ju om musikalisk följsamhet och i den bemärkelsen är ju en rimligt rak frekvensgång en mycket viktig faktor. När vi ändå har högtalaren på tapeten, vad tycker du personligen den gör bättre än de billigare Linn högtalarna?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-23 22:59

Laila skrev:

För att få en högtalare att låta riktigt bra så är installationen av central betydelse, några cm eller till och med millimetrar flytt av högtalaren påverkar .....

Halloj själv !

Det förklarar dock inga gropar i mätningar vid 2000 Hz.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-23 23:00

Magnuz skrev:Jag vet att Linns äldre högtalare . Detta sagt så hör jag till dem som gillar t.ex. Keilidh och Keltik på sitt sätt, men några verkligt bra högtalare är det väl egentligen inte.

Tyckte nog att Kaber tillhörde de bästa från Linn på den tiden.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-23 23:07

Linn Isobarik var bra, om man lyckades driva dom...
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-06-23 23:15

Goldfinger skrev:Tyckte nog att Kaber tillhörde de bästa från Linn på den tiden.

Den är bra, men lite klen i basen. Kan också låta lite vasst om man drar på ordentligt.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-23 23:32

Magnuz skrev:
Goldfinger skrev:Tyckte nog att Kaber tillhörde de bästa från Linn på den tiden.

Den är bra, men lite klen i basen. Kan också låta lite vasst om man drar på ordentligt.

Kan nog hända, jag minns dock att jag tyckte att de hade en subjektivt låg färgning jämfört med flera andra Linnburkar. (Det var dock länge sedan nu).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-23 23:45

peetwa skrev:
Laila skrev:

Halloj själv !

Det förklarar dock inga gropar i mätningar vid 2000 Hz.

Nu ska välan inte peetwa va en sån däringa petimäter o framför allt
inte lägga ord i min mun som mitt tangentbord inte skrivit eller kommenterat. Att det inte förklarar vissa gropar i mätningar vid 2kHz
tar jag dock ditt ord på ! :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-23 23:46

Stehpan skrev:Komri är Linns i särklass vassaste högtalare och om den visar en konstig frekvensgång som dessutom inte stämmer med det som står i brochyrmaterialet, så får man nog ana att något är lite skumt...
mvh
Steffe

Komri är en tragisk skapelse som enligt mitt ringa förmenade inte upplever basala krav. Den låter som den mäter och det är uruselt! Jag skulle öht inte släpa in dessa missfoster i sovrummet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-23 23:48

Morello skrev: Jag skulle öht inte släpa in dessa missfoster i sovrummet.

Dåliga portar?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-06-23 23:52

Goldfinger skrev:Kan nog hända, jag minns dock att jag tyckte att de hade en subjektivt låg färgning jämfört med flera andra Linnburkar.

Jag håller med. Att de upplevdes lite slanka i basen kanske berodde på att jag jämförde dem med Linnburkar som är lite för feta i basen? Fast så där särdeles djupt ner tror jag inte de går.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-24 01:10

Goran_Rudling skrev: Sisten att förstå är en vadå?

En "Göran Rudling"...han har bara inte inte förstått det :roll: .

Agående Rudlings resonemang på sidan 16 som han uppenbarligen är så stolt över. Jag uppmanar alla att läsa inlägget noga. Fundera sedan på vad Rudling bygger sitt resonemang på.

För en lekman med liten kunskap i ämnet kan de påståenden Rudling gör vid en första anblick te sig tämligen logiska. Tyvär är Rudlings ansatser till största delen felaktiga, vilket även gör att hans slutsatser blir helt uppåt väggarna felaktiga.

Har man dock -som många här på faktiskt- praktisk erfarenhet från den här typen av problemställningar vet man intiutivt, teoretiskt och genom de många praktiska erfarenheter man samlat på sig genom åren att en uppställning av spikes-typ i själva verket uppför sig precis tvärt emot vad Rudling tror!

Denna situation har gjort att Rudling har hamnat i en situation där folk på alla upptänkliga sätt försöker påpeka att de egenskaper Rudling för fram hos spikes som han menar är extraordinärt viktiga för musikupplevelsen i själva verket är mer eller mindre exakt de egenskaper som en mjuk fot har!

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-24 01:36

jag har funderingar. tvättmaskiner står jo oftast på mjuka fötter, varför gör dom det? borde dom inte stå mer stilla på spikes (enligt göran)?

står en tvättmaskin mer stilla på mjuka fötter eller spikes?
varför levereras inga tvättmaskiner med spikes?

jag har bott över en tvätt en gång, en granne 5 våningar över tvätten kunde inte ha glas på sitt bord innan dom installerat mjuka fötter på alla maskinerna, dom trillade ner efter ett tag.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-24 02:21

FEMTIO SIDOR!

Det känns meningslösa att skriva saker i en tråd som rusar fram så
snabbt att knappt någon hinner läsa de inlägg men formulerar, innan
det är på förra eller förr-förra sidan. :(

Alldeles för mycket meningslösa inlägg görs emellan det lilla fåtal som
är intressanta. Substansen blir alldeles utspädd.

Då får det vara.

Adjöss!

Vh, iö

- - - - -

PS. Men Rudling var rolig. Hans kvot mellan upplevd egen insikt och
verklig insikt, slog allt jag tidigare skådat. Har sällan träffat på eller
ens hört talas om någon människa med så mycket dumheter att olära
sig, och sådan total brist på insikt om det.

Den som inte vet någonting, är tom på kunskap, men vet det, har alla
möjligheter att lära sig! :) Då finns det plats för kunskaper!

Men, den som är full av okunskaper, och inte inser det, har lååångt
att gå, för att nå upp bara till startnivån att "inte veta, men ha insikt
om detta".
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-24 07:48

Jag skrev ett inlägg om just den vinklingen att Göran nog har mycket lite att vinna på att visa sig förstå, men MYCKET att förlora - med avseende på hans tidigare (nuvarande?) roll i branchen.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi