Moderator: Redaktörer
paa skrev:Kan det vara tvärtom, att dom ger nominell effekt vid start och drar ner effekten därefter, för att den ska gå vibrationsfriare och tystare?
Men, mindre kuggning än med sinusvåg, hur får man det egentligen, hur ser vågorna ut från styrningarna?
Bill50x skrev:paa skrev:Kan det vara tvärtom, att dom ger nominell effekt vid start och drar ner effekten därefter, för att den ska gå vibrationsfriare och tystare?
Men, mindre kuggning än med sinusvåg, hur får man det egentligen, hur ser vågorna ut från styrningarna?
Om man har extra krut vid starten och sedan drar ner eller kör nominellt vid start och sedan minskar effekten är väl samma sak? Bara en fråga var man lägger sin definition...
/ B
nolimitsoya skrev:Sånna där små speedboxar man kan köpa till skivspelare, vad gör de? Att de skapar ny växelspänning med rätt frekvens är givet, men undantaget att man kan byta frekvens för att byta hastighet och då slipper flytta någon rem, hur mycket bättre än väggbulan kan det bli?
Rega påstår att gången blir stabilare och motorvibrationerna mindre om man köper till deras lilla låda. Pro-ject hävdar samma sak. Linn också naturligtvis, men där kostar lådan tiotals gånger mer.
Är nätspänningsfrekvensen så ojämn eller finns det sådana motorlindningsanpassningsvinster att det finns en praktisk poäng - ökad drivstyrka, meningsfull svajminskning, etc - i att ägna sig åt sånt här eller är det bara verkningslös feelgood?
paa skrev:Referensen är väggurtagets 230 V direkt till motorn, som på en skivspelare utan motorstyrning!
Jag tvivlar på att motorstyrningarna ger ut mer spänning än så ens vid starten.
kodapa skrev:Men vad gäller elmotorer för reglersystem är det väl frekvensstyrning som gäller nuförtiden om det är detta som nu införts i skivspelare?
kodapa skrev:En fördel med frekvensstyring är att man den drar mindre ström vid uppstart då frekvensen rampas upp istället för att skicka på max spänning.
paa skrev:Bill50x skrev:paa skrev:Kan det vara tvärtom, att dom ger nominell effekt vid start och drar ner effekten därefter, för att den ska gå vibrationsfriare och tystare?
Om man har extra krut vid starten och sedan drar ner eller kör nominellt vid start och sedan minskar effekten är väl samma sak? Bara en fråga var man lägger sin definition...
/ B
Referensen är väggurtagets 230 V direkt till motorn, som på en skivspelare utan motorstyrning!
Jag tvivlar på att motorstyrningarna ger ut mer spänning än så ens vid starten.
nolimitsoya skrev:kodapa skrev:Men vad gäller elmotorer för reglersystem är det väl frekvensstyrning som gäller nuförtiden om det är detta som nu införts i skivspelare?
Jo, det är det. Bland annat, kanske... Det där eventuella andra vet jag inget om, men undrar över.kodapa skrev:En fördel med frekvensstyring är att man den drar mindre ström vid uppstart då frekvensen rampas upp istället för att skicka på max spänning.
... och det känns ju i sammanhanget ganska ointressant. Motorn drar ju inte många watt ändå. Kan man få den att gå väsentligt jämnare?
Jag vet inte om jag tror på det där med att dra ner spänningen efter ett tag. En sån där motor betér sig ju våldsamt illa om den inte orkar med lasten, så jag förstår inte vad vitsen med att göra den svagare skulle vara. Att just Linn skulle göra det oavsett förvånar i och för sig inte...
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna vara positivt är om nätspänningsfrekvensen varierar såpass att tonhöjden blir konstig, eller om man kan få motorn att bli starkare/gå jämnare. Tänker jag illa?
nolimitsoya skrev:... och det känns ju i sammanhanget ganska ointressant. Motorn drar ju inte många watt ändå. Kan man få den att gå väsentligt jämnare?
Jag vet inte om jag tror på det där med att dra ner spänningen efter ett tag. En sån där motor beter sig ju våldsamt illa om den inte orkar med lasten, så jag förstår inte vad vitsen med att göra den svagare skulle vara. Att just Linn skulle göra det oavsett förvånar i och för sig inte...
Bill50x skrev:nolimitsoya skrev:... och det känns ju i sammanhanget ganska ointressant. Motorn drar ju inte många watt ändå. Kan man få den att gå väsentligt jämnare?
Jag vet inte om jag tror på det där med att dra ner spänningen efter ett tag. En sån där motor beter sig ju våldsamt illa om den inte orkar med lasten, så jag förstår inte vad vitsen med att göra den svagare skulle vara. Att just Linn skulle göra det oavsett förvånar i och för sig inte...
Varför förvånar det dig inte? Av vilken anledning skulle Linn lägga ner extra möda på att göra något sämre?
Alla som kan det minsta fysik vet att det krävs mycket mer energi att starta upp något än att bara vidmakthålla hastigheten. Alla vet att en bil drar mer bensin under acceleration tex. Det finns bilar där man tex stryper en eller ett par cylindrar vid jämn fart, syftet är att spara bensin.
Att man drar ner effekten till en skivspelarmotor när den väl uppnått hastigheten har inget med att spara energi. Men däremot så kan man få motorn att gå jämnare. Och eftersom motorn drar mindre energi när den väl fått upp farten så kan man minska drivkraften.
/ B
nolimitsoya skrev:Rega påstår att gången blir stabilare och motorvibrationerna mindre om man köper till deras lilla låda. Pro-ject hävdar samma sak. Linn också naturligtvis, men där kostar lådan tiotals gånger mer.
nolimitsoya skrev:Jag tror inte Linn bryr sig så mycket om ifall det blir sämre, bara det går sälja för dyra pengar.
Kan man verkligen få en AC-motor att gå jämnare genom att göra den svagare? En sådan går ju ojämnare och ojämnare ju mer lasten får den att sacka. Att lasten är liten betyder ju bara att sackandet blir litet, men det blir definitivt större av att man gör motorn svagare.
En DC-motor hade jag kunnat ställa upp på, men det är ju ett helt annat djur. Jag vet inte varför man skulle vilja ha en sådan i en skivspelare. Blir det inte jättejobbigt att hålla rätt hastighet då?
nolimitsoya skrev:Jag tror inte Linn bryr sig så mycket om ifall det blir sämre, bara det går sälja för dyra pengar.
Kan man verkligen få en AC-motor att gå jämnare genom att göra den svagare? En sådan går ju ojämnare och ojämnare ju mer lasten får den att sacka. Att lasten är liten betyder ju bara att sackandet blir litet, men det blir definitivt större av att man gör motorn svagare.
nolimitsoya skrev:En DC-motor hade jag kunnat ställa upp på, men det är ju ett helt annat djur. Jag vet inte varför man skulle vilja ha en sådan i en skivspelare. Blir det inte jättejobbigt att hålla rätt hastighet då?
nolimitsoya skrev:DQ-20: Vilken hund som får mest ont i nacken? Husse går ju inte med jämn fart, eller som bäst alltid med en lägre fart än hunden vill. Det finns en nål som rycker och sliter i husses plastspår. Menar du att en [s]DC[/s]AC-motor inte går ojämnt om man bromsar den, eller menar du att det är bättre att ha en svag motor som går ojämnt än en stark som går jämnt, eller något helt annat?
DQ-20 skrev:Jag skriver det mest för att göra bort mig så att någon som verkligen kan griper in av ren barmhärtighet.
Magnuz skrev:Varför är det inte bara att göra tallriken gigantiskt tung? Bly?
paa skrev:Magnuz skrev:Varför är det inte bara att göra tallriken gigantiskt tung? Bly?
Jag skulle vilja gjuta typ en liten koklocka i bly, och se om den inte ringer rätt bra trots allt.
Magnuz skrev:Varför är det inte bara att göra tallriken gigantiskt tung? Bly?
Bill50x skrev:Jag vet inte hur andra gör men Linn menar att dom ger extra krydda vid uppstart och sedan drar man ner på spänningen för att motorn ska gå jämnare.
Jag gissar att det dessutom inte bara handlar om att leverera en jämn 50 Hz till motorn utan även att jämna ut kuggningen i motorn.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 15 gäster