Goldfinger skrev:Om man nu inte nöjer sig med vad man föredrar subjektivt så kanske lösningen i den här 43 sidor långa tråden är att någon vänlig själ med tillgång till rätt mätutrustning tar och mäter upp exempelvis kabinett samt golvet intill fötterna med SD och spikes, förslagsvis använder man sinustoner, då finns det ju iaf någonting rimligt objektivt att ta på, sen kan ju gemene man dra sina egna slutsatser, tråden skulle bli bra mycket intressantare om det gjordes. Resultatet får gärna också lämnas i enheten Richter
Goran_Rudling skrev:Vi använder spikfötter för att musiken som kommer ut ur högtalarna då låter som mer ”stämt”. Ljuden är ordnade mer som ljuden i musik är ordnade. Mjukfötter ändrar på denna ordning och låter som mindre stämt. Det är den grundläggande diskussionen.
Jo, budskapet tror jag ingen har missat.
goran_Rudling skrev:Vet inte om du har ett ”Golden Ear” men jag utgår från att du har ett ”Golden Mind”. Förklara för mig varför du vill göra mätningar för att avgöra frågan på det sätt som du föreslår.
Jag jobbar utifrån hypotesen att den rörliga masssan skall jobba mot en så stillastående punkt som möjligt, för att avbilden skall bli maximalt sanningsenlig, jag vill därtill lyssna på enbart högtalaren och helst ingenting annat i rummet, du pratar tex om sandfyllning av stativ som någonting negativt pga att detta flyttar ned resonansfrekvensen, du tror inte att problemet med återkopplingen till stativet med kraftiga ringningar som följd är ett mycket större problem? Det tror jag!! Prova at fylla dina Linn stativ och förstå sedan vad de bidragit med, skulle du trots detta föredra de ofyllda måste jag tro att du tycker distorsion är ett välkommet redskap i din jakt på det mest subjektivt "välstämda" ljudet. Utan någon form av objektiva fakta blir det ju väldigt svårt att enas i slutändan, jag tror också att det finns ett problem här pga olika tankesätt och olika mål med återgivningen. Ena sidan inklusive mig själv vill ha återgivningen serverad så opåverkad som möjligt medan (vad jag har förstått) du kan tänka dig olika former av färgning om det pga detta låter mera "välstämt", är det rätt uppfattat?
Goran_Rudling skrev:Hur kan mätningar på vibrationer i golvet avgöra vad som låter som mest stämt?
Det gör det inte heller, jag köper inte snacket om vad som är mest "välstämt", har aldrig stött på fenomenet och förstår heller inte hur det skulle kunna uppkomma annat än om du varierar uppspelningshastigheten. Jag vill att golvet skall vara så opåverkat som möjligt, därav mätningen.
Goran_Rudling skrev:Jag påstår att mätningarna visar entydigt att mer högfrekventa (upp till stativets/högtalarens resonansfrekvens) vibrationer leds ned i golvet med spikfötter. Mjukisarna håller med.
Jag påstår att det är bättre. Mjukisarna förstår inte att det är bättre.
Hur är det med storleken på resonanserna då? Eftersom det hela tiden tvistas blir man ju fundersam om detta verkligen är verifierat genom mätning, därav mitt förslag till detta.
Goran_Rudling skrev:Christer Tamms mätningar med vattenglas visar att spikfotstativet vibrerar med högre frekvens än samma stativ med mjukfötter. Jag håller med. Christer anser att spikfotsstativet låter sämre. Jag håller inte med.
Objektiv iaktagelse följt av subjektivt tyckande
Goran_Rudling skrev:BB har visat att mer högfrekventa vibrationer leds ned i golvet med Linns stativ än med annat stativ. Jag håller med. Jag säger att det bevisar att Linns stativ är bättre. BB håller inte med.
Inte jag heller, ofyllda Linnstativ(som du föredrar) har andra problem (som jag nämnt ovan) vilka är betydligt större.
Goran_Rudling skrev:Vi kommer gå i mål med denna fråga. Det är bara ett upplopp kvar. Öhman vill kliva av racet eftersom hans supperters för sånt liv på läktaren. Jag uppskattar ditt engagemang och önskan om att vi ska komma i mål.
Tack, men hur tycker du vi skall gå i mål med frågan på bästa sätt?