Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hajen1

Inläggav hajen1 » 2009-06-26 07:09

Harryup skrev:Nu finns det ju SD-fötter för elektronik också? Ser inte spikar som ett alternativ kanske men underlägg till elektronik brukar ju vara ormoljevarning på. Men är det befogat med SD fötter där med?

mvh/harryup

Jepp!
Har de under en DAB-tuner ( Denon 1800 ) Brum på originalfötterna, inget brum med "mjukisarna"
Gällandes mjuka eller hårda fötter under högtalarna så kör jag numer med spikes ( Hifiklubbens norska, glömt namnet ) i stället för SD. Tycker i o f s att jag ibland upplever att SD-fötterna ger en något fastare bas ( nej inte blindtestat ) men de är för fula. Nåväl, skillnaderna hos mig är så pass marginella att jag låter utseendet styra.
McIntoshnörd!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-26 07:26

Nu undrar vän av ordning om inte själva huvudfrågan om spikes kontra mjukfötter har börjat tappa fokus till förmån för pingis. :?

Pingis har ingenting med återgivning att göra. Det är bara ännu en av de osanna analogier som Göran kommit med. Inte fickpingis heller. 8O

Låt oss nu, tillsist, konstatera att Göran hade fel i sin pseudovetenskap och att IÖ hade rätt. Det kan ju var och en förnuftig människa se- om man läser hela tråden.

Det har varit trevligt att läsa detta ämne, samt att få en tillbakablick på i stort sett allting som Linn postulerade under 80-talet. Saker som visat sig vara totalt felaktiga. Att tankegångarna lever kvar- är väl något som alla konstaterat. Dumheter som "source first", single speaker demonstration, spikfötter ( även om de subjektivt kan föredras ). Analogier som inte har något som helst med återgivning att göra, såsom pingisbord, fickpingis, stämgafflar, stämda instrument mm.

Min fråga är: Har Göran lärt sig dessa analogier och dogmer av Ivor himself, eller har han hittat på dessa helt själv ?

Det står väl nu klart för alla på detta forum hur Linnfilosofin är befattad- den kan sammanfattas såhär:

"Vi har rätt och alla andra har fel".

Varje sunt tänkande människa inser tillslut att det inte finns någon sådan verklighet i citatet. Istället handlar det om en MYCKET framgångsrik försäljningstaktik. Att använda analogier ( som inte stämmer i verkligheten) och sedan blanda ihop dessa till en smet gör att den hugade hifispekulanten lätt kan gå med på locktonerna. Men det kan bli mycket, mycket dyrbart. Man vill att entusiasten skall åka med i uppgraderingskarusellen- men han ska åka många gånger, dessutom pådyvlas han att endast denna karusell ger något för pengarna- alla andra karuseller är trasiga eller undermåliga.

På detta sätt slipper man ju jaga nya karusellåkare- de gamla sitter ju lugnt, och troget kvar.

Att Göran skulle hoppa ned från sin karusell, stanna upp, för att sedan byta till någon alla, bättre karusell, ter sig nog inte troligt. Han har varit karusellägare allt för länge, som det ter sig.

Att karusellen åker runt, runt, i ett cirkelformat mönster är något som varje entusiast som åker med i denna byteskarusell snart får erfara.

En del upptäcker det aldrig, andra byter karusell innan pengarna är slut.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-26 07:41

hajen1 skrev:
Harryup skrev:Nu finns det ju SD-fötter för elektronik också? Ser inte spikar som ett alternativ kanske men underlägg till elektronik brukar ju vara ormoljevarning på. Men är det befogat med SD fötter där med?

mvh/harryup

Jepp!
Har de under en DAB-tuner ( Denon 1800 ) Brum på originalfötterna, inget brum med "mjukisarna"
Gällandes mjuka eller hårda fötter under högtalarna så kör jag numer med spikes ( Hifiklubbens norska, glömt namnet ) i stället för SD. Tycker i o f s att jag ibland upplever att SD-fötterna ger en något fastare bas ( nej inte blindtestat ) men de är för fula. Nåväl, skillnaderna hos mig är så pass marginella att jag låter utseendet styra.

När jag läser ditt inlägg hajen1 blir jag övertygad att det finns en ganska stor chans för mänskligheten trots allt. Respekt för din sunda attityd.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-26 08:24

DQ-20 skrev:
IngOehman skrev:
ThePreTor1aN skrev:Måste säga att det var lite roligt att se Rudling gillra denna "pingis-fälla" :)
Nu florerar teorierna kring detta som löpeld, lika så bilar och motorer.

Inte ens en 15 årig bordtennisspelare hade satt sitt studiebidrag på att det hade förhållit sig på annat vis än det både Rudling och Donic beskrev.
Han må kanske inte beskriva det i akademiska fina termer, men han hade nog förstått!.
Det är ju liksom lika självklart för honom som vinden för golfspelare.

"Förstått"?

"Självklart"?

Visst, lika självklart som gud är för en troende. Lika självklara
är ju spikarnas verkan (att få högtalaren att stå mera stilla) för
en spiktroende.

@ThePreTor1aN Du är ju helt omöjlig idag! Var skall detta sluta?

@IngOehman ThePreTor1aN driver med dig, ifall du inte lagt märke till det redan. Hon är vårt eget hustroll och gör ingen hemlighet av det. Och hon är bra! Better the devil you know.

/DQ

Handen på hjärtat måste jag nog erkänna att jag inte förstod så mycket av IÖ's tidigare svar, ännu mindre av ditt??.

Antagligen driver jag med er!, -fel av mig!.
För inte kan ju någon på fullt allvar varken tro eller mena att vinden skulle vara av vikt för en golfspelare, precis som bollen, pingisgummit och bordet med dess fötter för en bordtennisspelare. Självklart är det bara mumbo-jambo.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-06-26 08:30

Jag tycker ändå att pingisliknelsen har en relevans i diskussionen ändå men inte på det sättet Rudling hoppades på när han drog upp saken.

Harryup skrev:Däremot skulle det inte förvåna mig alls om det var så att det blev en annan känsla i spelet om bordet stod på gummifötter istället för hårda fötter.

Harryup, DET ÄR INGEN SKILLNAD!!! Studsen beror på ytans beskaffenhet och vidare har vågen genom bordet har inte nått ner till fötterna när bollen lämnat ytan. Att fötterna skulle ha med studsen att göra är OMÖJLIGT!

Enda sättet en pingisspelare skulle uppleva skillnad på ett bord på mjuka eller hårda tassar är om han eller hon VISSTE att det satt en viss sorts tassar under bordet och därmed drabbades av suggestionsefekter. Själva studsen är det INGEN skillnad på!

Att tro att "men en elitspelare skulle säkert..." är samma sak som att säga "men en riktig audiofil med en bra anläggning skulle säkert...".

Effekter som är fysikaliskt omöjliga blir inte på nåt mystiskt sätt faktiska bara för att du är elitspelare i pingis eller en framträdande person på ett Linn-forum.

Det retar mig faktiskt en del att till synes fullt normalt fungerande personer inte kan ta till sig ett logiskt resonemang om grundläggande fysikaliska förlopp. Är det verkligen så att ni uppfattar världen som att "allting är möjligt", och är det inte lite jobbigt att ha det så!?

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-26 08:36

Harryup skrev:Ja jag är helt övertygad om att Waldner aldrig skulle spela tävling på ett bord som inte stod maximalt stadigt på hårda fötter. Tävlingsbord är rejält tunga.

Och ja, jag tror nog att en elitspelare skulle känna skillnad på studsen.

mvh/Harryup

Jag påpekade tidigare att det hade inte en bordtennistränande 15 åring heller. Jag hävdar att det räcker med några månaders träningspel för att få det klart för en själv iallafall. För att misslyckas med detta måste man vara ingenjör tydligen.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-26 08:39

Ljudet blir annorlunda och det renderar nog en annan "känsla" för totalintrycket och även om det har noll med audio att göra så lovar jag att en elitspelare skulle "störas" i sitt spel avseende det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-26 09:06

Harryup skrev:
Laila skrev:Harryup ! Varför tror du nog "att en elitspelare skulle känna skillnad på studsen." ?

För att på elitnivå är dom så jäkla überpetiga. Dom spelar bara ett ytterst begränsat antal timmar med en racket. Nytt gummi till varje match som skall limmas en viss tid innan match etc.
Spelar in sig på just dom bord som skall används i stora turneringar etc.

Jo det skulle inte förvåna om dom märker skillnad.

Nu har jag en bit kvar att läsa i tråden, men handlar inte detta mycket om
psykologiska effekter och få ett övertag i sin egen skalle om att man gjort
allting rätt och på det sätt man själv kräver? Är helt övertygad om det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-26 09:14

MagnusÖstberg skrev:Ljudet blir annorlunda och det renderar nog en annan "känsla" för totalintrycket och även om det har noll med audio att göra så lovar jag att en elitspelare skulle "störas" i sitt spel avseende det.

Ljudet från en studs, kan det bli olika beroende på vilka fötter bordet står på? Om nu fötterna inte kan påverka studsen borde det inte kunna påverka ljudet heller.

Däremot kan jag tänka mig att bordets tyngd och framförallt ytans beskaffenhet kan ge olika egenskaper som både känns och hörs.

Visst är många idrottsmän überpetiga med detaljer, ofta handlar det om psykologi enligt min mening. Tex hur många gånger man studsar en tennisboll innan man servar... Eller så handlar det om att få upp temperaturen i bollen innan man slår till :-)

/ B

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-26 09:26

Ni tror inte det går att komma ett steg längre och att i detta nyare skede man kan skita i fötter på högtalare hit och dit?
Jag har en hårddisk som heter Big Foot, en sådan som högtalaren balanserar på så jäklar i hoppet, tror jag.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-26 09:31

Conan skrev:Jag tycker ändå att pingisliknelsen har en relevans i diskussionen ändå men inte på det sättet Rudling hoppades på när han drog upp saken.

Harryup skrev:Däremot skulle det inte förvåna mig alls om det var så att det blev en annan känsla i spelet om bordet stod på gummifötter istället för hårda fötter.

Harryup, DET ÄR INGEN SKILLNAD!!! Studsen beror på ytans beskaffenhet och vidare har vågen genom bordet har inte nått ner till fötterna när bollen lämnat ytan. Att fötterna skulle ha med studsen att göra är OMÖJLIGT!

Enda sättet en pingisspelare skulle uppleva skillnad på ett bord på mjuka eller hårda tassar är om han eller hon VISSTE att det satt en viss sorts tassar under bordet och därmed drabbades av suggestionsefekter. Själva studsen är det INGEN skillnad på!

Att tro att "men en elitspelare skulle säkert..." är samma sak som att säga "men en riktig audiofil med en bra anläggning skulle säkert...".

Effekter som är fysikaliskt omöjliga blir inte på nåt mystiskt sätt faktiska bara för att du är elitspelare i pingis eller en framträdande person på ett Linn-forum.

Det retar mig faktiskt en del att till synes fullt normalt fungerande personer inte kan ta till sig ett logiskt resonemang om grundläggande fysikaliska förlopp. Är det verkligen så att ni uppfattar världen som att "allting är möjligt", och är det inte lite jobbigt att ha det så!?

Tror det handlar mycket om prestige. Vissa klarar inte av att inse att man är helt fel ute, I've been there doin it men som tur var utan att förlora allt för många tusenlappar..
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-26 10:06

conan skrev:Det retar mig faktiskt en del att till synes fullt normalt fungerande personer inte kan ta till sig ett logiskt resonemang om grundläggande fysikaliska förlopp. Är det verkligen så att ni uppfattar världen som att "allting är möjligt", och är det inte lite jobbigt att ha det så!?

Självklart är det så att okunskap bidrar till att vildvuxna teorier frodas utan koppling till den fysikaliska världen.

Men att ha ett öppet sinne och även lyssna på "tokerier" är lärorikt och kan faktiskt ge en tankeställare ibland. För övrigt så har en hel generation vuxit upp med relativitetsteorin där bland annat fastslås att ingenting kan gå fortare än ljuset. Likaså kan man vid extrema hastigheter ta sig framåt i tiden, men man kan inte backa. Men de senaste 15-20 åren (eller är det mer?) har det forskats en hel del inom kvantteorin och såvitt jag vet har man lyckats med att skapa negativ tid även om det bara handlar om ytters korta förlopp, typ några miljondels sekunder eller nåt.

Nu jämför jag på intet vis denna högstående forskning med någon virrpannas förnekande av enkla fysikaliska sammanhang, lång ifrån. Och för vardagligt bruk duger de kunskaper vi har idag om "grundläggande fysikaliska förlopp".

Men om man av stabilitetsskäl inom området 0-10 Hz väljer att ha högtalare på spikes, trots att man får andra hörbara effekter från 20 Hz och uppåt (eller från den resonansfrekvens systemet har) så har man väl inte ifrågasatt fysikaliska principer/lagar? Man har bara gjort ett val, med rätt eller fel. Återgivningen kanske inte alls vinner på att högtalaren står stadigt under 20 Hz? Eller så gör den det. Men det är en annan fråga!

Om man accepterar att golvet i värsta fall svänger med och ger tillskott till ljudet men att man tar det beroende på andra fördelar, då är även detta ett val. Inte ett underkännande av fysikaliska lagar.

Jag tycker det är lämpligt att man ser skillnad på de fysikaliska lagarna i sig och på tillämpningen hur vi utnyttjar dessa.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2009-06-26 10:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-26 10:09

Yo Bill. Det var inte jag som skrev det. Please edit. :)

Sen är det lite skillnad på kvantmekanik, eller supersträng-teorin för den delen jämfört med audio. ;)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-26 10:11

m_persson79 skrev:Yo Bill. Det var inte jag som skrev det. Please edit. :)

Whoops, sorry :oops:

Rättat.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2009-06-26 10:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-26 10:19

Conan skrev:Det retar mig faktiskt en del att till synes fullt normalt fungerande personer inte kan ta till sig ett logiskt resonemang om grundläggande fysikaliska förlopp. Är det verkligen så att ni uppfattar världen som att "allting är möjligt", och är det inte lite jobbigt att ha det så!?

Det finns ju ett fenomen som kallas "suspension of disbelief" som i princip innebär att man medvetet eller omedvetet väljer att helt eller delvis bortse från allvarliga fel, luckor eller rena omöjligheter i ett resonemang.

Ett exempel på "suspension of disbelief" är när man läser en sci-fi bok. För att överhuvudtaget kunna få behållning av boken måste man låta sig acceptera en del helt orlimliga påståenden (utomjordingar, lasersvärd, människor med övernaturliga krafter etc.). När man väl tillåtit sig själv det, dras man mycket lättare in i handlingen och uppslukas av berättelsen hur orimlig den i själva verket är.

Dock finns det gränser för hur vansinniga avsteg från verkligheten man kan komma med innan det blir för orimligt. Går man för fort fram så kommer hjärnan helt enkelt att säga stopp, det här går jag tamejfasen inte med på och berättelsen faller istället platt till marken som en pankaka och hela resonemanget blir plötsligt orimligt och löjligt.

Därför börjar man oftast bygga logiken antingen kring redan etablerade föreställningar (typ att i framtiden kommer vi köra rymdskepp i ljusets hastighet eller nå't liknande) eller så bygger man helt enkelt ett resonemang stegvis. Man utgår från någonting som kanske inte är helt sant, men ändå ligger ganska nära sanningen och känns intiutivt. När man väl accepterat detta lilla avsteg från verkligheten som "verklighet" kan man bygga vidare, med ännu större avsteg från verkligheten och med det nyplanterade falsariet som argument.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-06-26 10:21

Bill50x skrev:Om man accepterar att golvet i värsta fall svänger med och ger tillskott till ljudet men att man tar det beroende på andra fördelar, då är även detta ett val. Inte ett underkännande av fysikaliska lagar.

Jag har läst nästan hela tråden men jag hittar inget om några fördelar med spikes. Vilka fördelar tänker du på?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-26 10:34

Bill50x skrev:Om nu fötterna inte kan påverka studsen borde det inte kunna påverka ljudet heller.

Varför då? Stötvågen kommer att fortplanta sig i strukturen även om bollen har lämnat ytan. Nyckel till att förstå mekanismen är att bollen lämnar ytan så snabb att endast en begränsad del av bordet hinner påverkas innan bollen har studsat iväg. Men påverkan fortsätter även när bollen är på väg i luften igen. Då kan vad som helst hända... :D

/DQ
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-26 10:38

Bill50x skrev:Men om man av stabilitetsskäl inom området 0-10 Hz väljer att ha högtalare på spikes, trots att man får andra hörbara effekter från 20 Hz och uppåt (eller från den resonansfrekvens systemet har) så har man väl inte ifrågasatt fysikaliska principer/lagar?

Alltså, det är väl i princip ingen här som har ifrågasatt valet av spikar ur ett subjektivt perspektiv. Gillar man spikar så gillar man det, på samma sätt som en del gillar att få kulorna söndertrampade av överviktiga kvinnor i stilettklackar. Alla har vi olika preferenser (personligen ogillar jag både spikar under högtalarna och tanken på att få kulorna söndertrampade).

Men, det är ju inte det som är uppe för diskussion och som skapat sådan debatt utan att Rudling med en dåres envishet vidhåller en rad befängda och felaktiga påståenden om just de grundläggande fysikaliska principer och lagar som all materia lyder under.

H

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-26 10:40

Moment-23 skrev:Jag har läst nästan hela tråden

8O
Du borde nog skaffa dig en hobby :wink:

H

Användarvisningsbild
Jorge

Inläggav Jorge » 2009-06-26 10:42

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ljudet blir annorlunda och det renderar nog en annan "känsla" för totalintrycket och även om det har noll med audio att göra så lovar jag att en elitspelare skulle "störas" i sitt spel avseende det.

Ljudet från en studs, kan det bli olika beroende på vilka fötter bordet står på? Om nu fötterna inte kan påverka studsen borde det inte kunna påverka ljudet heller.

Däremot kan jag tänka mig att bordets tyngd och framförallt ytans beskaffenhet kan ge olika egenskaper som både känns och hörs.

Visst är många idrottsmän überpetiga med detaljer, ofta handlar det om psykologi enligt min mening. Tex hur många gånger man studsar en tennisboll innan man servar... Eller så handlar det om att få upp temperaturen i bollen innan man slår till :-)

/ B

Intressant – om ljudet kan påverkas, hur går då det till?

Självklart påverkar bordets yta, vikt och horisontalläge studsen allra mest. Sen kommer förstås säkert saker som lufttryck, höjd över havet och luftfuktighet in i bilden.

MEN – att pingisbordets fötter inte skulle ha det minsta inflytande köper jag inte alls.

Sätt storleksanpassade SD-fötter under varje ben och jämför med styva metallben – jag har mkt svårt att tro att det inte skulle spela någon roll.

Varför? Jo, jag tror det handlar om bordets förmåga till att "fjädra" – det finns säkert ett bra fysikaliskt begrepp för det, elasticitet kanske?

Bordet ger med sig enligt lagen om kraft och motkraft. Och att bollen är "lätt" betyder ingenting. Föreställ er att man spelar pingis med en järndank – menar ni då fortfarande att SD-fötter eller spikfötter inte skulle spela någon roll för dankens beteende? Och om det har relevans för en dank – då har det också relevans för en pingisboll – om än i väldigt mycket mindre grad. Tänk också på att när Waldner och grabbarna drar in en Smash – så så träffar bollen ytan med betydligt större kraft än dess vikt i vilande läge.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-26 10:49

DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:Om nu fötterna inte kan påverka studsen borde det inte kunna påverka ljudet heller.

Varför då? Stötvågen kommer att fortplanta sig i strukturen även om bollen har lämnat ytan. Nyckel till att förstå mekanismen är att bollen lämnar ytan så snabb att endast en begränsad del av bordet hinner påverkas innan bollen har studsat iväg. Men påverkan fortsätter även när bollen är på väg i luften igen. Då kan vad som helst hända... :D

/DQ
Exactlemente! Stötvågen försvinner ju inte liksom bara för att bollen inte längre har kontakt med bordsytan :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-26 10:50

Jorge skrev:Intressant – om ljudet kan påverkas, hur går då det till?

Du läste inte klart tråden innan du svarade? Iallafall ligger svaret i inlägget ovanför detta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jorge

Inläggav Jorge » 2009-06-26 10:52

MagnusÖstberg skrev:

Du läste inte klart tråden innan du svarade? Iallafall ligger svaret i inlägget ovanför detta.

Det köper jag!

Men kommentera gärna mitt följande resonemang också – som inte handlar om ljudet – utan studsen.

Användarvisningsbild
Jorge

Inläggav Jorge » 2009-06-26 11:01

Jorge skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det köper jag!

Men kommentera gärna mitt följande resonemang också – som inte handlar om ljudet – utan studsen.

Jag tar det igen :-)

Självklart påverkar bordets yta, vikt och horisontalläge studsen allra mest. Sen kommer förstås säkert saker som lufttryck, höjd över havet och luftfuktighet in i bilden.

MEN – att pingisbordets fötter inte skulle ha det minsta inflytande köper jag inte alls.

Sätt storleksanpassade SD-fötter under varje ben och jämför med styva metallben – jag har mkt svårt att tro att det inte skulle spela någon roll.

Varför? Jo, jag tror det handlar om bordets förmåga till att "fjädra" – det finns säkert ett bra fysikaliskt begrepp för det, elasticitet kanske?

Bordet ger med sig enligt lagen om kraft och motkraft. Och att bollen är "lätt" betyder ingenting. Föreställ er att man spelar pingis med en järndank – menar ni då fortfarande att SD-fötter eller spikfötter inte skulle spela någon roll för dankens beteende? Och om det har relevans för en dank – då har det också relevans för en pingisboll – om än i väldigt mycket mindre grad. Tänk också på att när Waldner och grabbarna drar in en Smash – så så träffar bollen ytan med betydligt större kraft än dess vikt i vilande läge.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-26 11:04

Jorge skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det köper jag!

Det har förklarats rätt utförligt tidigare och är faktiskt samma fenomen!

Bollen har lämnat bordet innan stötvågen nått SD-fötterna och således "vet bollen aldrig om" hur bordet har kontakt med golvet.

Att sedan bordet ändrar position lite (överdrivet beskrivet) är ju inget som nästa boll som kommer vet om eller hur? Således är det enda den märker av är bordytan den med :)

Nu är ju bollen så fantastiskt lätt i förhållande till bordet att inte ens det hårdaste (snabbaste) slaget kommer rendera så stor rörelseenergi att bordets position ändras märkbart för spelarna.

De kommer således enkom märka av skillnaden i fotbeklädnad genom ljudförändringarna, något som jag nog tror kommer vara nog så störande...

Hoppas den här enklare förklaringen gjorde det lättare att förstå. Ibland blir det rejält tekniskt här :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-26 11:20

Jorge skrev:MEN – att pingisbordets fötter inte skulle ha det minsta inflytande köper jag inte alls.

Det är som det är vare sig du köper det eller inte. Det som du inte förstår är att strukturen inte är oändligt styv utan en struktur som flexar och stötvågen fortplantar sig med en ändlig hastighet. Det tar alltså en stund innan bollen "får kontakt" med golvets massa. Faktiskt så länge att bollen redan har lämna bordet och får inte vet vad golvet kunde ha betytt för den.

En korrekt men lite skruvad liknelse. Om du står och skriker på en plats där det finns ett eko och sedan på en liknande plats där det inte finns ett eko så känns det lika den första sekunden när du skriker. Det är först när ljudvågen hunnit bort till någonstans som den kan studsa som du förstår att "här finns ett eko" eller "här finns det inte ett eko". (hårda fötter vs. mjuka fötter) Om du då redan har tagit på dig hörselskydden så märker du ingen skillnad.(bollen har lämnat bordet).

Och så fungerar det med bordet. Eftersom stötvågen inte hunnit ned till golvet där den kan ta spjärn innan bollen har studsat iväg hinner inte bollen märka av golvet eller hur kontakten mellan fot och golv är beskaffad. Studsen påverkas inte. Däremot påverkas men massa andra saker: stabilitet när man tar i bordet eller lutar sig mot det, ljudet, möjlighet till nivåsjutering, hållbarhet: ja, en massa saker som även en rundpingisspelare kan räkna ut. Men inte studsen från en pingisboll. (Dankliknelsen är felaktig eftersom studsen har med hur boll och yta är matchad. Varken en pingisboll eller den ståldank studsar på en gräsmatta, men det gör en tennisboll.)

/DQ
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Jorge

Inläggav Jorge » 2009-06-26 11:21

MagnusÖstberg skrev:
Jorge skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det köper jag!

Det har förklarats rätt utförligt tidigare och är faktiskt samma fenomen!

Bollen har lämnat bordet innan stötvågen nått SD-fötterna och således "vet bollen aldrig om" hur bordet har kontakt med golvet.

Att sedan bordet ändrar position lite (överdrivet beskrivet) är ju inget som nästa boll som kommer vet om eller hur? Således är det enda den märker av är bordytan den med :)

Nu är ju bollen så fantastiskt lätt i förhållande till bordet att inte ens det hårdaste (snabbaste) slaget kommer rendera så stor rörelseenergi att bordet position ändras märkbart för spelarna.

De kommer således enkom märka av skillnaden i fotbeklädnad genom ljudförändringarna, något som jag nog tror kommer vara nog så störande...

Hoppas den här enklare förklaringen gjorde det lättare att förstå. Ibland blir det rejält tekniskt här :?

Det låter inte förnuftigt mina öron. Tänk på järndanken en gång till. Har det betydelse för en tung järndank så har det betydelse för en pingisboll – om än väldigt, väldigt lite.

Användarvisningsbild
Stehpan

Inläggav Stehpan » 2009-06-26 11:26

Till IÖ:

Jag ser ingen anledning att betvivla att mjukfötter minskar den totala mängden rörelse som en högtalare gör när den spelar musik i jämförelse med spikfötter.

Men varför skulle det inte kunna vara så att en mindre mängd rörelse som ser ut på ett speciellt sätt skulle kunna påverka musiken mer negativt än en större rörelse som ser ut på ett annat sätt?

Det är ju egentligen detta som diskussionen handlar om.

Du har mätt spikfötter och SD-fötter. Rörelsen på högtalaren inom det hörbara området är större med spikfötter.

Av detta har du dragit slutsatsen att SD-fötter är bättre enligt regeln:
Större ljudpåverkan (i decibel) är alltid sämre.
Men är du säker på att detta är ett riktigt antagande?

Det som spiksfotsföreträdarna säger är att musiken låter bättre med spikfötter. Detta tycker jag också (helt ovetenskapligt). Du anser då att vi tycker om den påverkan som spikfötterna gör på musiken.
Men det är ju bara en tro från din sida.
Det kan ju vara så att vi störs mer på den lilla rörelsen som en SD-foten gör (mjuk upphängning).

Enligt ditt resonemang så är kvantiteten på en störning viktigare än kvaliteten:
Högtalaren med SD-fot rör sig mindre än högtalaren med Spikes
slutsats:
SD-fot är bättre.

Jag tror att din slutsats är fel.

Detta är inget personangrepp!
Senast redigerad av Stehpan 2009-06-26 11:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2009-06-26 11:33

Stehpan skrev:Till IÖ:

Jag ser ingen anledning att betvivla att mjukfötter minskar den totala mängden rörelse som en högtalare gör när den spelar musik i jämförelse med spikfötter.

Men varför skulle det inte kunna vara så att en mindre mängd rörelse som ser ut på ett speciellt sätt skulle kunna påverka musiken mer negativt än en större rörelse som ser ut på ett annat sätt?

Det är ju egentligen detta som diskussionen handlar om.

Du har mätt spikfötter och SD-fötter rörelsen på högtalaren inom det hörbara området är större med spikfötter.

Av detta har du dragit slutsatsen att SD-fötter är bättre enligt regeln:
Större ljudpåverkan (i decibel) är alltid sämre.
Men är du säker på att detta är ett riktigt antagande?

Det som spiksfotsföreträdarna säger är ju att musiken låter bättre med spikfötter, vilket jag också tycker (helt ovetenskapligt). Du anser då att vi tycker om den påverkan som spikfötterna gör på musiken.
Men det är ju bara en tro från din sida. Det kan ju vara så att vi störs mer på den lilla rörelsen som en SD-foten gör (mjuk upphängning)

Enligt ditt resonemang så är kvantiteten på en störning viktigare än kvaliteten:

Högtalaren med SD-fot rör sig mindre än högtalaren med Spikes
slutsats:
SD-fot är bättre

Jag tror att din slutsats är fel.

Detta är inget personangrepp!

Kan bara instämma har själv provat fram och tillbaka mjuk och spikfot och föredrar spikar alla dagar i veckan , varför ? tycker det låter bättre ur ett musikaliskt perspektiv . :D

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-26 11:39

"Självklart ska folk
få jubla och hoppa"
"Får man inte jubla och hoppa på en fotbollsarena kan man lika gärna gå och se på tennis", anser David Ekermo om det planerade hoppstoppet på Gamla Ullevi.
TYCK TILL Ska man få hoppa på läktaren?
Kommentarer (369)

LÄS MER: Inget alternativ till hoppstopp
Ingen ståplats i England
KRÖNIKA: Hopp eller dagisplats?Enligt de beräkningar som gjorts skulle det kosta uppåt 100 miljoner att bli av med de vibrationer som uppstår när fansen hoppar på ståplatsläktaren i samband med att det spelas fotboll på Gamla Ullevi.
Det kommunala fastighetsbolaget Higab, som byggt och äger arenan, vill dock satsa på en betydligt billigare lösning. Den går ut på att ståplatsområdet på den norra kortändan görs om till sittplatsläktare.
- Det här skulle man ha tänkt på tidigare. Självklart ska folk få jubla och hoppa. Att förbjuda det är ju det samma som att säga att här kommer du inte in om du inte har en blåvit tröja på dig, säger Ashraf Bahnam .
Han är inte ensam om att vara kritisk till den planerade åtgärden för att stoppa det taktfasta hoppandet i samband med de stora publikmatcherna:
- Det är alldeles för lite av den här typen av stämningshöjande grejer i Allsvenskan. Vi var nere i Malmö och såg Sveriges match mot Serbien. Varje gång serberna hoppade och skrek svarade vi på samma sätt. Det blev en grym stämning, konstaterar Alen Tosum.
Han anser vidare att byggherrarna borde ha förutsett vad supportrarnas hoppande skulle kunna komma att ställa till med.
- Även om Gamla Ullevi har ett perfekt läge borde man kanske ha tänkt på de boende i området och i stället byggt den nya arenan en bit utanför stan.

Kent Eikeland
0322- 150 15

//E

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi