Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Ljudet blir annorlunda och det renderar nog en annan "känsla" för totalintrycket och även om det har noll med audio att göra så lovar jag att en elitspelare skulle "störas" i sitt spel avseende det.
Ljudet från en studs, kan det bli olika beroende på vilka fötter bordet står på?
Om nu fötterna inte kan påverka studsen borde det inte kunna påverka ljudet heller.
Jasså?
Är detta påstående ett exempel på ditt öppna sinne? Jag skulle kalla det för motsatsen. Du behöver ha ett öppet sinne om du skall kunna ta till dig nya kunskaper, och INTE statuera att det inte borde vara som du just fått veta att det är.
Om du istället för att sluta dig och förneka det du just fått veta,
skulle ha ett öppet sinne och lägga samma energi på att försöka FÖRSTÅ det som berättats för dig, och om det misslyckas FRÅGA om det som du inte får ihop, så skulle du ha större framgång med avseende på din egna kunskapsutveckling.
Ditt påstående är som att säga att eftersom en utredning av en olycka inte påverkar utfallet av olyckan, så kan den inte heller påverka kunskapen om vad som orsakade olyckan...
Så om du läste det som faktiskt skrevs och gjorde ansträngningar att förstå det så skulle du inte bara kunna undvika att göra sådana där aximatiska påstående-inlägg. Du skulle dessutom veta bättre, det vill säga få kunskap.
Vore inte det bra?
Förklaringen till att studsen kan vara helt opåverkad trots att ljudet påverkas har funnits framlagd minst tre gånger i denna tråd, och för inte alls länge sedan.
Därför tänker jag inte repetera det en gång till. Om du vill veta vad det beror på får du söka den informationen själv.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).