Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-06-26 16:59

mike34 skrev:Vilket färdmedel har mjukfoten valt ? Det står inte!

Jag är mer orolig för när de skall mötas på samma bana. Det brukar tåg ha svårt för.

Annars torde det bli 10 tåg. Om inte nästa räknas som möte..

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-06-26 17:33

Goran_Rudling skrev:.

Stenberg skrev:Högtalarlådan flyttar sig bakåt när konen går frammåt och frammåt när konen rör sig bakåt, men eftersom konen går lika mycket bakåt som frammåt så kommer högtalaren stå kvar på samma plats.

Kan du förklara lite mer hur du tänker här.
Om jag står nedanför en skidlift och tar liften upp i backen och sedan åker skidor ned till samma plats jag började på har jag då utsatt jorden för samma krafter på upp och nedresan. Eller menar du bara att summan blir densamma?

Ja, jag menade att summan blir densamma.

Står en högtalare stilla och oändligt mjukt och man börjar spela musik
så kommer den fortfarande stå stilla eftersom summan av rörelsemängden
kommer vara noll för högtalaren.
Lägger man på en på en DC spänning så att baskonen flyttar sig så
kommer högtalarlådan flytta sig i motsatt riktning så länge som konen
rör sig. När konen stannar så stannar lådan.

Citatet är svar på någon av typen "kommer inte högtalarna flytta sig när
man börjar spela musik och har mjukfötter". Ursprungsfrågan borde
kanske varit med.

Göran: Du verkar ogilla modulation. Hur kommer det sig att man kan
lyssna (och gilla) 2-vägssystem när ett sådant kommer få ett mellanregister
som moduleras av all bas (samt allt infraljud som bildas på grammofonskivor).
Ett 3-vägssystem skulle ju låta bättre då (eller 4-vägs osv osv).
Eller skiljer sig modulationen som mjukfötter ger åt från den som andra
inspelade ljud ger?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-26 17:54

Kan detta vara ett argument emot spikfötter?

Eller är det kanske ett argument för? :D

http://user.faktiskt.io/svante/speldosa.mp4
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-26 18:03

Svante skrev:Kan detta vara ett argument emot spikfötter?

HTTP 403.9 - Access Forbidden: Too many users are connected
Internet Information Services

wtf :)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-26 18:08

Bra jämförelse Svante! Man hör ju direkt va mer äkta det låter senare delen av filen :lol:
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-26 18:15

Det blir mycket mer musik då speldosan kopplas hårt mot underlaget :D :mrgreen: å musik är ju bra har jag hört någon från Skotland säga :) å nån från Östermalm oxå.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-26 18:52

Goran_Rudling skrev:
Detta är en fullkomlligt tokig debatt där glasshandlare Piotr, f.d. cirkusartist, kommer med den ena bisarra teorien efter den andra. Piotr, det är inte den som är mest bisarr som vinner, OK?

Det påstås att Linns anläggningar är färgade. De har en ”rolighets” och ”välstämdsfärgning” som gör att de låter som om instrumenten är mer välstämda och att det är roligare att lyssna på musiken.

Sen påstås det att spikfötter ger upphov till ”stämgaffelfärgningar” som gör att det blir roligare att lyssna på musiken. Jag har sett personer på detta forum, inte Nobelpristagare i år, som skriver att spikfotsfärgningar gör att det är lättare att följa vad en pianist spelar med vänster hand just för att färgningarna ligger där.

du är en fuldogmatiker göran.

linns anläggningar är ju så dåliga så man undrar varför du tycker om dom?

nae spikar ger nada till just piano, det har jag själv testat.

det är väl för övrigt bara fuldogmatikerna som har påstått nåt om att det blir lättare att följa vad en pianist spelar..
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-06-26 18:54

DQ-20 skrev:Jag skulle exempelvis gissa att både en och annan rosenodlare har haft nära till nävarna ibland. Isynnerhet när gödsling kommer på tal.

/DQ

Tack för trösten :) Ingen ide att byta m.a.o. :mrgreen:

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-26 19:25

:mrgreen: Klockrent. Svante for president! :D
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-26 19:25

MattiasKarlsson skrev:Bra jämförelse Svante! Man hör ju direkt va mer äkta det låter senare delen av filen :lol:

Själv tycker jag att det låter som det distar. Det låter nästan ostämt. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-26 19:25

phloam skrev:
DQ-20 skrev:Jag skulle exempelvis gissa att både en och annan rosenodlare har haft nära till nävarna ibland. Isynnerhet när gödsling kommer på tal.

/DQ

Tack för trösten :) Ingen ide att byta m.a.o. :mrgreen:

:)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-26 19:32

Goran_Rudling skrev:
Svante skrev:Om man sätter fast kolven med en fjäder mot en betongvägg så kommer bössan att gunga fram och tillbaka många gånger. Om man i stället låter kolven bromsas med något resistivt, tex en "fallskärm" av plåt så stannar den rätt fort.

Man kan förstås tvinga fast den, men även då kommer kolvens acceleration att vara stor och det blir en kraftig vågrörelse i kolven som tar många oscillationer innan den dör ut. Problemet här är att du inte ser acceleration, utan utslag (se slutet på mitt förra inlägg).

Och framförallt: Med kolven fastsatt kopplar smällen hårt till underlaget och underlaget kommer att ge ljud ifrån sig.

Svante skrev:Jag instämmer helt i att högtalaren bör frikopplas mekaniskt från allt som högtalarkonstruktören inte har kontroll över. Hur ska han annars kunna göra en högtalare som fungerar som avsett?

Hej Svante,

Har förstått att du liksom Ingvar Öhman föredrar frisvävande högtalare. Högtalare rörligt upphängda och rörliga i bara två plan. Det är bättre än en högtalare som är rörlig i tre plan, mjukfötter. Båda dessa alternativ är bättre än en högtalare som står stilla för låga frekvenser i alla plan.

Har lite svårt att förstå tankegångarna. Ditt svar på hur ett gevär beter sig frisvävande har inte övertygat mig. Inte ännu.

Varför anser du att frisvävande högtalare skulle vara bra? Och hur menar du att de rör sig om de är fritt rörliga i två plan?

Jag har läst det här tre gånger nu och förstår fortfarande inte vad du menar...

Plan?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-26 19:34

Goran_Rudling skrev:...och vi vet vem som är i smulor.

Hehe, nu var det ju inte dig jag hade tänkt smula sönder.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-26 19:48

Jag tror inte Göran visste riktigt vad han gav sig in på. Han är ju per definition söndersmulad i den här tråden. Han yrar ju bara.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-26 22:19

Svante -du är min hjälte. Äntligen någon som med bild och ljud visar vad som häner när man kör en vibrerande pryl mot hård och mjuk fot! Hör man inte den extrema distortionen är man tamejfan döv.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-26 22:19

Goran_Rudling skrev:
Piotr skrev:
Stephan skrev:Om det är så att Linns anläggningar kan "färga ljudet" så att det blir roligare att lyssna på musiken, varför görs inte denna "färgning" redan på produktionsstadiet (i studion)?
De som skapar musiken vill ju att den skall vara rolig att lyssna på för att kunna tjäna pengar.

Skämtar du eller är du allvarlig?

Tror du att de som gillar färgningar alltid gillar samma färgningar?

Varför tror du att du hittar både vanilj, choklad och jordgubbssmak i glassdisken?

Detta är en fullkomlligt tokig debatt där glasshandlare Piotr, f.d. cirkusartist, kommer med den ena bisarra teorien efter den andra. Piotr, det är inte den som är mest bisarr som vinner, OK?

Det påstås att Linns anläggningar är färgade. De har en ”rolighets” och ”välstämdsfärgning” som gör att de låter som om instrumenten är mer välstämda och att det är roligare att lyssna på musiken.

Sen påstås det att spikfötter ger upphov till ”stämgaffelfärgningar” som gör att det blir roligare att lyssna på musiken. Jag har sett personer på detta forum, inte Nobelpristagare i år, som skriver att spikfotsfärgningar gör att det är lättare att följa vad en pianist spelar med vänster hand just för att färgningarna ligger där.

Spikfötter är uppenbarligen mer intelligenta än många som skriver på detta forum. Spikfötter kan räkna ut hur man ska färga Evert Taube, Carola, Ace of Bass, Miles Davis, Rostropovich, Maria Callas, Beatles m.m. m.m.. All inspelad musik färgar spikfötter till så den blir roligare att lyssna på och lättare att följa med.

Men det räcker inte med det spikfötterna vet redan nu också hur all ännu inte inspelad musik ska färgas för att den ska låta bättre. Oh Heliga Spikfot. Om vi hade 349 spikfötter i riksdagen skulle inte också landet styras bättre då?

Det verkar som om mjukfötternas företrädare ger spikfoten fullkomligt fantastiska egenskaper. Övernaturliga egenskaper kan man tycka. Egenskaper man har svårt att tro är sanna.

Men det stannar inte där. Mjukfötterna anklagar sen de som anser att mjukfötter är dåligt för musik för att vara ovetenskapliga och religiösa och att VI TROR att Linns anläggningar har övernaturliga egenskaper. Men det är ju inte sant. Det är mjukfötterna som tror att spikfötter har övernaturliga egenskaper.

När ska mjukfötterna läsa och förstå vad de själva skriver? Jag vet inte. Verkar som långt borta. Men det vore väl bra om glasshandlare Piotr säljer dem en glass, färg oväsentlig, så de kan sitta ned, svalka av sig och börja tänka.

Mvh,

Göran

Bild
jag har en avlägsen släckting som är med i Livetsord men du tar priset!

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-26 23:03

m_persson79 skrev:Jag tror inte Göran visste riktigt vad han gav sig in på. Han är ju per definition söndersmulad i den här tråden. Han yrar ju bara.

Ja, även den mest inbitne Linn-förespråkaren måste väl
känna ett ganska kraftigt tryck över bröstkorgen varje gång han ser ett nytt inlägg av pastor Rudling.

Inbildar mig att det måste kännas lite som att onanera med en osthyvel -på något plan kanske en smula spännande
men samtidigt garanterat smärtsamt och med dålig utdelning.

H

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-26 23:06

Jag tror att GR har kul just nu.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-26 23:06

hevi skrev:Inbildar mig att det måste kännas lite som att onanera med en osthyvel - på något plan kanske en smula spännande
men samtidigt garanterat smärtsamt och med dålig utdelning.

Skåda! Alla liknelsers moder! Hevi, vi tillbeder dig.

/DQ 2998
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-06-26 23:08

Hur onanerar man med en osthyvel? Hur liksom drar man .. så att säga... äh. Fel tråd. !
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-26 23:22

DQ-20 skrev:Skåda! Alla liknelsers moder! Hevi, vi tillbeder dig.
/DQ 2998

Tackar - man vill ju inte lägga dökött på den här tråden utan försöka vara så saklig som möjlig. Tänk bara på hur det skulle vara om det bara var en massa dravel i tråden -då skulle ju tiotusentals timmar som annars kunnat läggas på vettiga saker vara bortkastade :) ...

H

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-26 23:23

mrGaskill skrev:Hur onanerar man med en osthyvel? Hur liksom drar man .. så att säga... äh. Fel tråd. !

Du har PM 8) !

H

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-26 23:25

Goran_Rudling skrev:Spikfötter är uppenbarligen mer intelligenta än många som skriver på detta forum. Spikfötter kan räkna ut hur man ska färga Evert Taube, Carola, Ace of Bass, Miles Davis, Rostropovich, Maria Callas, Beatles m.m. m.m.. All inspelad musik färgar spikfötter till så den blir roligare att lyssna på och lättare att följa med.
Göran

Det du ironiserar är ju indirekt dina egna ord(sorgligt nog). Någonting som subjektivt påverkar ljudet positivt oavsett fonogram ÄR med största sannolikhet en färgning, för det är ju det du säger att spikfötter gör. Alltså med en bättre avbild av ursprungssignalen(högre upplösning) kommer du ju av naturliga skäl att få större variationer i återgivningen, du hör lättare bristerna i det material som är dåligt men du kommer även att bättre tillgodogöra dig det material som är riktigt bra, är du med så långt? När du då påstår att ALLT material låter bättre på spikar och det dessutom inte handlar om en färgning blir ju liksom ekvationen lite svår att få ihop. Jag är nyfiken på en förklaring här.
Senast redigerad av Goldfinger 2009-06-27 01:16, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-26 23:57

Bill50x skrev:
Johan_Lindroos skrev:Hej Bill!

Det var detta som du skrev, som helt klart är en fråga:
"Ljudet från en studs, kan det bli olika beroende på vilka fötter bordet står på?"

För mig som läsare ter det sig konstigt när det står klart och tydligt i Ingvars inlägg hur fysiken bakom detta fungerar, och sedan kommer det upp som en ny fråga när du och Jorgen frågar om precis samma saker igen.

Ska inte tjata för mycket om detta men jag uppfattade det som att förklaringen gällde studsen som sådan och inte ljudet av studsen.

/ B

Då får du väl läsa det jag skrev igen, och igen och igen, tills du ser
vad som står, och förstår det.

Eller "fråga", om det du inte förstår (istället för att "fråga om", vilket
är rätt ojusst att kasta i ansiktet på folk som försökt hjälpa dig). Att
du har en historik full av missförstånd och feltolkningar vet du ju, rim-
ligen. För du kan ju inte gärna ha missat det också. Du har fått rikligt
med feedback därvidlag.

Kanske du borde lära dig att du behöver läsa noggrannare och INTE
tro att du fattat tillräckligt för att kommentera saker med en massa
dumheter, efter första genomläsningen?

Du är extremt respektös mot både alla som faktiskt vill veta hur saker
förhåller sig och mot vetenskapen själv när du ställer frågor, men sen
arrogant kommenterar svaren du får med att du är "öppen nog" att
inte tro på det någon har ansträngt sig för att förklara för dig.

Det finns ingenting "öppet" i att läsa slarvigt och inte försöka förstå
det som GÅR att förstå, och som du dessutom kan få mera hjälp att
förstå, om du bara förklarar vad det är som du inte får ihop.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-06-27 00:07

attans hevi jag hade ju satt mig ned med en wirre och tänkte läsa nåt långt PM. Vilket antiklimax :D
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-27 00:07

Det där med vidgade vyer och öppenhet för nya ider har förvånat mig också. Dock har jag inte stört mig på bill. Precis som om inte Linn skulle ha regler för hur saker får gå till. Jag man blir ju sugen på att gå in i en linn-butik och lägga högtalarn så dom spelar mot golvet matade med sin mp3 spelare och dansa jump style och be försäljaren att inte vara så trångsynt och lägga av med sina dogmer när han försöker resa högtalen upp.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-27 02:33

Goran_Rudling skrev:<b> En kättares färder i landet befolkat av Mjukfötter, del 96</B>

Har sett mycket konstigt på forumet. Det senaste som är märkligt är ”pingisstudsförnekarrörelsen” som är en delmängd av mjukfotsrörelsen. Men inget är märkligt i Mjukfotsland. Det hemska är att det sista som är konstigt är inte skrivet än. Så fortsätt skriva.

Testa så får du se, tokstolle. ;)

Fast när du ser att det var som jag berättat, så beror det väl
på att bollen var lika dålig på att studsa som de som inte hör
det du tror på, är på att lyssna. Praktiskt att alltid automatiskt
underkänna alla de experiment som inte urfaller som du trodde
att det skulle bli. Inte läge att ta det som intäkt för att det är
dags för dig att revidera dina fördomar?

Du behöver verkligen desperat uppgradera dina fördomar till nya
fräscha! Dina nuvarande fördomar är pinsamt korkade, så pass
korkade att du inte med framgång kan använda dem till att lura
någon klok människa. (Nej, jag har inget hopp om att du skall
byt fördomarna dina till kunskap. Men kanske till några något
mindre tossiga fördomar? Den som, som du har, har förnekat
fysikens lagar genom att hitta på sina egna, under mer än 30
år, lär inte vakna upp nu.)

Nåja...

Jag ser i varje fall att du inte har några invändningar mot alla
de förklaringar du fått till varför bollen inte studsar sämre om
bordet står på mjukfötter. Alltid något. Har du månne insett att
det inte ger dig några pluspoäng att komma med rappakalja?
(För det betyder väl knappast att du förstått något? Det är hur
som helst skönt att slippa se dig hitta på mera av din metafysik,
även om det stundtals var lite underhållande.)

Goran_Rudling skrev:Tänk er nu följande. Det har i många år gått tåg mellan Chicago och New York. De går på samma bana fast i olika riktning. Varje timme avgår ett tåg från Chicago till New York och varje timme går det ett tåg från New York till Chicago. Resan tar 6 timmar.

Om nu en Mjukfot ska resa mellan New York till Chicago, hur många tåg (alltså tåg från Chicago till New York) möter Mjukfoten på resan?

Om du med "samma bana" menar samma sträckning, men att
de har varsitt spår, så lär han möta sisådär 12 tåg. De 6 som
var på spåret när hans tåg startade, och de 6 som startar från
andra hållet medan han åker.

Och?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-27 02:49, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2009-06-27 02:49

Helt OT:
Har inte besökt faktiskt.se på länge. Är detta vad som försigår nuförtiden? 66 sidor på 14 dagar i detta ämne? 8O
Nej, jag tänker inte läsa igenom alla sidorna... :D

Trevlig helg!

/Alexander

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-27 03:44

IngOehman skrev:
Stehpan skrev:Till IÖ:

Jag ser ingen anledning att betvivla att mjukfötter minskar den totala mängden rörelse som en högtalare gör när den spelar musik i jämförelse med spikfötter.

Men varför skulle det inte kunna vara så att en mindre mängd rörelse som ser ut på ett speciellt sätt skulle kunna påverka musiken mer negativt än en större rörelse som ser ut på ett annat sätt?

Aha, en ny anfallsvinkel!

Spännande.

Svaret är att det (om ekvationen var okänd) visst skulle kunna
vara så!

Nu har jag inte läst de senaste sidorna i tråden, men det är ju detta som Sportis gång på gång försökt få svar på...

Var hans formuleringar för svårtolkade för vissa här, eller?

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-27 03:47

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:I det här fallet är dessutom saken lätt att undersöka, och då finner man ju att pingisbollen INTE studsar högre om att pingisbordet står uppställt på spikfötter.

Har du testat detta eller hur kan du uttala dig så säkert?

/ B

Är det någon som spelat brännboll på en gräsmatta utan att ha någon hård, tung och stum platta att studsa tennisbollen på?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi