mike34 skrev:Vilket färdmedel har mjukfoten valt ? Det står inte!
Jag är mer orolig för när de skall mötas på samma bana. Det brukar tåg ha svårt för.
Annars torde det bli 10 tåg. Om inte nästa räknas som möte..
Moderator: Redaktörer
Goran_Rudling skrev:.Stenberg skrev:Högtalarlådan flyttar sig bakåt när konen går frammåt och frammåt när konen rör sig bakåt, men eftersom konen går lika mycket bakåt som frammåt så kommer högtalaren stå kvar på samma plats.
Kan du förklara lite mer hur du tänker här.
Om jag står nedanför en skidlift och tar liften upp i backen och sedan åker skidor ned till samma plats jag började på har jag då utsatt jorden för samma krafter på upp och nedresan. Eller menar du bara att summan blir densamma?
Svante skrev:Kan detta vara ett argument emot spikfötter?
Eller är det kanske ett argument för?
http://user.faktiskt.io/svante/speldosa.mp4
Goran_Rudling skrev:
Detta är en fullkomlligt tokig debatt där glasshandlare Piotr, f.d. cirkusartist, kommer med den ena bisarra teorien efter den andra. Piotr, det är inte den som är mest bisarr som vinner, OK?
Det påstås att Linns anläggningar är färgade. De har en ”rolighets” och ”välstämdsfärgning” som gör att de låter som om instrumenten är mer välstämda och att det är roligare att lyssna på musiken.
Sen påstås det att spikfötter ger upphov till ”stämgaffelfärgningar” som gör att det blir roligare att lyssna på musiken. Jag har sett personer på detta forum, inte Nobelpristagare i år, som skriver att spikfotsfärgningar gör att det är lättare att följa vad en pianist spelar med vänster hand just för att färgningarna ligger där.
DQ-20 skrev:Jag skulle exempelvis gissa att både en och annan rosenodlare har haft nära till nävarna ibland. Isynnerhet när gödsling kommer på tal.
/DQ
MattiasKarlsson skrev:Bra jämförelse Svante! Man hör ju direkt va mer äkta det låter senare delen av filen
phloam skrev:DQ-20 skrev:Jag skulle exempelvis gissa att både en och annan rosenodlare har haft nära till nävarna ibland. Isynnerhet när gödsling kommer på tal.
/DQ
Tack för tröstenIngen ide att byta m.a.o.
Goran_Rudling skrev:Svante skrev:Om man sätter fast kolven med en fjäder mot en betongvägg så kommer bössan att gunga fram och tillbaka många gånger. Om man i stället låter kolven bromsas med något resistivt, tex en "fallskärm" av plåt så stannar den rätt fort.
Man kan förstås tvinga fast den, men även då kommer kolvens acceleration att vara stor och det blir en kraftig vågrörelse i kolven som tar många oscillationer innan den dör ut. Problemet här är att du inte ser acceleration, utan utslag (se slutet på mitt förra inlägg).
Och framförallt: Med kolven fastsatt kopplar smällen hårt till underlaget och underlaget kommer att ge ljud ifrån sig.Svante skrev:Jag instämmer helt i att högtalaren bör frikopplas mekaniskt från allt som högtalarkonstruktören inte har kontroll över. Hur ska han annars kunna göra en högtalare som fungerar som avsett?
Hej Svante,
Har förstått att du liksom Ingvar Öhman föredrar frisvävande högtalare. Högtalare rörligt upphängda och rörliga i bara två plan. Det är bättre än en högtalare som är rörlig i tre plan, mjukfötter. Båda dessa alternativ är bättre än en högtalare som står stilla för låga frekvenser i alla plan.
Har lite svårt att förstå tankegångarna. Ditt svar på hur ett gevär beter sig frisvävande har inte övertygat mig. Inte ännu.
Varför anser du att frisvävande högtalare skulle vara bra? Och hur menar du att de rör sig om de är fritt rörliga i två plan?
Goran_Rudling skrev:...och vi vet vem som är i smulor.
Goran_Rudling skrev:Piotr skrev:Stephan skrev:Om det är så att Linns anläggningar kan "färga ljudet" så att det blir roligare att lyssna på musiken, varför görs inte denna "färgning" redan på produktionsstadiet (i studion)?
De som skapar musiken vill ju att den skall vara rolig att lyssna på för att kunna tjäna pengar.
Skämtar du eller är du allvarlig?
Tror du att de som gillar färgningar alltid gillar samma färgningar?
Varför tror du att du hittar både vanilj, choklad och jordgubbssmak i glassdisken?
Detta är en fullkomlligt tokig debatt där glasshandlare Piotr, f.d. cirkusartist, kommer med den ena bisarra teorien efter den andra. Piotr, det är inte den som är mest bisarr som vinner, OK?
Det påstås att Linns anläggningar är färgade. De har en ”rolighets” och ”välstämdsfärgning” som gör att de låter som om instrumenten är mer välstämda och att det är roligare att lyssna på musiken.
Sen påstås det att spikfötter ger upphov till ”stämgaffelfärgningar” som gör att det blir roligare att lyssna på musiken. Jag har sett personer på detta forum, inte Nobelpristagare i år, som skriver att spikfotsfärgningar gör att det är lättare att följa vad en pianist spelar med vänster hand just för att färgningarna ligger där.
Spikfötter är uppenbarligen mer intelligenta än många som skriver på detta forum. Spikfötter kan räkna ut hur man ska färga Evert Taube, Carola, Ace of Bass, Miles Davis, Rostropovich, Maria Callas, Beatles m.m. m.m.. All inspelad musik färgar spikfötter till så den blir roligare att lyssna på och lättare att följa med.
Men det räcker inte med det spikfötterna vet redan nu också hur all ännu inte inspelad musik ska färgas för att den ska låta bättre. Oh Heliga Spikfot. Om vi hade 349 spikfötter i riksdagen skulle inte också landet styras bättre då?
Det verkar som om mjukfötternas företrädare ger spikfoten fullkomligt fantastiska egenskaper. Övernaturliga egenskaper kan man tycka. Egenskaper man har svårt att tro är sanna.
Men det stannar inte där. Mjukfötterna anklagar sen de som anser att mjukfötter är dåligt för musik för att vara ovetenskapliga och religiösa och att VI TROR att Linns anläggningar har övernaturliga egenskaper. Men det är ju inte sant. Det är mjukfötterna som tror att spikfötter har övernaturliga egenskaper.
När ska mjukfötterna läsa och förstå vad de själva skriver? Jag vet inte. Verkar som långt borta. Men det vore väl bra om glasshandlare Piotr säljer dem en glass, färg oväsentlig, så de kan sitta ned, svalka av sig och börja tänka.
Mvh,
Göran
m_persson79 skrev:Jag tror inte Göran visste riktigt vad han gav sig in på. Han är ju per definition söndersmulad i den här tråden. Han yrar ju bara.
hevi skrev:Inbildar mig att det måste kännas lite som att onanera med en osthyvel - på något plan kanske en smula spännande
men samtidigt garanterat smärtsamt och med dålig utdelning.
DQ-20 skrev:Skåda! Alla liknelsers moder! Hevi, vi tillbeder dig.
/DQ 2998
Goran_Rudling skrev:Spikfötter är uppenbarligen mer intelligenta än många som skriver på detta forum. Spikfötter kan räkna ut hur man ska färga Evert Taube, Carola, Ace of Bass, Miles Davis, Rostropovich, Maria Callas, Beatles m.m. m.m.. All inspelad musik färgar spikfötter till så den blir roligare att lyssna på och lättare att följa med.
Göran
Bill50x skrev:Johan_Lindroos skrev:Hej Bill!
Det var detta som du skrev, som helt klart är en fråga:
"Ljudet från en studs, kan det bli olika beroende på vilka fötter bordet står på?"
För mig som läsare ter det sig konstigt när det står klart och tydligt i Ingvars inlägg hur fysiken bakom detta fungerar, och sedan kommer det upp som en ny fråga när du och Jorgen frågar om precis samma saker igen.
Ska inte tjata för mycket om detta men jag uppfattade det som att förklaringen gällde studsen som sådan och inte ljudet av studsen.
/ B
Goran_Rudling skrev:<b> En kättares färder i landet befolkat av Mjukfötter, del 96</B>
Har sett mycket konstigt på forumet. Det senaste som är märkligt är ”pingisstudsförnekarrörelsen” som är en delmängd av mjukfotsrörelsen. Men inget är märkligt i Mjukfotsland. Det hemska är att det sista som är konstigt är inte skrivet än. Så fortsätt skriva.
Goran_Rudling skrev:Tänk er nu följande. Det har i många år gått tåg mellan Chicago och New York. De går på samma bana fast i olika riktning. Varje timme avgår ett tåg från Chicago till New York och varje timme går det ett tåg från New York till Chicago. Resan tar 6 timmar.
Om nu en Mjukfot ska resa mellan New York till Chicago, hur många tåg (alltså tåg från Chicago till New York) möter Mjukfoten på resan?
IngOehman skrev:Stehpan skrev:Till IÖ:
Jag ser ingen anledning att betvivla att mjukfötter minskar den totala mängden rörelse som en högtalare gör när den spelar musik i jämförelse med spikfötter.
Men varför skulle det inte kunna vara så att en mindre mängd rörelse som ser ut på ett speciellt sätt skulle kunna påverka musiken mer negativt än en större rörelse som ser ut på ett annat sätt?
Aha, en ny anfallsvinkel!
Spännande.
Svaret är att det (om ekvationen var okänd) visst skulle kunna
vara så!
Bill50x skrev:IngOehman skrev:I det här fallet är dessutom saken lätt att undersöka, och då finner man ju att pingisbollen INTE studsar högre om att pingisbordet står uppställt på spikfötter.
Har du testat detta eller hur kan du uttala dig så säkert?
/ B
Användare som besöker denna kategori: danfra och 24 gäster