Moderator: Redaktörer
mrGaskill skrev:Hur onanerar man med en osthyvel? Hur liksom drar man .. så att säga... äh. Fel tråd. !
B_Esserwisser skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:I det här fallet är dessutom saken lätt att undersöka, och då finner man ju att pingisbollen INTE studsar högre om att pingisbordet står uppställt på spikfötter.
Har du testat detta eller hur kan du uttala dig så säkert?
/ B
Är det någon som spelat brännboll på en gräsmatta utan att ha någon hård, tung och stum platta att studsa tennisbollen på?
Goran_Rudling skrev:bla bla bla blahaj bla bla
Goran_Rudling skrev:Till sist har vi exemplet med 55 Hz och 440 Hz. Du skriver att vi hör det som två toner, som 385 och 495 Hz. Hur har du tänkt då?
Matematiskt skulle man kunna beskriva det hela som en ton (55 + 440)/2 = 247,5 Hz som svänger mellan 55 och 440 Hz med en frekvens av 385. Fast vi hör aldrig den ”matemiska beskrivningen”. Vi hör det som två toner, 55 och 440 Hz.
Hur räknar du för att komma fram till vad du skriver? Jag kan inte riktigt följa med.
Goran_Rudling skrev:5. Om vi modulerar en ton på 440 Hz med en ton på 55 Hz hör vi det som två toner
Svante skrev:Ja, som 385 och 495 Hz.
Goran_Rudling skrev:
Nästa exempel är en ton på 440 Hz som vi modulerar med 2 Hz. Detta hör vi som en ... <snip> ......
RogerJoensson skrev: Men om vi MODULERAR (som du själv skrev) 440Hz med 55Hz, så produceras ju faktiskt två nya toner: 385 och 495 Hz.
Dessutom kommer det att höras som om det finns fler toner (svagare än modulationsprodukterna), huvudsakligen ca 110Hz. -En bieffekt av hjärnans signalbehandling, vars effekt varierar med registret/infrekvenserna och nivån, men det finns ingen energi i själva signalen vid varken 55Hz eller 110Hz.
Eftersom bi-tonseffekten uppstår i lyssnarens huvud, så har jag svårt att tänka mig hur spikes skulle kunna påverka den annat än genom självsuggestion.
Goran_Rudling skrev:Svante,
När jag tittar på ditt papper (sid 57?) som är tänkt som en ”smulare” av mina påståenden finner jag några konstigheter som jag hoppas att du kan förtydliga eller korrigera. Vad som vore bra om vi kunde bli överens om det enkla innan vi ger oss på det lite svårare.
Vi tar exemplet från mitt papper. Två toner 440 och 442 Hz. Dessa toner hör vi som en ton, 441 Hz, som svänger-svävar 2 ggr i sekunden, 2 Hz. Tonhöjden varierar mellan 440 och 442 Hz. Detta har jag uppfattat som om vi är överens om.
Nästa exempel är en ton på 440 Hz som vi modulerar med 2 Hz. Detta hör vi som en ton på 440 Hz som svänger-svävar 2 ggr i sekunden, 2 Hz. Denna ton hör vi som en tonhöjdsvariation mellan 438 och 442 Hz. Dvs. plus minus 2 Hz. Det är en annan ton vi hör och skillnaden i tonhöjdsvariation är också större jämfört med det förra exemplet.
Du skriver att vi får samma ton, och samma, tonhöjdsvariation. Jag tror att du gjort fel någonstans. Kolla igen och se vad du får för resultat.
Till sist har vi exemplet med 55 Hz och 440 Hz. Du skriver att vi hör det som två toner, som 385 och 495 Hz. Hur har du tänkt då?
Matematiskt skulle man kunna beskriva det hela som en ton (55 + 440)/2 = 247,5 Hz som svänger mellan 55 och 440 Hz med en frekvens av 385. Fast vi hör aldrig den ”matemiska beskrivningen”. Vi hör det som två toner, 55 och 440 Hz.
Hur räknar du för att komma fram till vad du skriver? Jag kan inte riktigt följa med.
Eftersom vi inte är överens om det enkla kommer vi troligen inte bli överens om det svåra. Kolla igen och se om det ligger nåt i det jag påstår.
Mvh,
Göran
phon skrev:Goran_Rudling skrev:
Nästa exempel är en ton på 440 Hz som vi modulerar med 2 Hz. Detta hör vi som en ... <snip> ......
.....
Hur uppfattar du att hörbarheten med blotta örat av de olika modulationstyperna är, sinsemellan, relativt, eller absolut?
Skiljer sig hörbarheten, enligt dina intryck, för olika kombinationer i frekvensinnehåll vid moduleringen, samt för olika typer av modulation?
Richard skrev:Bäste Göran:
...
Linn som företag numera övergett tanken
...
Linn har ju ändrat sig förr
...
Helt plötsligt var alltså cd-spelarna rumsrena, trots att Ivor postulerat,
...
Man ändrade sig alltså.
...
Har Ivor ändrat sig på sistone ?
Stenberg skrev:
Jag tror jag kan svaren.
Mjukfotsmodulation låter illa.
Spikfotsmodulation låter musikalisk.
Matematisk modulation låter inte alls, även om matematiken råkar lyckas beskriva vilka frekvenser som kommer från högtalaren när den spelar mer än en ton.
IngOehman skrev:Tror att din tolkning av det som Richard skrev är
just DIN, inte hans.
phon skrev:Jag hör huvudsakligen 385Hz, 440Hz och 495Hz här, men jag ser att dom andra finns. 55Hz hade jag förrmodligen hört med bättre högtalare, nu lyssnade jag i laptopen. 110Hz hade jag nog också hört, kanske bättre än 55Hz fast den är svagare. Dubbleringen av tripletten vet jag inte, möjligen kan jag urskilja den med lite stöd. Många toner blir det.
IngOehman skrev:Svante:
Jag uppfattade det inte som Richard skrev som några
slagtrån, snarare som en positiv uppmaning, lite som
slutet av T2.
"-If a machine can learn to understand the value of
human life, maybe so can we". (eller något liknande)
Om Ivor ändrats sig, vilket han gjort MÅNGA gångar,
kanske kan det hjälp Rudling att inse att han också
kan göra det? Och till och med skulle bli lyckligare av
det!
Vh, iö
Åtminstone mina Linn Skeets har ingen "filtmatta" på undersidan. Enbart ren metall rakt igenom. Här minns du nog fel alltså. Se även http://www.linnstore.co.uk/product-skeet.aspx för lite mer info.Richard skrev:Linn sheets har dessutom en mycket tunn filtmatta på undersidan, om jag inte minns fel.
RogerJoensson skrev: Jag vet inte hur du gör, vad du mäter, men är det verkligen bara rena sinusar inblandade och eller är det fritt från mätfel? Eller vad är det för slags modulation vi pratar om här? Inte amplitudmodulation?
phon skrev:RogerJoensson skrev: Jag vet inte hur du gör, vad du mäter, men är det verkligen bara rena sinusar inblandade och eller är det fritt från mätfel? Eller vad är det för slags modulation vi pratar om här? Inte amplitudmodulation?
Ja det var ju det som var frågan, ja. Jag avvaktar tills Göran berättar hur de olika tonerna tänks uppstå och vilken sorts modulation vi då skall tänka oss. Då kanske det går att visa nåt snyggare ...
Jag visade två instanser av Tone, lyssnad på med RTSect, mest för att illustrera det jag hörde. Alla kända mätfel är med också, samt en hel del okända.
Det här var nog en sammanfattning som gör att allt i tråden känns avklaratphon skrev:Stenberg skrev:
Jag tror jag kan svaren.
Matematisk modulation låter inte alls, även om matematiken råkar lyckas beskriva vilka frekvenser som kommer från högtalaren när den spelar mer än en ton.![]()
Svante skrev:IngOehman skrev:Tror att din tolkning av det som Richard skrev är
just DIN, inte hans.
Ja, det är klart.
Svante skrev:Vad jag frågar mig är varför man ska använda det som slagträ i en debatt.
Svante skrev:Det syftar bara till att misskreditera motståndaren.
Svante skrev:Det är direkt debattfientligt eftersom det skapar ett starkt motstånd mot att ändra sig och uppmuntrar till halhet och slingrande. Det låser positionerna.
MagnusÖstberg skrev:Det här var nog en sammanfattning som gör att allt i tråden känns avklaratphon skrev:Stenberg skrev:
Jag tror jag kan svaren.
Matematisk modulation låter inte alls, även om matematiken råkar lyckas beskriva vilka frekvenser som kommer från högtalaren när den spelar mer än en ton.![]()
IngOehman skrev:Du menar, bortsett ifrån att sammanfattningen är felaktig?
Inget fel med att den är det eftersom ironi ju bör vara det om den skall
ha någon bärighet, men om den nu var ironisk så skulle jag i detta fall ha
velat att den var tydligt ironistämplad (tjoff, bara). Detta är ju så viktiga
saker ett missförstånd kan vara ödesdigra.
Eller också inte.
IngOehman skrev:Det du skrev innehöll så vitt jag kunde se inte ens en antydan till någon fråga om vad han menat, utan du bara underförstod att du tolkat rätt, och körde på med:Svante skrev:Vad jag frågar mig är varför man ska använda det som slagträ i en debatt.
Fast vem har sagt att man skall det, och vem har gjort det?
IngOehman skrev:Svante skrev:Det syftar bara till att misskreditera motståndaren.
Vem har haft det syftet?
IngOehman skrev:Svante skrev:Det är direkt debattfientligt eftersom det skapar ett starkt motstånd mot att ändra sig och uppmuntrar till halhet och slingrande. Det låser positionerna.
Varför skulle det vara så?
IngOehman skrev:Det är i varje fall ingenting jag har sett hittills som resultat av det Richard skrivit. Tycker GR slingrar sig rätt friskt alldeles utan att behöva ta spjärn mot något.
IngOehman skrev:
Om något så tror jag att inlägg som det Richard skrev är ett exempel på klargöranden som kan HJÄLPA den som vill öppna ögonen och se hur världen faktiskt ser ut. Det är ju inte alla människor, men de är möjligen de enda som man KAN hjälpa.
Öppna människor, som söker kunskap!
IngOehman skrev:
De som söker skydd från kunskap och "håller det öppet" att saker kan vara hur som helst, i all oändlighet, oavsett vad de fått veta, är nog inte mottagliga för någonting alls i sin totala slutenhet.
IngOehman skrev:Vad jag försöker säga är att man ju faktiskt inte behöver utgå ifrån (och anpassa sig efter) att alla är inskränkta idioter som säger nej till förnuftigt och ja till dumheter, för kunna kalla sig öppna, eller att normen skulle vara att folk låser sig av prestige-ångest för allra minsta omaskerade sanning som råkar gå emot deras världsbild - och att man därför måste tassa fram med halvlögner och för att de inte skall låsa sig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster