Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:90 % av all skivor jag äger. Men den jag kommer att tänka på är Jan Johansson - Live in Tallinn. Som skulle vara otrolig om den inte var så dåligt inspelad.
Edit: Med 90 % syftar jag främst på att de är överproduserade, något som kan vara minst lika jobigt som fallande diskant.
Svante skrev:peetwa skrev:90 % av all skivor jag äger. Men den jag kommer att tänka på är Jan Johansson - Live in Tallinn. Som skulle vara otrolig om den inte var så dåligt inspelad.
Edit: Med 90 % syftar jag främst på att de är överproduserade, något som kan vara minst lika jobigt som fallande diskant.
Ja, det är nog ännu värre.
Men nu är det alltså inte den stora massan skivor jag undrar över, utan de där guldkornen som det bara är sååå synd att de inte låter bättre.
Nattlorden skrev:Skulle vilja peka ut en enskild låt, nämligen Titiyos "Come Along".
nadifierad skrev:En gammal favvis är Simple minds New gold dream!
Den hade varit ännu bättre med bra ljud!
Svante skrev:nadifierad skrev:En gammal favvis är Simple minds New gold dream!
Den hade varit ännu bättre med bra ljud!
Hmm, den har jag på LP, men har inte spelat den på 20 år säkert. Som jag minns det så var det en skiva som jag tyckte lät bra, och en lyssning på Spotify avslöjar inga direkta katastrofer, tycker jag.
nadifierad skrev:Jag jämför nog new gold dream med senare simpleminds inspelningar, och tänker... tänk om ändå "big Sleep" hade haft det där ljudet...![]()
Men 80 talet hade väl sitt sound!?
Svante skrev:nadifierad skrev:Jag jämför nog new gold dream med senare simpleminds inspelningar, och tänker... tänk om ändå "big Sleep" hade haft det där ljudet...![]()
Men 80 talet hade väl sitt sound!?
Ok, jag har som sagt inte lyssnat på Simple Minds på 20 år, har du nåt exempel på en senare att jämföra med?
LypsylateX skrev:Metallica: ...and justice for all.
Fantastisk skiva musikmässigt, men det gick ordentligt snett i mixningen. Det har dom själv sagt att dom tycker också. Basen är obefintlig.
LypsylateX skrev:Metallica: ...and justice for all.
Fantastisk skiva musikmässigt, men det gick ordentligt snett i mixningen. Det har dom själv sagt att dom tycker också. Basen är obefintlig.
Frodrak skrev:[quote
Det som skett är väl mer den mobbning av Jason som pågick hela tiden?
Att han mixades bort nästan helt, så att "alla" basgångar som hörs är nedstämda gitarrer...
Svante skrev:Jag sitter just och lyssnar på Jan Johansson - Jazz på svenska. Den är så underbar. Men jag retar mig på att den är så beskuren på högfrekvens. Det finns nästan inget över 4 kHz utom brus. Ändå är skivan så bra.
Har ni några andra sådana skivor som ni verkligen gillar, och där upplevelsen vore fullkomlig om bara inspelningen hade varit annorlunda?
(Nu menar jag inte att Jazz på svenska är särskilt dålig jämfört med modernare skivor, den har mycket dynamik kvar och låter rent. Det är musiken som är så bra att den förtjänar bättre.)
petersteindl skrev:Svante skrev:Jag sitter just och lyssnar på Jan Johansson - Jazz på svenska. Den är så underbar. Men jag retar mig på att den är så beskuren på högfrekvens. Det finns nästan inget över 4 kHz utom brus. Ändå är skivan så bra.
Har ni några andra sådana skivor som ni verkligen gillar, och där upplevelsen vore fullkomlig om bara inspelningen hade varit annorlunda?
(Nu menar jag inte att Jazz på svenska är särskilt dålig jämfört med modernare skivor, den har mycket dynamik kvar och låter rent. Det är musiken som är så bra att den förtjänar bättre.)
Lyssnar du på CD eller vinyl? Gäller ditt påpekande även jazz på Ryska?
Om det är CDn du har; är framsidan röd eller vit?
I jazz på Svenska finns det bara ståfela och piano. Helt naturligt är det inte så mycket energi över 4 kHz. I jazz på Ryska finns det mer instrument och bl a trummor och cymbaler. CDn har funnits i åtminstone 2 utgivningar. Den första utgivningen tycker jag låter betydligt bättre än den andra och den är även bättre än den gamla LPn med jazz på Svenska. Jag har den 1a utgåvan på CD och har även haft den 2a. Det finns mer konstigheter med mastringen av den 2a.
MvH
Peter
Maarten skrev:Alla U2 t ex... usel ljudkvalitet
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster