Andren skrev:Vi pysslar på. Du har ju sett vår galenskap förut :)
Ja, det är härligt. Och ni fortsätter. Alltför många bygger ett system och sitter nöjda. Kul!
Moderator: Redaktörer
Andren skrev:Vi pysslar på. Du har ju sett vår galenskap förut :)
Svante skrev:Andren skrev:Vi pysslar på. Du har ju sett vår galenskap förut :)
Ja, det är härligt. Och ni fortsätter. Alltför många bygger ett system och sitter nöjda. Kul!
nadifierad skrev:Ändå får man assiationer till någon övertänd fanatisk advokat, när man läser dina inlägg i trådar där IÖ, och gardet förekommer!?![]()
![]()
Flint skrev:nadifierad skrev:Ändå får man assiationer till någon övertänd fanatisk advokat, när man läser dina inlägg i trådar där IÖ, och gardet förekommer!?![]()
![]()
Beror på att jag anser att IÖ:s attityd är helt låst. Hans enda mål är att få rätt i allt. En personlig revansch på något sätt. Jag anser istället att alla på nåt sätt har lite rätt här och där och alltid lär man sig nånting om man bara lyssnar lite. Med IÖ kan man inte prata om man inte helt och totalt köper hans agenda. Alltså total okemi.
nadifierad skrev:Flint skrev:nadifierad skrev:Ändå får man assiationer till någon övertänd fanatisk advokat, när man läser dina inlägg i trådar där IÖ, och gardet förekommer!?![]()
![]()
Beror på att jag anser att IÖ:s attityd är helt låst. Hans enda mål är att få rätt i allt. En personlig revansch på något sätt. Jag anser istället att alla på nåt sätt har lite rätt här och där och alltid lär man sig nånting om man bara lyssnar lite. Med IÖ kan man inte prata om man inte helt och totalt köper hans agenda. Alltså total okemi.
Jag har inte varit så länge på forumet. Jag har förstått att IÖ är något av en auktoritet, baserat på det man läser mellan raderna! Jag erkänner att jag många gånger inte vet vad han pratar om, men det beror väl till stor del på att jag inte pratar "språket "än!?
Men i den här senaste tidens "ego showdown", under täckmanteln "spikes/mjukfötter", så har han tvingats tala så klart, att även jag står övertygad, av de fysiska förklaringarna! ( jag har kört Mjukfötter länge, pga att jag tycker att det funkar bättre för mig!)
Vad jag däremot saknar i debatten, är klara påståenden om varför mjukfötter är av ondo!? Det hamnar hela tiden på ett personligt plan, mot de som hävdar att "fötterna" inte bara låter bra, men även varför!?
Svante skrev:Kan detta vara ett argument emot spikfötter?
Eller är det kanske ett argument för?
http://user.faktiskt.io/svante/speldosa.mp4
Svante skrev:Flint: Vad tyckte du om den här? Det är väl ändå ett praktiskt test med ett liknande system och en tydlig skillnad?Svante skrev:Kan detta vara ett argument emot spikfötter?
Eller är det kanske ett argument för?
http://user.faktiskt.io/svante/speldosa.mp4
sportbilsentusiasten skrev:Nej det är givetvis inte bra att spikes ger en resonans i basen (några 100Hz eller nåt) men det kanske är värre med något annat?
Ett öppet sinne är att ifrågasätta.
Diskussionen som följer kan vara mer givande än vilken som har rätt eller VAD som är rätt.
EDIT stavning
Svante skrev:Goran_Rudling skrev:Svante,
När jag tittar på ditt papper (sid 57?) som är tänkt som en ”smulare” av mina påståenden finner jag några konstigheter som jag hoppas att du kan förtydliga eller korrigera. Vad som vore bra om vi kunde bli överens om det enkla innan vi ger oss på det lite svårare.
Vi tar exemplet från mitt papper. Två toner 440 och 442 Hz. Dessa toner hör vi som en ton, 441 Hz, som svänger-svävar 2 ggr i sekunden, 2 Hz. Tonhöjden varierar mellan 440 och 442 Hz. Detta har jag uppfattat som om vi är överens om.
Nästa exempel är en ton på 440 Hz som vi modulerar med 2 Hz. Detta hör vi som en ton på 440 Hz som svänger-svävar 2 ggr i sekunden, 2 Hz. Denna ton hör vi som en tonhöjdsvariation mellan 438 och 442 Hz. Dvs. plus minus 2 Hz. Det är en annan ton vi hör och skillnaden i tonhöjdsvariation är också större jämfört med det förra exemplet.
Du skriver att vi får samma ton, och samma, tonhöjdsvariation. Jag tror att du gjort fel någonstans. Kolla igen och se vad du får för resultat.
Till sist har vi exemplet med 55 Hz och 440 Hz. Du skriver att vi hör det som två toner, som 385 och 495 Hz. Hur har du tänkt då?
Matematiskt skulle man kunna beskriva det hela som en ton (55 + 440)/2 = 247,5 Hz som svänger mellan 55 och 440 Hz med en frekvens av 385. Fast vi hör aldrig den ”matemiska beskrivningen”. Vi hör det som två toner, 55 och 440 Hz.
Hur räknar du för att komma fram till vad du skriver? Jag kan inte riktigt följa med.
Eftersom vi inte är överens om det enkla kommer vi troligen inte bli överens om det svåra. Kolla igen och se om det ligger nåt i det jag påstår.
Mvh,
Göran
Jadå, det är inte så konstigt egentligen.
Fast jag hittade just ett fel i min matteutläggning, kanske är det det du också har sett?
Kommer du ihåg att jag skreb
[s]sin(a+b) + sin(a-b) = 2*sin(a)*sin(b) [/s]
Det är fel, jag menade något snarlikt. Det blir lite tokigt ibland när man skriver ur minnet. Poängen är dock densamma. Så här ska det vara:
cos(a+b) + cos (a-b) = 2*cos(a)*cos(b)
Vi skriver om det här lite för att kunna prata om frekvenser:
cos(2*pi*(f1+f2)*t) + cos(2*pi*(f1-f2)*t) = 2*cos(2*pi*(f1)*t)*cos(2*pi*(f2)*t)
Säg nu att frekvenserna i vänsterledet är
f1+f2=442 och f1-f2=440
Då blir bärvågsfrekvensen f1=441 Hz och modulationsfrekvensen f2=1 Hz
Men varför hör vi 2 Hz då?
Jo, det beror på att vi har 200% modulation, och enveloppen blir helvågslikriktad. Tittar man noga på enveloppen så ser man faktiskt det, den är liksom spetsig i dalarna.
(Det är andra frekvenser här, jag har för mig att bärvågsfrekvensen är 50 Hz. Modulationen är iaf 200 % och modulationsfrekvensen 1 Hz, men svävningsfrekvensen är 2 Hz pga helvågslikriktningen av enveloppen.)
Så om den modulerande sinusen har frekvensen 1 Hz, och modulationen är 200 % så kommer vi att höra tonen öka och minska 2 ggr i sekunden.
Vid andra modulationsgrader som är lägre än 100% försvinner helvågslikriktningen och vi hör tonen öka och minska 1 gång per sekund.
(Göran, jag vet inte hur mycket matte du förstår, det gör det lite svårare för mig att förklara, det vore bra om du kunde tala om om det ovanstående är lätt eller svårt för dig)
Andren skrev:Hej Göran!
Jag har inte undvikit tråden, men jag har just nu haft massa annat att grubbla på, rätt trista saker faktiskt så jag håller forumet utanför det.
Jag kan inte samla till ett bra svar såhär i skrivande stund, men lite erfarenheter av mitt högtalarbygge kan jag iaf skriva.Goran_Rudling skrev:Andren skrev:Goran_Rudling skrev:Andren skrev:
Jag har varken spikes eller mjukfötter utan tänker rent vibrationsmässigt, vilket måste vara kärnan i detta.
Jag vill säga att frågan inte alls är enkel och jag kommer ta mig tid för ett längre svar. Men Glad midsommar så länge
Mvh Andrén
Jag har sett att du kan tänka. Och du behöver varken spikfötter, mjukfötter eller klumpfötter för att göra det.
Frågan är enkel, mycket enkel.
Förklara varför det är bra att en högtalare är rörlig vid alla förekommande frekvenser?
Förklara varför det är sämre att en högtalare bara är rörlig för höga frekvenser?
Har ställt frågan till Mattias Karlsson. Han kan inte svara.
Ber dig om ett svar.
Bäste Långtänkare Andrén,
Ställde en enkel fråga till dig för snart en vecka sen. Du har haft god tid på dig att komma med ett svar. Det enda du svarat är att frågan inte är enkel. Det svaret kom 2009-06-19 09:42
Har fortfarande inte sett svaret på mina frågor.
Kan du idag svara på frågorna ovan.
Eller behöver du mer tid?
Vad är det som är så förbaskat svårt med denna fråga.
Önskar fortfarande ett svar.
Göran Rudling
Poffen skrev:Hej på Er tjejer!
Har följt den här tråden länge och är faschinerad av att det finns så många ego i den här lilla världen.
Påminner om min numera döda mormors Svensk Damtidning, kanske en orättvis jämförelse. Nåväl maken till pajkastning tror jag mig inte sett i några andra seriösa sammanhang.
...............
Ursäkta min Svenska efter en "tyngre" middag som gav mig mod att skriva dessa rader. Hupp, nu spelas: Hey Joe med Jimmy Hendrix via mina spikförsedda och aktiva högtalare (är det bra?). Svänger, det gör det. Tema för en afton om kvalitetsvinets påverkan på musikupplevelsen via återuppspelningsutrustning hittas direkt.
Är det fler än jag som kan tänka sig att testa dessa teorier genom ett lyssningtest?
Hälsningar
Bank Elvis
Jag anser istället att alla på nåt sätt har lite rätt här och där och alltid lär man sig nånting om man bara lyssnar lite.
Goran_Rudling skrev:Poffen skrev:Hej på Er tjejer!
Har följt den här tråden länge och är faschinerad av att det finns så många ego i den här lilla världen.
Påminner om min numera döda mormors Svensk Damtidning, kanske en orättvis jämförelse. Nåväl maken till pajkastning tror jag mig inte sett i några andra seriösa sammanhang.
...............
Ursäkta min Svenska efter en "tyngre" middag som gav mig mod att skriva dessa rader. Hupp, nu spelas: Hey Joe med Jimmy Hendrix via mina spikförsedda och aktiva högtalare (är det bra?). Svänger, det gör det. Tema för en afton om kvalitetsvinets påverkan på musikupplevelsen via återuppspelningsutrustning hittas direkt.
Är det fler än jag som kan tänka sig att testa dessa teorier genom ett lyssningtest?
Hälsningar
Bank Elvis
Hey Poffen,
Gratulerar till en "tyngre" middag som givit dig mod att skriva i denna besynnerliga tråd. Det är helt rätt som du skriver att himlen är mer fylld av uppblåsta egon än vad som fanns spärrballonger under London Blitzen. Då hade i alla fall ballongerna en funktion.
Om du tycker att det är pajkastning nu vänta bara lite. Skriver just nu på en reflektion om uppblåsta egon som blivit "pingisbordexperter" och som i olika tonarter kan förklara att de skillnader som de som sysslar med pingis uppfattar egentligen inte finns.
Vi har kommit till en tid i historien då så många måste läsa vad så få skriver så mycket om det lilla de vet om pingis.
Spelar just "All along the Watchtower". Med Jimi. Kan bara säga. You ain't seen nothin' yet.
Flint skrev:B_Esserwisser skrev:Företaget som Persson arbetar åt säljer utöver högtalare även TV-apparater, Media-spelare, MP3-spelare, små stereoanläggningar etc.
Lika bra att du säger namnet på företaget också så slipper folk spekulera.
m_persson79 skrev:Flint skrev:B_Esserwisser skrev:Företaget som Persson arbetar åt säljer utöver högtalare även TV-apparater, Media-spelare, MP3-spelare, små stereoanläggningar etc.
Denna tråden är bra svängd men vem fan förknippar:
Med HiFi?
Flint skrev:nadifierad skrev:Flint skrev:nadifierad skrev:Ändå får man assiationer till någon övertänd fanatisk advokat, när man läser dina inlägg i trådar där IÖ, och gardet förekommer!?![]()
![]()
Jag har inte varit så länge på forumet. Jag har förstått att IÖ är något av en auktoritet, baserat på det man läser mellan raderna! Jag erkänner att jag många gånger inte vet vad han pratar om, men det beror väl till stor del på att jag inte pratar "språket "än!?
Men i den här senaste tidens "ego showdown", under täckmanteln "spikes/mjukfötter", så har han tvingats tala så klart, att även jag står övertygad, av de fysiska förklaringarna! ( jag har kört Mjukfötter länge, pga att jag tycker att det funkar bättre för mig!)
Vad jag däremot saknar i debatten, är klara påståenden om varför mjukfötter är av ondo!? Det hamnar hela tiden på ett personligt plan, mot de som hävdar att "fötterna" inte bara låter bra, men även varför!?
Och jag saknar i första hand objektivt gjorda subjektiva test och därefter teknisk analys av det konstaterade - från båda sidor. Jag tycker att lyssningen går före teorin och inte tvärs om även om jag gott kan betrakta mig som mätnisse. En prioriteringsfråga. Ingen idé att jaga problem som inte finns för det tar aldrig slut.
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte jag
Jag skrev Teknikmagasinet så han själv fick kläcka ur sig Dell
Med andra ord är du inte att lita på.
Svante skrev:Andren skrev:Vi pysslar på. Du har ju sett vår galenskap förut :)
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte jag
Två val:
a) Man kan inte lita på mig, det kan du lita på....
b) ...eller så varför att dölja mitt sinnessjukt dåliga minne i frågan
![]()
Du får välja själv, det lär du ju göra iallafall.
petersteindl skrev:m_persson79 skrev:Flint skrev:B_Esserwisser skrev:Företaget som Persson arbetar åt säljer utöver högtalare även TV-apparater, Media-spelare, MP3-spelare, små stereoanläggningar etc.
Denna tråden är bra svängd men vem fan förknippar:
Med HiFi?
App, app, app, du är en veritabel hifinasare![]()
MvH![]()
Peter
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte jag
Två val:
![]()
Hur ofta händer det att du använder den här tekniken?
m_persson79 skrev:Passa på att kolla på vår Inspiron mini 10, den har en Atom-processor och Intel GMA 900-grafikkort som förvisso får långt under 1000 i 3DMark06 men jag tycker ändå att det känns najs med 1-2 fps i spel. Polarens HP med nVidias GTX 285 får >50 fps i Far Cry 2 och runt 17.000 i 3DMark06 men jag tycker ändå att Dell mini 10 känns mer stabil på något sätt när jag spelar Harpan. Polarens tekniska manual är tjockare, det tycker jag är jobbigt. Det tyder på att HPn är dåligare. Mätningar i 3DMark06/vantage är inte viktigt. Bättre att känna efter vad som passar mig bäst. [/dålig ironi slut]
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte jag
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte jag
Två val:
![]()
Hur ofta händer det att du använder den här tekniken?
Det har aldrig hänt förut, men det behöver inte ha någon betydelse för din bedömning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster